Kuntosali, ekaa kertaa?

kuntosali aloitus

Kuntosali ja aloitus, ekaa kertaa salille? Tai ainakin pitkän tauon jälkeen? Miten sinne mennä ja mitä tehdä? Jännittääkö eka kerta? 😉 Mä oon tehnyt muutama vuosi sitten postauksen, jossa kerroin kuntosalikävijän aloitusoppaan muodossa vähän vinkkejä. Multa välillä kysytään, että miten sitä treeniä siellä salilla uskaltais aloittaa jne.. Joten ajattelin koostaa teille uuden oppaan! 🙂

Vuodessa on kaks selkeää salibuumia, toinen on syksyllä kesälomien jälkeen ja toinen tammikuussa. 
Ne on aikoja jolloin ihmiset haluavat eniten muutosta omaan treenimaailmaan ja elämäntapoihin. Syksyllä monesti tulee vielä sellainen uusien harrastusten kaipuu ja mietitään aloittaako lenkkeily, salitreeni, tanssiharrastus vai mikä.

Miten sinne salille sitten uskaltaisi lähteä ensimmäistä kertaa? Mitä pitäisi tietää tai pitäisikö jo kenties osata jotain? Tässä mun vinkit!

  • Tutustu kotiseutusi kuntosalitarjontaan. Vertaile hintoja ja erilaisia asiakassopimuksia. Mieti myös mitä haluat paikalta. Haluatko vain kuntosalin vai kaipaatko silloin tällöin myös ryhmäliikuntatunteja? Haluatko, että salilla on aina henkilökuntaa paikalla vai riittääkö avainkortilla toimiva sali ilman henkilökuntaa?
  • Lähde rohkeasti. Kukaan ei ole mestari syntyessään. Tämä pätee myös salitreeniin. Ei tarvitse tietää ensimmäistä kertaa salille mennessä, miten jokainen vipstaakkeli siellä toimii ja mitkä kuusi liikettä Arnold Schwarzenegger suosittelee tehtäväksi. Kuitenkin suosittelen ottamaan ensimmäiselle kerralle mukaan kaveri, joka osaa opastaa sinua mukaan kuntosalin saloihin TAI ehkä vielä parempi vaihtoehto; pyydä ammattilaiselta apua. Monilla saleilla saa ns. ”kaupan päälle” opastetun salikerran, kun ostaa jonkinlaisen kausi- tai sarjakortin. Ammattilainen opastaa laitteiden käyttöä ja suunnittelee sinulle ensimmäisen saliohjelman. Myös personal trainerit toki tekevät uusien asiakkaidensa kanssa salille tutustumista.
  • Salihistoriaa on, mutta edellisestä kerrasta on 10 vuotta. Jos tiedät jo mitä salilla pitäisi tehdä, älä arkaile. Salille mennessä ei tarvitse olla tietyn kokoinen tai tietyssä kunnossa. Kukaan, ihan oikeasti ja rehellisesti kukaan ei ehdi katsella onko jollain vähän pyöremäpää pyllyä tai onko joku puolestaan aivan tikissä. Tai jos joku ehtii, niin sitten hän on vääristä syistä salilla. 😉
  • Kun sitten olet jo salilla. Mieti mitä osaa vartalosta olet menossa treenaamaan ja lämmittele sen mukaisesti. Esimerkiksi jos sinulla on tiedossa vain ylävartaloon kohdistuvia liikkeitä, ei ehkä hyödytä polkea pyörällä alkulämpöä. Tällöin voit ottaa lämmön vaikkapa crosstrainerilla tai soutulaitteella. Jos taas treenisi kohdistuu vain jalkoihin, voit lämmön ottaa juoksumatolla, pyörällä tai crosstrainerilla. Jos teet koko kropan treeniä, hyvä lämmittelylaite on crosstrainer.
  • Mieti mikä lihas harjoittelee. Tee liikkeet sen mukaan, että tiedät jokaisessa liikkeessä millä lihaksella työ pitäisi tehdä. Monissa salilaitteissa on pieni kuva, joka kertoo laitteessa harjoittavan päälihasryhmän suorittajat. Älä turhaan lähde alussa kikkailemaan mitä erikoisemmilla liikevariaatiolla. Lähde perusteista liikkeelle ja lisää eristäviä liikkeitä mukaan vasta kun salitreeni on jo hieman tuttua sekä mielellesi, että lihaksillesi. Perusliikkeinä hyviä ja helppoja laiteliikkeitä ovat mm. vaakajalkaprässi, rintaprässi, vaakasoutulaite ja taljassa tehtävät ojentajatyönnöt & hauiskäännöt.
  • Kaikki muu oheissälä. Ensimmäistä kertaa salille mennessä sinulla ei tarvitse olla kädessäsi latausjuomaa sheikkerissä ja uusimpia ja kalleimpia treenivaatteita ylläsi. Tärkeintä on se, että olet ottanut askeleen kohti lihaskuntoharjoittelua. Kaikenlaiset buusterit, latarit ja palarit on sitten vasta se seuraava askel.

Oliko postauksesta hyötyä? Mistä muusta haluaisitte vinkkipostauksia? 🙂

Kivoja treenihetkiä ja tsemppiä (sali)treeniin!

***

 

 

Ps. Kiitos kuvista Laura! <3

Taas on viikko vierähtänyt.

Viikko menee ihan älytöntä vauhtia! Musta tuntuu, että just kirjoitin teille mun viikkokuulumisia. Viime viikolla vaivas väsymys ja herkut kiinnosteli enemmän, mutta nyt on taas herkkuhimot laantuneet! 😉 Pahin väsymyskin on takana, mutta joku pieni flunssa yrittää iskeä. Voihan päiväkotien aloitus.. 😀 Mutta mä en anna nyt minkään flunssan viedä mua sängyn pohjalle, vaan sinkkiä ja vitamiineja turpaan! Oon myös ottanut asiakseni varata piakkoin itelleni ajan verikokeisiin.. siitä kerron lisää sitten, kun saan tulokset.

Tän viikon aikana oon käynyt treenaamassa ja syönyt ns. ”normaalisti”. Eli pysynyt siinä etten syö karkkia arkisin. 😀 Se on tavallaan ihan hassua, että aikuinen ihminen joutuu kamppailemaan jotain irtokarkkipussia vastaan, mutta niin se vaan menee. Mitäs sitä kieltämään. Sitä paitsi, opettelu uusille tavoille vie aikaa, kunnes siihen keho ja varsinkin mieli tottuu. Ei ne uudet tavat piirry ihmisen verkkokalvoille samana päivänä kun ne aloittaa, niitä joutuu toistamaan ja toistamaan, jotta niistä tulee tapa.

Nyt mä oon huomannut, että treeni tekee mulle taas sitä sellaista ihanaa mitä joskus aiemmin. Sitä energiaa ja samaan aikaan lepoa. Tarkoitan sitä, että mulle treeni on nyt lepoaikaa. Kun oon salilla, mun täytyy vaan keskittyä siihen liikkeeseen mitä teen tai korkeintaan miettiä mitä teen seuraavaksi liikkeeksi. Moni muukin on sanonut, että treeni on parasta omaa aikaa ja lähes tulkoon meditaatiota, kun ei tarvi miettiä mitään muuta. 😉 Oon merkannut treenit kalenteriin ja yritän pitää maltillisena ne määrät nyt alkuun, jottei siitä tuu sellaista pakkopullaa ja ahdistusta. Mutta kuitenkin kalenteriin ylös sen vuoksi, että ne tulee tehtyä.

Maanantaina mua väsytti ihan älyttömän paljon ja teki mieli valita päikkärit salitreenin sijaan, mutta pistin itelleni kampoihin ja menin salille. Kuten arvasin (ja tiesin) oli olo niin pääkopassa kuin kropassa ihan super treenin jälkeen! Nyt odotan jo innolla, kun torstain salitreeni koittaa! 🙂 Se mikä mua hymyilyttää peilikuvassa on sellainen jonkunlainen ”timmiytyminen”. 😀 Siis, että ei oo sitä sellaista pöhötystä päällä jatkuvasti ja tuntuukin siltä, että kroppa olis jotenkin tässä kuukaudessa vähän napakoitunut.

Edelleen on niitä päiviä ja hetkiä, kun vatsa turpoaa ja on kipeä. Mutta mikä parasta, on se ettei se oo enää päivittäistä! On siis todellakin monta päivää putkeen, että ei koske mahaa ollenkaan eikä turvota yhtään. Mutta sitten tulee vähän ylläripyllärinä aina välillä maha kipeäks ja turpoaa. Se on tosi hassua, koska siinä ei oo sellaista tiettyä kaavaa. Esimerkiksi tiistaina mulla maha turpos iltapäivällä ihan hulluks palloks, vaikka en mielestäni ollut syönyt mitään sellaista mikä sen aiheuttais. Kuitenkin jotain on tullut pistettyä napaan, joka sen turvotuksen teki.

Mä kerroin maanantaina julkaisemassani IGtv-videossa siitä FODMAP:sta vähän enemmän, siitä miks syön miten syön. Käykää ihmeessä katsomassa se video, jos ette vielä käyneet. Siinä muutenkin koko maanantain ruokapäiväkirja videomuodossa. Sen löydät siis mun biosta IG:stä. TÄSSÄ linkki. Mua ei sinäänsä se mahan turpoaminen edes haittaa niin paljoa, voihan sitä sitten pistää löysät housut ja löysän paidan päälle. Mutta se mikä on inhottavinta on se kipu, joka tulee kylkiäisenä.

Tiistaina iltapäivällä turvotti, enkä tiedä syytä.

***

Maanantaina 3.9 mä pidän taas klo 11 ”lounastreenin” livenä IG:ssä. Oli huippua, kun teitä oli ekalla kerralla mukana satoja!! Huh! Kaikki ketkä viimeks oli mukana, sai myös nähdä huipun koiraswhon treenin yhteydessä. 😉 Katotaan josko mä tällä kertaa tekisin treenin vaikka Emman huoneessa ovi kiinni, ni ei koirat tulis häiritsemään. Moni pisti mulle tuon edellisen livetreenin jälkeen toivetta, että voisinko tehdä kuminauhatreenin. Siispä nyt ens maanantaina 3.9 teen kuminauhajumpan! 🙂 Ottakaa siis kuminauhat ja jumppamatto lähelle ja klo 11 mun IG:n livelähetys päälle!

Hei, mitä te haluaisitte kuulla / nähdä / tietää näistä mun viikoista? Musta tuntuu, että tää on tällaista ”saman toistamista” kertoa kerran viikossa. 😀 Mutta toki jatkan sitä! Kerron aina viikon fiiliksiä ja mitä oon tehnyt tai onko herkut hyökänneet kimppuun! 😉 Oisko kuitenkin jotain mihin haluaisitte, että pureudun vähän syvällisemmin?