Pilatesta raskauden jälkeen.

Olen vain kerran elämässäni kokeillut pilatesta. En oikein pitänyt siitä. Se hengitys oli jotenkin vaikea, tuntui jollain tapaa ”väärään” suuntaan tehdyltä. Jooga oli mieluisampi minulle.
Nyt raskauden jälkeen kuulin moneltakin taholta, että pilates on erittäin hyvä ja rauhallinen tapa aloittaa syvien vatsalihasten harjoittelu ja muutenkin turvallinen treenaaminen palautumismielessä.

Selailin eri vaihtoehtoja, paikkoja jossa erilaisia pilateksia järjestetään. Tuntui kuitenkin vähän vaikealta mennä ns. normaalille pilates-tunnille lähes ensikertalaisena ja vielä kropan ollessa palautumisvaiheessa. Löysin onneksi mahtavan vaihtoehdon: Palautumispilateksen FemiHealthissa.

Pyysin ystävääni Lauraa mukaan. Lähtisikö hän yhdessä kanssani kokeilemaan tätä? Hän vastasi samantien, että kyllä! Lauralla on poika, joka on Emmaa pari kuukautta vanhempi. Olemme Lauran kanssa myös paljon puhuneet oikeanlaisesta ja kropalle turvallisesta tavasta lähteä treenaamaan synnytyksen ja raskauden jälkeen. Joten tämä tunti oli ihan kuin meille tehty.

Emma jäi pilateksen ajaksi kotiin, mummu tuli häntä hoitamaan. Ja Laura otti poikansa Emilin mukaan, koska ei ollut mahdollisuutta hoitoonjättämiselle. Tunnille oli kuitenkin siis vauvat täysin tervetulleita. <3
Meidät FemiHealthissa vastaanotti ihana, aurinkoinen Piritta. Jäimme odottelemaan aulaan hetkeksi, jonka jälkeen aivan valloittava pilates-ohjaaja Jo (Johanna Francis) tuli hakemaan meidät saliin.

Saimme yksityistunnin, koska muita äitejä ei ollut tällä kertaa paikalla. FemiHealth on hyvin uusi paikka Helsingin Katajanokalla; naisten tereystalo. Niin ihana tunnelmaltaan ja piin kovat ammattilaiset työssään. Paikan omistajat siis Piritta Hagman, joka on äitiysfysioterapeutti, synnytysvalmentaja, Doula, PhysioPilatesohjaaja, Personal Trainer ja kolmen lapsen äiti. Sekä Ira Rissanen, joka on äitiysfysioterapeutti, PhysioPilates-ohjaaja, kouluttaja, Suomen Pilates Yhdistys ry:n sekä Suomen lantionpohjan fysioterapeutit Pelvicus ry:n jäsen ja neljän lapsen äiti.

Ennen pilateksen aloittamista Jo kyseli meiltä mm. kauanko synnytyksestä on, mikä oli synnytystapa, kuinka palautuminen on sujunut ja katsoi vielä molempien erkaumat. Opetti myös miten sen voi katsoa itse.

Näiden kysymysten, sekä meidän vatsalihasten palautumisten perusteella Jo koosti meille tunnin sisällön. Hän kertoi, että palautumispilates on tarkoitettu äideille jo kuusi viikkoa synnytyksestä. Hän kertoi, että meidän molempien tilanteet oli sen verran hyvät, että hän ohjaisi meille alkuun muutamat palautumispilateksen liikkeet ja sitten lopputunti olisi enemmän powerpilatesta. 🙂

Käytimme tunnilla pientä pilatespalloa, sekä kuminauhaa. Teimme osan liikkeistä matolla maaten, osan nelinkontin ja osan seisaaltaan. Koko ajan piti keskittyä hengitykseen ja siihen, että keskivartalossa pysyi hyvä tuki. Että suorat vatsalihakset eivät olleet työntekijöinä, vaan syvät vatsalihakset pitivät paketin kasassa.

Minulla erkaumaa oli hieman enemmän vielä jäljellä kuin Lauralla. Siksi osan liikkeistä minä tein siellä lähtötasolla ja Laura sai kokeilla haastavampia versioita. Koko tunnin ajan oli jotenkin ”turvallinen” olo treenata. Jo piti meistä huolta koko ajan ja tarkasti vähän väliä meidän asentoja ja kävi tunnustelemassa keskivartaloa.

Tunnin jälkeen oli todella hyvä fiilis. Kropassa tuntui, että töitä oli tehty ja silti keskivartalo oli ollut hallittu koko ajan. Vatsassa ei tuntunut mitään kipua tai muuta outoa tuntumaa pilateksen jälkeen.

Suosittelen ehdottomasti kaikille äideille tutustumaan FemiHealthin ryhmäliikuntavalikoimaan!! Itse aion vielä kokeilla ainakin barren alkeiskurssia ja äitiysbalettia! <3 Olisikin aika ihana juttu oppia jokin uusi taito, ehkä se voisi olla baletti? Tanssi kun on lähellä sydäntäni ja olen tanssia harrastanut koko ikäni, niin ehkäpä baletti voisi olla uusi lajikokeilu ja ehkä siitä voisi tulla jopa vakituinen harrastus. <3

Aurinkoista loppuviikkoa toivotellen,

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

8 vastausta artikkeliin “Pilatesta raskauden jälkeen.”

  1. Kuulostaa niin kivalta! Itse olen aina halunnut kokeilla aikuisbalettia mutta en ole vielä saanut aikaiseksi…Aivan ihana,uusi banneri muuten!

    • Joo, mä kanssa haluaisin tuota aikuisbalettia kokeilla! 🙂 Ja kiitos Nanna! <3

  2. Heippa,
    Olen kuumeisesti etsinyt hyvää paikkaa missä aloittaa pilates synnytyksen jälkeen. En vain ole löytänyt hyvää paikkaa, mutta tämä tuntuu todella hyvältä paikalta. Poika on 4kk ja kova hinku päästä jo kuntoon. Ja muuten hienoja kuvia 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 14
Tykkää jutusta