Puheenvuoro bloggaajien puolesta!

Tiedättekö mitä? Nyt sapettaa.
Taas kerran mietin, että en puutu tähän(kin) aiheeseen ja katselen vain hiljaa taustalla.
Mutta kun sapettaa niin paljon, en voi olla hiljaa.

”Bloggaajat haalivat vain ilmaisia asioita, matkoja, keittiöitä ja matkapuhelimia.” 
”Kaikki blogit on täynnä samoja belfieitä ja tissikuvia, viikosta toiseen.”
”Bloggaajaksi halutaan vain ilmaisen tavaran perässä.”
”Niin sarjapainot kuin joka ikinen rahkapurkkikin ilmoitetaan treeniblogeissa.”
”Itseänsä täynnä olevia tyhjäpäitä.”

***

Tämänkaltaisia lauseita olen kuullut ja lukenut. Vähän aikaa sitten oli jossain joku kirjoitus tästä, kun jonkin firman työntekijä oli kyllästynyt bloggaajien ilmaisen tavaran perässä juoksemiselle. En lukenut kirjoitusta, näin kun sitä jaettiin paljon. Ärsytti. Se yleistäminen ärsytti taas kerran niin vietävästi. Ja sen vuoksi haluan nyt kirjoittaa.

Olen blogannut nelisen vuotta. Viimeisen parin vuoden aikana olen käynyt paljon myös erilaisten pr-toimistojen tilaisuuksissa, joissa esitellään mm. tulevan kauden tuotteita. Siellä pyörivät bloggaajat, toimittajat, sisäänostajat ja silmäätekevät. Olen kuullut, että osa bloggaajista tulee tilaisuuksiin kysyen ensimmäisenä, että missä se GiveAwayBag on ja mitä siellä on sisällä? En ole kuitenkaan koskaan nähnyt kenenkään tekevän niin. Ainakaan kenenkään tuttuni.

Näissä tilaisuuksissa on mukana usein myös brändien edustajia, markkinointivastaavia tai muita yrityksen työntekijöitä. He tutustuvat tilaisuuksissa bloggaajiin, toimittajiin, sisääänostajiin ja haluavat kertoa omasta brändistään kaiken. Näissä tilaisuuksissa myös bloggaajilla on tilaisuus tutustua brändien edustajiin.
Tämän tyylisiä tilaisuuksia on myös paljon pelkästään brändikohtaisesti. Järjestetään tapahtuma, jossa on tarjolla ruokaa ja juomaa ja tutustumismahdollisuus brändin tuotteisiin. Näihin tilaisuuksiin kutsun saavat nämä samat henkilöt kuin pr-toimistojen tilaisuuksiin.

Näihin tilaisuuksiin tai yhteistyökamppanjoihin ei kutsuta kaikkia bloggaajia. Se on kuin mikä tahasa työ, kun hommat hoidetaan hyvin päästään eteenpäin. Jos kaikki bloggaajat olisivat vain ilmaisen tavaran perässä juoksevia itsekeskeisiä belfie-hirmuja, en uskoisi blogien olevan niin suuri markkinointiväylä.

Kuten moni fiksumpi on varmasti huomannut, on blogit nykyäään iso markkinointikanava. Yhtä blogikirjoitusta saatetaan lukea 8000 kertaa. Tai vaikkapa 10 000 kertaa. Tuotteiden näkyvyys blogeissa on siis järkyttävästi suurempi kuin monellakaan yksittäisellä printtimainoksella tai jonkin pienemmän televisiokanavan mainoksella. Jos mietitään brändien edustajia, jotka haluavat tehdä bloggaajien kanssa yhteistyötä – on se pelkästään järkevää näkyvyyden kannalta.

***

Nyt kirjoitan itseni puolesta, sekä niiden bloggaajien kenet tunnen.
Se miten paljon vaivaa ja aikaa me bloggaajat pistämme blogiemme pariin on todella suurta.
Jos kirjoittaisin kerran viikossa jonkun hölynpöly-postauksen hämärällä ja epätarkalla kuvalla höystettynä, mitä luulisitte olisiko brändit kiinnostuneita tekemään yhteistyötä kanssani? Entä kun kirjoitan blogia lähes päivittäin, otan kuvia – yritän opetella koko ajan lisää kuvaamisesta ja kuvienmuokkaamisesta kirkkaamaksi ja terävämmäksi. Vastailen kommentteihin ja mietin, että mistähän aiheesta kirjoittaisin seuraavaksi. Kulutan blogin ylläpitämiseen aikaa yhtä paljon kuin toiseen työhöni personal trainerina. – Mitä luulette, olenko sitten iloinen lukiessani jotain ”haistapaska”-kommenttia, siitä kuinka itsekeskeisiä tissivälimuijia me bloggaajat olemme?

Kaikki bloggaajatuttuni käyttävät blogiin todella paljon aikaa ja vaivaa. Kuvien laadusta tekstien sisältöön. Että blogit olisivat sitä, mitä seuraajat haluavat. Lukijoita vartenhan me bloggaajat näitä blogeja kirjoitamme. Eihän minkään lehden päätoimittajakaan halua oman lehtensä lukijakunnan häviävän, vaan kasvattavan sitä. Luuletteko, että lehden päätoimittaja haluaisi lehdessään olevan tärähtäneitä kuvia ja artikkeleita kirjoitusvirheitä täynnä?

Kun sitten tämä työmäärä palkitaan sillä, että lukijoita tulee lisää ja klikkausmäärät kasvavat – on se mielettömän palkitsevaa. Samalla se tarkoittaa sitä, että työtä on jatkettava ja jopa entisestään parannettava. Jos jostain yrityksestä otetaan yhteyttä ja ehdotetaan yhteistyötä, koska ”blogisi on mielenkiintoinen, laadukas ja omaperäinenkin” – on se todella palkitsevaa. Kun yhteistyö lyödään sitten lukkoon, on bloggajalla kuitenkin vielä työ edessään. Ei niitä ilmaisia (tai lainassa olevia) tuotteita oikeasti ilmaiseksi saa. Niistä kirjoitetaan juttu, jos toinenkin.

Hyvä yhteistyö tarkoittaa sitä, että se on hyödyllinen molemmille osapuolille. Tottakai! Ei mikään yritys maksa bloggaajille ilmaisia maailmanympärimatkoja pyytämättä siitä vastapalvelusta, eli kirjoitusta blogiin ja näkyvyyttä somessa. Ei kukaan bloggaaja saa ilmaista kännykkää ihan noin muuten vaan, koska on niin jees. Siitä kirjoitetaan aina arvostelu. Se on markkinointia.

Yritykset valitsevat yhteistyökumppaninsa tarkoin. Joko käyttäen portaalien mediamyynnin ammattilaisia apunaan, tai tutustumalla itse blogeihin. PR-toimistoissa tutkitaan ja luetaan blogeja läpi sadoittain, katsotaan mikä blogi on kirjoittanut mistäkin brändistä ja minkälainen kirjoitustyyli bloggaajalla on. Yritykset käyttävät pr-toimistoja apunaan löytää omalle brändilleen sopivan yhteistyökumppanin.

Ennen kuin yksikään yhteistyö lyödään lukkoon, bloggaajalta tiedustellaan aina lukijamääriä. Jos jotain blogia luetaan 50 kertaa kuukaudessa ja jotain toista 40 000 kertaa kuussa, yritys varmasti useimmiten valitsee sen, jolla on isompi yleisö lukijoinaan. Ja onko se lukijamäärä tullut ilmaiseksi? Pelkillä belfieillä, tissivälikuvilla ja maitorahkapostauksilla? No enpä usko.

Kun kuukaudessa blogin kirjoittamiseen, valokuvaamisen kirjoituksia varten, erilaisissa tilaisuuksissa käymiseen, kommentteihin vastaamiseen ja moneen muuhun ei niin ”näkyvään” asiaan bloggaaja käyttää yli 30 tuntia – onko silloin jokin yhteistyö ilmaiseksi saatua?

Kollaasit1

Lopuksi havainnoillistamaan kuva, jossa oikealla kuva blogini ensimmäiseltä kuukaudelta ja vasemmalla kuva tältä vuodelta. Kumpia sinä katsot mielummin? Kumpaan luulet menneen enemmän aikaa?

Ja sitten vielä yksi asia, jos jokin blogi ärsyttää juuri sinua niin kovasti, ole kiltti itsellesi – äläkä mene lukemaan enää sitä blogia. Eipä tarvitse väkisin katsella kenenkään tissiväliä.

Ystävällisin terveisin,
Ammattibloggaaja

 

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

29 vastausta artikkeliin “Puheenvuoro bloggaajien puolesta!”

  1. Hyvä postaus!
    Epäilen, että tätä ”tavaran kitisemistä” harrastaa enempi ”ei ammatikseen bloggaavat” – siis perustelen tämän sillä, että isommat blogit yleensä tietävät kuinka yhteistyökuviot menevät ja heillä on myös enemmän antaa vastinetta, koska lukijamäärät isot. Erään yrityksen pomo sanoi mulle kerran, että heiltä todellakin kysellään tosi usein tavaraa ilmaiseksi ja asia esitetään ihan tuosta noin vaan tyyliin ”voitteko lähettää mulle ton tuotteen niin laitan sen blogiin”.
    Uskoisin, että ammatikseen bloggaavat tietävät, ettei tuo ole tapa toimia. Lähinnä tosi noloa….

    • Katri, uskon itse asiassa ihan samaa. Ja ehkä monet aloittavat blogin myös se tavarankiilto silmissä. 🙁

  2. Olet ihan varmasti oikeassa puheenvuorossasi. Mutta blogien lukijana olen kyllä havainnut, että moni bloggaaja varmaan pelkää sitä, ettei enää saakaan kutsua noihin tilaisuuksiin ja jää paitsi noita ilmaisia kokeiluja, koska niin kovasti tuntuvat kehuvan saamiaan tuotteita.

    Esim. viimeksi mieleeni muistuu tuo kotimainen luonnonkosmetiikkamerkki Mia Höytö, joka taisi useammassa blogissa tulla yhtäaikaan esittelyyn ja sitä ylistettiin ja kehuttiin kovastikin. No tottakai kotimaisuus ainakin itseäni kiinnostaa kovastikin ja myös monta ystävääni. Kun sitten itse tulin hankkineeksi juuri tuota kehuttua kosmetiikkaa ja samoin useampi ystäväni, niin pettymys olikin iso, kun tuotteet vaikuttivatkin olevan jotain ihan muuta, kuin mitä monessa blogissa oli hehkutettu. Kirjoitinkin yhteen blogiin, että mitä mieltä hän oikeasti oli tuotteista, koska minusta tuotteet olivat yliarvostettuja ja ylihinnoiteltuja laatuun nähden ja bloggari vastasi, että ei kai hän ikinä haukkuisi tuotetta, vaikka tuote ei hänelle itselleen sopisikaan, koska voihan se sopia jollekin toiselle. (?)

    No näin on itselleni käynyt (olen hankkinut tuotteita blogijuttujen perusteella) muutaman kerran ja vahingosta viisastuneena täytyy myöntää, etten niin ihan helposti enää aio tehdä. Tietenkin joku sisustuksellinen elementti on ihan eri asia, mutta ainakin kosmetiikka ja kodin tekstiilit (lakanat, pyyhkeet) jää kyllä hankkimatta.

    • Tai sitten vain moni bloggaaja oikeasti tykkää niistä tuotteista mitä saa. 🙂
      Itse en esimerkiksi lähde tekemään yhteistyötä minkään brändin / tuotteen kanssa, josta jo heti alkuun tietäisin etten pidä. Sen vuoksi näitä tuotteita onkin sitten oikeasti helppo kehua. <3

  3. Ihan täyttä asiaa kirjoitat tässä, mutta väitän et nämä kommentoijat on oikeesti kateellisia ja katkeria, kun toiset ”saa” jotakin. Eikä he ymmärrä juuri sitä, että minkä työn te bloggaajat joudutte tekemään sen eteen.

    Mä ainakin arvostan jokaista bloggaaja ketä seurailen aktiivisesti, teistä ja teidän kirjoituksista saa niin paljon tsemppiä ja energiaa jatkaa treenamista, vaikka kakkaa satais niskaan.

    • Sekin on mahdollista. 🙂 Tässä ehkä ”hieman” kateellisessa maassa.. 😉

      Kiitos <3

  4. Juuri näin. Jos se alkuperäinen kirjoitus oli todellakin jonkun pr-toimistossa olevan ihmisen kirjoittama, niin ei voi olla ajattelematta sitä, että onko hän kenties väärässä paikassa töissä. Siinä annettiin kyllä ymmärtää, että bloggaajat on kaikki kerjääviä ja ilmaisen tavaran perässä olevia. Jos olisi vaan ilmaisen tavaran toivossa juokseva bloggaaja, niin tuskinpa tätä ”työtä” tekisi. Minulla ainakin on ihan muut intressit tehdä tätä. Olen tehnyt jopa ilmaista työtäkin, mutta teen sitä vain sellaisista aiheista, jotka olen itse valinnut ja kokenut itselleni tärkeäksi.

    • Maiju! <3 Mä mietin ihan samaa tuosta jutusta. Luin siitä siis pari ensimmäistä riviä ja mieleeni tuli heti sama ajatus, onko tämä henkilö kenties hieman väärässä paikassa töissä! 😀 Ja samoin, minäkin olen tehnyt ilmaistakin "yhteistyötä", kertonut jostain tuotteesta tai palvelusta ilman korvausta – koska se vaan on ollut niin hyvä juttu.

  5. Jep, moni ei ymmärrä sitä miten paljon aikaa blogi vie ja mitä sen taustalla tapahtuu. Mä uskon myös, että ne suurimmat ilmaisten tavaroiden perässä juoksijat on nimenomaan aloittelevia bloggaajia, mutta olen kyllä kuullut suurempienkin blogien omistajien käyttäytyvän aika tökerösti…

    Mä en nykyään kaipaa enää mitään turhaa kamaa kotiin ja otankin vastaan vain ne yhteistyöt, joista olen aidosti kiinnostunut ja mielelläni niistä kirjoitankin. Kyllä se blogitekstistäkin näkyy jos kirjoitus on tehty vain rahan vuoksi! Mä niin muistan mun ensimmäisen yhteistyön erään lisäravinnefirman kanssa! Olihan se hienoa, mutta on mahtavaa olla myöskin sellaisessa tilanteessa, että voi valikoida ne itselleen mieluisammat 🙂

    Hyvä postaus! Avasi varmasti monelle asiaa et mitä siellä blogin takana tapahtuu ja miten yhteistyöhommat toimii. Mukavaa viikkoa Monna!

    • Kiitos Jonna. <3 Ja mukavaa viikonloppua sinne!

      Kyllähän näitä tarinoita tosiaan on kuullut ja sitten tosiaan joillain isommilla bloggaajilla noussut ehkä se pissi vähän päähän..

      Mulla on sama, en halua (eikä Tuukka halua 😀 ) lisää tavaraa tänne kotiin. Joten ihan senkin vuoksi tulee kieltäydyttyä monesta jutusta nykyään.

  6. Mun työnantajalla on ollut ihan älyttömän hyviä blogiyhteistöitä (tälläkin portaalilla yhden bloggaajan kanssa) ja se johtunee osaksi siitä, että meidän viestintäpäällikkö ja markkinointipäällikkö ovat molemmat todella ajan hermolla, seuraavat blogeja itsekin ihan omasta mielenkiinnostaan ja ymmärtävät yhteistyön päälle. Ne blogiyhteistyöt eivät todellakaan kulje myynnin tai vaihteen kautta, mutta myyntiin tulee aina säännöllisin väliajoin tuntemattomammilta bloggareilta näitä ”voidaanko saada tää paketti ilmaiseks, niin kirjoitan teistä blogissani” -yhteydenottoja. Käyn silloin mielenkiinnosta katsomassa blogia, ja harvoin on mitään säväyttävää ollut. Viimeiset 20 postausta ilman kommentteja, kuvia vähän ja/tai suttuisia, blogista puuttuu selkeä linja jne. Eikä siinä mitään, saahan sellaista blogia pitää, mutta se osoittaa, että ei ole ihan markkinoinnin perusasiat hallussa. Kun yhteistyönhän pitäisi hyödyttää _molempia_ eikä vain toista :D.

    Yksi varteenotettava yhteydenotto on tullut myynnin kautta, mutta tälläkin bloggarilla nälkä kasvoi syödessä ja kun oli sovittu yhteistyöstä, niin alkoi nolottava lisävonkaus, joita oli aina pehmennetty rasittavilla silmäniskuhymiöillä. Tyyliin ”eikä haittaisi, vaikka tämänkin hinta tarkistettaisiin uudelleen avokätisesti 😉 ;), tästä saisi hyvää matskua blogiin 😉 ;)”.

    • Mukava kuulla, että työnantajallasi on hyviä yhteistyökokemuksia. 🙂 Kyllähän ne yhteistyöt useimmiten varmasti hoidetaan hienosti. Ja ehdottomasti sillä on merkitystä, että yritysten viestintä- ja markkinointihenkilöt ovat ajan hermolla ja jopa seuraavat jonkin verran blogeja. 🙂

  7. Olen paljon pohdiskellut, mikä voisi olla se kultainen keskitie jotta blogi tuntuisi aidolta. Olen lukenut pari vuotta säännöllisesti Fit Fashion blogeja ja kaupallisuus korostuu yhä enemmän. Viimeisin villitys useassa blogissa myös miehillä oli Jutan uusi sporttivaate- ja treenivälinemallisto For Every Body. Aiemmin rummutettiin Biancaneveä. Itse haluaisin mieluusti lukea aitoja arkisia vinkkejä liittyen treenivaatteisiin, ruokavalioon, treeneihin yms. Ellos ja House of Brandon vilahtaa usein ja epäilenkin kuinka moni bloggaaja edes hankkii suosittelemiaan tuotteita tästä, tästä ja tästä. Enemmän ja enemmän suosikeiksi nousevat ei niin kaupalliset AIDOT yksilölliset blogit esimerkkinä Anna mun treenaa. Suuntaus on myös treenivinkkien pihtaaminen oman bisneksen toivossa ja aiheeseen liittyen nettitreenibisnes paketit. Sinulle kiitos energiaa tuovasta blogista ja kauniista hymystä ja pohdiskelevista kirjoituksista ja myös niistä treenivinkeistä. Mielenkiinnolla seurailen mihin suuntaan blogit kehittyvät ja joko maidottoman ja gluteenittoman vouhotuksen tilalle tulisi muuta, mutta kunhan se ei olisi Marlin mehut 😉

    • Niin, tämä Jutta-juttuhan oli nimenomaan isompi yhteistyö mihin brändi halusi monta bloggaajaa. Että tulisi mahdollisimman monta erilaista näkökulmaa ja eri näköisiä bloggaajia heidän vaatteitaan käyttämässä. 🙂 Mielestäni juurikin tuo kampanja oli hyvän maun mukaan toteutettu. 🙂

      Aitous ei todella mielestäni ropisi sen myötä jos tekee yhteistöitä. 😀 Mutta siitä toki voi moni olla eri mieltä.

      Maidoton ja gluteeniton ei ole monillekaan vouhotus, vaan ainoa mahdollinen tapa elää ilman jatkuvia vatsakipuja.

  8. Hahah, ei kannata kirjottaa kun on menkat menossa. =D Tottakai blogeihin tulee enemmän kävijöitä mitä ”paljastavimpia” kuvia on..

    • En ihan ymmärtänyt kommenttiasi. Mutta kiitos tästä äärimmäisen hyvästä vinkistä.

  9. Hei! Nuo arvostelijat on mun mielestä just heitä jotka ei ymmärrä blogin kirjoittamisesta mitään. Kuinka paljon voikaan kulua aikaa kuvaamiseen ja kuvien käsittelyyn pelkästään, puhumattakaan mahdollisista faktojen tarkastamisesta yms.
    Olen kuitenkin hieman eri mieltä siitä, että blogia kirjoitettaisiin vain lukijoita varten. Kyllä minä ainakin kirjoitan myös itseäni varten; ajatukset selkiytyvät samalla kun joku voi ehkä kokea jonkinlaisia samaistumisen tunteita. Lisäksi rakastan kirjoittamista☺

    • Näinhän se tosiaan taitaa olla tuo arvostelijoiden laita. 🙂
      Juu, kyllä toki blogia kirjoitetaan myös itseä varten. Me bloggaajat tosiaan useimmiten rakastetaan sitä kirjoittamista. 🙂 Mutta toki sitten kun lukijamäärä on suuri, sitä kirjoitetaan myös lukijoita varten. 🙂

  10. Tää on taas niin tätä. Taitaa nyt ”kateellisia” ihmisiä harmittaa.. Asiasta kuin asiasta on aina pakko vääntää tai olettaa asioita. Paremmin kun ei tiedä ja on silti pakko kommentoida kuin olisi ammattilainen. Ja AMMATTILAISEN ja luulee olevansa asioiden ammattilainen välillä todella suuri ero. Kuulostaa varmasti kivalta että, kirjoittelee ja kuvailee vähän silloin ja tällöin ja sitten julkaisee ne ”blogissaan”. MUTTA kun se ei vaan mene näin. Jos on oikea bloggaaja jolla on valtavasti lukioita, joudut todennäköisesti aika paljon tehdä TÖITÄ JA TÖITÄ tämän eteen. Joka hetki saattaa mennä asioita miettiessä ja pähkäillessä. Aina et voi kirjoittaa samalla temmolla tai samantapaisesti. Joudut ottamaan asioita selvää ja myöskin tutustua asioihin. Olla myös kiinnostunut tavalla tai toisella asioista, tuotteista.. yms. Aina on niitä jolle joku tapa tai tuote tai mikä milloinkin, ei sovi. Onko se väärin hehkuttaa jos itse pidät esim. kyseisestä tuotteesta?

    Entä asioiden toinen puoli.. voiko kukaan ostaa aina jonkin uuden tuotteen tai jutun. Kuinka tuhottomasti käyttäisit pelkkää rahaa uutuuksiin ja kokeiluihin. Omasta puolesta voin kertoa kosmetiikan maailman puolelta. Uutuuksia tulee satoja joka kausi, käytänkö omat tienaamani rahat kaikkiin näihin uutuuksiin? Jotta voisin kertoa niistä asiakkaille?? Monet kysyvät olenko kokeillut tuotetta? KYLLÄ HELPOMMIN jos olen saanut niistä näytteen tai tuotteen kokeiltavaksi kotiin. EN SIIS osta itse jokaista tuotetta. TAI jokainen tuote sitten voisi sopia itselleni, EI. Mutta tällaista se maailma on, toiset saavat kokeilla tuotteita työnsä kautta toiset ehkä eivät.. Ja tämän kirjoitti joku joka ei ole bloggaaja eikä tämänpuolen ammattilainen. JATKAKAA OMALLA UPEALLA LINJALLA, KIITOKSET TEILLE SIITÄ. toivottaa tyytyväinen lukija 🙂

  11. Hyvä postaus, avaa varmasti monen silmät! Mielestäni bloggaajan työ on verrattavissa esim. toimittajan työhön, usein jopa laajemmassa skaalassa. Mutta olen kyllä myös jonkun yllä kommentoineen kanssa samaa mieltä siitä, että esim. paljastavat kuvat ja ”pyöreä peppu” -otsikoinnit tuovat lukijoita -> yhteistyötä, menestystä jne. Tietysti riippuu myös siitä, mikä blogin kohderyhmä on, joten tämä pätee varmaan lähinnä fitnessblogeihin.

    Uskon, että monet ovat kateellisia bloggaajille koska työvaikuttaa niin kivalta (uskon että se myös on, vaikka varmaan onkin rankkaa) verrattuna omaan työhön, ja siitä johtuu tämä älytön kitinä. Kyllähän kansanedustajatkin tienaa ihan liikaa siihen nähden että ne vaan painelee kyllä ja ei -nappuloita päivät pitkät ja ajelee taksilla. 😉 Eli kun ei tiedetä taustoja niin työ vaikuttaa helpolta ja siksi tuntuu epäreilulta, että helposta työstä saa niin hyvän korvauksen.

    Itseäni kyllä ärsyttää kaikki liian selkeät mainospostaukset ja skippaan ne aina ihan suosiolla. Mielestäni taitava bloggaaja osaa tehdä myös yhteistyöpostauksen tyylikkäästi (mutta silti niin että siitä selviää, että kyseessä on mainos).

  12. Itse skippaan lähes kaikki mainospostaukset ja suorastaan boikotoin niissä esiteltyjä tuotteita.arvosteluihin en usko koska ne on kirjotettu ”oma lehmä ojassa”.

  13. Tykkään sun blogista, vaikka en juuri blogeja luekaan. Kyllästyin siihen, miten joidenkin (varsinkin muotibloggaajien) elämä vaikuttaa tosi silotellulta. Aina käytiin hienoissa paikoissa syömässä, matkoilla ja ostelemassa ties mitä. Vaikka tietenkään kukaan ei kerro kaikkea elämästään blogissa, se ei vain tuntunut läheiseltä itselleni. Haluan bloggaajien kirjoittavan mielipiteitään ja hyvänmielen asioita. Ehkä noiden silottelijoiden takia on tullut tätä keskustelua siitä, onko bloggaaminen oikeaa työtä. Ehkä toi ajattelu johtuu siitä, että päälle päin lukijoille näkyy se kuvien ottaminen ja jostain aiheesta kirjoittaminen. Sitä en oikeastaan pidä ”oikeana työnä”. Mutta sitten, kun tähän liitetään sitä näkymätöntä työtä, on bloggauskin oikeaa työtä.

  14. Haha, mua naurattaa tuo blogin ensimmäisen kuukauden kuva. :’D Keep up the good work, oot ihana! 🙂

    – Jenni / jalotaito.blogspot.fi

  15. Vähemmistössä ovat ne bloggaajat, jotka eivät haluaisi hyötyä taloudellisesti mahdollisimman paljon kirjoituksillaan. Aika laput silmillä saat sinäkin katsella maailmaa, jos et huomaa miten räikeää mainostamista ja ilmaisten tavaroiden sekä matkojen haalimista bloggaus on. Kirjoittajat ovat nuoria pienituloisia naisia ja haluavat elää ”yli omien varojen” yhteistyökumppanien tarjoamilla lahjuksilla. Mutta onko tässä sitten jotain väärin? Miksi tämä asia pitäisi kieltää? Tää on tätä nykypäivää, turha sitä on piilotella. Materian paljous ja oman elämän kiillottaminen netin kautta on nykypäivän ilmiö, eikä sitä mielestäni kannata koittaa selitellä muuksi. Joku myy ”sitä” saadakseen kolme kertaa vuodessa itsensä Jenkkeihin tai Aasiaan ilmaiseksi ja joku toinen tekee sen blogin kautta. Onhan nää Sara Siepit ja muut jo vuosia eläneet näillä keinoilla, vaikka omat ansiotulot ovat alle 10000€/vuosi.

    Esim. Minifitnesin blogia en todellakaan tuu enää tältä sivustolta aukaisemaan, koska se on ihan naurettavaa paskaa nykyisin – ainoastaan mainostamista.

  16. Mie toivon ja odotan blogilta vaihtelevuutta ja syvyyttä. Ihan sama kuinka hienoksi on hiottu valokuvia jos ne on aika sitä samaa… Tänään sattumalla instassa katsoin jotain tyyppiä, jolla oli kieltämättä 99 prossaa kuvista saliselfieitä ja niitä kuvia oli paljon. Ei semmoisia jaksa katsoa. Tuntuu, että aika moni kaupalliseksi muuttunut blogi on jotenkin tylsistynyt ja sen takia ihmiset varmaan reagoi yhdellä sun toisella foorumilla. Ja kun sitä kirjoittaa kaupallisesti blogia niin varmaan jotenkin automaattisesti jättää henkilökohtaisemmat asiat taka-alalle. Kun taas naistenlehdet esimerkiksi juuri niillä jutuilla kerää lukijoita, ihmiset hakee vertaistukea ja on uteliaita. Mä muuten luin sen avautumisen, olisko ollut vauva.fi:ssä ja ymmärsin, että siinä tarkoitettiin muoti/lifestyle-bloggaajia. Ja erityisesti yhtä tiettyä tapausta, jota siellä ruoditaan muutenkin aika usein… Terkut tyypiltä joka on aloittanut nettipäiväkirjan joskus 2001 ja ensimmäisen blogin 2005/2006 eikä edelleenkään saa ropoakaan kirjoittamisesta eikä myöskään ruinaa!

  17. Varmaan ihan noloa kommentoida näin jälkijunassa, mut kun määoon ollut somelakossa ja tietsikkalakossa ja ja ja.. 😀
    On hassua miten bloggaajia kommentoidaan, herjataan ja jaksetaan aina muistuttaa ettei bloggaus todellakaan ole mitään oikeaa ”työtä” ja on lähes kohtuutonta saada siitä korvausta/palkkaa jne. Kateellisten panettelua. Tähän pätee varmaan aikalailla sama kuin laihtumiseenkin; jos kaikista siihen olisi ja se olisi niin helppoa sekä vaivatonta ettei tarvitse käytännössä kuin kääriä rahat ja ilmaiskosmetiikat päältä niin kaikkihan me sitä tekisimme. Ei olisi ylipainoisia ja kaikilla olisi supersuosittu blogi! Käsittääkseni blogin voi perustaa kuka tahansa joten samalla viivalla tässä kaikki ollaan.

    Ja ei, minulla ei ole blogia. Koska minusta ei olisi tähän. 🙂

    Kivaa kevättä!

  18. Onhan se vaan niin että päivä lehdet, radio ja tv-mainokset, ne ovat niitä oikeita väyliä harjoittaa tehokasta mainontaa, muut on joutavaa näpertelyä. Jotkut bloggarit vaan haluavat päteä joutavilla artikkeleilla ja kuvakollaaseilla amatöörimäisellä asenteella, no mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan sanonta kuuluu. Olkaan vaan hyvät ja jatkaa kyllä niitä blogeja varmaat jotkut lukevat ihan tosissaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta