Blogiyhteistyö

Viime päivät on puhututtanut tubettaja Elle Darby:n yhteistyöpyyntö. Darby oli ehdottanut irlantilaiselle hotellille yhteistyötä. Elle toivoi ilmaista yöpymistä hotellissa ja tarjosi vastineeksi hotellille näkyvyyttä somessa. Itse pyynnössä ei mielestäni ollut mitään outoa, mutta siinä miten hotellin omistaja siihen reagoi oli.

Ajattelin, että en ota tähän asiaan kantaa. Mutta eräs seuraajani toivoi mun kirjoittavan oman mielipiteen asiasta. Joten itse blogia useamman vuoden kirjoittaneena sanon oman näkökulman tähän juttuun.

Bloggaaminen on nykyään ammatti, halusi joku sitä tai ei. Mun mielestä on kamalan outoa, miksi bloggaajista on tullut ”halveksittu ammattiryhmä”. Ammatikseen bloggaavat henkilöt on tehneet ison työn sen eteen, että korvauksena somenäkyvyyttä ja kirjoitusta vastaan tulee erilaisia tuotteita, palveluita jne. Pelkällä rasvapurkilla tai hammasharjalla ei kukaan elä, joten näistä kaupallisista yhteistöistä myös maksetaan kirjoituspalkkiota.

Bloggaaja näkee vaivaa yhteistyöpostauksien eteen. Se ei ole mikään parin minuutin juttu ja sinnepäin.. Vaan niihin panostetaan. Tottakai!! Koska ne on työtä, niistä on saatu palkkaa, joko pelkästään tuote/palvelukorvaus tai rahaa.

Yhtään firmaa ei kiinnosta antaa päiväpeittoja, hotellimajoituksia tai spirulinajauheita blogiin, jossa ei ole lukijoita. Blogimarkkinointi on kuitenkin äärettömän hyvä ja toimiva mainoskanava nykyään. Haluaako mainostaja mainoksen Hesariin, jossa on kuva siitä päiväpeitosta ja maksaa siitä 500€-2000€ vai haluaako hän mainoksen johonkin blogiin, jossa bloggaaja kertoo päiväpeitosta ja laittaa useamman kuvan? Mainostajalle hinta-hyötysuhde on monesti blogeissa suurempi, kuin printtilehdessä.

Nykyään monet nimittäin hakevat tuotearvosteluja, kokemuksia matkakohteista jne blogeista. On kiinnostavampi lukea jonkun ”oikean ihmisen” kommentteja tuotteista tai palveluista, kuin nähdä pelkkä kuva lehdessä. Viisas mainostaja ei anna bloggaajalle mitään valmista tekstiä tai kerro kuinka palvelua pitäisi arvostella. Bloggaaja tekee sen itse ja silloin se on myös lukijoille uskottavaa ja luotettavaa.

Se, että joku bloggaaja sanoo kirjoittavansa vain tuotteista, joista oikeasti pitää – voi hyvin myös pitää paikkansa! 😉 Osa toki saattaa hamuta vain ilmaista tavaraa, mutta kyllä suurin osa bloggaajista haluaa oikeasti tuottaa sellaista sisältöä, josta lukijat pitävät ja jollaista juuri se oma lukijakunta kaipaa. Joten pelkästään kaikenmaailman tuotteiden ja palveluiden kehuminen postauksesta toiseen ei houkuttele yhtään lukijaa palaamaan blogiin.

Koska bloggaajat panostavat yhteistöihin olisi todellakin myös yhteistyökumppanin niin tehtävä. Ei oo olemassa ilmaisia lounaita. Ei bloggaajille, eikä niille yhteistyökumppaneille. On myös mielestäni bloggaajan työn halveksumista ja aliarvioimista tarjota jotain shampoopurkkia ja pyytää siitä vastineeksi yhtä postausta. Ei se mene niin. Ei kukaan toimittajakaan kirjoita ilmaiseksi lehteen juttuja, heille maksetaan kirjoittamisesta. Ei kukaan lääkärikään hoida ilmaiseksi potilaita, heille maksetaan siitä.

Tuntuu, että edelleenkään kaikilla firmoilla ei ole käsitystä siitä, kuinka paljon bloggaja näkee vaivaa yhden postauksen eteen. On hassua, että edelleen on yrityksiä ja ihmisiä, jotka luulevat bloggaajien kirjoittavan mistä tahansa ylistäen brändiä/tuotetta/palvelua, vain ilmaisten trikoiden, purnukoiden, jumppatuntien tai muiden lahjusten nimissä. Se miten yhteistyö tehdään ja miten molemmat kokevat yhteistyön sujuvan on asian ydin. Onko yhteistyö molemminpuolista vai vain yksipuolista?

Oon itse tässä vuosien varrella yksityisyrittäjänä ja bloggaajana saanut tavata monia erilaisia ihmisiä työn merkeissä. Yhteistyökumppaneita on ollut paljon, niin blogin kautta kuin personal trainer-työni kautta. Oon saanut tehdä upeiden ihmisten kanssa töitä yhdessä ja haluankin painottaa, että varmasti 95% yhteistöistä mitä oon tehnyt on ollut upeita kokemuksia.

Mulle tärkeää yhteistyötä tehdessä on molemminpuolisuus. Se on ihan prioriteetti nro 1! On sitten kyse jostain tapahtumasta, jossa meidän yritys on mukana valmentajana tai blogiyhteistyö jonkin brändin tai yrityksen kanssa. Haluan aina tehdä oman osuuteni 110%! Haluan olla varma, että työnjälkeeni voidaan olla tyytyväisiä. Tämän vuoksi en halua koskaan lähteä mukaan blogin kautta yhteistöihin, jossa mainostettaisiin jotain tuotetta/brändiä/asiaa, jonka takana en oikeasti voisi seistä tai mistä en oikeasti pitäisi. Tämän vuoksi en myöskään koskaan halua lähteä mukaan sellaisiin tapahtumiin tai tilaisuuksiin valmentajana, joiden pointit on jotain muuta kuin omani valmentajana tai joihin tietotaitoni ei vastaa.

Mun mielestä on myös erittäin kiinnostavaa aina saada palautetta toteutuneista yhteistöistä, niin blogin kuin valmennustyön osalta. On mielenkiintoista kuulla, miten jokin kampanja on onnistunut tai onko jotain tuotetta myyty, jota olen suositellut blogissa. On oikeasti ihana kertoa lukijoille hyvistä kokemuksista joistain tuotteista tai palveluista. On mahtavaa, jos edes yksi lukija löytää blogini kautta jonkin omaa arkeaan helpottavan palvelun tai oppii jotain uutta jostakin tuotteesta kauttani ja ehkä rohkaistuu itsekin kokeilemaan. Uskaltaa ostaa jonkin jutun, jota on ehkä jo miettinyt, mutta luettuaan suositukseni, tekee lopullisen ostopäätöksen.

Oon kiitollinen siitä, että saan tehdä työtä niin monien eri tahojen kanssa. Oon kiitollinen siitä, että saan tutustua uusiin ihmisiin, uusin tapoihin tehdä asioita. En koskaan halua asettua kenenkään yläpuolelle, eikä mielestäni muidenkaan niin pitäisi tehdä. Koska itse lähden yhteistöihin mukaan ihan täydellä sydämellä ja panostuksella, toivon aina sitä myös siltä vastapuolelta. Mielestäni parhaimmat jutut löytyvätkin sillä, kun molemmat osapuolet haluavat hyötyä, mutta molemmat osapuolet haluavat myös toisen hyötyvän JA molemmat osapuolet tietävät kenelle markkinoidaan ja mitä. Parhaat yhteistyöt syntyvät aina siitä, kun molemmilla osapuolilla on sama tavoite ja kohderyhmän kiinnostukset tiedossa.

Hyvät jutut aiheesta kirjoitti myös Hilla ja Nata! Itse Darbyn kohusta voi lukea lisää tästä.

***

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

12 vastausta artikkeliin “Blogiyhteistyö”

  1. Sun blogi on niin hyvä ❤
    Osaat kirjoittaa hyvin, mutta rennosti etkä aina kaunistele kaikkia asioita (niinkuin joillain bloggaajilla on tapana), etkä myöskään valita aina kaikesta (niinkuin jotkut tekee), siksi sun blogi on paras!

  2. Hyvä teksti!

    Tuli mieleen, että mäkin oon huomannut, että joillain yrityksistä ei ole mitään käsitystä siitä yhteistyöstä.
    Mulle esimerkiksi tarjottiin kerran -30% alennusta kuntosalikortista jos kirjoitan heistä postauksen ja mainostan muuten somessa. Mun mielestä aika naurettavakin ehdotus. -30% alennuksen voi käytännössä saada ”kuka vaan” ilman mainostusta tai muuta panostusta esimerkiksi erilaisina kampanja- ja tarjouspäivinä.
    Jos ajateltais, että vuosikortti olisi vaikka 500€ niin sen saisi 350€:lla. Mun mielestä tuo 150€:n alennus on naurettavan vähän siitä, että tekisi kokonaisen postauksen ja vielä vuodeksi sitoutuisi tähän saliin samalla mainostaen heitä jatkuvasti instagramissa.
    Mutta tääkin diili meni sitten lopulta hyvin, kun vaan itse kehtasi suoraan sanoa ne ehtonsa ja oikeasti vaatia. Eli ei tuokaan salin omistaja sinänsä yrittänyt hyötyä tai ”kusettaa”, vaan hänellä ei yksinkertaisesti ollut kokemusta erilaisista yhteistöistä.

    • Joo, siis missään nimessä -30% ei oo sopiva korvaus. Kannattaa liittyä Social Bluebookiin! Sinne omat somekanavat ja sitä kautta saat hinta-arvion paljonko esim. yksi instagram-postaus (kaupallinen) on arvoltaan sun seuraajamäärille ja paljonko yksi blogipostaus on arvoltaan jne.. Tota käytetään tosi paljon nykyään antamaan edes vähän osviittaa siitä, miten paljon milläkin seuraajamäärillä voi (ja pitää) laskuttaa. 🙂

  3. Kirjoituksessasi jäi mietityttämään kohta, jossa puhuit Elle Darbyn kohusta. Kirjoitit, ettei mielestäsi Ellen pyynnössä saada ilmainen hotelliyö ollut mitään väärää. Minusta kuitenkin on aika arveluttavaa, että hän lupasi suositella hotellia seuraajilleen ennen kuin hän on edes yöpynyt hotellissa. Jos hotellin omistaja olisi suostunut Ellen ehdotukseen ja hotellin palvelu olisikin ollut surkeaa, hänen olisi sopimuksen mukaan pitänyt kuitenkin kehua hotellia somessa. Ehkä juuri tällaisten henkilöiden takia muidenkin bloggaajien uskottavuus kärsii, kun ei enää voi tietää, kuka kirjoittaa hyvän arvostelun palvelun/tuotteen hyvien ominaisuuksien takia vai sen takia, että on saanut kyseisen tuotteen/palvelun ilmaiseksi.

    • No se on totta, että ei palvelua/tuotetta tietysti kannata ennakkoon suositella. Mutta esimerkiksi tässä tapauksessa kyseessä on voinut olla tarjous tuoda hotellille näyvyyttä jo ennen varsinaista matkaa. Tyyliin ”OLEN MATKASSA TÄLLAISEEN UPEAN NÄKÖISEEN HOTELLIIN, KERRON OMIA KOKEMUKSIANI LISÄÄ MATKAN JÄLKEEN.” Tuosta kyseisestä hommasta ei varmaan kukaan tiedä muu kaikkea, paitsi hotellin johtaja ja tämä tubettaja.
      Mutta siis, ehdottomasti blogeissa tai tube-kanavissa pitäisi yhteistöiden olla luotettavia. Ei kehuta tuotteita / palveluita ellei ne ole sen kehun arvoisia.

  4. Niin ja vielä ehkä se tärkein, eli google-näkyvyys; Jos firma ostaa mainospaikan naistenlehdestä tuotteelle X, niin uuden numeron ilmestyttyä se mainos on käytännössä kuollut! Mutta kun bloggari kirjoittaa tuotteesta X, on postaus netissä jopa ”ikuinen”. Mun blogiin tullaan todella paljon hakusanoilla, joissa haetaan jotain tiettyä tuotetta/palvelua yms. Hyvä esimerkki vaikka kulmien microblading, jossa mun postaus taitaa olla ekan viiden joukossa tietyillä hakusanoilla (vaikka ”kulmien microblading kokemukset”). Ja btw, en edes tehnyt niistä yhteistyötä vaan kirjoitin hyvää hyvyyttäni 😉 ….

    • No sepä!! Ehdottamasti google-näkyvyys! Mulla myös luetuimpiin juttuihin kuuluu esim. lastenvaunupostaus, se on tosin ollut kaupallinen yhteistyö. Mutta yritys saa vielä 1,5 vuotta postauksen jälkeenkin näkyvyyttä mun blogin kautta. 🙂

  5. Suhtaudun varauksella blogimainontaan, pääsääntöisesti skippaan ne. Oman edun tavoittelu paistaa niistä läpi.

  6. En ymmärrä ollenkaan miksi yhteistyössä tehtyjä postauksia parjataan. Kuten nimimerkki tiina kirjoitti, että suhtautuu varauksella ja skippaa ne. Miksi?! Mitä sitten, jos bloggaaja on saanut kirjoituksesta rahaa tai ilmaisen tuotteen? Tarkoittaako se, että kaupan kassallakin pitää olla varuillaan maitotölkkiä ostaessa, koska kassahenkilölle maksetaan palkkaa ja hän saattaa hyötyä siitä, että ostan sen? Okei, hyvin kärjistettynä, mutta palkanmaksustahan siinäkin on kyse. Vertaaminen toimittajan työhön on aika osuva. Toimittajille maksetaan palkkaa siitä, että he kirjoittavat erilaisia artikkeleita ja uutisia. Piste. Moni bloggaaja bloggaa ilmaiseksi koska kyse on harrastuksesta eikä seuraajia ole niin paljon, että palkkaaminen olisi kannattavaa. Toisilla sen sijaan on niin paljon lukijoita ja juuri oikeaa kohderyhmää, että tuotteiden ja palveluiden mainostaminen blogissa osuu juuri oikeaan rakoon, ja on myös yritykselle kannattava vaihtokauppa. Kyseessä on markkinointisopimus. Ärsyttääkö blogimainonta siksi, että mainonnalla on eri tavalla kasvot ja henkilökohtainen ote, kun on totuttu sokeasti seuraamaan mainoksia telkkarissa, radiossa ja lehdissä? Eipä moni tajuakaan millaiselle piilomainonnalle altistuu siinä koko ajan.

    Mainospostauksissa on monesti todella mielenkiintoista ja monelle tarpeellista sisältöä. Ja ennen kaikkea EI ostopakkoa! Joten mikä hitto siinä ärsyttää, jos joku kertoo miten tämä hiustenkuivain oli paras mitä on ikinä käyttänyt? Kukaan ei pakota heittämään sitä omaa hiustenkuivaajaa menemään ja hankkimaan uutta tilalle. Sen sijaan postaus voi sisältää hyviä hiustenhoitovinkkejä ym mitä kaikki voivat halutessaan kokeilla, ihan ilman hiustenkuivaajan vaihtamistakin. Keneltä se on pois, jos bloggaaja on saanut kuivaajan ilmaiseksi? ”oman edun tavoittelu” kuulostaa sikäli todella oudolta, että mitäköhän etua siinä tavoitellaan? Jos tuote on jo saatu ja testattu, se etu oli vähän niin kuin siinä. Tuotteesta voi kirjoittaa tasan mitä haluaa, ja ainakin omaan silmään arvostelut ovat olleet rehellisiä – osasta tykätään ja osasta ei. Joten näkisin, että tuotteita mainostavat bloggarit haluavat aidosti kertoa hyvistä tuotteista ja jakaa tietoa lukijoille. Olen saanut itsekin valtavasti hyviä juuri sellaisista asioista mistä olen kaivannut, ja tietoa myös saa kattavammin ja helpommin kuin selaamalla tuotteen omia nettisivuja tai perusmainoksia, joiden tarkoitus on puhtaasti myydä. Blogimainonta ei tähtää niinkään siihen myyntiin, vaikka se voi seurauksena kasvaakin. Tarkoitus on ennen kaikkea kertoa tuotteesta omaan kokemukseen pohjaten, ja se on runsaasti enemmän kuin perusmainonnassa.

    Taisipa tuo hotellikin huomata miten uskomattoman tyly asenne kostautui. Bloggaajan yhteistyöehdotus oli hyvin asiallisesti ja ystävällisesti ehdotettu, kuten mikä tahansa yhteistyötarjous. Olisiko se nyt ollut hotellille mahdotonta vastata yksityisesti ja kohteliaasti kieltäytyä? Uskomattoman huonotapaista toimintaa, en tajua millainen ihminen sortuu tuollaiseen haukkumiseen julkisesti. Toivottavasti kaikki muistaa nyt ensi kerralla lehtimyyjän soittaessa tiuskaista heti puhelimeen että oletpa röyhkeä kun kehtaat tuollaista tarjousta mainostaa, taitaa olla oman edun tavoittelu vaan mielessä! Ja koskee sitten muuten ihan mitä tahansa provisiotyötä…

  7. bloggaaminen ja siihen liittyvät yhteistyöt on nykyään työtä muiden joukossa! Mun mielestä on vaan positiivinen asia jos pystyy työllistämään sillä itseään kunhan yhteistyöt on vaan bloggaajan omien arvojen mukaisia. Ei palkkiot ole lukijoilta pois, ja jokainen voi edelleen muodostaa omat mielipiteensä ja tehdä omat ostopäätöksensä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 27
Tykkää jutusta