Taas on viikko vierähtänyt.

Viikko menee ihan älytöntä vauhtia! Musta tuntuu, että just kirjoitin teille mun viikkokuulumisia. Viime viikolla vaivas väsymys ja herkut kiinnosteli enemmän, mutta nyt on taas herkkuhimot laantuneet! 😉 Pahin väsymyskin on takana, mutta joku pieni flunssa yrittää iskeä. Voihan päiväkotien aloitus.. 😀 Mutta mä en anna nyt minkään flunssan viedä mua sängyn pohjalle, vaan sinkkiä ja vitamiineja turpaan! Oon myös ottanut asiakseni varata piakkoin itelleni ajan verikokeisiin.. siitä kerron lisää sitten, kun saan tulokset.

Tän viikon aikana oon käynyt treenaamassa ja syönyt ns. ”normaalisti”. Eli pysynyt siinä etten syö karkkia arkisin. 😀 Se on tavallaan ihan hassua, että aikuinen ihminen joutuu kamppailemaan jotain irtokarkkipussia vastaan, mutta niin se vaan menee. Mitäs sitä kieltämään. Sitä paitsi, opettelu uusille tavoille vie aikaa, kunnes siihen keho ja varsinkin mieli tottuu. Ei ne uudet tavat piirry ihmisen verkkokalvoille samana päivänä kun ne aloittaa, niitä joutuu toistamaan ja toistamaan, jotta niistä tulee tapa.

Nyt mä oon huomannut, että treeni tekee mulle taas sitä sellaista ihanaa mitä joskus aiemmin. Sitä energiaa ja samaan aikaan lepoa. Tarkoitan sitä, että mulle treeni on nyt lepoaikaa. Kun oon salilla, mun täytyy vaan keskittyä siihen liikkeeseen mitä teen tai korkeintaan miettiä mitä teen seuraavaksi liikkeeksi. Moni muukin on sanonut, että treeni on parasta omaa aikaa ja lähes tulkoon meditaatiota, kun ei tarvi miettiä mitään muuta. 😉 Oon merkannut treenit kalenteriin ja yritän pitää maltillisena ne määrät nyt alkuun, jottei siitä tuu sellaista pakkopullaa ja ahdistusta. Mutta kuitenkin kalenteriin ylös sen vuoksi, että ne tulee tehtyä.

Maanantaina mua väsytti ihan älyttömän paljon ja teki mieli valita päikkärit salitreenin sijaan, mutta pistin itelleni kampoihin ja menin salille. Kuten arvasin (ja tiesin) oli olo niin pääkopassa kuin kropassa ihan super treenin jälkeen! Nyt odotan jo innolla, kun torstain salitreeni koittaa! 🙂 Se mikä mua hymyilyttää peilikuvassa on sellainen jonkunlainen ”timmiytyminen”. 😀 Siis, että ei oo sitä sellaista pöhötystä päällä jatkuvasti ja tuntuukin siltä, että kroppa olis jotenkin tässä kuukaudessa vähän napakoitunut.

Edelleen on niitä päiviä ja hetkiä, kun vatsa turpoaa ja on kipeä. Mutta mikä parasta, on se ettei se oo enää päivittäistä! On siis todellakin monta päivää putkeen, että ei koske mahaa ollenkaan eikä turvota yhtään. Mutta sitten tulee vähän ylläripyllärinä aina välillä maha kipeäks ja turpoaa. Se on tosi hassua, koska siinä ei oo sellaista tiettyä kaavaa. Esimerkiksi tiistaina mulla maha turpos iltapäivällä ihan hulluks palloks, vaikka en mielestäni ollut syönyt mitään sellaista mikä sen aiheuttais. Kuitenkin jotain on tullut pistettyä napaan, joka sen turvotuksen teki.

Mä kerroin maanantaina julkaisemassani IGtv-videossa siitä FODMAP:sta vähän enemmän, siitä miks syön miten syön. Käykää ihmeessä katsomassa se video, jos ette vielä käyneet. Siinä muutenkin koko maanantain ruokapäiväkirja videomuodossa. Sen löydät siis mun biosta IG:stä. TÄSSÄ linkki. Mua ei sinäänsä se mahan turpoaminen edes haittaa niin paljoa, voihan sitä sitten pistää löysät housut ja löysän paidan päälle. Mutta se mikä on inhottavinta on se kipu, joka tulee kylkiäisenä.

Tiistaina iltapäivällä turvotti, enkä tiedä syytä.

***

Maanantaina 3.9 mä pidän taas klo 11 ”lounastreenin” livenä IG:ssä. Oli huippua, kun teitä oli ekalla kerralla mukana satoja!! Huh! Kaikki ketkä viimeks oli mukana, sai myös nähdä huipun koiraswhon treenin yhteydessä. 😉 Katotaan josko mä tällä kertaa tekisin treenin vaikka Emman huoneessa ovi kiinni, ni ei koirat tulis häiritsemään. Moni pisti mulle tuon edellisen livetreenin jälkeen toivetta, että voisinko tehdä kuminauhatreenin. Siispä nyt ens maanantaina 3.9 teen kuminauhajumpan! 🙂 Ottakaa siis kuminauhat ja jumppamatto lähelle ja klo 11 mun IG:n livelähetys päälle!

Hei, mitä te haluaisitte kuulla / nähdä / tietää näistä mun viikoista? Musta tuntuu, että tää on tällaista ”saman toistamista” kertoa kerran viikossa. 😀 Mutta toki jatkan sitä! Kerron aina viikon fiiliksiä ja mitä oon tehnyt tai onko herkut hyökänneet kimppuun! 😉 Oisko kuitenkin jotain mihin haluaisitte, että pureudun vähän syvällisemmin?

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

11 vastausta artikkeliin “Taas on viikko vierähtänyt.”

  1. Oli taas hyvä kirjoitus! ”Saman” toistaminen ei mua haittaa, koska on kiva kuulla kuulumisia. Ja kyllä ne jokainen viikko on aina vähän erilaisia 🙂

    Itsekin yritän syödä FODMAP-ruokavalion mukaan, mutta välillä tulee ylläreitä. Varsinkin, jos on syönyt jotain einestä / puolivalmista. Olen mm. useaan otteeseen kokeillut kasvisproteiineja nyhtökaurasta papuihin ja linsseihin, mutta mikään niistä ei sovi. Vatsa tulee todella kipeäksi ja tuo pallovatsa voi olla useammankin päivän. Ne, jotka ei tuosta kärsi, eivät voi ymmärtää kuinka kipeä se olo on. Silloin ei pysty keskittymään mihinkään!

    Joten vaikka kuinka haluaisin olla enemmän kasvissyöjä, niin se ei vaan onnistu.

    Toisena olen huomannut pähkinät ja siemenet. Välillä vatsa kestää niitä ja sitten toisinaan taas ei yhtään. Ja kolmantena proteiinipatukat. Ne on ilmeisesti liian käsiteltyä kamaa ja ne ei vatsassa sula. Muutaman kerran töissä olen sellaisen syöny välipalaksi, koska on ollut vähän kiireisempi päivä ja PAM pallovatsasta päivää! Huoh

    Välillä mietin kaupassa, että tuota en ole syönyt pitkään aikaan, ostanpa sitä. Ja sitten aika usein siitä tuleekin todella kipeä olo ja muistan, miksi en ole kyseistä asiaa ostanut ja syönyt. Ilmeisesti kaikki informaatio ei pysy päässä…

  2. Tiedän hyvin tuon vatsakivun ja voin samaistua turvotukseen. Itsellä se kipu vie toisinaan sänkyyn asti ja pahimmat raaka-aineet nostavat kipukohtauksen ajaksi kuumeen. Kun kipu lakkaa, kuume laskee ja tätä tutkivat myös lääkärit, eikä sen vakavampaa löytynyt.
    Turvotus on toisinaan megaluokkaa, kuin olisin jo yli puolivälin raskaana, se kiristää jopa vatsan ihoa niin,että sekin koskee.
    Jätin pois vehnän, maidon ja vähensin sokerin määrää minimiin. Ne raaka-aineet, mitkä kipua aiheuttavat, eivät minun ruokavalioon enää palaa. Nykyisin siis olo on hyvä. Mutta annapa olla, kun haluat ottaa rennommin, syödä leivoksia, et halua kieltäytyä kyläpaikassa tarjoomuksista, syöt kaikin puolin huonommin muutenkin.. sen korjaaminen kestää yli viikon! Vatsaan koskee kaikki. Tsemppiä sinulle! Nämä vatsaongelmat on ihan hanurista ja se kipu vie hermot!

  3. Voisit laittaa jotain viikon suosikkeja, mikä ollut paras ruoka / treeni tms.

  4. Ihana lukea kuulumisia, eikä tosiaan haittaa vaikka tuleekin ns toistoa. 🙂

    Mietin että, olisi kiva kuulla että oletko huomannut treenissä kehitystä? Tuntuuko joku liike helpommalta nyt verraten alkuun? Jaksatko tehdä isommalla painolla jonkun liikkeen? Tai muita yllättäviä huomioita? 🙂

  5. Moi,

    Miten läpinäkyvät nuo Yveten vaaleat trikoot on? Voiko siis käyttää esim mustia stringejä alla vai vilkkuuko läpi?

    • Moi! Nää ihan vaaleammat vähän kuultaa läpi, mutta kyllä mun mielestä mustia (varsinkin) stringejä voi käyttää. 😁 Tai siis ns.”hipster”-malliset mustat varmaan vähän vilahtais läpi.

  6. Voisitko vetää jonkun treenin livessä illalla myös meille päivätyöläisille? En viitsi tilitoimistossa alkaa treenata kesken päivää kovin suurin liikkein 🙂

    • 😁 Mikä jottei joku kerta! Nuo livet on nähtävissä aina 24h sen jälkeen, eli esim. tulevana maanantaina kun pidän liven klo 11, voit jumpata sen illalla hyvin! 😊❤

    • Ne näkee sieltä mun IG-tililtä. Eli kun painaa sitä mun ”profiilikuvaa”, niin 24h siinä on sitten valittavissa alareunassa ”LIVE” tai tavallinen story. 🙂

  7. Hei. Olen maailman laiskin kotijumppaaja, mutta jos sinä vetäisit treenit olisin ihan varmasti mukana 😁 minä teen myös päivätyötä ja harmitti kovasti, kun olin viime maanantaina kipeän lapsen kanssa kotona ja silloin ei ollutkaan treenejä 😄😉
    Itselläni myös maha turpoaa välillä, mutta ei ole kipeä. Se vaan ärsyttää, kun vaatteet ahdistaa ja puristaa. Herkuista kieltäytyminen ei ole helppoa.
    Ja eilen taas totesin sen, ettei treenejä todellakaan kannattaisi jättää väliin. Oli parin vkon tauko aikataulu ongelmien takia ja kyllä tuntui niin nihkeältä taas aloittaa! Mutta se fiilis mikä tuli taas treenin loppupuolella, siitä saa aivan mielettömästi energiaa! Niin kuin myös sinulta saa positiivista energiaa 😊 Kiitos ja jatka samaan malliin 😄

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 37
Tykkää jutusta