Onko se normaalia, jos äideiltä tulee pissat housuun?

Ai, pitääkö siellä hyppiä? No en minä sitten voi osallistua, kyllähän sinä tiedät äiti-ihmisenä.. hekoheko ja pari silmäniskua..
Näinpä näin. Sitä pidetään ihan normaalina jos silloin tällöin lirahtaa housuun muutama tippa, kun juoksee tai pomppii. Äidit naureskelevat, että meillä on monen sadan euron arvoinen trampoliini pihalla, mutta eivät tohdi itse mennä nauttimaan siitä riemusta pissahousujen pelossa.

postaus sisältää mainoslinkin

Eikä virtsankarkailu ole suinkaan edes se huonoin tai pahin asia mikä voi jäädä seurauksena liian nopeasti treeneihin palaamisesta synnytyksen jälkeen. Ja näitä seuraksia voi ilmeentyä vasta vuosien jälkeen, sitten kun lapset on jo ala-asteella.

Sain upean tilaisuuden haastatella Hyvinvointistudio Lupauksen omistajaa Riinaa asiasta. Hän on raskausliikuntaan erikoistunut personal trainer. Suosittelen lukemaan ajatuksella nämä vastaukset ja sitten katsomaan postauksen alta super mahtavan tilaisuuden!! 🙂

1. Mikä on vatsalihasten erkauma? Entä mitä toimintaa säätelee lantionpohjanlihakset?

Raskauden aikana syvät vatsalihakset, koko vatsakalvo ja jännesauma venyvät samaa tahtia kuin vatsa kasvaa. Samaan aikaan suorat vatsalihakset erkaantuvat vatsan eri puolille ja niiden välissä oleva valkoinen jännesauma (linea alba) levenee. Jos synnytyksen jälkeen suorat vatsalihakset eivät palaudu entiselleen, vaan niiden väliin jää “tilaa”, syvien vatsalihasten aktivointi on heikentynyt sekä lihasjäntevyys alhainen, kutsutaan tilaa suorien vatsalihasten erkaantumaksi.

Spontaani palautuminen tapahtuu noin vuoden kuluessa synnytyksestä, joten malttia treenaamiseen ja palautumiseen.

Lantionpohjan lihaksista lähtee koko keskivartalon lihasten aktivoituminen. Jos lantionpohja ei toimi oikein, on keskivartalossa hyvin todennäköisesti toiminnallisia haasteita. Lisäksi lantionpohjan lihasten kunto saattaa vaikuttaa voimakkaasti selän hyvinvointiin ja jopa yölliseen hampaiden puremiseen.

2. Mitä voi käydä / minkälaisia vaivoja voi syntyä, jos näitä ylläolevia asioita ei hoida kuntoon synnytyksen jälkeen ennen treenaamisen aloittamista?

Pahimmassa tapauksessa äiti, jonka keskivartalo ei ole palautunut saattaa treenillä ”repiä erkaantumaa auki” entisestään. Monet liikkeet (mm. punnerrukset, lankutukset, kyykyt painojen kanssa, maastaveto…) aiheuttavat vatsaonteloon voimakasta painetta, eli toisin sanoen, jos keskivartalossa ei ole tukea ja se ei ole kunnossa, näitä ei tulisi tehdä. 

Myös voimakkaat tärähdykset (esim. juoksussa) ja hypyt saavat lantionpohjan pettämään, jos se ei ole kunnossa, tästä johtuu se, että pissaa saattaa karata enemmän tai vähemmän housuun juoksun tai muun treenin yhteydessä tai sen jälkeen.

3. Voiko ennen raskautta hyväkuntoinen ja sporttinen nainen ajatella, että voi palata synnytyksen jälkeenkin pian treeneihin takaisin , koska on ”aina ollut niin hyvässä kunnossa”?

Jokainen raskaus ja synnytys ovat yksilöllisiä. Se missä kunnossa on ollut ennen synnytystä, ei välttämättä indikoi ollenkaan tilanteen kanssa synnytyksen jälkeen. Hyväkuntoisellekin saattaa tulla raskauden aikaisia vaivoja ja palautuminen ei välttämättä ole spontaania. 

Lantionpohjalihaksia kannattaa treenata jo raskausaikana, samoin heti synnytyksen jälkeen. Tämä edesauttaa palautumista. Etukäteen ei voi tietää mitä raskaudessa ja synnytyksessä tapahtuu, mutta toki hyvä kunto on aina eduksi sekä äidille että lapselle, mutta ei kerro siitä, kuinka nopeasti voi palata treeneihin raskauden jälkeen.

4. Onko se normaalia, jos äideiltä tulee juostessa, hyppiessä tai vähän kovatahtisimmilla jumppatunneilla pissat housuun?

Virtsankarkailu ei ole koskaan normaali tilanne, vaan kertoo aina siitä, että lantionpohja ja keskivartalon lihakset eivät ole kunnossa ja aktivoidu/toimi kuten pitäisi. Hyvä asia on se, että näihin  vaivoihin voidaan hyvin usein vaikuttaa ja tilanne korjata. Näitä tilanteita on saatu korjattua jopa eläkeiässä olevilla naisilla, eli parasta ennen päivää ei ole.

Hyvin monet naiset ajattelevat, että synnytyksen jälkeen virtsankarkailu ”kuuluu asiaan”, mutta näin ei ole ja joskus asia saadaan korjattua oikealla harjoittelulla hyvinkin nopeasti. Jos kyseisistä vaivoista kärsii, kannattaa ehdottomasti satsata kuntoutukseen, sillä toimivalla lantionpohjalla on erittäin suuri vaikutus koko elämänlaatuun.  

5. Vaikuttaako lantionpohjanlihasten toiminta seksielämään?

Lantionpohjan lihasten ja syvien vatsan lihasten kunto vaikuttaa seksielämään monella tavalla. Jos hermotus on heikentynyt, esim. leikkauksen, arpikudoksen tai muun vaurion johdosta, saattaa tuntoaistikin poiketa normaalista. Jos lantionpohjaan ei saada kunnon kontrollia, tai siellä on jatkuva jännitys päällä, vaikuttaa sekin siihen, kuinka tunnemme. Jatkuvasti jännittynyttä lantionpohjaa voi verrata esim. puutuneeseen raajaan, jos makaamme kätemme päällä niin, että käsi puutuu, tuntuu se tunnottomalta ja sitä on vaikea hallita.

Ja nyt siihen mahtavaan tilaisuuteen!! 🙂

3.pvä heinäkuuta alkaa taas Lupauksen suosittu äitikurssi. Aion itsekin aloittaa tuon verkkovalmennuksen, koska oma keskivartaloni edelleen on vasta palautumassa raskaudesta. Tuon kurssi voi aloittaa 0-12kk synnytyksestä, mutta siitä ei ole haittaa kenellekkään, vaikka synnytyksestä olisi jo pidempi aika.. 😉 Valmennus kestää viisi viikkoa ja ainakin itsellä on heinäkuussa parhaiten aikaa keskittyä siihen!

Kuntouta keskivartalo – äitikurssi = Keskivartalo kuntoon raskauden jälkeen!

Kurssin opeilla saat tuntuman vatsa- ja lantionpohjanlihaksiin ja aktivoit ja energisoit koko kehoa. Kurssilla opit, mitä liikkeitä voit turvallisesti tehdä ja harjoittelu etenee progressiivisesti. Rakennamme vahvan tuen ja perustan keskivartaloon, joka toimii myös pohjana haastavamman liikunnan ja treeniliikkeiden tekemiselle turvallisesti jatkossa. Kurssin tavoitteena on lempeästi palauttaa voimaa ja tukea keskivartaloosi raskauden ja synnytyksen jälkeen.

OSTA KURSSI TÄSTÄ!

Hinta on nyt 79€, normaalisti 89€. Se on mielestäni pieni summa siitä, että saa keskivartalon parempaan kuntoon ja välttää tekemestä omalle vartalolleen hallaa. Niin ja pääsee sitten turvallisesti joku päivä treenaamaan oikein kunnolla.. 😉

Esimerkkiliike kurssin alkupään sisällöstä!

Kurssilla oasallistuja saa joka päivä sähköpostiin viestiä. Liikkeet näytetään videoiden ja kuvien avulla, joten niitä on oikeasti helppo toteuttaa kotona. Ja mikä parasta, ainakin omasta aikatauluvinkkelistä katsoen – päivätasolla ei tarvitse varata tuntitolkulla aikaa tähän! 🙂

Kuka lähtee kanssani tähän mukaan?!

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

11 vastausta artikkeliin “Onko se normaalia, jos äideiltä tulee pissat housuun?”

  1. Hei. Olipa hyvä postaus. Vielä olisi ollut mielenkiintoista lukea sektion vaikutuksista vatsalihasten palautumisessa. Onko mitä eroja alatiesynnyttäjillä vs sektion läpikäynneillä äideillä. 🙂

    • Joitain eroja on. Mm. alimpien suorien vatsalihasten palautuminen voi olla hitaampaa sektio-äideille, koska sillä alueella voi olla puutuneisuutta jne.. jotka vaikuttaa sitten kaikkeen hermotukseen ym. 🙂
      Kannattaa osallistua tuohon valmennukseen, niin oppii superisti lisää! <3

  2. Olisi kyllä ihan mahtavaa päästä tälläiselle kurssi 🙂 täytyosi vain löytää lähempää itseään. Itsellä 2 vuotta synnytyksestä ja aloittanut treenaamisen n. 4 kk synnytyksestä ja treenannut siitä alkaen säännöllisesti mut edelleen kaikki hyppiminen on hirveää ja tietyt vatsalihas liikkeet ei vaan toimi :-\ ja ihan kevyesti aloitettu mutta luulen et ei ole palautunut ennalleen .. ammattiapu ei olisi pahitteeksi tietämättömälle ihmiselle 🙂 Tämä oli kyllä hyvä kirjoits kun näitä yksin miettii mutta ei sitä yksin taidakkaan olla näiden asioiden kanssa <3

  3. Hei.
    Kiitos postauksesta! Minulla on ollut virtsankarkailuvaivaa ekan kerran ihan teini-iässä, kun innostuin käymään aerobic-tunneilla (oli pikkukylässä suosittua vielä 90-luvulla) ja kerran X-hyppyjä tehdessä ”lirahti” joka hypyllä. Edes vessassa käynti ei auttanut. Sitä vaan tuli ja tuli joka hypyllä. Sittemmin en ole asiasta kärsinyt, paitsi heti sektiosynnytyksen jälkeen ja joskus aivastellessa. Viime viikkoina olen kuitenkin pari kertaa törmännyt tilanteeseen, että olen keskittynyt intensiivisesti johonkin asiaan ja yhtäkkiä huomaan, että minullahan on ihan kamala pissahätä ja samassa sitä alkaa valumaan housuihin. Saan sen kyllä tahdonvoimalla muuta ajattelemalla pysähtymään, mutta usein vessan kynnyksen yli käveleminen käynnistää valumisen uudelleen… Ainokaisesta synnytyksestäni on kohta 8 vuotta. Kunnolla aloin treenata vasta vuosi sen jälkeen. Lantiopohjajumppia tein synnärin ohjeen mukaan, joilla sainkin pahimman pidätysongelman pian kuriin.

    Toki tämä yllä mainittu kertomus kannattaa minun esittää sinne Lupaukseen, mutta he toki mainostavat omaa tuotettaan jne. Kysynkin nyt Monna, sinun mielipidettä. Kannattaako minun ostaa kurssi? En haluaisi tuhlata rahoja kurssiin, jossa suurin osa asioista (erkaumat jne.) ei enää koske minua ja ohjeet ovat samoja kuin synnäriltä saadut. Synnärin ohjeissa jännitetään alapään lihaksia ja rentoutetaan sekä keskeytetään pissaaminen kesken (onnistuu) jne.
    Treenaan paljon ja treenaan myös ihan ajatuksella syviä vatsalihaksia (ryhmäliikuntatunteja vetävän PT:n ohjeilla, tosin koskaanhan ei ole puhuttu äiti-ihmisten keskikehon treenaamisesta…).

    Mukavaa kesää sinulle ja perheellesi!

    • Kysy ehdottomasti Lupauksesta! 🙂
      He eivät myy kurssia sellaiselle, kenelle se ei sovi. Käsi sydämellä. ❤️

      Uskoisin, että kurssi voisi auttaa sinua!! Mutta kysy vielä heiltä ammattilaisen näkökulma. ❤️💕 Joka tapauksessa kurssi on tuhannesti monipuolisempi, kuin parit liikkeet mitä synnäriltä on saanut. 😉

      Toivottavasti pääset tavalla tai toisella eroon inhottavasta vaivasta.

  4. Mä olen mukana! Synnytyksestä 8kk ja kroppa edelleen ihan jumissa, vieras ja keskivartalo heikossa kunnossa 🙁 Muutama viikko synnytyksen jälkeen totesin saaneeni raskauden/synnytyksen seurauksena lievän laskeuman ja kävin useamman kerran fysioterapeutilla lantionpohjan vahvistamiseksi. Vaikka siis olin kyllä itse aloittanut jumpan heti synnytyksen jälkeen.

    Itselleni tämä raskaudesta/synnytyksestä toipuminen on ollut kyllä paljon odottamaani raskaampaa. Raskauteni sujui melko hyvin ja synnytys meni pääsääntöisesti nopeasti ja hyvin. Siksi en olettanut, että tämä toipuminen on näin vaikeaa! Jospa saisin kurssista nimenomaan keskivartalon vahvistamiseksi hyviä ohjeita. Lantionpohjan jumppa melko hyvin on jo hallussa. Haluaisin niin, ettei olisi enää kipuja ja kireyttä…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 32
Tykkää jutusta