No siitä ruokavaliosta..

Sain eilisen postauksen tiimoilta kysymyksiä, että mitä sitten syön ja voisinko kirjoittaa enemmän ruokavalio-jutuista.

Ajattelin kertoa myös vähän aineenvaihdunta-jutuista samalla. Nimittäin jumissa oleva aineenvaihdunta on kovin yleinen ongelma. Monesti vatsan toimintaan yritetään saada potkua syömällä erilaisia kuitulisiä tai suolen toimintaa kiihdyttäviä pillereitä. Tai jopa laksatiiveja, jotka tyhjentävät suolen nopeasti ja kokonaan. Tai sitten on luettu, että kyllä se on chili joka pistää aineenvaihduntaan potkua…

Harvemmin lähdetään kuitenkaan katsomaan tilannetta ruokavalion puolelta. Mitä jos syökin niin, että suoli ei toimi? Valitettavasti varsinkin naisilla on tapana syödä liian vähän. Aamu käynnistyy kahvilla ja hyvällä tuurilla lasillisella vettä. Lounas syödään työpaikkaruokalassa, jossa ei kehdata ottaa lautasta täyteen, kun ei kollegoillakaan ole. Eikä ainakaan laittaa lautaselle mitään hiilihydraatin lähdettä, nehän lihottavat.

Kun lähdetään esimerkiksi pudottamaan painoa, on ensimmäinen asia mitä mietitään ”täytyy syödä vähemmän”. Annoskokoja pienennetään, siitä ainoasta ruuasta mikä päivän aikana syödään. Sen aamukahvin seuraksi ei oteta edes sitä vettä, näläntunnehan kertoo laihtumisesta.. Ei ollenkaan mietitä sitä, mitkä raaka-aineet olisi hyviä, mitkä sopisi minun kropalleni jne..

Ja jos mietitään vielä sitä painonpudottamista, siihen ruokavalion tarkkailun rinnalle toki otetaan myös useimmiten liikunta. Kovatehoisia jumppia ja pumppia, eikä ravinnon määrää edelleenkään nosteta. Tai mietitä, että MISTÄ se ravinto koostuu.

Mitä minä olen muuttanut omassa ruokavaliossani?

Ensin jätin pois kaikki muut viljat paitsi kauran, joka on gluteeniton vilja. Jätin pois maitotuotteet, paitsi laadukasta hera isolaattia käytin. Huonosti sulavat juurekset ja palkokasvit jäi pois. Samoin parsakaali, kukkakaali, makeutusaineet ja sipuli. Omena ja päärynä ei sopinut enää ruokavalioon.
Alkuun tuntui vähän hankalalta, että mitä ihmettä sitten voin syödä. Mutta kyllä korvaavia raaka-aineita alkoi kuitenkin löytymään hyvin. Mm. nämä muutokset tein käytännössä:

Pois jääneet / tilalle tulleet

  •  täysjyvä- ja ruispasta -> gluteeniton pasta tai riisi
  • ruisleipä -> riisikakut tai täysjyväkauraleipä
  • viinirypäleet, omena, päärynä, mango -> mansikat, mustikat, vadelmat ym. marjat
  • sipuli
  • paprikat -> tomaatti, kurkku
  • palkokasvit (pavut, herneet ym.)
  • parsakaali, kukkakaali
  • juurekset
  • kahvimaito -> kauramaito

Jotta aineenvaihdunta ja vatsa toimisi kunnolla, on syötävä riittävästi ja itselle sopivia juttuja, juotava vettä ja liikuttava tarpeeksi muttei liikaa. Keräsin tähän muutaman yksinkertaisen vinkin, millä aineenvaihdunnan saa pysymään käynnissä.

1. Syö säännöllisesti. Noin 3-4h välein on saatava bensaa koneeseen, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Joka kerta ei tietenkään tarvitse syödä ateriaa, myös välipalat on keksitty. Päivän aikana olisi hyvä saada viitisen kertaa energiaa lisää, helposti se tarkoittaisi rytmiä: aamiainen, välipala, lounas, välipala, päivällinen, (+ iltapala). Riippuen siitä kuinka pitkä on päivä, voi iltapalakin vielä sisältyä päivään, kuudentena kertana.

2. Juo vettä. Vedenjuonti pitää aineenvaihdunnan käynnissä.  Juomalla paljon kahvia tai teetä, kroppa kuivuu entisestään ja vähäisellä vedenjuonnilla tilaa vielä pahennetaan. Tästä voi seurata helposti mm. ummetusta. Päivän aikana vettä tulisi juoda 2-3 litraa. Kovasti yli kolmen litran ei taasen kannata juoda.

3. Syö luonnon omia laksatiiveja, sekä hiilihydraatteja. Ruokavalioon olisi hyvä kuulua säännöllisesti marjoja. Marjoissa on paljon liukenematonta kuitua, joka ylläpitää suoliston toimintaa. Kaikki kasvikunnan tuotteet on tärkeä osa ruokavaliota, samoin kuin hiilihydraatit. Jos syö pelkästään kanaa ja maitorahkaa, voi olla ihan varma ettei aineenvaihdunta toimi kuten pitäisi. Hiilihydraattien liian vähäinen saanti voi myös usein vaikuttaa hidastavasti aineenvaihduntaan. Hyviä hiilihydraatin lähteitä on mm. bataatti, peruna, riisi, quinoa, marjat, hedelmät ja myös viljatuotteet.

4. Liiku tarpeeksi, mutta älä liikaa. Pelkästään kovatehoisten treenien sisältämä treenikalenteri aiheuttaa elimistölle helposti stressitilan, joka sitten usein häiritsee aineenvaihduntaa. Pyri tekemään viikon aikana niin matalatehoisia treenejä, kuin korkeatehoisia. Ja niiden lisäksi pidä viikon aikana vähintään yksi lepopäivä.

Kannattaa myös olla rehellinen itselleen ja katsoa peiliin, että toteutuuko nämä seikat todella siellä omassa käyttäytymisessä.  🙂 Minä itse teen tietoisesti välillä niitä vääriä valintoja. Syön porkkanaa ja oikein ihanaa tuoretta ruisleipää. Tiedän, että sen jälkeen maha voi olla turovnnut, mutta välillä haluan tehdä näitä poikkeuksia. 🙂 Ajattelen myös niin, että jos jonkin raaka-aineen jättää ihan 100% pois, luultavasti kehittää itselleen yliherkkyyden sitä kohtaan. Eri asia on tietysti oikeat allergiat, keliakia ja laktoosi-intoleranssi.

***

Aurinkoista viikonloppua kaikille! <3

Lue myös suosittu postaukseni: Miten tulisi syödä?