Miten käyttää MCT-öljyä?

Tiedättekö mitä on MCT-öljy ja miten sitä voisi käyttää?

Kerron nyt pari omaa tapaani käyttää sitä. Ja että miksi. 🙂

IMG_4600

MCT = Medium Chain Triglycerides
MCT-öljy on valmistettu 100%:sti kookoksesta ja se sisältää vain keskipitkäketjuisia rasvahappoja – sekä kapryylihappoa, että kapriinihappoa. Sitä voi siis tavallaan kutsua ”tiivistetyksi kookosöljyksi”, joka sisältää kaksi aivojen ja suoliston kannalta hyvin tärkeätä rasvahappoa, kapryylihapon ja kapriinihapon.

MCT-öljyn rasvahapot imeytyvät elimistöön muita rasvoja helpommin. Tämän vuoksi etenkin urheilijat ja painonpudottajat suosii tätä väritöntä ja mautonta öljyä rasva-aineenvaihduntaa tukevana energianlähteenä.
Sanotaan, että koska MCT-öljy imeytyy nopeasti ja keho käyttää sen energiaksi lähes yhtä nopeasti kuin sokerin, katoaa monella makeanhimo ja ylimääräinen napostelun tarve MCT-öljyn käytön aloitettuaan. Tätä en oo kyllä itse huomannut, mutta voi hyvin pitää paikkaansa ja toimia joillain näin.

Mä lisäilen MCT-öljyä ruokalusikallisen verran usein salaatin sekaan. Se antaa mukavasti sellaista ”mehukkuutta” muuten ehkä kuivaan salaattiin.
Eilen tein salaatin näin:

– 1 kpl Naapurin kananpojan rintafile
– 1 tomaatti
– 1/2 avokado
– salaattia
– kurpitsansiemeniä
– pinjansiemeniä
– chia-siemeniä
– 1 rkl MCT-öljyä

IMG_4612-001

MCT-öljy on neutraalin makuista. Mun mielestä se ei maistu siis millekkään. Sitä voi lisätä oikeastaan mihin vaan. 😀 Suositeltava vuorokausiannos sitä on 1-3rkl. Mä en käytä kuin 1rkl/pvä. Varsinkin jos ei oo ennen käyttänyt sitä, ei kannata samantien lapata sitä kolmea ruokalusikallista kahvin sekaan tai smoothien sekaan. Pienikin määrä esim. smoothien joukkoon lisättynä antaa hyvin pitkäkestoista energiaa. MCT-öljy saa suolen toimimaan aika ripeästi, joten tosiaan ainakin alkuun kannattaa käyttää sitä ”rauhallisesti” ja sitten vasta lisätä määriä pikkuhiljaa jos kokee sen tarpeelliseksi.

IMG_4617

Moni on varmasti kuullut Bulletproof-kahvista?
MCT-öljy on osa sitä.
Mä en tuota Bulletproofia jaksa tehdä aamuisin, enkä jotenkin muutenkaan siitä perusta. 😀 Ihan hyvää se on, mutta jotenkin voin lisääminen kahviin kuulostaa jo niin älyttömältä, että sen nauttiminen jää mulle aika vähäiseksi.

Sen sijaan mä lorautan monesti aamukahvin sekaan sen ruokalusikallisen MCT-öljyä. MUTTA ennen kuin alatte lorauttelemaan kahvin sekaan tätä, niin suosittelen että sekoitatte sitä vain luomukahvin joukkoon. MCT-öljy kun imeytyy verenkiertoon nopeasti, se myös vie verenkiertoon mukanaan tavallisen kahvin myrkyt. Minäpä en tätä aina oo tiennyt ja kun lisäilin MCT:tä normikahvin joukkoon, mulla aina ”heitti päässä” hetken aikaa. 😀 Haha. Siis normaalia enemmän. 😉

IMG_4609

MCT-öljyä ei kannata käyttää paistamiseen, koska yli 160 asteessa sitä käytettäessä sen kemiaalinen koostumus muuttuu ja maku tulee kitkeräksi. Esim. paistamiseen taasen suosittelen kookosöljyä silloin tällöin. Paistamisessa kookosöljy säilyttää rasvahappopitoisuutensa.
Kookosöljyn hyödyistä ja haitoista puhutaan ja kirjoitetaan paljon. Kookosöljyhän on 90% tyydyttynyttä rasvaa (ns. huonoa rasvaa), mutta se on luonnonmukaista. Kylmäpursitaminen ei vaikuta rasvakoostumukseen kovinkaan paljoa, jolloin koostumus säilyy luonnollisena.

Tässä öljy-asiassakin suosittelen kuitenkin sitä keskitien kulkemista. 🙂 Eli voisin väittää, että kenenkään elämä ei radikaalisti muutu käyttää sitten näitä öljyjä tai on käyttämättä. Sopivasti käytettynä kuitenkin sanoisin, että näistä on hyviä vaikutuksia.

<3 Monna

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

18 vastausta artikkeliin “Miten käyttää MCT-öljyä?”

  1. Heips,

    Kuinkan tutkittu tää on? 🙂 Mietin vain kun isäni joka on ollut ns. ”alalla” pitkään sanoo että kookosrasva/öljy on ainakin turhinta rasvaa mitä voi käyttää.. Ja sekin oli trendi jo pitkään että laitettiin hiuksiin, paistamiseen ymym.. Onko tämä MCT-öljy jotenkin parempi? Miksi ei esim. oliiviöljy tai suomalainen rypsiöljy? 🙂 Nykyisin on pähkinäöljyt, avokadoöljyt ymym.. Onko ne loppujen lopuksi kaikki terveellisiä käyttää tai mihin tällainen perustuu? 🙂

    • Niin ja luin kyllä postauksesi jossa sanoit että keskitie on hyvä tie.. 🙂 Kiinnostaa vain, miten tämä öljy asia on revennyt liitoksistaan muutamassa vuodessa ja hylly pursuilevat toinen toistaan ”terveellisempiä” öljyä, ei aina tiedä ketä uskoa 🙂

    • Olisin voinut kirjoittaa kaikista öljyistä. Mutta kirjoitin nyt tästä. Itse käytän paljon oliiviöljyä ja rypsiöljyä. MCT ja kookosöljy on vain osa rasvoista, joita itse käytän ja suosittelen käyttämään.

  2. Heippa! Kiitos kun vastasit näin pian mun kysymykseen!

    Yritin ettiä kapryyli- ja kapriinihaposta lisää tietoa, mutta en niitä ihmeemmin löytänyt – muutakun että ne on tyydyttyneitä rasvahappoja ja niillä on jotain hiivoja ym tuhoavia ominaisuuksia (en tosin löytänyt tähän mitään tutkimusta).

    Totta, että kookosöljy imeytyy nopeasti – se imeytyy jo mahalaukusta. Tavallaan siis ymmärtäisin jos siitä saisi täyteyden tunteen. Mutta toisaalta se on niin täynnä energiaa, että itse en sitä lähtisi laihduttajalle suosittelemaan (näin sairaanhoitajan näkökulmasta).

    Salaatinkastikkeena näin btw kannattaa käyttää auringonkukkaöljyä (joka ei muuten kestä kuumentamista) sillä se sisältää kaikista eniten alfalinoleeni- ja linolihappoja (omega 3 ja 6 rasvahappoja) jotka ovat välttämättömiä ihmiselle.

    Paistamiseen kannattaisi ehkä käyttää oliiviöljyä (kestää parhaiten paistamista) tai rypsiöljyä. Nämä sisältävät enemmän pehmeitä rasvahappoja, = parempi veren kolesterolitasoille, kuin kookosöljy. Ja ovat muuten myös luonnontuotteita. Rypsiöljy usein vielä myös suomalaista.

    Toivottavasti en nyt kuulostanut hyökkäävältä, sillä se ei ollu tarkoitus. 🙂 Tokihan näitä voi nuori perusterve käyttää – jos näistä apua kokee saavansa, mutta itse näitä en lähtisi suosittelemaan.

    • Et ollut hyökkäävä. 🙂
      Pääosin paistamiseen käytän rypsiöljyä minäkin. Joskus esim. proteiinilettujen paistamiseen käytän kookosöljyä, koska siitä tulee myös kiva sivumaku lettuihin. 🙂

  3. Okei! Ehkäpä täytyy harkita poikayställe tän rasvan ostoo – ite en taida tarvita lisäenergiaa 😀 mutta poikaystävän lihaksenkasvatusprosessiin tää ehkä sopis 🙂 ja ihan siihen että hän tykkää kookoksesta ja kaikesta urheiluhifistelystä 😀

  4. Mä olin jo ihan fiiliksissä kun suosittelet tällasia ”tinahattujuttuja” kuten mct-öljy ja bulletproofkahvi, ja sit lopussa tuli tää kirosana eli rypsiöljy 😀 Rypsiöljystä on julkastu jo miljoona tutkmusta siitä että se aiheuttaa tulehdusta kehossa ja ei voi ymmärtää miten joku sitä ehdointahdoin vielä käyttää.

    Itellä kans alussa vähän ahdisti se voi siellä kahvissa, mutta nykyään se on jokapäivänen aamupala ja oon kyllä jääny ihan koukkuun 🙂

    • Hahaha! 😀 Tinahattujuttuja! 😉

      Rypsiöljystä, kuten vaikkapa juuri kookosöljystä on tehty tutkimuksia suuntaan jos toiseen. Mä en koe, että ne on kovin ”pitäviä” ennen kuin selkeästi jompi kumpi leiri näyttää vahvasti voittonsa. Siihen asti käytän molempia sopivasti. Nuo tutkimukset kun tähän asti on tehty niin marginaaliselle yleisölle (esim. 1000 ihmistä tms.).

      Mä oon kerran maistanut hyvää bulletproofia, ehkä mäkin joskus vielä tykästyn lisää. 🙂

  5. Kiitos. Kerrankin tästä rasvojen käytöstä juttua selkokielellä. Tosi kiinnostava aihe ja kieltämättä välistä tuntuu vaikealle päättää mikä olisi paras ratkaisu.

    • Näin se on Outi. Joka tuutista tulee infoa sinne ja tänne. Kuten kirjoitin tuohon ylempään kommenttiin vastaukseksi, niin se että mistään ei oo osoitettu olevan selkeetä haittaa isolle väestölle riittää mulle. Jos jotain öljyä vetää pullotolkulla viikossa, niin varmasti on huonoja vaikutuksia. 😀

  6. Itse käytän tätä myös. Minulla on kolesteroliongelma, joka on sukurasite. Mä ”taistelin” pitkään kookosöljyjen käyttöä vastaan tuon kovarasva pelon takia. Vänkkäsin vastaankin monille, jotka näitä hehkutti. Sitten juttelin erään superfoodgurun kanssa. Hän mulle kertoi, että miten kookosrasvat vaikuttavaat. Sitten mä ajattelin, että jos mä kokeilen. Kokeilin noin puoli vuotta. Kävin verikokeissa. Lääkäri sanoi mulle, että olet sitten tehnyt mitä tahansa, jatka samaan malliin. Mulla oli kokonaiskolesteroli pysynyt samana ja hyvän kolesterolin määrä parantunut entisestään. Tosin mä syön kyllä muutekin paljon kasviksia ja hedelmiä sekä marjoja yms. Kaikkea terveellistä. Sen jälkeen en enää itse pelännyt tämän käyttöä. On tehostanut mun aineenvaihduntaakin hyvin. Mä myös NIIN suosittelen tätä.

    • Aivan loistavaa Maiju!! Erittäin hyvä esimerkki. Mun mielestä on hyvä kokeilla aina ennen kuin vänkää vastaan. 😀 Koska moni asia on kuitenkin sellainen, että jollekin se sopii ja jollekin toiselle ei.

  7. Kiitos oivasta postauksesta. Kyllä näitä luetaan, vaikka aina ei tulekaan kommentoitua, kun tuntuu, ettei ole tekstin arvolle riittävän viksua sanottavaa.

    Mulla on menossa vasta ensimmäinen pullo MCT-öljyä, hankin sen nimenomaan kahvin sekaan. Ja käytettäväksi voin kanssa dieetin tukena. Valmentajan kanssa todettiin, että kehitys ei ole oletetun kaltaista kulutukseen nähden vähäisten kalorien vuoksi ja sillä proteiinia tulee ruokavaliossani riittävästi, päätettiin energiasisältöä lisätä rasvoilla. Bulletproof-kahvilla on sen verran virkistävä ja ravitseva vaikutus, että pätkäpaastoilukin (16 h) on tullut arkeen osaksi. Aamupaaston ansiosta syön suuremman osan päivän kaloreista lähempänä töiden jälkeen tekemääni treeniä ja sen jälkeen, millä on ollut positiivinen vaikutus treenifiilikseen. Dave Aspreyn Bulletproof diet on yksi mielenkiintoinen lähde monien joukossa, vaikkakaan en itse sitä 100% seuraakaan, mutta sieltäkin löytää paljon viittauksia tieteellisiin julkaisuihin, joissa selvitellään ravintoaineiden todellisia vaikutuksia toisin kuin poliittisina ohjelmina ajettuja ”totuuksia”, joiden takana on teollisuuden intressiryhmät (=raha). Ja one-size doesn’t fit all, eli ei kaikkia ihmisiä pitäisi yrittää ahtaa samalle ruokavaliolle!

    Äh, meni liian vakavaksi, jatka sinä Monna omalla positiivisella tyylilläsi!

    • Kiitos KaislaS!

      AINA löytyy tekstin arvolle viksua sanottavaa ja kuule aivan varmasti paljon viksumpaakin mitä nää mun höpötykset välillä on. 😀

      Mä en ookkaan kuullut tuollaisesta David Aspreyn dieetistä, pitää lukea.
      Mutta tuo on niin totta, että oikeasti kaikki ei sovi kaikille. Ihmisten elimistöt on erilaisia, jopa ihan ruuansulatuksesta lähtien, miten silloin kaikille voisikaan sopia samat asiat.

      Ihanaa joulua sinulle! 🙂

  8. Kiitos vinkeistä 🙂

    Salaatin seassa tuota voisinkin kokeilla, kun en itse oliiviöljyn enkä balsamicon mausta oikein perusta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta