Ahvenanmaa tutuksi!

Päästiin tällä viikolla tutustumaan Ahvenanmaahan ihan kunnolla. Oli aivan tosi ihana nähdä mitä kaikkea Ahvenanmaalta löytyy, vain muutaman tunnin laivamatkan päässä Helsingistä tai Turusta. Mä oon käynyt Ahvenanmaalla ihan pienenä tyttönä, joten mulla ei ollut oikeastaan mitään ajatusta siitä mitä kaikkea siellä voi olla. Toki tiesin, että Ahvenanmaa on kaunis paikka ja se on ollut meillä Tuukan kanssa mielessä kesäkohteena jo pidempään. Nyt tän reissun perusteella me ollaan kyllä niin suuntamassa ens kesänä lomalle Ahvenanmaalle koko perheellä! 😉

Kerron teille nyt oikeasti ihania vinkkejä ja suosituksia paikoista, joihin kannattaa tutustua kun Ahvenanmaalle menee! 🙂 Mä sanon ihan täydestä sydämestäni, että matka Maarianhaminaan tai kokonaisuudessa Ahvenanmaalle kannattaa! <3 Ahvenanmaalla pärjää hyvin suomella, mutta jossain paikoissa voi joutua sanomaan pari sanaa ruotsia tai englantia. 😉 Täällä monen äidinkieli on ruotsi, mutta varmasti joka paikassa palvelua saa myös suomeksi.

Pääsin tällä viikolla pr-matkalle tutustumaan Ahvenanmaahan. Me startattiin matkaan torstaina aamusta klo 05.30. Suunnattiin pikkubussilla Silja Linen terminaaliin Turkuun, josta Silja Galaxy lähti kohti Ahvenanmaata klo 8.15. Syötiin runsas ja herkullinen aamiainen, jonka jälkeen jokainen pääsi lepäilemään omaan hyttiin. Maarianhaminaan laiva saapui vähän ennen klo kahta, vietiin tavarat omiin huoneisiimme upeaan hotelli Pommerniin ja lähdettiin tutustumaan keskustaan.

Käytiin ihastelemassa parissa ihanassa kaupassa käsintehtyjä ja paikallista tuotantoa olevia tuotteita, kuten Merikorttelin Salt:ssa ja keskustan Viktor Crafts & Design:ssa. Mm. näissä myymälöissä myydään lähes pelkästään käsintehtyjä paikallisia tuotteita. Ahvenanmaalla muutenkin suositaan tosi paljon paikallisia palveluita ja tuotteita. Käytiin myös todella kauniissa ja sympaattisessa pienessä kahvila Bagarstugan:ssa kahvilla ja pullalla.

Kahvitauon jälkeen lähdettiin bussikuljetuksella paikalliseen panimoon. Stallhagen -oluet tehdään Ahvenanmaalla ja panimo, jossa käytiin on ainoa Stallhagenin panimo. Eli jos joskus ootte ostaneet näitä oluita kaupasta, tulee ne tuolta pienestä panimosta. Vaikka mä en itse oluen ystävä ole, oli tosi mielenkiintoista kuulla tän oluen tarinaa. Esimerkiksi se, että oluen matka alusta asti siihen, kun se pullotetaan – kestää n.viisi viikkoa Stallhagenilla. Esimerkkinä Lapin Kullalla tämä sama matka kestää n.kaksi päivää. En ymmärrä oluen mauista mitään, mutta kuulemma tämän pitkän tekoprosessin vuoksi on Stallhagenin oluet ihan todella hyviä ja maistuvia.

Panimokierroksen jälkeen oli vuorossa olutmaistajaiset. Meitä oli seurueessa muutama, jotka ei oluista välitetä ja me saatiinkiin maistella ahvenanmaalaisia limuja. 🙂 Ihana mahdollisuus!

Stallhagenin kierroksen jälkeen kurvattiin bussilla takaisin hotelliimme, käytiin vaihtamassa siistimpää päälle ja mentiin illalliselle hotellin omaan ravintolaan nimeltä Kvarter5. Tähän ravintolaan voi mennä syömään, vaikka ei olisi hotellin asiakas. Suosittelen ehdottamasti tätä ravintolaa! Kuten kerroin tuossa alussa, Ahvenanmaalla suositaan paikallista ja niin myös monissa ravintoloissa. Kaikki mahdolliset raaka-aineet, joita saa ahvenanmaalaisina käytetään ruuan valmistuksessa.

Meillä oli kolmen ruokalajin illallinen. Alkupalaksi oli lammasta, pääruuaksi lohta ja perunamuussia ja jälkiruuaksi suklaakakkua ja sorbettia. Annokset oli hyvän maun lisäksi super kauniita.

Mahat täysinä painuttiin pehkuihin puoli kymmenen aikoihin ja nukuin kyllä ihan älyttömän hyvin ja sikeästi super pehmeässä sängyssä. 🙂 Aamulla herätys oli klo 6.30 ja klo 08 aamiaisen jälkeen suunnattiin matka kohti aivan mielettömän ihania Silverskär Island -saaria. Ensin käytiin Klobben-saarella. Tää Klobbenin saari on vuokrattavissa kokonaisuudessaan yksityishenkilöille tai yrityksille. Saari vuokrataan siis aina kokonaan vain yhdelle vuokralaiselle. Vuokraajana voi olla iso seurue, yritys tai vaikka yksi perhe. Tuolla saarella on 11 pientä  sähkötöntä mökkiä, jotka kaikki toimii puulämmityksellä.

Tää Klobben oli niin kaunis ja upea paikka, että mulla heräsi todella vahva halu järjestää siellä joskus jotkut isot juhlat. Ehkä parin vuoden päästä meidän 10-vuotis hääpäivä lähimpien ystävien ja perheen kanssa?

Klobbenilta mentiin Silverskär-saarelle, pääsaarelle, joka on myös vuokrattavissa kokonaan. Niin kaunis luonto ja se hiljaisuus, meren läheisyys ja kaikki. Sekä Silverskärillä, että Klobbenilla todellakin mieli lepäsi. Vaikka meitä oli iso porukka ja suurin osa toisilleen entuudestaan tuntemattomia ihmisiä, oli tunnelma tuolla jotenkin todella rauhallinen ja seesteinen.

Syötiin Silverskärillä Ahvenanmaan pannukakkua ja myös lounasta, joka oli ahvenkeittoa. Myös täällä ruoka tehdään paikallisista raaka-aineista. Tarjolla oli myös ahvenanmaalaista leipää ja juustoa.

Tämän jälkeen lähdettiin paikalliselle Öfvergårdsin omenatilalle. Tää omenatila on pariskunnan pitämä, muita työntekijöitä ei oikeastaan ole, paitsi heidän vanhemmat sadonkorjuun aikaan. 🙂 Tila oli kaunis ja idyllinen, tilalta myydään mehua kauppoihin ja omenoita esimerkiksi kouluihin ja päiväkoteihin. Tällä tilalla on myös vuokrattavissa oma omenapuu.

Marraskuussa omenatilalla pistetään seuraavan vuoden omenapuut vuokralle. Yhden omenapuun vuokraaminen maksaa 60€. Itse ei tarvitse muuta tehdä kuin sadonkorjuu seuraavan vuoden elokuussa. Tää on mun mielestä niin upea juttu, että oikeasti harkitsen josko me vuokrattais myös oma omenapuu tuolta. Sieltä löytyy eri lajikkeita vaikka kuinka, myös sellaisia lajikkeita joiden tiedetään sopivan omena-allergikoille. Meille järjestettiin myös omenamehu-tasting.

Omenapuiden jälkeen seuraava kohde oli Smakbyn. Aivan ihana paikka, jossa mm. ravintola ja tislaamo. Paikan omistaja Micke Björklund on Pohjoismaiden tunnetuimpia kokkeja ja joillekin varmaan myös tuttu kasvo tv:stä. Hän oli kyllä aivan huikea persoona, nauratti meitä puhumalla (huonoa) suomea ja ruotsia sekaisin ja kertomalla ihan poskettomia juttujaan. Ruoka Smakbyssä oli myös paikallista ja herkullista.

Illallinen koostui vähän samoista teemoista, kuin Kvarter5:ssäkin. Alkupalaksi lammasta, pääruuaksi turskaa ja jälkiruuaksi eräänlaista suklaajäädykettä ja sorbettia.

***

Yhteenvetona en voi muuta sanoa, kuin että Ahvenanmaa vei sydämeni! 🙂 Siis oikeasti aivan ihana paikka!! Me ollaan tykätty Tuukan kanssa reissata kesäisin Turun saaristoa, mutta nyt kyllä löytyi vahva kilpailija rinnalle! Ahvenanmaa kutsuu meitä ensi kesänä kesälomalle! Aion näyttää Tuukalle, Emmalle ja koirille näitä samoja paikkoja!! 🙂

Kiitos vielä kaikille seuralaisille mahtavasta matkaseurasta, kiitos Silja Line Suomi ja Visit Åland huikeista kokemuksista! <3 Ja kiitos tietysti myös meiän oppaalle Nikolle ja Åland Hotels:lle!

Monna

Olen pienen tyttölapsen ja kahden koiran äiti, personal trainer, vaimo, bloggaaja ja yksityisyrittäjä. Rakastan rauhallisia koti-iltoja perheeni kesken. Rakastan treenaamista ja työtäni. Olen korkealentoinen ja iloinen persoona. Haluan jakaa iloa ja hyvyyttä.

6 vastausta artikkeliin “Ahvenanmaa tutuksi!”

1. Näyttää söpöltä! Ajattelin ensi kesäksi matkaa Tallinnaan mutta ehkä tuon naperon voisi sittenkin viedä Ahvenanmaalle! Siellä on itsekin tullut pienenä lomailtua. 🙂

• Siellä oli muuten ihanasti huomioitu monessa paikassa lapset! 🙂 Suosittelen kyllä tän kokemuksen mukaan siis myös lapsiperheille! Tuolla hotelli Pommernissa oli joku sellainen ihana juttu, että hotellihuone sisustetaan Muumi-asioilla lapsiperheen tullessa. Jos asiakas siis niin haluaa. 🙂

2. Kivoja kuvia, saitte ihanan sään kun on ollut niin tuuletontakin viime päivinä! Hauska tuo omenapuun vuokraus, en tiennytkään siitä mitään. Tosin juuri nyt hukutaan tuon yhden ainoan oman puun omenoihin. 🙂

3. Tiedoksi vielä että Ahvenanmaalla on nähtävää ja tapahtumiakin kiihkeän kesäsesongin ulkopuolellakin. Hölkkääjät, kävelyporukat ja maratoonarit pääsevät jo keväällä liikuntatapahtumiin ja mannersuomalaisille helpoin on BrändÖluffen jonne on lyhyt matka Raision ja Kustavin kautta. Syksyllä merkittävin on syyskuun viimeisenä viikonloppuna järjestettävä Skördefest/ Sadonkorjuujuhla jonne myydään matkakokonaisuuksiakin myös heille joilla ei ole autoa käytössään: yleensä nämä paletit sisältävät merimatkat ja bussikuljetukset majoituksineen ja matkailija pääsee näkemään ja ostamaan tuotteita suoraan tiloilta. Suosittelen lämpimästi tutustumaan! Ainoa mitä paikallisena hieman harmittelin että kirjoittajan laivayhtiön valinta: jotenkin kokonaisuuteen olisi sopinut ahvenanmaalainen Viking Line.

• Tästä Sadonkorjuujuhlasta meille kerrottiinkin tosi paljon kaikkea! 🙂 Se kuulosti kanssa tosi makeelta jutulta! 🙂 Toki kaikki muukin mikä tapahtuu Ahvenanmaalla.