Jäätävä muutos nopeasti?!

Tiedättekö mitä? Minut tekee oikeasti vähän surulliseksi, kun luen juttuja joissa joku on pudottanut 1200 kcal:n dieetillä neljässä viikossa kymmenen kiloa. Minua myös surettaa, kun katson muutos-kuvia vaikkapa instagramista, joissa kuvatekstissä hehkutetaan, kuinka pullukasta tuli timmi kahdeksassa viikossa.

Jäätävän monta tuntia, viikkoa, kuukautta salitreeniä ja uutta elämäntapaa.

Itsekin myyn kahdeksan viikon nettivalmennusta, nimeltään Muutos. Mutta me AINA painotamme, että valmennus on vain ensisysäys elämäntapamuutokselle. Ei se ainoa hetki, joka nipin napin jaksetaan kärsiä jollain käsittämättömän niukalla ruokavaliolla ja hurjalla määrällä treeniä.

Minä en oikeasti ymmärrä sitä kiirettä. Miksi pitää saada paino putoamaan tai kroppa pehmeästä kireäksi mahdollisimman lyhyessä ajassa? Mikä siinä on, että osa ihmisistä ei käsitä niiden kitudieettien tuoman onnen sieltä peilikuvan ja vaa’an lukemien kautta kestävän usein vain hetken? Kunnes alkaa taas syömään hiilihydraatteja tai jopa värillisiä vihanneksia. OMG!!

Minua ihan oikeasti suututtaa se, että normaaleille ihmisille syötetään sellaista sontaa, että tomaatit lihottaa tai ettei marjoja voi syödä, koska ne sisältävät liikaa sokeria!!! OIKEASTI!!! Eiköhän ne jokaisen hankkimat liikakilot tai kropan pehmeydet johdu ihan jostain muusta kuin hedelmistä, marjoista tai tomaateista?! Tulen oikeasti vihaiseksi tällaisesta.

Minulta aina välillä pyydetään postausta omasta elämäntapamuutoksestani. Ehkä osalle jo tuttua tarinaa, mutta monta uutta lukijaakin matkassa mukana. 🙂

Vuonna 2005 kävin Kisakalliossa Liikunnanohjauksen peruskurssin, jonka jälkeen aloin ohjaamaan mm. ryhmäliikuntatunteja ja kuntosaliohjauksia. Vuonna 2007 tapasin mieheni Tuukan. Olin urheileva, hyvässä kunnossa oleva bööna. 😉 Seurusteltuamme pari vuotta, alkoi koti-illat olla erittäin tuttua puuhaa ja niitä mukavasti kuljetti eteenpäin shipsit, limut ja irtokarkit. Jääkaapista löytyi myös aina Juissia ja muuta mukavaa.. 😉 😀 Pikkuhiljaa paino kipusi ylöspäin, eikä treenaaminen kiinnostanut enää. Alkoholi oli lähes joka viikonloppu mukana elämässä, kotona emme juoneet kaksistaan – mutta bileitä oli aina. Vuonna 2011 työskentelin eräässä suomalaisessa pienessä vaatefirmassa, olin todella stressaantunut ja hyvin lähellä jonkinlaista loppuunpalamista. Kevensin oloani sillä, että JOKA viikonloppu vedin pääni täyteen ja sitten seuraavana päivänä söin pizzaa, karkkia jne.. Poltin myös tuolloin päivittäin tupakkaa.

Vuoden 2012 alussa määräaikainen työsopimukseni päättyi tuossa kyseissä firmassa. Jäin työttömäksi, joka oli loppujen lopuksi onnenpotku! Mietin, että mitä haluaisin ihan oikeasti tehdä elämässäni. Mikä olisi sellainen juttu, jota haluaisin tehdä työkseni ihan oikeasti. Kouluttauduin pt:ksi ja perustin oman yrityksen. Samalla kun kouluttauduin pt:ksi, aloin muuttamaan pikkuhiljaa omia elämäntapojani. Muutos ei tapahtunut neljässä, eikä kahdeksassa viikossa.

Juissi-mehua ei enää jääkaapista löytynyt, eikä perjantaisin keittiöstä leijunut kananugettien tuoksu. Tupakointi loppui samalla, kun työni siinä kamalassa työpaikassa. Jokaviikonloppuinen bilettäminen loppui. Aloin käymään taas kuntosalilla ja syömään oikeasti.

En jättänyt hiilihydraatteja, söin tomaatteja, söin marjoja päivittäin. Jätin karkit, alkoholin ja einekset. Söin viisi kertaa päivässä ja treenasin. En ollut päivääkään minkäänalaisella kitudieetillä, vaan söin joka päivä paljon ruokaa. Melkein joka viikonloppu söin yhtenä päivänä irtokarkkeja. 🙂 Rasva alkoi palamaan ja kroppaan alkoi kertymään lihasta. Paino tippui hiljalleen, kahdessa vuodessa kymmenen kiloa. Lihasmassa kasvoi muutamassa vuodessa monta kiloa ja rasvamassa kutistui. Olin ihan rakastunut kuntosalilla käymiseen, siihen energiseen oloon minkä sain treenaamisesta ja syömisestä.

Kun nyt mietin tuota aikaa, elämäntapamuutostani, näen sen kuinka maltillinen olen ollut. Onneksi niin. Sen vuoksi muutos on ollut pysyvä. Kiloja ei ole tullut takaisin. Ainoa hetki, jolloin kilot on kasvaneet, on ollut raskauteni. 😉 Nyt raskaudesta palautuminen on tapahtunut hyvin samoilla meiningeillä, kuin elämäntapamuutokseni alkutaival. Herkkuja olen syönyt ehkä ”hieman” enemmän nyt, kuin silloin. Mutta tämän vuoden alusta asti olen kuitenkin pyrkinyt pitämään kiinni siitä yhdestä herkkupäivästä viikossa.

Minun ei tarvitse olla jossain tietyssä kunnossa ensi kesänä tai kuukauden kuluttua. En todellakaan halua syödä vain 1200kcal päivässä ja saada sillä nopeita tuloksia. Mitä se hyödyttäisi? En todellakaan halua olla syömättä hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Taikka hiilihydraatteja! Kroppa ja aivot tarvitsevat hiilihydraatteja!!

Ihmiset rakkaat, miettikää mihin teillä on kiire niiden muutosten kanssa? On todellakin ok haluta näyttää hyvältä ja voida hyvin. Mutta uskokaa tai älkää, hitaasti tapahtuvat muutokset on niitä pysyviä. Ei ns. normaali-ihmisen tarvitse näyttää siltä, kuin fitness-kisaajien kisapäivänä. Eiväthän hekään näytä siltä kuin sen yhden päivän ajan. Kun mietitte painonpudotusta tai treenin aloittamista, miettikää niitä tapoja, joilla jaksatte porskuttaa pitkään. Älkää tehkö mitään väkisin tai pakolla. Ihan oikeasti, syökää hyvänen aika niitä marjoja, niistä saa vitamiineja ja kuituja ja vaikka mitä! Ei kukaan varmasti ole lihonnut tai tule lihoamaan viinirypäleistä tai mangosta!

En tiedä. Minulle vain tulee jotenkin surullinen ja turhautunut olo tällaisesta. On ihan eri asia olla kisadieetillä, kuin miettiä painokilojaan tai kehonkoostumusta ns. normaalielämässä. Se olisi niin super hienoa, jos tämä asia jotenkin ymmärrettäisiin.

***

Joka tapauksessa iloista sunnuntaita kaikille,

3kk synnytyksestä

Hurjaa kuinka aika juoksee! Huomenna, 6.helmikuuta tulee kolme kuukautta synnytyksestä, kolme kuukautta pienen tyttäremme syntymästä.

Koko synnytys tuntuu kaukaiselta asialta, jotenkin vähän jopa sellaiselta, että se ei ole tapahtunut minulle. Nyt näin pidemmän ajan päästä siitä, tuntuu koko synnytys paljon rankemmalta kokemukselta mitä silloin heti sen jälkeen. Nyt kun olen lukenut omaa Synnytyskertomusta jälkikäteen, on kylmät väreet kulkenut pitkin selkäpiitä ja kyynelkin noussut silmään. Olemme myös Tuukan kanssa puhuneet, että mitä jos kaikki ei olisikaan mennyt hyvin. Jos lääkäri ei olisi päättänyt tehdä minulle kiireellistä sektiota ja olisin alkanut ponnistamaan alakautta, olisiko pieni tyttäremme selvinnyt. 🙁 No, eihän tällaisia kannata miettiä jälkikäteen.

unnamed-7
Muutaman tunnin ikäinen tyttö VS. Melkein 3kk vanha tyttö <3

Kun mietin ihan ensimmäisiä päiviä kotona vauvan kanssa, se tuntuu edelleen aika sumuiselta ajalta. Se oli oikeastaan jonkinlaista selviytymistä vain vuorokaudesta toiseen. Sitä, että jotenkin todella epävarmana ja myös pelokkaana mietti miten sitä osaakaan hoitaa pientä vauvaa oikein. Kuitenkin aika pian varmuus vanhempana niin minulla kuin Tuukallakin alkoi vain jotenkin automaattisesti kasvaa. Sitä vaan jotenkin osasi käsitellä vauvaa, pitää päätä tuettuna ja pestä peppua oikein. 😉

Kun katson kuvia itsestäni tuolta ensimmäisiltä päiviltä, ne kuvat vähän itkettää. Tulee todella konkreettisesti mieleen se kokonaisvaltainen ihmeellinen olo mikä itsellä silloin oli, niin henkisesti kuin fyysisesti. Koko kroppa oli sekaisin siitä isosta operaatiosta, jonka jokainen nainen kokee synnyttäessään. Joko alateitse tai sektiolla. Yhtäkkiä masussa ei ollutkaan enää sisällä pientä vauvaa, vaan se oli siinä sylissä. Kroppa tuntui vieraalta, sektiohaava tulehtui, äitiys pelotti, huoli vauvasta oli suuri, kroppa oli kipeä. Kun koin vielä sen babybluesinkin, niin ei kyllä helpoimmalla päässyt ensimmäisestä kahdesta viikosta.

ennenjajälkeen

Nyt kolme kuukautta on mennyt. Äitiys ei enää pelota, vauva on maailman ihanin ja ihan se terävin kärki huolelta on pois. Toki äitiyteen kai liittyy jonkinlainen huoli jatkuvasti.. 😉 Huolen aihe vain muuttaa muotoaan.. 😀 Kroppa on palautunut todella mukavasti, keskivartalossa on vielä löysää nahkaa ja vatsalihasten palautuminenkin on vielä kesken. Mutta on ollut ihana huomata miten naisen vartalo palautuu kuitenkin ihan itsestään hyvin pitkälle.

Itselläni tuli raskauden aikana reilu 20kg painoa lisää. Maha venyi todella isoksi ja sen vuoksi tietysti vatsan palautuminenkin kestää. Vaikka raskauskilot on melkein kokonaan karisseet, ei vatsanahka tule perässä yhtä tiukkaan tahtiin. 😀 Joka tapauksessa on ihana fiilis, kun vanhat vaatteet mahtuvat päälle ja kroppa muutenkin alkaa tuntumaan taas ns. normaalilta. Itselleni normaalilta.

15kg tippui raskauskiloista aikalailla ensimmäisen kahden viikon aikana. Loput 5-6kg jäi sitten vähän tiukemmin kiinni. 😉 Ja kun joulukuun ajan maistui herkku jos toinenkin päivittäin, ei ne kilot tietystikään mihinkään olleet lähdössä. En kuitenkaan halunnut yhtään stressata mistään kiloista tuolloin. Halusin opetella uutta elämää rakkaan vauvamme kanssa. Halusin antaa itselleni aikaa ja olla armollinen vartalolleni. Kun mieleni teki suklaata, kävin sitä ostamassa.

Tammikuun 9.pvä aloitin meidän Muutos-valmennuksen, muiden asiakkaiden mukana. 🙂 Tässä postauksessa kerroinkin miten oli ensimmäinen viikko valmennuksessa sujunut. Nyt valmennusta on kestänyt jo kolme viikkoa ja painoa on tippunut yhteensä 2,6kg. Edelleen tiukinta tekee säännöllisistä syömisistä kiinnipitäminen. Jollei ruoka tai välipala ole valmiina, on pienen vauvan kanssa säännöllisyydestä vaikeampi pitää kiinni. Sen olen oppinut.

Emma3kk

Myös treenaminen on vaikeampaa. Kotitreenejä voi tehdä, mutta tosiaan kuten johonkin postaukseen kirjoitin – ei sitä aikaa aina ole siihenkään. Pikkuvauvan kanssa se ihan normaali arkielämä on vaan yllättävän aikaavievää. Se on sellainen juttu, jonka oikeasti tajuaa vasta sitten kun on se vauva siinä elämässä mukana. Huomaan, että ennen on tullut pohdittua ja hämmästeltyä, että miten muka sen yhden tunnin ottaminen vaikka päivittäin treenaamiselle on jotenkin muka vaikeaa.. 😉 No, se vain on.

Mutta onneksi kuitenkin olen myös ehtinyt treenaamaan, joko kotona tai salilla. Treeniin palaaminen on ollut iso henkireikä. Kovia treenejä en vielä ole tehnyt, enkä halua tehdä ennen kuin kroppa on täysin palautunut. Ja siihen voi mennä vielä useampi kuukausi. Tällä viikolla aloitin osteopaatti Sara Lexmondin ”Back on track” -kurssilla, joka on tarkoitettu synnytyksestä palautumiseen. Se kestää 7 viikkoa ja sinä aikana olisi tarkoitus saada lantionpohjan lihakset parempaan kuosiin. 🙂 Eli lähemmäs sitä tilannetta, että voi taas joskus alkaa tekemään suoria vatsalihaksia ja niitä kovempia treenejä.

Jotenkin tämä kolme kuukautta on opettanut ihan hurjan paljon. Niin itsestä, Tuukasta, meidän parisuhteesta, kuin tietysti vauvasta ja vanhemmuudesta. Kyllä se ihan oikeasti niin vain menee, että pikkuvauva säätelee elämää ja sitä arjen rytmiä. Eikä se ole yhtään huono asia. 🙂 Jos kuitenkin on ajatellut, (kuten minä aiemmin) että pikkuvauvan kanssa elämä jatkuu ihan samanlaisena kuin ennenkin, niin se voi olla ettei se kuitenkaan ihan niin mene. 😉

Päätin tuossa jokunen aika sitten, että työt saa suuremmilta osin odottaa vielä syksyyn asti. Jatkan äitiyslomaa sinne asti, kun vanhempainraha pyörii – eli syksyyn. Olin aiemmin miettinyt, että tässä vuoden alussa jo palaisin töihin parina päivänä/iltana viikossa. Että ottaisin asiakkaan sinne, toisen tänne. Mutta nyt olen päättänyt, että haluan olla Emman kanssa kotona vielä koko kevään ja kesän. <3 On se niin ainutlaatuista ja ihanaa aikaa. Töitä ehtii tekemään sitten taas myöhemmin.

Vaikka päivä päivältä Emma kasvaa ja voimistuu, tulee silti tilanteita, kun äiti ja iskä meinaa molemmat saada slaagin. 🙁 Kuten toissayönä, kun klo 05 Emma ei meinannut saada happea. Kakoili vaan pää punaiseina. Onneksi pari napakka taputusta lapaluiden väliin ja pystyasennossa pitäminen laukaisi tilanteen ja pieni sai köhittyä limaa kurkusta pois. Lääkäriin jouduttiin lähtemään lauantaina illalla, kuume nousi ja pikkuinen oli vielä tukkoisempi. Toivottavasti menee pian ohi. 🙁

***

Ihanaa sunnuntaita kaikille! <3