Itsetunto – miten saada se hyväksi?

”Ihanaa Monna kuulla miten sää puhut itsestäsi! Voi kun itse pääsisi itsensä kanssa vielä joskus samaan tilanteeseen. Että osaisi arvostaa itseään ja puhua itsetään yhtä kauniisti kuin sinä.”

Sain tällaisen viestin seuraajaltani instagramissa. Viesti tuli itsetunto-haasteeseen, joka meillä on meidän Hyvinvointiviikolla ig:ssä.

Kysymys antoi hyvän postaus-idean! Onko joillain ihmisillä vain luonnostaan hyvä itsetunto? Voiko sitä harjoittaa paremmaksi? Vai onko sitten aina vain tyydyttävä johonkin, ehkä vähän huonoon itsetuntoon?

Itsetunto on treenaamisen takana! Se on vähän kuin hyvät reisilihakset! 😉 Ne ei tule tyhjästä tai sohvalla makoilusta. Itsetuntoakin pitää treenata.

Jostain syystä se, että kehuu itseään ääneen, on punainen vaate monelle. Se on se vanha suomalainen asenne ”itsekehu haisee”. Mutta minä olen eri mieltä. Mielestäni terve itsevarmuus on erittäin hyvä asia. Ja se vain on niin, että kaikki lähtee siitä, että arvostaa itse itseään.

Annan tähän teille muutaman vinkin, jolla voi ihan päivittäin harjoitella omaa itsetuntoa paremmaksi. 🙂

Mieti itsestäsi viisi hyvää asiaa.

Listaa ylös viisi asiaa, joihin olet tyytyväinen itsessäsi. Ainakin yksi niistä pitää liittyä ulkonäköön, se on monille se vaikein. Minä listasin tällä viikolla esimerkiksi sen, että pidän hiuksistani, olen mielestäni hyvä äiti, olen ennakkoluuloton. Kun käyttää vähän aikaa ja uskaltaa sanoa itselleen niitä hyviä asioita, niin niitä löytyy kyllä.

Yritä katsoa itseäsi toisen silmin.

Katso peilikuvaasi niin, että siinä seisoisi joku toinen. Olisitko yhtä ankara ja kriittinen vartalosta jos se olisi vaikka hyvän ystäväsi? Vai löytäisitkö siitä kenties jotain kaunista?

Olet ainutlaatuinen.

Sinunlaistasi ei ole toista. Ole ylpeä muodoistasi tai hoikkuudestasi. Kenelläkään muulla ei ole juuri samanlaista vartaloa kuin sinulla, ei samanlaisia hiuksia tai tapaa olla ystävä. Jos koet olevasi erilainen kuin moni muu, ajattele sen olevan rikkaus!

Minä olen hyvä.

Sano itsellesi joka päivä, että olet hyvä. Joko ääneen tai ajatuksissasi. Voit tehdä sen myös katsomalla itseäsi peilistä. Se voi tuntua alkuun teennäiseltä ja jopa vaikealta, mutta pikkuhiljaa se alkaa tuntua normaalilta ja myös lause alkaa tuntumaan todelta.

Me kaikki ollaan usein ihan liian kriittisiä omalle peilikuvallemme, omista taidoistamme, omasta luonteestamme. Ihmiset meidän ympärillä näkee meidät usein kauniimmin.

***

Kirjoitin joskus vuosia sitten postauksen; Olet kauniimpi kuin uskot. Heitin silloin kommenttiboksiin haasteen.
Kysy joltain ihmiseltä; ystävältä, perheenjäseneltä, naapurilta, ihan keneltä haluat,
mitkä ovat hänen mielestä kolme kauneinta asiaa sinussa. Voit kysyä tämän myös itse itseltäsi.
Kerro ne sitten minulle ja muille tämän postauksen kommenteissa.
Toivon täysillä, että uskallatte kirjoittaa näitä asioita tänne kommenttiboksiin.
Ne saa sekä sinut, että minut, että muutkin lukijat hymyilemään. Onnellista hymyä.

Heitän tämän saman haasteen uudestaan! 🙂 Kuten kirjoitin, ihmiset ympärillämme näkee meidät kauniimmin kuin me. Voisitko juuri sinä nähdä itsesi samoin kuin ihmiset ympärilläsi, yhtä kauniisti? ❤️ Viimeksi kommentteja tuli melkein sata. Rikotaanko se määrä tällä kertaa ja kerrotaan kauniita asioita itsestämme oikein urakalla kommenttiboksi täyteen?

 

 

 

Kaikki postauksen kuvat: Maarit Vaahteranoksa
Vaatteet: Yvette

Pst! Käy lukemassa ihanan Elinan (Endorfiinikoukussa) vastaus meidän heittämään ”Kerro viisi hyvää asiaa itsestäsi” -haasteeseen!

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

3 vastausta artikkeliin “Itsetunto – miten saada se hyväksi?”

  1. Voi, mulla tuli ihan kyyneleet silmiin, kun luin tätä. Miten se onkaan niin vaikeaa löytää ja sitten sanoa itsestään niitä omasta mielestä hyviä asioita. Niitä omia hyviäpuoliaan ajattelen jotenkin että joopajoo kyllähän nyt kaikki, että enhän mä nyt tässäkään niin erikoisen hyvä ole. Suruttaa, että vertailee jopa ihan vaan itselleen.
    Huomasin myös tuon haasteesi kautta, että enhän mä kehtaa tuollaista ystävältä kysyä – enkä edes tiedä miksi. No silti mä ajattelen kyllä olevani ihan hyvä ihminen, ajattelen paljon muita ja että kaikilla olisi hyvä! Voisinkin harjoitella saman suomista itselleni 🙂
    Ihanaa joulun aikaa sinulle ja perheellesi! ❤️

  2. Kun on oppinut ottamaan rennommin esimerkiksi syömisten ja treenaamisten suhteen, myös kriittisyys itseä ja omaa vartaloa kohtaan on vähentynyt. Vai liekö sitten iän tuomaa varmuutta 🙂
    Tässä omat kolme kauneinta asiaani minussa:
    1) olen järjestelmällinen ja systeemien ihminen, arkemme pysyy järjestyksessä aikatauluttamiseni myötä ja työt tulee tehtyä kun suunnittelee vähän etukäteen hommia
    2) olen positiivinen ja levitän iloa myös ympärilleni
    3) se ulkonäköön liittyvä: tällä hetkellä pidän uudesta lyhyemmästä hiustyylistäni, sekä kivan isoista silmistäni! Ja pakko sanoa, että kroppaani olen kokonaisuutena ollut jo pitkään tyytyväinen, vaikka toki niitä kehityksen kohteita kaivelemalla löytäisi 🙂

  3. Mä tein tuon 5 kohdan haasteen ensin mun (naispuolisen) ystävän kanssa, ja pienen pohdinnan jälkeen kaikki viisi tuli suhteellisen helposti. Tästä jäi niin hyvä mieli, että kerroin samana iltana tehtävästä illallisella, jossa meidän lisäksi oli neljä miestä. Miehet intoutuivat samaan haasteeseen (luettelimme ensin itse malliksi omat hyvät puolemme) ja voi vitsi missä nosteessa ja positiivisuuden pilvessä olimme lopulta kaikki 🙂 Tästä puhuttiin vielä seuraavana päivänäkin! Kiitos siis siitä 😘

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 26
Tykkää jutusta