Miten käyttää heraproteiinia?

proteiinilettu* Kaupallinen yhteistyö: Valio PROfeel

Monille treenaajille heraproteiini on yhtä tuttu juttu, kuin vesipullo treenissä mukana. Mutta monille se on sitli aika tuntematon juttu. Miten sitä tulisi käyttää? Milloin ja kuinka paljon? Ja että onko siitä oikeasti jotain lisähyötyä?

Ajattelin kerätä teille tähän muutaman hyvän vinkin ja infon! 🙂

  1. Proteiinjauheita voi käyttää oikeastaan milloin ja missä vaan. Sen parhaus on siinä, että sitä on niin helppo kuljettaa mukana.
  2. Valio PROfeel -proteiinijauheet on valmistettu Suomessa. Ne on tehty suomalaisesta maidosta ja ne on laktoosittomia. PROfeeliltä löytyy sekä pelkkää heraproteiinia, että välipalajauhetta. Niissä molemmissa on 22g proteiinia yhdessä annoksessa (yksi annos 30g).
    Heraproteiinissä ei ole lisättyä hiilihydraattia, kun taas välipalajauheessa on.
  3. Heraproteiini toimii loistavana proteiinitarpeen täydentäjänä. Hyvin usein varsinkin naiset saavat päivän aikana liian vähän proteiinia. Liian vähäinen proteiinin saanti taas vaikeuttaa mm. lihasmassan kasvatuksessa.
  4. Heraproteiinissa on runsaasti välttämättömiä aminohappoja ja elimistö osaa hyödyntää sitä jopa 92%:sti. Aminohapot taasen mm. palautumiseen ja lihaskasvuun.
  5. Heraproteiini on tehokas palauttava proteiini treenin jälkeen. Urheilusuorituksen jälkeen nautittu proteiini edistää lihasten palautumista ja lihasvaurioiden korjaantumista.
  6. Myös esim. aamu- , ilta- tai välipaloihin lisättynä heraproteiini on hyvä lisä. Jos aamulla on tottunut syömään vain hedelmän tai vaikkapa kipollisen puuroa, olisi hyvä lisätä proteiinia tähänkin ruokailuun. Heraproteiinia voi lisätä sinne puuron sekaan tai tehdä erikseen veteen tai maitoon sekoitettuna juoman siihen hedelmän rinnalle.
  7. Heraproteiinia voi käyttää kuka vain. Myös raskaana olevat ja imettävät.

proteiinilettu

proteiinitaulukko

Tämä taulukko (Valion sivuilta) on todella hyvä kertomaan siitä kuinka paljon proteiinia pitäisi päivän aikana saada. Tuo grammamäärä tarkoittaa imeytyvän proteiinin määrää. Eli jos syöt 250g maitorahkaa, et saa 250g imeytyvää proteiinia. Monessa maitorahkassa proteiininmäärä on n.10g  / 100g. Eli purkillisesta maitorahkaa saat 25g proteiinia.

Esimerkiksi 70-kiloinen treenaava kolmekymppinen nainen tarvitsee päivän aikana 100-130g:n verran proteiinia. Kun taas vaikka 60-kiloinen henkilö, joka ei liiku aktiivisesti tarvitsee proteiinia päivässä reilu 70g.

heraproteiini

Heraproteiinista on helppo tehdä erilaisia välipaloja, esim. sekoittamalla heraproteiinia smoothien joukkoon tai tekemällä proteiinilettuja.
Tässä teille onkin minun yksi suosikkini iltapaloista: proteeiniletut ja päälle marjoja.

Resepti:

  • 30g Valio PROfeel -heraproteiinia
  • 3 kananmunan valkuaista
  • 1 kokonainen muna
  • 1 banaani

Surauta ainekset sekaisin blenderissä ja paista miedolla lämmöllä esim. kookosöljyssä.
Lämpimien lettujen päälle voit kaataa marjoja, kookoshiutaleita, hunajaa tai mitä vain keksit. 🙂

PROfeel Valio PROfeel

Proteiiniletut on mielestäni siksi niin hyvä ruoka, koska niiden koostumuksen vuoksi ne ovat täyttäviä ja niitä pureskellessa saa mukavaa suutuntumaa, toisin kuin vaikka smoothieta juodessa. Ja toiseksi ne ovat sellainen terveellinen herkku. Ne oikeasti maistuvat hyvältä! 🙂

Joskus lisään tuohon reseptin sekaan myös ripauksen kanelia ja kardemummaa. Sitten letuista tulee vähän pullamaisen makuisia. <3 Ja vähän jouluisiakin.. 😉

Smoothie on kyllä toinen suosikkini ja sitä valmistankin lähes joka aamu aamupalaksi. Se tulee nopeasti, sinne on helppo ympätä niin heraproteiinia, marjoja kuin hyviä rasvojakin.

***

Miten te käytätte heraproteiinia? Onko jotain erityisherkkuja, mitä valmistatte siitä?

Jos et käynyt vielä lukemassa, niin postaukseni Herkullista välipalaa proteiinista! sisältää vielä lisää infoa proteiinista. 🙂

Monna

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

17 vastausta artikkeliin “Miten käyttää heraproteiinia?”

  1. Noi Valion proteiinilisät on tosi loistojuttu. Kokeilin niitä sen sun ekan postauksen jälkeen. Toisin kuin muut heraproteiinit, ne on ihan kokonaan laktoosittomia, eikä aiheuta vatsavaivoja. Pikkusen ärtsyn makealta ainakin se mansikka tuntu, kun sekottelin sen raakapuuron joukkoon, mutta kun sen huitasee juomana ei maku on ihan ok. Ja onhan se ihan huippua, että ne on suomalaisesta maidosta tehty.

    • Joo, ihan super jees on kyllä se ettei niissä ole laktoosia ollenkaan! 🙂
      Mä rakastan makeita makuja, joten noi välipalajauheet ja mansikkahera on IHANAN makeita! 😉

  2. Itse olen viime aikoina laittanut heraa iltapalasmoothien joukkoon. 🙂 Se on tullut jäädäkseen. Kiitos teidän Muutos-valmennuksen. ! 🙂

  3. Pannukakkuun voi osan jauhoista korvata heralla. Ehkä erikoisin mutta tosi hyvää on pakastepinaatti+kaurahiutale+mitallinen heraproteiinia mikroon. Myös chia+hera+marjat toimii. Toimiiko hera mielestäsi hyvin iltapalalla?

    • Joo, niin voi. Ja itse asiassa pannarin voi tehdä kokonaan herasta! 🙂
      Hera toimii ehdottoman hyvin myös iltapalalla.

  4. Olet bloggaaja jolla on todella paljon lukijoita, toivoisin että kaltaisesi bloggaajat muistuttelisi aika ajoin asioiden ”kääntöpuolista”.
    Huolestuttaa kun moni nuori sotkee elimistönsä luottamalla eri blogeista keräämiinsä tietoihin. En nyt moiti sinua, sinulla on hyvä blogi. Mutta koska olet julkkis, voit muuttaa maailmaa 😀

    Muistathan että proteiini keräytyy munuaisiin ja maksaan ja lisää vedenjuonnin tarvetta. Varsinkin raskaana ollessa on syytä pitää munuaisista huolta ettei saa tulehduksia.

    http://www.sport.fi/huippu-urheilu/urheilijat/urheilijan-ravitsemus–2/ravintofysiologian-pikakurssi/proteiini

    • Ehdottomasti muistan kirjoittaa myös asioiden kääntöpuolista. Sen vuoksi aika paljon kirjoitankin blogissa nimenomaan ehdottomuuden poistamisesta ruokavalio- ja treenijuttuihin liittyen. 🙂
      Se mikä sopii yhdelle, ei sovi kaikille.

      Kirjoitin tähänkin postaukseen juuri sen vuoksi nämä suositusmäärät per vuorokausi. Että niitä ei ylitettäisi. 🙂

  5. Nykyään käytän heraproteiinia lähinnä puuron, smoothien ja proteiinilettujen, -vohvelien tai -pannarien joukossa. Siitä on aika pitkään, kun olen treenin jälkeen juonut sheikkeristä herajauhetta veteen sekoitettuna. En koskaan pitänyt siitä niin, joten jossakin vaiheessa luovuin siitä kokonaan.

  6. Moikka Monna! Millä nämä on makeutettu ja onko sun mielestä kovin makeita? Mitä makua suosittelisit kokeilemaan? Nimimerkillä herapussi tyhjänä 😊

    • Nämä on makeutettu niillä yleisimmillä makeutusaineilla, eli asesulfaamilla ja sukraloosilla. Mansikka on mun suosikki, mutta jos ei tykkää kovin makeasta niin kannattaa aloittaa vaniljalla tai maustamattomalla. 🙂

  7. Millä ihmeellä sen käyneen/paistetun banaanin maun saa piilotettua? Ravintolassa kyllä pystyn syömään banaaniletun, mutta kotona maistuu aina aivan järkyttävältä ja väkisin joutuu pakottamaan itsensä syömään, ihan sama mitä on päällä lisukkeena. Edes kardemumma ei auta tarpeeksi.

    • Voih 🙁 Mun mielestä niissä ei maistu käynyt banaani. En kyllä osaa auttaa tässä. 🙁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta