Herkullista välipalaa proteiinista!

* Kaupallinen yhteistyö: Valio PROfeel

Valio PROfeel

Sain pari viikkoa sitten Valiolta ison paketin uusia PROfeelin jauheita testiin. Aika nopeasti sieltä löytyi oma suosikki – nimittäin mansikkainen proteiinivälipalajauhe! <3 SLURPS!!

Valio PROfeel® proteiinivälipalajauheesta voi siis tehdä juotavaa tai syötävää välipalaa helposti. Se on tosi hyvä valinta esimerkiksi palautusjuomaksi treenin jälkeen, koska se sisältää proteeinin lisäksi hiilihydrtaattia. Jauhe sekoittuu nesteeseen helposti vaikkapa vispilällä, haarukalla tai ihan vain shakerilla. Minun suosikkimaun mansikkaisen lisäksi sitä on myös suklainen maku. Yksi desilitra (50 g) jauhetta sisältää noin 22 grammaa maitoproteiinia ja saman verran hiilihydraattia. Tämä on myös ensimmäinen laktoositon proteiinijauhe suomalaisesta maidosta.

PROfeel

Meillä kotona on tosiaan tuo mansikkainen maku mennyt melkeinpä jo loppuun, niin herkullista se on. Olen lisännyt sitä smoothien sekaan ja jugurtin sekaan. Myös veteen sekoitettuna se on hyvän makuista. Välillä itselläni välipalojen kanssa on vaikea miettiä, että mistä saisi sen proteiinin siihen lisättyä, koska maitorahkaa en enää oikeastaan syö ollenkaan. Se ei vain sopinut mahalleni. Nyt tämän proteiinivälipalajauheen ansiosta on taas ollut todella helppo keksiä proteiinipitoisia välipaloja. 🙂

Valio PROfeel® heraproteiinilisät ja proteiinivälipalajauheet sopii kaikille, jotka haluaa terveellisiä välipalavaihtoehtoja tai tarvitsee lisää proteiinia ruokavalioon. Ja yksi mikä näissä uusissa Valion jauheissa onkin erityinen plussa on niiden sopivuus myös raskauden ja imetyksen aikana! Turvallisin mielin olen siis voinut näitä nyt jo käyttää. 🙂 Raskaana olevilla ja imettävillä naisilla onkin suurentunut proteiinin tarve. Proteiinin tarve kasvaa erityisesti raskauden kahden viimeisen kolmanneksen aikana.

Valio Valio PRO

Proteiinia suositellaan nautittavaksi noin 10–20 prosenttia koko päivän energiantarpeesta. Aikuisella se tarkoittaa tavallisesti 1,1–1,3 grammaa painokiloa kohti päivässä. Proteiinin tarve vaihtelee elämäntilanteen ja aktiivisuuden mukaan ja voi olla jopa kaksi grammaa painokiloa kohti päivässä. Monesti paljon treenaaville suositellaankin, että se proteiininsaanti olisi 1,5 – 2,0 grammaa per painokilo per päivä. Proteiini on treenaajien lisäksi todella tärkeää painonhallitsijoille/pudottajille, ikäihmisille, raskaana oleville ja imettäville. Proteiini ei juuri varastoidu elimistöön, joten siksi sitä tarvitaan ruokavaliosta jatkuvasti.

proteiinitaulukko
Taulukko Valion sivuilta

Heraproteiini sisältää niitä välttämättömiä aminohappoja, joilla on vaikutusta palautumiseen ja lihaskasvuun. Heran vaikutuksia on tutkittu paljon. Erityisesti aktiiviliikkujat ja urheilijat ovat kiinnostuneita herasta ja sen vaikutuksista urheilusuorituksiin ja niistä palautumiseen. Heraproteiini sisältää haaraketjuisia aminohappoja, joiden toiminta on urheilijapiireissä liitetty mm. lihaskasvuun ja lihasvaurioiden korjaamiseen. Sen nopean imeytymisen vuoksi se onkin äärimmäisen hyvä urheiluravintolisä.

Itselleni heraproteiini on ollut jo monta vuotta tuote, joka on kuulunut lähes päivittäin ruokavalioon. On toki kausia/ajanjaksoja, jolloin en niin aktiivisesti ole heraa käyttänyt. Se on kuitenkin ainoa urheiluravintolisä, jonka olen kokenut tarpeelliseksi yhdistää ruokavaliooni. En koe, että muista urheiluravintolisistä (buusterit, latausjuomat ym.) olisi itselleni hyötyä. Mutta heraproteiini on ollut erittäin hyvä lisä, koska proteiinin riittävä saanti on kuitenkin tarpeellista.

Valio PROfeel 2

***

Kuinka paljon siellä ruudun toisella puolen käytetään heraproteiinia? Sujahtaako sitä aina smoothien sekaan tai onko proteiiniletut jokapäiväinen terveellinen herkku vai onko se kauhallinen heraa shakerin pohjalle ja vettä niskaan? 🙂

Monna

[Debug tracking pixel: http://eas3.emediate.se/eas?camp=252390;cre=img;EASTblogiyhteistyo=profeel-monna-1;EASTpostID=26220]

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

12 vastausta artikkeliin “Herkullista välipalaa proteiinista!”

    • Juu kyllähän se sisältää. 🙂 Jos haluaa terveellisemmän välipalan, kannattaa käyttää pelkästään heraa. 🙂

  1. Hei!
    Missä tilanteissa tuota heraa kannattaisi käyttää? Urheilun jälkeen, ennen sitä vai onko väliä? 😀
    Olen vähän pihalla näistä edelleen ja tuntuu vähän hölmöltä kun ei mene kaaliin nämä asiat. 🙂

    • Heraproteiini voi toimia välipalana, osana iltapalaa tai aamupalaa. Moni treenaaja käyttää sitä heti salitreenin jälkeen, palautusjuomana. Ei siihen ole oikein ”oikeaa” aikaa. Proteiinin saanti pitkin päivää on tärkeää. 🙂

  2. Hei,

    Kuulostaa melkeinpä liian hyvälle ollakseen totta 🙂 Onko näitä Valion tuotteita siis kahdenlaisia? Voisitko vielä selventää tällaiselle ”maallikolle”, mitä eroa tuossa välipala- ja herajauheessa siis on? Ja tarkennuksena, millaiseen käyttöön kumpaakin suosittelet? Ehkä en osannut lukea tarpeeksi tarkkaan, mutta nämä asiat jäivät askarruttamaan.
    Täytyy vielä mainita, että mielestäni on ollut mukava seurata, kuinka blogisi on muokkautunut elämäntilanteesi muututtua, etkä ole esimerkiksi väkisin koittanut pitää tekstejä vain treenipainotteisina. Viime aikoina on ehkä ollut mukavampi seurata blogia myös sen takia, että olet kirjoittanut enemmän muitakin kun mainontaan liittyviä postauksia. Ehkä blogisi on näin ollut ”lähempänä lukijaa”.

    • Juu kahdenlaisia on näitä! Tässä postauksessa keskityin tuohon välipalajauheeseen, jossa on heran lisäksi myös maltoa – hiilihydraattia. Herasta kerron erikseen vielä toisessa postauksessa. 🙂
      Heraproteiinin ja välipalajauheen suurin ero on se, että välipalajauheessa on hiilihydraattia lisänä, siis myös sokeria. Heraproteiini taasen on vain sitä itseänsä.

      Kiitos tosi paljon! 🙂

  3. Mitä mieltä olet makeutusaineista? Tutkin kaupassa noita pusseja ja jätin toistaiseksi ostamatta makeutusaineen takia vaikka muutoin suosikin Valion (makeuttamattomia) tuotteita.

    • No itse käytän makeutusaineita silloin tällöin. Nyt raskauden aikana olen vähentänyt entisestään, mutta esim. näissä heroissa on suurimmassa osassa kaikilla valmistajilla joko makeutusaineita tai sokeria käytetty. Ellei ole maustamaton versio. 🙂
      Olen ottanut omassa ruokailussani sellaisen käytännön, että se ei ole niin justiinsa jos silloin tällöin käyttää esim. makeutusainetta. Vähän kuten kaikessa, en halua olla täysin ehdoton jollekin – ellei se esim. aiheuta allergiaa itselleni. Mutta näissä asioissa on monia mielipiteitä ja toimintatapoja. 🙂

  4. Kuulostaapa hyvältä tuotteelta,täytyy hankkia kokeiluun. Itse käytän heraa lähes joka päivä smoothiessa. On vaan niin helppoa ja hyvää:)

  5. Käytän maustamatonta hera100. Makeutusaineita en halua eikä vatsakaan siitä pidä. Eikä tarkoitus olekaan olla mikään makuelämys. Käytän treenin jälkeen puurossa, ruoanlaitossa, proteiinileivonnaisissa, hyvin voi osan jauhoista korvata heralla. Ja pannukakkuihin soveltuu erinomaisesti pikkulisänä. Viime aikoina olen myös soijaproteiiniin tutustunut, mitä mieltä olet soijasta? Toimiiko yhtä hyvin palautumisen kannalta/aminohappokoostumuksena?

    • Monien vatsat reagoi makeutusaineisiin! Myös itse tykkään käyttää maustamatonta heraa. Ja välillä näitä maustettuja. 😉
      Soijaproteiini on myös hyvä proteiinilisä. Sen aminohappokoostumus ei vain ole niin hyvä kuin heraproteiinissa. Mutta näitä kahta voi käyttää vähän vuorotellen, jos ei halua käyttää päivittäin heraa. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta