Tunnesyöppö!

Minä olen. Tai ainakin tunnistan itseni sellaiseksi.

Heti kun on kiireisempi aikakausi tai viikko, syön huonommin. Heti jos jokin asia stressaa tai vaivaa, syön huonommin. Myös se vaikuttaa syömisiini miten pääsen treenaamaan. Tunnistatteko te näistä itsenne?

CitySurvivors -viikonloppu painettiin niska limassa melkein 20h päivässä hommia. Ei todella ollut mielessä terveelliset ja ravitsevat ruoka-annokset, vaikka ne juuri olisi auttanut jaksamaan paremmin. Kisapäivä meni juostessa eestaas Hietsun rantaa ja infopistettä, söin päivän aikana kolme banaania aamusmoothien lisäksi. Kun illalla klo 22 tulimme kotiin, en tehnyt ravitsevaa ja terveellistä ruokaa – hain roskaruokaa.

Ihmisen mieli on siitä ”fiksu”, että silloin kun on kuormaa liikaa, se yrittää helpottaa sitä jollain kivalla asialla. Monelle herkut tai jokin muu syömiseen liittyvä asia on vähän kuin palkinto. Että nyt kun on pitkä työviikko takana, on viinilasillinen (pullollinen) ansaittu. Tai väsyneenä ajattelee, että nyt kyllä olen niin poikki ettei mikään muu piristä mieltä kuin suklaapala (levy).

Joudun tekemään kaksi kertaa enemmän töitä syömisten kanssa siis silloin, kun olen väsynyt / streessaantunut tai muuten vain ylikuormitettu. Näinä hetkinä ei ole sitä super energiaa ja fiilistä, että ei edes tee mieli herkkuja. Tai sitä oloa, kun oikein pursuaa jaksamista ja tekee mieli ihan pomppia ja syödä salaattia. 😉

Nyt minulla on tällainen ajanjakso menossa. Joka ilta olen aivan puhki, siis oikeasti on sellainen olo ettei ole senttiäkään enempää annettavaa. Päivät on niin täynnä töitä, Emman touhuja ja kaikkea, että mieli vaeltelee koko ajan herkkujen parissa. En ehdi liikkumaan, mikä tekisi samantien stopin ajatuksilleni. Jotta pystyn edes jollain tapaa hillitsemään jokapäiväistä herkuttelua, on minun kiristettävä itsekurin nyörejä. Ei sillä, että se olisi ihan kamalaa jos söisin nyt joka päivä karkkia hetken aikaa. Vaan sillä, että kun se huonosti syöminen ja ne karkit ei tuo tippaakaan lisää energiaa ja jaksamista tähän hektiseen vaiheeseen.

***

Onko siellä tunnesyöppöjä ruudun takana? Miten te kiristätte itsekurin nyörejä silloin kun surettaa, stressaa tai väsyttää? Tai toisaalta, voihan sitä myös syödä iloon! Kertokaa omia kokemuksia ja fiiliksiä asiasta! 

Leppoisaa sunnuntaita kaikille!

Päivittäiselle herkuttelulle STOP!

Hei, tiedän siellä olevan muitakin herkkusuita! 😉 Siksi jaan tämän yksinkertaisen vinkin! Millä tehdä jokapäiväiselle herkuttelulle STOP!

Olen siis oikeasti ihan älytön karkkihirmu! Rakastan irtokarkkeja! Tuntuu, että olisin välillä (tai melko usein) kuin 10-vuotias pikkutyttö, joka silmät kiiluen suunnittelee mitä irtokarkkeja ostaa tänään. Vaikka karkit maistuukin hyvältä, ei niitä ihan oikeasti kannattaisi päivittäin syödä! Siis vaikka ei olisi mitään painonpudotus-juttuja mielessä, vaan ihan noin terveyden kannalta! 😉

Noh, minäpä olen sellainen herkkupeppu, että meinaa pollassa heittää jos en joka päivä saa jotain hyvää. Siis makeaa, sellaista jotain joka oikein hivelee makunystyröitä ja tuntuu ihan sydämessä asti hyvältä. Jos kiellän itseltäni kaiken makean, loppuu herkkuttelustoppi hyvin lyhyeen.

Sen vuoksi minulla on käytössä selkeät sävelet! Perjantaisin ja/tai lauantaisin saa ostaa herkkuja. Sellaisia ns. epäterveellisiä herkkuja, kuten irtokarkkeja tai suklaata. Muina päivinä niitä ei osteta eikä syödä. Sunnuntaista torstaihin vedellään terveellisillä herkuilla ja niitähän piisaa! Helppo ja yksinkertainen on banaaniproteiiniletut! Vaikka ne on kuinka ”kuluneet” herkut monen silmissä, niin minulla ne toimii. Sitä paitsi jos niihin ei lisää heraproteiinia, niitä syö koko perhe. 😉 Päälle vielä vähän marjoja, niin avot!

Kun maanantaina tulee sellainen olo kaupassa, että ei hitto kun tekisi mieli ostaa edes sellainen pieni suklaapatukka tai pari irtokarkkia, on helppo kieltäytyä. Miettii vain, että okei voin tehdä iltapalaksi banaanilettuja ja jo perjantaina voin taas ostaa niitä iki-ihania irtokarkkeja! 😀 Hahaha!! Tiedän, että tämä kuulostaa monenkin korvaan ihan älyvapaalta hommalta. Että miten tuo aikuinen nainen, vieläpä personal trainer, ihan viikottain haaveilee irtokarkeista. Mutta näin se vaan on.

***

Te, jotka tunnistatte itsessänne saman: Miettikää vain, että kyllä sitä aina viisi päivää jaksaa olla ilman karkkia tai herkkuja! 😀 Ihan totta, tämä tyyli vaikuttaa vireystasoon ja saattaa siinä samalla vähän puntarikin värähtää. Varsinkin jos herkuttelu on kesällä lähtenyt lapasesta ja siitä on tullut jokapäiväinen tapa.

Lue myös: Mummola-dieetti!