Kuntosalille aikovan aloitusopas!

Syksy ja alkutalvi on monesti niitä aikoja, kun kuntosalit täyttyvät uusista innostuneista kansalaisista.
Ehkä myös hieman epävarmoista salikävijöistä ja ensikertalaisista.
Yleensä on kaksi starttia; vuoden alku – tammikuu, sekä syksyn alku – syyskuu. Ne on ne milloin ihmiset haluavat eniten muutosta omaan treenimaailmaansa ja varsinkin syksyisin tulee uusien harrastusten halu.

Miten sinne salille sitten uskaltaisi lähteä ensimmäistä kertaa? Mitä pitäisi tietää tai pitäisikö jo kenties osata jotain? Minäpä kerron muutaman vinkin.

  • Tutustu kotiseutusi kuntosalitarjontaan. Vertaile hintoja ja erinäisiä asiakassopimuksia. Mieti myös, että mitä haluat paikalta. Haluatko vain kuntosalin vai kaipaatko silloin tällöin myös ryhmäliikuntatunteja? Haluatko, että salilla on aina henkilökuntaa paikalla vai riittääkö avainkortilla toimiva sali ilman henkilökuntaa?
  • Lähde rohkeasti. Kukaan ei ole mestari syntyessään. Tämä pätee myös salitreeniin. Sinun ei tarvitse tietää ensimmäistä kertaa salille mennessäsi, että miten jokainen vipstaakkeli siellä toimii ja mitkä kuusi liikettä Arnold Schwarzenegger suosittelee tehtäväksi.
    Kuitenkin suosittelen, että ota ensimmäiselle kerralle mukaan kaveri joka osaa opastaa sinua mukaan kuntosalin saloihin TAI ehkä vielä parempi vaihtoehto; pyydä ammattilaiselta apua. Monilla saleilla saa ns. ”kaupan päälle” opastetun salikerran, kun ostaa jonkinlaisen kausi- tai sarjakortin. Ammattilainen opastaa laitteiden käyttöä ja suunnittelee sinulle ensimmäisen saliohjelman. Myös personal trainerit toki tekevät uusien asiakkaidensa kanssa salille tutustumista.
  • Salihistoriaa on, mutta siitä on 10 vuotta. Jos tiedät jo mitä salilla pitäisi tehdä, älä arkaile. Salille mennessä ei tarvitse olla tietyn kokoinen tai tietyssä kunnossa. Kukaan, ihan oikeasti ja rehellisesti kukaan ei ehdi katsella onko jollain vähän liikakiloja vai onko joku puolestaan aivan tikissä. Tai jos joku ehtii, niin sitten ehkä hän on vääristä syistä salilla. 😉
  • Kun sitten olet jo salilla. Mieti mitä osaa vartalosta olet menossa treenaamaan ja lämmittele sen mukaisesti. Esimerkiksi jos sinulla on tiedossa vain ylävartaloon kohdistuvia liikkeitä, ei ehkä hyödytä polkea pyörällä alkulämpöä. Tällöin voit ottaa lämmön vaikkapa crosstrainerilla tai soutulaitteella. Jos taasen treenisi kohdistuu vain jalkoihin, voit lämmön ottaa juoksumatolla, pyörällä tai crosstrainerilla.
  • Mieti mikä lihas harjoittelee. Tee liikkeet sen mukaan, että tiedät jokaisessa liikkeessä millä lihaksella työ pitäisi tehdä. Monissa salilaitteissa on pieni kuva, joka kertoo laitteessa harjoittavan päälihasryhmän suorittajat. Älä turhaan lähde alussa kikkailemaan mitä erikoisemmilla liikevariaatiolla. Lähde perusteista liikkeelle ja lisää eristäviä liikkeitä mukaan vasta kun salitreeni on jo hieman tuttua sekä mielellesi, että lihaksillesi. Perusliikkeinä hyviä ja helppoja laiteliikkeitä ovat mm. vaakajalkaprässi, rintaprässi, vaakasoutulaite, sekä taljassa tehtävät ojentajatyönnöt ja hauiskäännöt.
  • Kaikki muu oheissälä. Ensimmäistä kertaa salille mennessä sinulla ei tarvitse olla kädessäsi latausjuomaa sheikkerissä ja uusimpia ja kalleimpia treenivaatteita ylläsi. Tärkeintä on se, että olet ottanut askeleen kohti lihaskuntoharjoittelua. Kaikenlaiset buusterit, latarit ja palarit on sitten vasta se seuraava askel. Ja siitä kerronkin seuraavassa vinkkipostauksessa. 🙂

Kivoja treenihetkiä ja tsemppiä salitreeniin!

arcticgym

Toiveaihe: Aloittelijan askeleet

Sain taas toiveen postauksen aiheesta. Kiitos. Toiveena oli tällä kertaa aloittelevan liikkujan askeleet.
Kirjoitan vähän ”suurpiirteisesti” tästä aiheesta nyt, koska tämähän on iso osa työtäni enkä siksi halua ilmaiseksi ”jaella vinkkejä”.. 😉 Silloinhan tekisin itselleni hallaa. Toki netti on täynnä kaikenlaisia vinkkejä ja keinoja ja kikkoja, mutta itse koen asian näin ja sen mukaan toki toimin.

Liikunnan aloittaminen on aina iso askel. Liikunnanaloittaja voi olla henkilö, joka ei ole koskaan liikkunut, on aina inhonnut jo koululiikuntaa ja kokenut urheilemisen vastenmieliseksi. Liikunnanaloittaja voi olla myös henkilö, joka on aiemmin liikkunut paljon tai jopa aktiiviruheillut, mutta esim. lasten myötä liikunta on ensin jäänyt vähäiseksi ja sitten kokonaan loppunut.

Joka tapauksessa se ensimmäinen askel on aina isoin. Miten ottaa se ensimmäinen askel?
Kerron tässä nyt muutamia asioita mitkä helpottaa askeleen ottamisessa:
Mieti itsellesi tavoite. Mieti onko tavoittesi laihtua, löytää liikunnan ilo uudelleen, juosta 20km, nostaa penkistä 50kg tai mitä vaan. Kunhan löydät tavoitteen, on eteenpäin helpompi lähteä.
Välitavotteita kannattaa myös asettaa.
– Mieti mikä motivoi sinua. Motivoidutko siitä, että pääset lähemmäs tavoitettasi? Vai motivoiko sinua esim joku palkinto, joka siintää edessä jos ylität jonkun tietyn rajan? Onko motivaattorina ensi kesän häät? Vai haluatko takaisin ”nuoruuden mittoihin”? Motivaatio on tärkeää. Se on löydettävä, muuten homma menee pipariksi. 
– Etene pienin askelin. Kun olet ottanut ensimmäisen ison askeleen, jatka pienillä askeleilla eteenpäin. Jos pudotat painoa, älä toivo tai luule, että paino tippuu hujauksessa alas. Kilot ovat kertyneetkin hitaasti, ei ne voi lähteä parissa viikossa. (tai jos lähtee jollain ihmedieetillä, niin ne tulee myös takaisin parissa viikossa) Jos tavoittelet lihasmassaa tai juoksukuntoa, siinäkin kestää aikansa.
Tässä nyt vain muutama juttu. Kaikessa tässä tarvitset toki myös itsekuria, jos sellaista ei löydy tai muuten vaan ”pelottaa” ensiaskeleen ottaminen, niin on hyvä käyttää ammatilaisen apua. Joko palkata Personal Trainer tai sitten kysellä liikuntaketjuista apua. Tai ravintoneuvontaa PT:ltä tai ravintovalmentajalta. Joka tapauksessa pitkää pinnaa, aikaa ja motivaatiota. Niitä tarvitsee! 🙂
Multa voi kysellä enemmän sähköpostitse: [email protected], tai ottaa johonkin toiseen Personal Traineriin yhteyttä. Jos asuu muualla kun pääkaupunkiseudulla, niin voi silti ottaa yhteyttä.
Yksi asiakkaani asuu minusta 200km päässä, mutta kaikki on soviteltavissa. 🙂
Niin ja tää ei siis ollut mikään mun ”mainospuhe”, vaan nimenomaan toivepostaus. 🙂
Nyt vaan iloista mieltä alkaneelle viikolle, itsekurinaru vähän tiukemmalle viikonlopun jälkeen ja tsemppiä! 🙂 
Aloittelijoille yks hyvä reitti on myös tämä: