Kehonkoostumus raskauden jälkeen?!

Tiesin, että sunnuntaina 8.tammikuuta mittaan kehonkoostumukseni ekan kerran raskauden jälkeen. Mietin, että piru vie, ennen se olin minä kun näytin yhtä hyvältä kuin nyt Ida Jemina tiukoissa trikoissaan. Mietin, että tänään näytän joltain muulta. Ei sillä, en vaihtaisi pois sitä mitä minulla on nyt, jotta saisin runkoni takaisin. En tietenkään!! En mistään hinnasta! Jokainenhan sen tajuaa. Kun ennen katsoin peiliin ja ajattelin, että tsiisus kun näytän hyvältä. Katson nyt peiliin lempeästi hymyillen ja ajattelen, että ok.

Pidän itseäni kauniina edelleen. Jopa hyvännäköisenä. Mutta vaikka niin kovin olin huudellut kylillä, että minähän treenaan ihan viimeiseen asti, niin toisin kävi. Ensimmäiset kolme kuukautta meni raskauspahoinvoinnin vuoksi vähemmillä treeneillä, keskivaiheen treenasin ihan normaalisti, mutta sitten viimeinen kolmannes olikin sellaista mahan kannattelua, ettei enää treeni minun kohdallani ottanut luonnistuakseen. Eikä toisaalta loppuvaiheessa enää edes kiinnostanut. Tämä tietysti vaikutti kehonkoostumukseen.

Tänään sitten kävin ottamassa InBody -kehonkoostumusmittauksen ekan kerran raskauden jälkeen. Se jännitti. Tiesin, että rasvamassaa on tullut lisää, tiesin myös jalkojeni lihasmäärän pienenneen. Jännitti, että kuinka erilaiseksi voi kehonkoostumus vuodessa muuttua. Laitan tähän alle kolmen kuvan koosteen. Ensimmäisessä olen varmaankin parhaassa kunnossa aikuisiällä, toinen on reilu kuukausi ennen raskaaksi tuloani ja kolmas on tältä päivältä. Myös aiemmat tulokset näiltä samoilta ajankohdilta.

kehonkoostumus

Tältä se näyttää kuvissa. Ja miltä se näyttää luvuissa:

Päivämäärä 09 / 2015 01 / 2016 01 / 2017
Paino 68,4kg 70,6kg 75,8kg
Lihasmassa 31,3kg 29,1kg 29,9kg
Rasvamassa 13,3kg 18,5kg 22,7kg
Rasvaprosentti 19,4% 26,2% 29,0%

Täytyy sanoa, että yllätyin todella positiivisesti!! Olin oikeasti erittäin iloinen varsinkin tuosta lihasmassasta! Sitä oli tullut yläkroppaan jopa lisää! Ja sen kyllä olen peilistä huomannutkin. Hauis on kasvanut Emmaa kanniskellessa. 😉 Mutta toki rasvaa oli tullut lisää raskauden aikana ja siitä nyt jäljellä noin neljä. Ja tosiaan alakropasta oli lihasta lähtenyt ja sen olen myös huomannut peilistä. 😀

Nyt kuitenkin olen palaillut treenien pariin into piukassa. On ihana käydä salilla muutama kerta viikossa ja on ihana käydä melkein joka päivä vaunulenkillä. Odotan innolla kun huhtikuussa meinaan ottaa mittauksen uudemman kerran, että mitä tulokset silloin sanovat.

unnamed-10

Olen osallistumassa ystäväni Saran järjestämään synnytyksestä palautumisen kurssille. Kerroin kurssista jo aiemmin ja nyt sen päivämäärät on selvillä. Eli nyt kaikki äidit huomio!

Tässä vähän infoa kurssista, tekstin on kirjoittanut ystäväni ja kurssinvetäjä Sara:

Back on Track – palaudu synnytyksestä

Kurssi on tarkoitettu raskausajasta ja synnytyksestä aiheutuvien kehollisten epätasapainojen palautumiseen. Mikäli olet juuri tai jo vuosia sitten synnyttänyt, olet tervetullut kurssille!
Kurssi sisältää teoriaosion anatomiasta ja fysiologiasta sekä harjoitteita, joilla saamme sekä keskivartalon lihakset että lantionpohjan palautumaan entiselleen.

Kurssin jälkeen ymmärrät, mitkä asiat vaikuttavat sekä lantionpohjaan että keskivartaloon jokapäiväisissä askareissamme. Lisäksi ymmärrät miten treeni vaikuttaa kehoon ja voit turvallisin mielin palata oman lajin pariin, kun keho sen sallii.
Kurssilla:
-Yhteys keskivartaloon palautuu
-Laskeumien syntyä ehkäistään
-Erkauman paraneminen käynnistyy
-Virtsankarkailuoireet helpottavat
-Saat paremman tuntuman omaan kehoon
-Ryhti paranee
-Niskahartiavaivat helpottuvat.

Mikäli keskivartalon lihakset eivät ole kunnossa, vartalon tuki on heikentynyt. Sinulla saattaa esiintyä muun muassa selkäkipuja tai virtsankarkailua, kenties myös tunne, että jokin lantionpohjassasi on valahtanut. Myös pallealla on iso rooli kehon optimaalisessa toiminnassa, tämä ei jää kurssilla huomaamatta!

Kannattaa olla tarkkana aloittaessaan jälleen kuormittavan liikunnan. Kuormittavan liikunnan aloittaminen liian varhain voi johtaa vaivoihin myöhemmin, vaivoja voi syntyä jälkitarkastuksenkin jälkeen.

Kurssi alkaa to 2.2.17 klo 10.30-11.30. Kurssi kestää yhteensä seitsemän kertaa.
Kurssi pidetään Mommy & Me: ssä, Erottajankatu 9 B.
Kurssinhinta on 120€.
Ilmoittautumiset: [email protected]
Vauvat ovat tervetulleita mukaan, vaikka kurssilla keskitytään äitien harjoitteluun!

Back on Track -kurssit ovat saaneet paljon hyvää palautetta pienryhmäharjoittelusta. Haluamme panostaa siihen, että pystymme takaamaan kaikille osallistujille yksilöllistä ohjausta läpi kurssin.

Back on Track -kurssituksesta vastaa osteopaatti Sara Lexmond. Sara on erikoistunut raskausajan, synnyttäneiden naisten sekä lasten osteopatiaan. Hän on kouluttautunut erkaumien hoitoon ja lihasten palautumiseen synnytyksestä Heller konseptin mukaan. Kurssien ohjaajana hänellä on hyvä, varma ja rauhallinen ote. Voit tutustua Saraan tarkemmin osoitteessa: http://www.keholle.fi/

***

Tuolle kurssille ei mahdu kuin kahdeksan osallistujaa, koska se on pienryhmä. Itse olen yksi osallistujista, joten vain seitsemän mahtuu lisäkseni. Nyt kannattaakin olla nopea jos haluaa mukaan!! 🙂 Jos lähdet mukaan tälle kurssille, niin ilmoittautuessa kerro olevasi blogini lukija, niin saat 10% alea!! 🙂

unnamed-1

***

Tällaisilla aatoksilla ja koostumuksilla etiäpäin! 🙂 Ensi viikolla meillä onkin muutto ja vielä ei ole pakattuna tavaraakaan! 😀 Että tsemppiä meille! 😉

logo

Mitä aiemmin, mitä nyt ja mitä sit? ;)

vanha minäVuonna 2004. Siinä istun hattu päässä Studio51:n VIP:ssä. Siellä tuli vietettyä monia iltoja.
Eilen kun olin Märskyssä taas vetämässä treenejä sekä itselleni, että asiakkaille, näin ystäväni Villen, joka työskentelee siellä uinninvalvojana.
Hän huikkasi, että ”Monna, sä oot taas kutistunut entisestään.” Menin jopa vähän hämilleni, koska en ollut käynyt hetkeen puntarilla ja olin viettänyt vähän löysemmän viikon.
Jäätiin siinä hetkeksi juttelemaan menneistä. Ville oli löytänyt jostain vanhoja kuvia, joissa ”Monna ja muut jätkät” olivat taas kerran viettämässä alkoholin huuruista iltaa ja vetämässä lärvilautasia. 😀 Hauskaa aikaahan se oli. Minä ja hyvä ystäväni Noora, Annukka tai Anna (tbtbm), sekä minä ja pojat oltiin lähes joka viikonloppu jossain menossa. Ja jos ei Anna, Annukka tai Noora päässyt mukaan, niin minähän lähdin poikien kanssa yksin.

Taas yhtenä monista illoista Märskystä suoraan baariin.
Taas yhtenä monista illoista Märskystä suoraan baariin.

Ja ei, siis en missään nimessä tarkoita etteikö tuollaista elämää saisi viettää. Sehän tekee vaan ehdottomasti hyvää, että nuorena ja sinkkuna mennä viipottaa. Voi sitten vanhempana vähän rauhoittua.. 😉

Ja taas baariin.. ;)
Ja taas baariin.. 😉

 

Ja krapulapäivänä töissä kahvilasta lihis nakeilla.. :D
Ja krapulapäivänä töissä kahvilasta lihis nakeilla.. 😀

Mutta välillä toki mietin, että mites tässä näin kävikään? Biletystä rakastava Monna onkin nyt treenausta rakastava Monna. Tänään aamulla kun kävin puntarilla, oli taas uusi luku näkyvillä.
Paino oli jälleen tippunut 400g ja nyt ollaan jo alle 67kg:ssa.

Kesäkuu 2012 / Kesäkuu 2013
Kesäkuu 2012 / Kesäkuu 2013

Pyysin miestäni ottamaan kuvan tänään aamulla ja pistin sen rinnakkain tuon viime kesäkuussa otetun kanssa. Taas tuli hämmästeltyä sitä, että miten sitä jo viime kesänä ajatteli olevansa paremmassa kunnossa mitä oikeasti olikaan.. Ja vieläkin on paljon muokattavaa. Silti olen todella tyytyväinen nykyiseen kroppaani. Se mihin itse oon ehkä jopa tyytyväisin on se, että peppu on vähän pienentynyt ja saanut muotoa oikeeseen kohtaan. ”Noussut”.. 😀

Miten tähän on tultu? On kovempia treeniviikkoja ja löysempiä. Enemmän tietysti niitä kovempia. Ja kun yksi teistä lukijoistani pyysi vähän viikkokatsausta treenimääriin taas, niin tässäpä nyt sitten vähän katsausta HeiaHeiasta.
Ensin laitan tähän viime viikon. Joka oli mulle ”löysä viikko”.
viikkoSiinä näkyy myös eilinen jalkapuntti.
Tässä seuraavaksi sitten kuva yhdestä kevään pisimmästä putkesta. Tällaisia mulla oli aika paljon keväällä, vähän ehkä liikaakin.
hurja viikkoSiinä tuli 17 treeniä 12 päivän sisällä. Eikä 12 päivän aikana yhtään lepopäivää. Näitä tällaisia tai tämäntyyppisiä putkia tuli tosiaan ehkä vähän liiaksi kevään aikana.
Tässä alla sitten esimerkkiä mun normaalimmasta viikosta.
normi7-10 treeniä viikossa mulla tulee aika helposti.
Eilen aloitin viikkoni jalkatreenillä. Käytiin ystävieni Impun ja Diten kanssa salilla tekemässä kolmistaan kunnon jalkarääkki.
Alkulämpän jälkeen tehtiin yhden jalan askelluksia boxille ja ylhäällä jalan ojennus persusta käyttäen.

Ponnistus boxille
Ponnistus boxille

 

Ylöstyöntö etureiskaa käyttäen
Ylöstyöntö etureiskaa käyttäen

 

Jalan ojennus taakse persusta käytttäen
Jalan ojennus taakse persusta käytttäen

Sitten salin puolelle tekemään peruskyykkyä ja takapotkua taljassa ja luistelykyykkyä ja prässiä kapeella asennolla ja ja ja…
20130617_144317 20130617_144322Tein muuten kyykkyä 60kg:lla vikat 10 toistoa. En oo tainnut aiemmin laittaa niin ”paljoa”. Enkä kyllä tiiä miks. Pienemmillä toistoilla ois varmasti mennyt helposti 80kg. Mutta jotenkin sitä jännittää tota peruskyykkyä, kun se ei oo niin tuttu liike. Ja kun pitää miettiä selän asentoa ja peppua ja kantapäille painoa ja kaikenlaista.. Mutta hitaasti sitä tässäkin kehittyy ja hyvä tulee 😉

Hikipirkot
Hikipirkot 😀

20130617_151147
Treenin jälkeen nopeesti pukkariin vetämään vähän Scitecin herkullista valkosuklaaheraa ja yksi banaani. Sitten oli vielä kahdet treenit asiakkaille.

Treeni tehty! :)
Treeni tehty! 🙂

IMG_20130617_180431Toiselle asiakkaista mulla oli viimeinen treeniveto ja sainkin häneltä ihan super ihanan yllätyksen.
Lahjakortin luonnonkosmetiikkakauppaan Jolieen. Kiitos vielä Saara <3
IMG_2541

Illalla kotona tehtiin mieheni kanssa lihapullia, kasviksia ja papukastiketta. Slurps! Tehtiin muuten ekan kerran lihapullat pannulla. Yleensä aina tehdään uunissa. Mutta tosi hyviä tuli näistäkin. Ja sitten keitettiin tuoreita ihania vihanneksia; porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia ja uusia pottuja pari.
IMG_2482IMG_2474 IMG_2478Ja valmis ateria näytti tältä:
IMG_2486
Sitten loppuun vielä yksi kiva kilpailu teille! 🙂
Kuinka monelle on tuttua kinesioteippaus? Tai kuinka monelle teistä on sitä tehty?
Me käytiin mieheni kanssa noin vuos sitten sellainen pikakoulutus kinesioteipin käytöstä. Osataan nyt teipata ns. tavallisia pieniä juttuja. Mutta ei mitään spessuja. Itse oon silloin tällöin käyttänyt esim. hartiakivuissa epäkäslihaksen teippausta.
Nyt minä arvon kaksi kinesioteippirullaa (yhden arvo 14,95€) Monna treenaan Facebook-sivuilla. Siellä on kinesioteippikuva, jota kommentoimalla voi osallistua kilpailuun. Arvonta suoritetaan tämän viikon sunnuntaina 23.6. Arpaonni osuu vain yhdelle, yksi saa siis nämä molemmat rullat. 😀
Kinesioteippiä voi ostaa myös esimerkiksi Kinesioteippishopista netistä. Löytyy tuon linkin takaa.
IMG_2485 IMG_2487 IMG_2519 IMG_2532

Nyt se on moro! Kivaa tiistai-illan jatkoa! 🙂 Jatketaan harjoituksia ja pidetään tavoitteet kirkkaana mielessä!
puspus <3