Asiantuntijan haastattelu: Mistä koostuu hyvä ruokavalio?

On gluteenitonta ja on maidotonta. On luolamiehen ruokavaliota ja on 5:2 dieettiä.

Mistä koostuu hyvä ruokavalio ja sopiiko kaikki kaikille?
Siihen vastauksia teille antaa asiantuntijana personal trainer ja ravitsemustieteiden opiskelija Tuukka Pursiainen.

falafel1. Kerro mielestäsi kolme tärkeintä asiaa terveelliseen ravintoon liittyen?
– Sanoisin, että kolme tärkeintä on:

Suunnitelmallisuus: Kun tiedät mitä, milloin, missä ja miksi syöt seuraavana päivänä, pystyt toteuttamaan terveellistä ruokavaliota vaivattomammin. Näin myöskään ne heikommat valinnat eivät toteudu niin herkästi. Helppo esimerkki on se, että aamupala syödään oppikirjojen mukaan terveellisesti kotona. Töihin lähdetään ilman eväitä tai ajatustakaan, missä lounas syödään. Lounaan aikoihin kova nälkä kurisee suolistossa ja näet työkavereiden suuntaavaan hampurilaiselle tai siihen kaupungin parhaaseen Kiinalaiseen. Tällöin tarvitaankin jo muulin itsepäisyys, että onnistuu itse lähtemään yksin salaatti-buffettiin! Jos mukana olisi kotona tehty herkullinen lounas, niin valinta olisi tehty jo valmiiksi. Silloin ei Kung Pao Chicken:kään houkuttele niin paljoa!

Säännöllisyys: Säännöllinen ruokailurytmi on myös erittäin tärkeä seikka. Kun elimistömme saa säännöllisesti energiaa laadukkaista lähteistä se myös toimii paremmin ja sinä olet virkeämpi. Säännöllinen ruokailurytmi takaa senkin, että herkkuja ei tee niin usein mieli. Mikä onkaan vaarallisempaa, kuin mennä sudennälkäisenä kauppaan ja sitten vielä kotiin valmistamaan se ruoka. Huh! Silloin on käsi herkästi Snickers-laatikossa ja se on soronoo tälle herkuttomalle.

Raaka-aineet: Raaka-aineet ovat kaikki kaikessa, kun mietimme ravitsemustilaa pidemmällä aikavälillä. Mitä parempia raaka-aineita käytät, sitä paremmin elimistösi varmasti toimii pitkällä aikavälillä. Näillä valinnoilla takaa myös terveemmän huomisen itsellesi. Tarkkana siis, mitä sinne suuhunne laitatte. 🙂 Suosittelen käyttämään mahdollisimman paljon tuoreita, vähän prosessoituja raaka-aineita. Helppo vinkki on miettiä, miltä tämä tuote/raaka-aine näyttää luonnossa? Vinkki: Olet tekemässä perunamuusia. Oikeassa kädessäsi on perunoita ja vasemmassa laatikko, missä hymyilee herttainen mummeli, tekstin: mummonmuusi päällä! Tässä kohtaa nyt hitaampikin kaveri tajuaa, että ehkäpä tämä peruna nyt on se vähemmän prosessoitu tuote, kuin tuo Mummonmuusi! Käyttäkää siis mahdollisimman paljon, mahdollisimman vähän prosessoituja tuotteita ja raaka-aineita.

2. Mitä mieltä olet ns. trendeistä ruokavalioiden suhteen? Onko mielestäsi vain hyvä, että ihmiset kokeilevat erilaisia juttuja? Vai pitäisikö trendeille sanoa piutpaut?
– Trendit luovat kiinnostusta ja herättävät keskustelua, mikä on aina hyvä asia. Yksilötasolla ruokavaliotrendien toimivuutta on mahdotonta arvioida. On hyvä, että pinnalle nousee erilaisia ja uusia ruokavaliota, koska ne saattavat murtaa ja muuttaa vanhoja kaavoihin kangistuneita mielipiteitä. Mielestäni siis trendeille ei pidä automaattisesti sanoa ei vaan olla ennakkoluulottoman kiinnostunut ja ottaa selvää, mistä tässä on kyse. Vinkkinä kuitenkin se, että älä niele trendejäkään purematta, mieti kuka/ mikä taho tätä asiaa ajaa ja minkälaiset intressit hänellä siihen on. Ravintoon liittyviin asioihin kuuluu valitettavasti olennaisena osana myös ”tyhjän hehkutus” ja ”urbaanit legendat”. Vältä näitä! Esimerkkinä voisin heittää tähän nyt vaikka erilaisia krapulaa estäviä juomia tms. Jos joku niistä oikeasti toimisi, niin olisiko se sellainen salaisuus, että siitä tietää vain 100 ihmistä Punavuoressa? Tuskin!

IMG_0390-0013. Jos haluaa lähteä tekemään muutosta omiin ruokailutapoihinsa, mistä ja miten kannattaa aloittaa?
– Ihan ensimmäisenä kannattaa suunnitella ruokailunsa etukäteen. Siitä kirjoitinkin enemmän jo tuolla ylhäällä. Kannattaa valita ruokavalioonsa paljon tuoreita raaka-aineita ja jättää einekset kaupan hyllyille. Kun vietät hedelmä-vihannesosastolla 60% ja lihatiskillä 20% kaupassa oloajastasi, niin ollaan jo lähellä totuutta. Lisätty sokeri kannattaa jättää minimiin. Sanoisin, että n. 5-6g sokeria/100g tuotetta voisi olla hyvä raja. Tarkasta siis paljonko sinun käyttämäsi elintarvikkeet sisältävät sokeria. Pahimpia piilosokerin lähteitä ovat: jogurtit, murot, mehut, lisäravinteet, proteiinipatukat, palautusjuomat ja einekset.

Lisäksi suosittelen kokeilemaan viljatonta ja maidotonta ruokavaliota jossain vaiheessa. Todella moni ihminen on löytänyt aivan uusia energiatasoja itsestään jättämällä vilja, – ja maitotuotteet minimiin. Se on monilla auttanut myös jatkuviin sairasteluihin. Ravintoasioissa ei kuitenkaan yksittäisillä esimerkeillä kannata ratsastaa, koska se mikä toimii minulla, ei välttämättä toimi sinulla, saatikka naapurin Pirkolla. Tässä vielä vinkki siihen, että huonoin perustelu on seuraavan lainen: ”Kuulitko, että Jori oli Atkinsilla ja sille kävi näin ja se teki noin”. Vanhassa legendaarisessa tarinassa kysytäänkin, ”Miksi 30-vuotias hyväkuntoinen maratoonari kuoli kesken lenkin polulle, kun Ismo istuu 20 metrin päässä kivellä ihan hyväkuntoisena ja juo 20:ttä vuotta Lasolia suoraa kanisterista” – Johtopäätös: Juoksu on vaarallisempaa, kuin dokaus! 🙂 Älkää siis uskoko näihin yhden tai kahden ihmisen sankaritarinoihin!

Kerron teille edellisestä huolimatta tarinan itsestäni. Tein itse pikku hiljaa muutoksia ruokavaliooni muutamia vuosia sitten. Miten se on muokannut minua? No olen itseasiassa huomannut valtavan eron entiseen. Nykyään olen iloisempi, energisempi, positiivisempi, en sairastele enää juuri koskaan, olen 10kg kevyempi ja meillä on 2 koiraa, vaikka olen allerginen koirille ja minulla on astma. Voin kokonaisvaltaisesti paremmin niin henkisesti, kuin fyysisestikin. Suurin tekijä tähän on ollut täydellinen remontti ruokavalion osalta. Ruokavaliolla on siis erittäin suuri merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin meille kaikille. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen juttu mikä toimii minulla, toimisi myös sinulla vaan meidän jokaisen on etsittävä omat polkumme. Tottakai ravintoon liittyvissä asioissa on tiettyjä faktoja, joita ei vain voi sivuuttaa. Se on ihan selvä.

4. Mitä mieltä olet herkuttelusta? Onko herkkupäivä viikossa hyvä juttu? Vai kannattaako muutosta tehdessä ainakin aluksi jättää se pois?

Herkuttelu on ehdottoman hyvä ja kaunis asia. Tärkeintä herkuttelussakin olisi löytää se oma tie.

Toiselle sopii ehdottomuus, kun toinen voi syödä yhden vihreän kuulan päivässä ja jättää herkuttelun siihen. Jos yleistäen ajatellaan, niin suosittelen kaikille kokeilemaan esim 30 päivän herkutonta jossain vaiheessa, vaikka siitä ei tapaa jäisikään. Se on mahtava keino havaita, mitä, milloin, miksi ja minkälaisissa tunnetiloissa mieli alkaa halajamaan herkkuja. Tämä tieto taas on puhdasta ylivoimaa, kun haluamme hillitä tai edes ajatella herkutteluamme. Herkuttoman aikana saamme niin paljon kokemusta ja tietoa omista mielihaluistamme, että se oppi kannattaa kyllä ottaa vastaan. Tällöin sitä omaa herkuttelua on paljon helpompi ohjata ja hallita.

Sanoisin, että karkkipäivä kerran viikossa voisi olla meille aikuisillekin erittäin toimiva konsepti. Tällöin sitä ei viikolla ja arkena edes ajattele herkkuja. Pitää muistaa, että tässäkin me ihmiset olemme erilaisia. Minä itse olen kovapäinen kuin muuli. Kun päätän olla 30, 50 tai vaikka 100 päivää herkuttomalla niin minähän olen. Ihan sama syökö puolisoni, perheeni tai vaikka koirani herkkuja, minä en niihin koske. Toisaalta tämä ehdottomuuteni ja all in-luonteeni näkyy sitten negatiivisesti silloin, kun päätän herkutella. Tällöin mikään pussi ei ole liian suuri syötäväksi. Joskus on päivässä mennyt melkein kilo karkkia ja se on PALJON! Etsikää siis oma tienne. Minulle toimii tietynlaiset säännöt ja ehdottomuus, toisille taas ei.

20140810_133822-1024x696***

Meillä on alkamassa SAFKAT KUNTOON & KILOT KURIIN -valmennus. Siitä tässä alla pieni kooste.
***
Safkat kuntoon & Kilot kuriin – 6 viikon verkkovalmennuksemme alkaa 28.09.2015.

Lähde mukaan ja tiputa 6-viikossa jopa 8kg painoasi!

Hinta: 79€/ henk.

Safkat Kuntoon & Kilot kuriin – valmennuksessa keskitymme täysipainoisen, terveellisen & ravitsevan ruokavalion saloihin. Jokainen osallistuja saa oman ruokavalion, jonka avulla laitamme kilot kuriin ja pidämme huolen, että lautaselta löytyy aina ravinteikasta ja maistuvaa ruokaa.

On tavoitteenasi sitten: parempi olo, painonpudotus, energisempi fiilis, terveelliset elämäntavat tai elämäntapamuutos, niin Safkat kuntoon & Kilot kuriin – valmennus on kuin tehty sinua varten.

SINÄ SAAT:
– Ruokavalion, jonka avulla saavutat tavoitteesi.
– Viikoittaisia ohjeita, joiden avulla löydät itsellesi sopivimmat tavat, tottumukset ja raaka-aineet.
– Viikoittaisia haasteita.
– Tukun reseptejä, joista näet suoraan aterioiden ravintoarvot.
– Valmentajan tuen ja neuvot koko 6 viikon ajan.
– Valmennusryhmän positiivisen tuen ja kannustuksen.

Valmennus toteutetaan Movendos verkkovalmennnusohjelman avulla. Luomme sinulle oman profiilin, jonka kautta tulet saamaan kaikki valmennukseen liitttyvät materiaalit, haasteet ja ohjeet. Sen avulla oman kehittymisen seuraaminen on todella motivoivaa ja innostavaa, sekä yhteydenpito valmentajaan vaivatonta ja nopeaa. Saat valmentajalta vastauksen mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin aina 24h sisällä!

Erityisruokavalioista toteutettavissa:
– Maidoton
– Viljaton
– Gluteeniton
– Fodmap

Lähde mukaan, saavuta huimia tuloksia ja voit entistä paremmin!

Ilmoittautumiset: [email protected]

IMG_1180Kiitos erittäin kattavista ja hyvistä vastauksista Tuukalle! 🙂 Tässähän oppi itsekin taas jotain uutta. Eikö? 😉

Ihanaa viikon alkua kaikille! <3 Tehdään tästä hyvä viikko!

IMG_1786

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

8 vastausta artikkeliin “Asiantuntijan haastattelu: Mistä koostuu hyvä ruokavalio?”

  1. Moi!
    Kiva kirjotus ja järkevää faktaa, kiitos 🙂

    Sellaista kysyisin, että kun kokeilee maidotonta tai viljatonta ruokavaliota niin mikä olisi riittävä aika? Eli missä ajassa pitäisi muutoksia huomata?

    Kiitos! Mukavaa viikkoa!

    • Kiitos Andi! Suosittelisin kokeilun kestävän vähintään pari viikkoa, mutta mieluummin kuukauden! Silloin sen eron näkee vielä konkreettisemmin😊!

      Kannattaa myös muistaa, että sinä voit tehdä omat sääntösi ja noudattaa jatkossa maidoton niin kuin haluat eli käytä vaikka kahvissa maitoa ja vähennä muuten, jos koet sellaisen tavan parhaaksi itsellesi 😊 Tässäkin asiassa ollaan monesti liian jyrkkiä ja unohdetaan yksilön mielihalut ja kokemukset😀

  2. Tää oli tosi kiinnostava luettava, kiitos sinulle ja Tuukalle! 😀

    Tuosta piilosokeri kohdasta jäi mietityttämään tuo palkkari sekä protskupatukat. Käytätkö/käytättekö siis lainkaan mtn palautusjuomaa salin jälkeen? Itse en ole juonut palautusjuomaa lainkaan tällö hetkellä ja se aina pistää miettimään pitäskö? 😮 Ja sitten protskupatukasta, mitä voisi syödä hätäsesti esim. pari viikkoa sitten olin pesisturnauksessa ja myönnän, oli parukoit matkassa mukana väliajoille muun lisäksi. Mitä voisin tilalla ottaa? 🙂

    Ps. Tuo ruakakuva on niiiin herkullise näköne, että olisiko mahollista saada postauksena reseptivinkkejä? Aamupala, lounas, päivällinen ja illallista ajatellen? Olisin hyper kiitollinen!

    Mukavaa alkanutta viikkoa!

    • Henzku,

      Meillä on käytössä heraproteiini ja riisiproteiini! Ne eivät sisällä juuri ollenkaan hiilareita/sokeria! Palautusjuomaa kannattaa käyttää jos a: harjoittelee paljon tai b:ei pääse syömään heti treenien jälkeen! Muuten se ei ole niin välttämätöntä 😊

      Proteiinipatukat ovat hyviä välipaloja! Niitä on vaan niin moneen junaan että kannattaa aina tarkastaa ravintosisältö ja valita esim. Questbar tms jossa ei ole niin paljon sokeria!☺

      Myös hedelmät, pähkinät ja siemenet ovat hyviä välipaloja😊

  3. Ai mutta näyttää hyviltä sun annokset ja nuo täytetyt kanamunat onkin kiva idis 🙂
    Todella hyvä postaus aiheesta!

  4. Terve,

    Onko tuossa Safkat kuntoon & kilot kuriin ohjelmassa ruoka-aineina ihan perusmarketeista löytyvät ruoka-aineet? Ja onko se opiskelijalle toimiva ruokavalio, kun haluaa syödä yliopistolla sen edullisen lounaan arkisin vai onko dieetti niin tiukka että tulisi kantaa punnittuja eväitäkin koulussa? Ohjelmaan ei ilmeisesti kuulu ollenkaan treeniohjeita? Jos jonkun verran liikkuu, niin ilmeisesti se ruokavalio muodostetaan sen ko. henkilön aktiivisuuttakin ajatellen?

  5. Kiitos postauksesta! Mun kompastuskivi on suunnitelmallisuus. Käyn sunnuntaisin torilta ostamassa vihannekset viikoksi ja yleensä tulee ostettua ne samat tutut kasvikset, jotka sitten paistan pannulla kanan seuraks. Hirveesti vaihteluu ei oo, mutta enpä mä sitä kaipaakaan. Toinen haaste on ajankäyttö. Välillä viikolla ei oikein oo aikaa kokata pitkän työpäivän ja tanssiharjotusten jälkeen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta