FitFashion on tullut tiensä päähän.

Ootte ehkä jo muutamilta meiän portaalin bloggaajilta lukeneet uutisen; FitFashion on tullut tiensä päähän ja lopettaa. 🙁

Viime viikolla mulla osui silmiini ensimmäisiä postauksia, joita oon ikinä kirjoittanut. Blogin aloitin helmikuussa vuonna 2012, eli yli kuusi vuotta sitten! Ensimmäiset kuukaudet kirjoitin itsenäisenä blogspotissa, mutta kun FitFashionia oltiin avaamassa, otettiin muhun yhteyttä. Siirryin ensimmäisten bloggaajien joukossa FitFashionille kesäkuussa 2012. Ensimmäinen postauksen (OMG – myötähäpeä hieman) oon kirjoittanut FF:llä 10.6.2012 ja sen voit käydä lukemassa tästä. 😉

Ekan FF-blogipostauksen eka kuva! 😀

Vuonna 2015 kävin hetken aikaa kirjoittelemassa Fit-lehden alla, mutta palasin sieltä häntä koipien välissä takaisin FitFashionille aika pian. 😉 Jotenkin musta on aina tuntunut, että tää on ollut mun paikka kirjoittaa. Vaikka raskauden myötä mietinkin joskus, että sopiiko blogi enää tänne. Mutta toisaalta, ei FitFashion oo ikinä ollut pelkästään mikään FITNESS-portaali, vaan juttuja ja kirjoittajia on mahtunut mukaan laidasta laitaan.

Nyt on kuitenkin tullut FitFashionin aika päättää tarinansa. Meistä alunperin melkein 80:stä bloggaajasta osa on jo jättänyt kirjoittamisen, osa jättää tämän FF:n lopetuksen myötä bloggaamisen kokonaan, osa siirtyy kirjoittamaan A-lehdillä toiselle sivustolle ja tiedänpähän senkin, että marraskuussa voitte nähdä monta tuttua kasvoa täältä FF:ltä eräässä samassa paikassa kirjoittamassa. 😉

Minä muutaman muun mukana siirryn täällä A-lehdillä kirjoittamaan vain uuteen paikkaan. 🙂 Mun blogi siis siirtyy 1.marraskuuta terve.fi -sivustolle. Kaikki vanhat postaukset ja kuvat tulee siirtymään sinne mun mukana, eli teillä on mahdollisuus edelleen lukea myös mun vanhoja juttuja. Blogin ulkoasu tulee vähän muuttumaan, mutta varmasti vain parempaan päin. 🙂

Onhan se haikeaa, että pian ei FitFashionia enää oo. Varsinkin kun on joukossa kulkenut mukana jo yli kuus vuotta. On myös surullista, että osa ei jatka mukana samaan paikkaan. Mutta toisaalta tiedän, että meillä on rakentunut näiden vuosien aikana niin tiivis yhteisö, että tullaan kyllä pitämään yhteyttä marraskuun jälkeenkin. 🙂 Meinataan me pitää ”FitFashionin hautajaisetkin”. 😉

Tää muutos ei sinällään mun blogin kohdalla vaikuta teihin lukijoihin mitenkään. Tuun jakamaan edelleen postaukset blogin FB-sivulla ja IG:ssä. Niin ja tietysti Terve.fi jakaa postauksia myös heidän FB-sivulla ja onhan tuolla sivustolla etusivukin, joten sinne tulee varmasti pompsahtelemaan meidän uusienkin bloggaajien postaukset tulevaisuudessa. Mun blogin URL tulee vaihtumaan, mutta googlen kautta myös tulevaisuudessa löydätte varmasti mun blogin. 🙂

Tässä osa mun blogin bannereista FF-aikoina! <3

Onnistuneet yhteistyöt

Saan silloin tällöin viestiä teiltä seuraajiltani, että voisinko kertoa jotain jostain yhteistyöstä lisää. Kuten vaikkapa minkälainen on mun mielestä onnistunut yhteistyö ja miten se polku siihen postaukseen asti menee. Ajattelin, että kokoan tähän teille muutamia esimerkkejä hyvistä yhteistöistä ja miks just ne on mun mielestä olleet hyviä. Kerron myös sen polun, miten yhteistyöt yleensä etenee.

Kaupallinen yhteistyö – versio 1

Yritys lähestyy mua yhteistyö-idealla sähköpostitse tai instagramin directin kautta. Yrityksellä on usein jo idea valmiina, he kertovat tuotteestaan tai palvelustaan ja kertovat miksi haluaisivat tehdä juuri mun kanssa yhteistyötä.  Jos tuote, palkkio ja idea yhteistyöstä on kaikki hyviä – vastaan kiitos, kuulostaa erittäin hyvältä! 

Nykyään suurin osa yrityksistä tietää jo, että isommille somevaikuttajille yhteistyöt blogissa / instagramissa / youtubessa on työtä ja tän vuoksi myös palkkio on oikeanlainen. Ei siis tarjota enää pelkästään shampoopurkkia ja toivota, että siitä kirjoitettaisiin kaunis ja ylistävä postaus.

Joskus jos tuote / palvelu on kiinnostava, mutta korvaus alakanttiin verrattuna siihen miten muista yhteistöistä laskutan, vastaan viestiin ja kerron olevani kiinnostunut ideasta, mutta neuvottelisin vielä tästä ja tuosta. Haluan pitää kaikkien yhteistyökumppanien kanssa samat säännöt, se on mun mielestä reilua kaikkia kohtaan ja myös ammattitaitoa. En siis lähde jonkun kanssa tekemään yhteistyötä 20€:llä ja toiselta pyydän huimasti enemmän. Se ei olisi oikein. Sitä paitsi tekemällä ilmaista työtä pissaa myös kollegoiden nilkoille.

Kun diili on lyöty lukkoon, sovimme päivämäärän jolloin postaus ja/tai instagram-kuva julkaistaan. Yhteistyökumppani saa esittää toiveita mitä kuvissa näkyy tai mitä asioita teksti voisi sisältää. Harvoin kuitenkaan enää kukaan antaa mitään suoraa tekstiä, että tämä ja tämä kappale täytyy löytyä postauksesta. Suurin osa (oikeastaan kaikki) yritykset haluaa nykyään vaikuttajan oman näköisen postauksen. Sitä, että julkaisusta välittyy se aito fiilis tuotteesta tai palvelusta.

Tässä vaiheessa on aina hyvä muistaa, että ei lähde mukaan yhteistöihin joiden sisältämä palvelu tai tuote ei oo josta voisit aidosti kirjoittaa hyvää. Jos palvelu tai tuote ei oo yhtään omia kiinnostuksen aiheita liippaava, ei fiiliksestä luultavasti välity aito kiinnostus asiaa kohtaan.

Kaupallinen yhteistyö – versio 2

A-lehtien mediamyynnistä otetaan muhun yhteyttä ja tarjotaan valmista pakettia. Mediamyynti on jo valmiiksi neuvotellut palkkion, sisällön puitteet ja aikataulun. Mediamyynti on tarjonnut yritykselle ensin muutamia bloggaajia, jotka sopisivat kirjoittamaan juuri heidän palveluistaan tai tuotteistaan. Tämän jälkeen yritys valitsee niistä esim. kolme mieluisinta.

Kun mediamyynti ottaa muhun yhteyttä voin edelleen kieltäytyä. Esimerkiksi jos yhteistyössä mainostettaisiin kissanhiekkaa, en lähde mukaan. Meillä ei oo kissaa, joten miten voisin kirjoittaa siitä hyvän ja aidosti kiinnostavan postauksen.

Kaupallinen yhteistyö – versio 3

Joskus otan kontaktin yrityksiin myös itse. Esimerkiksi keväällä kun oltiin menossa viettämään tyttöjen vapaata iltaa, mietittiin ensin ystävien kanssa, että mitä tehtäis ja minne mentäis. Mieleen tuli upea paikka Hotelli Sveitsi. Otin heidän markkinointiin yhteyttä ja kerroin suunnitelmistamme ja kysyin olisiko heillä kiinnostusta tehdä yhteistyötä.

Jos itse olen se, joka ottaa yhteyttä, olen silloin myös valmis kertomaan lukuja koskien somekanaviani. Esim. instagram-seuraajien määrän ja sen kuinka paljon blogia luetaan viikossa / kuukaudessa. Nää luvut tietysti kiinnostaa mahdollisia yhteistyökumppaneita – mitä he saavat yhteistyöstä.

Onnistunut yhteistyö

Mun mielestä onnistunut yhteistyö on sellainen, jossa sekä yritys, että vaikuttaja hyötyvät. En siis pidä ajatuksesta, että anelisin ympäriinsä kaikkia mahdollisia vaatekappaleita ja lounaita vaan sen takia, että saisin ne ilmaiseksi. Mun mielestä on myös erittäin vapauttavaa, että ihan jokaisesta vaatekappaleesta tai hotelliyöstä ei ”tarvi” kirjoittaa blogiin. 😀 Esimerkiksi äitienpäivänä toukokuussa sain Tuukalta lahjaksi omaa aikaa, maksoin itselleni hotelliyön ja nautin siitä kun sain vaan olla eikä siihen liittynyt velvotteita bloggaajana.

Kun taas teen kaupallisen yhteistyön haluan panostaa siihen kunnolla. Ottaa hyvät valokuvat, tutustua tuotteeseen tai palveluun ja kertoa siitä laajasti. Hyvä yhteistyö tarjoaa myös jotain seuraajilleni. Jos tiedän, että mun seuraajat on kiinnostuneita vaikkapa hyvinvointiin, kodin sisustamiseen tai lapsiin liittyvissä asioissa – teen mielelläni yhteistyötä yrityksen kanssa, jonka palveluista voin kertoa seuraajilleni ja tiedän palveluiden kiinnostavan seuraajiani.

Jos yhteistyö on versio 1 tai 3, kyselen aina yhteistyön päätyttyä tuloksia yritykseltä. Mua kiinnostaa aidosti se, miten yhteistyö on toiminut. On ihana kuulla, että sun alekoodilla on ostettu tän ja tän verran tuotteita. Tai että sun blogista klikkauksia meidän sivuille tuli viime viikon aikana yli 2000. tms. tms. Jos yhteistyö on IG:ssä, katson aina yhteistyön alkaessa yrityksen seuraajamäärän ja sitten katson sen yhteistyön päätyttyä. On myös huippua nähdä, kun luku on kasvanut. On ihana kuulla seuraajilta suoraan, että joku on löytänyt mun blogin kautta hyvän osteopaatin tai kampaajan. On ihana kuulla, kun joku on mun suositusten perusteella kokeillut jotain tuotetta tai palvelua ekaa kertaa ja ollut aivan myyty. 🙂

Kuten sanoin, onnistunut yhteistyö on sellainen, jossa sekä yritys, että vaikuttaja hyötyy. Tässä vielä muutama mun mielestä erityisen hyvin onnistunut yhteistyö:

Mä olisin voinut listata tähän vaikka kuinka paljon! Kun aloin oikein miettimään, että mitkä on olleet hyviä ja miksi – alkoi niitä postauksia ja yhteistyökumppaneita tulla mieleen vaikka kuinka! Voisin oikeastaan sanoa, että oon aikalailla tyytyväinen kaikkiin mun yhteistöihin. Suurin syy siihen on se, että mietin kenen kanssa oikeasti haluan tehdä yhteistyötä, mietin onko se sellainen asia joka sopii blogiini ja kiinnostaa oikeasti seuraajiani. Näen vaivaa kuviin ja sisältöön, enkä halua tehdä yhteistyöpostauksia hutiloiden.

Tällaisia ajatuksia mulla heräs nyt tästä aiheesta. 🙂 Toivottavasti saitte vähän irti miten nää yhteistyökuviot useimmiten menee. Kyselkää ihmeessä lisää jos joku asia jäi mietityttämään.

***