Tammikuu ja ponnistus terveellisempään!

Kuinkas monella on tipaton, herkuton tai jokin muu timmeily ja kiristely käynnissä?

Minulla ainakin! 🙂 Olen sitä mieltä, että tammikuu on ehdottomasti hyvä ponnistus terveellisiin elämäntapoihin! Tietysti näin hyvinvointi- ja liikunta-alalla työskentelevänä toivoisin, että ihmiset eivät tekisi liian suuria lupauksia ja tavoitteita, jotta niistä olisi helpompi pitää kiinni. Ja jotta näistä terveellisistä jutuista tulisi elämäntapoja, ei vain nopeasti ohimeneviä pikakuureja.

timmikuu

Viime vuoden tammikuussa oli FitFashionin ja Kaunes&Terveys-lehden yhdessä lanseeraama timmikuu. Me olimme Annan kanssa keulakuvina. Myös viime vuonna vietin tammikuussa timmimpää menoa. 🙂

Parina vuonna olemme järjestäneet MT Personal Trainingin nimissä kuukauden kiristelyn. Tänä vuonna ei ole timmikuuta, eikä kuukauden kiristelyä, mutta silti kannustan kaikki ottamaan ponnistuksen kohti terveellisempiä elämäntapoja! Miten saada niistä sitten sellaisia, että ne oikeasti kestävät? Annan kolme hyvää vinkkiä.

  1. Tee itsellesi tavoite, kirjoita se ylös. Mieti tavoite sellaiseksi, että se on mahdollinen. Älä siis pistä tavoitteeksi 10kg painonpudotusta kahdessa kuukaudessa tai kymmentä leuanvetoa neljän viikon salilla käymisen jälkeen. Mieti realistinen tavoite ja ponnista sitä kohti. Tavoite voi olla myös välitavoite, jonka jälkeen matka jatkuu kohti päätavoitetta. Kuten vaikkapa päätavoite: -10kg juhannukseen mennessä, välitavoite: helmikuun loppuun mennessä -4kg.
  2. Valitse mielisiä lajeja. Jos haluat aloittaa treenaamiseen pitkästä aikaa, mieti jokin sellainen laji, josta oikeasti pidät. Älä pakota itseäsi lenkkipolulle tai kuntosalille vain siksi, että niitä moni muukin tekee. Mieti onko oma lajisi vaikkapa uinti, sauvakävely, tanssi tai juurikin se kuntosali tai lenkkeily. Lajin on hyvä olla sellainen, jonka pariin oikean janoat. Ei pakkopullaa.
  3. Älä aseta itsellesi sopimattomia rajoja. Mieti mitkä on juuri sinulle sopivat rajat. Jollekin sopii ehdottomuus, kuten sadan päivän tipaton tai karkiton kevät. Toiselle taas sopii paremmin vaikkapa yksi herkkupäivä viikossa. Mieti rehellisesti itsesi kanssa nämä jutut, älä huijaa itseäsi. Se on helppoa. 😉

sam_7579

***

Itselläni on tammikuussa tavoitteena olla herkutta koko tammikuu. Helmikuusta otan taas takaisin oman hyväksikokemani tavan, eli herkkupäivä kerran viikossa. Olen myös osallistumassa meidän Muutos -valmennukseen ja maanantaina starttaaviin Treeniryhmän treeneihin. Kuten olenkin kertonut, olen todella innoissani kun saan taas palata treenien pariin hiljalleen. Joten sen vuoksi tammikuusta tulee vähän niin kuin ”väkisinkin” myös timmimpi kuukausi kuin vaikkapa joulukuu oli. 😉

Ihanaa viikonloppua toivotellen,

logo

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

3 vastausta artikkeliin “Tammikuu ja ponnistus terveellisempään!”

  1. Itsellä on menossa suklaaton tammikuu. 🍫 Oon myös miettinyt pt:n hankkimista. Se on nyt tai ei ikinä -tilanne. ☺

  2. Tipaton/tupakoimaton olen aina. absolutisti 19vuotiaasta asti, suklaatakin viimeksi syönyt 15vuotta sitten. Enkä kaipaa joten miksi ottaa takaisin? stressitön tammikuu olisi ihana mutta taitaa jäädä haaveeksi. painon nostotavoite olisi 1kg kuukaudessa joka tuntuu ”väärältä” joulun jälkeen kun ”kaikki” laihduttaa. mutta kai sekin voi olla tavoite?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *