Herkulliset taikakeksit, aidolla voilla!

Sain taikakeksien reseptin maanantaina kommentteihini. Näillä taikakekseillä on lähtenyt ainakin kahdella naisella synnytys käyntiin.. 😉 No, vitsihän tämä oli. Mutta päätin kuitenkin leipoa keksejä ajan kulumiseksi.

suklaakeksit

Muutin reseptiä ihan hieman, mutta en paljoa. 🙂 Mitä tarvitset?

foodin

Sulata voi, sekoita siihen muna ja sokerit. Sekoita toisessa kulhossa kuivat ainekset.
Sekoita vähitellen kuivat ainekset sokeri-voi-massan kanssa tasaiseksi taikinaksi. Lisää viimeisenä joukkoon suklaa.

Pyörittele käsin pyöreitä palloja ja litistä ne pellille. Ei kuitenkaan alle 1cm littanoiksi, jottei reunat pala. Paista keksit 200-asteessa n.8-10min.

Näistä tuli ihan super hyviä! Täytyy pistää johonkin jemmaan, että ei mee kaikki kerralla. 😀 Ja oli tosi helppo tehdä. Mä en oo mikään varsinainen leipuri, mutta nämä oli todellakin yksinkertaisia tehdä.

keksit

***

Suosittelen testaamaan! 🙂 <3 Ja toi Chai-raakasuklaa antaa ihanan sellaisen jouluisen vivahteen.

Alkuperäinen resepti TÄÄLTÄ.

Ihania herkkuhetkiä! 😉

fullsizerender

Superfoodit raskauden aikana.

Moni on kysellyt, että mitä superfoodeja itse olen käyttänyt raskauden aikana ja mitä niistä ylipäänsä uskaltaa käyttää raskaana ollessaan. Nyt ajattelin koostaa teille paketin siitä, mitä voi käyttää ja mitä ei ehkä niin kovasti suositella käytettävän. <3

superfood

Jutussa olen käyttänyt omien tietojeni lisäksi kolmea asiantuntijaa apunani: Maria Huovista, Jaakko Halmetojaa ja Aino Mäkelää. Kiitos teille avusta!!

Ensiksi täytyy sanoa, että jos ei ennen raskautta ole käyttänyt kovinkaan paljon superfoodeja, ei välttämättä raskausaika ole se oikea aika aloittaa niiden testaamista. Mitään puhdistavia detox-kuureja tai muutenkaan laihduttamista ei suositella raskausaikana. Äidille kokonaan uusia tuotteita tai stimulantteja ei kannata aloittaa raskausaikana. Mm. maca on tällainen, jos sitä on käyttänyt jo ennen raskautta – voi sitä käyttää raskauden aikanakin, mutta uutena tuotteena sitä ei suositella.

Suositeltavia juttuja:

  • Chian siemenet
  • Pinaatti
  • Nokkonen
  • Hyvät rasvahapot
  • B12-vitamiini
  • Heraproteiini (maustamaton tai Stevialla maustettu)
  • Kookosöljy
  • Kaakaovoi
  • Pähkinät
  • Marjat

Raskausaikana keho tarvitsee kalsiumia. Nokkonen on erittäin hyvä kalsiumin lähde. Jos ei itse halua lähteä metsään poimimaan nokkosia ja kuivattamaan niitä, sitä saa mm. Foodinilta kylmäkuivattuna jauheena.
Pinaatti toimii todella hyvänä folaatin lähteenä ja folaatin saanti koko raskauden ajan on tärkeää. Varsinkin alkuraskaudesta. Muita folaatin luonnollisia lähteitä on mm. vihreät kasvikset ja vihannekset, marjat ja avocado. Folaatti tarvitsee imeytyäkseen B12-vitamiinia ja sitä voikin nauttia ihan extrana raskausaikana.

Jos haluaa välttää stimulantteja (piristeitä), eikä käytä raskausaikana esimerkiksi lainkaan kahvia, energiajuomia tai stimuloivia kasveja, on hyvä jättää ruokavaliosta pois myös raakakaakao, guarana ja jotkin teelaadut.

evoke

Kookostuotteet, maca (jos aiemmin käytetty) ja kaakaovoi sisäisesti nautittuna ja kookosöljy hierottuna vatsalle – auttaa ihoa säilyttämään kimmoisuutensa läpi raskauden ja synnytyksen jälkeenkin, näin ollen siis pidetään mahdollisena että nämä tuotteet voi ehkäistä raskausarpien syntymistä. Itse olen ajatellut, että ei niiden käytöstä ainakaan mitään haittaa ole ja mm. Maria käytti koko raskausajan näitä ja valeli kookosöljyä masullee, eikä yhtään raskausarpea syntynyt.

Chian siemenet saavat vahvasti vihreetä valoa, samoin hampunsiemenet, jotka ovat hypoallergeeninen proteiinin, mineraalien ja rasvahappojen lähde. Chian siement sisältää omega3 ja omega6 rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä sikiön kehittyvälle hermostolle, näkökyvylle ja immuunijärjestelmälle. Välttämättömiä rasvahappoja tarvitaan myös kohdun kasvuun, istukan verisuonten kehittymiseen ja maitorauhasten valmistumiseen imetystä varten.

udo's oil

Itse olen käyttänyt raskausaikana oikeastaan näitä kaikkia. Macaa en kovin paljoa, mielummin nautin päivän stimuloivan annoksen kahvina. 🙂 Chian siemeniä olen lisännyt smoothien sekaan ja samoin heraproteiinia. Raakakaakaota olen syönyt raakasuklaan muodossa, mutta aika vähän. Kookosöljyä olen hieronut masulle, pepulle ja rinnoille ja samoin lisännyt sitä esim. smoothien sekaan. Udo’s Oil DHA:ta olen lisännyt päivittäin johonkin ruokaan, se sisältää välttämättömiä rasvahappoja oikeissa määrin. Olen käyttänyt välipaloina Evoken välipalapatukoita ja juomia, jotka on lisäaineettomia. On hyvä muistaa, että superfoodia on tosiaan myös ihan kotimaiset marjat ja luonnon antimet, kuten vaikkapa nokkonen.

***

Mites teillä? Onko jokin superfood jäänyt kaapin perälle odottamaan raskauden ajaksi? Vai oletteko käyttäneet kaikkia ihan samalla tavalla kuin ennenkin?