Äitien hyvinvointi

Meillä oli viime viikon torstaina ihana äitivaikuttajien kutsuvierastapahtuma FemiHealthissa. Paikalla oli tuttuja bloggaajia ja tubettajia ja pari uuttakin tuttavuutta. Koko aamun oli ihana tunnelma, sellainen tosi välitön ja ihana. Jotenkin musta tuntui, että kaikki oli ihan oikeasti lämpimällä sydämellä mukana ja toistensa seurassa.

Erilaisissa pr-tapahtumissa on tullut pyörittyä jos jokunen kerta ja usein niissä ollaan sen ”oman kaverin” kanssa tai pienellä porukalla, mutta muille ei hirveästi jutella. Toki voidaan moikata jne.. Mutta tässä tapahtumassa oli ihan erilainen fiilis alusta asti. <3 En tiedä oliko paikalla vaan jotenkin tosi lämpimiä ja ihania äitejä vai oliko tapahtuman aihe jo sellainen, että kaikilla sydän auki ja hyvä mieli. 🙂

Aamu alkoi sillä, että Ira, Sara ja Sonja kertoi hieman FemiHealthin taustoista ja siitä mitä kaikkea FemiHealth tarjoaa naisille. Sen jälkeen Sonja piti meille ihanan barre-tunnin. Se oli ihana uus kokemus! Mä aion ehdottomasti mennä barre-tunnille uudestaan, siinä yhdistyi lihaskuntotreeni ja sellainen ihana balleriina-meininki. 😉 Sonja on kehitellyt ihan omat konseptit barresta myös raskaana oleville ja juuri synnytyksestä palautuville äideille. Niitä tunteja pidetään siis FemiHealthissa.

Barre-tuntiin treenivaatteet meille tarjosi Yvette ja tunnin jälkeen ihanan aamupalan Pauligin Kulma. Saatiin vielä kotiinviemisiksi Muumivaippa-pussi ja Goodio-suklaata. Tunnin jälkeen höpöteltiin lisää kaikenlaisia kuulumisia keskenämme ja se välitön tunnelma jatkui. Varmaan kaikki halasi toisiaan tai ainakin suurin osa, ennen kuin lähti kotiin tai muihin hommiin.

FemiHealth on ”naisten terveystalo”. Siellä hoidetaan siis kaikenlaisia tapauksia, mutta keskittyen synnyttäneisiin tai raskaana oleviin naisiin. Femissä on myös vatsalihasten ja lantionpohjan tilanteen katsomiseen ultrauslaite, joka on tietysti ihan spessua hommaa ja palvelua synnyttäneille naisille! <3 Femissä työskentelee fysioterapeutteja ja osteopaatteja. Voitte käydä lukemassa mun toissa viikkoisen postauksen ”Äitiysfysioterapia, joka naisen oikeus?”, jossa kerron vähän lisää tästä aiheesta.

Mulla nousee edelleen hymy huulille, kun kirjoitan tätä juttua ja mietin tuota aamua. 🙂 Se on vaan sellainen juttu, että äitien hyvinvointi (ja toki kaikkien muidenkin hyvinvointi) on vaan niin tärkeä asia. Eikä raskauden jälkeisestä palautumisesta puhuta vieläkään liikaa! Monilla on edelleen heikkoa tietämystä siitä miten raskaudesta ja synnytyksestä voi palautua hyvin ja oikein. Myös kovin paljon kuulee edelleen sitä, että naiset vaan naureskelee sille, jos pissat tulee housuun hyppiessä. 🙁

Yritetäänhän me jokainen jakaa omaa tietämystämme eteenpäin, että se ei oo ok tai normaalia jos pissat tulee housuun, alaselkä kipeytyy treenatessa jne.. Hoidetaan ja huolletaan itseämme! <3

Pst. Jos tykkäätte näistä meiän treenivaatteista, niin käykäähän kurkkaamassa www.yvette.fi ja käyttäkää koodia MONNA20, niin saatte -20% alea kaikista normaalihintaisista tuotteista! <3

***

Huono olo ja väsyttää – keho ja mieli tottuu.

Onko sulla usein väsynyt olo ja vähän kiukuttaa? Vielä kylkiäisenä sellainen pikkuisen huono olo ja ehkä vielä päänsärkykin kaupan päälle. Niin ja siis raskaustestin tekeminen ei oo mielessä. 😉 Jep, näitä oireita moni kokee raskauden alkuvaiheessa. Mutta nyt en siis puhu niistä.

Mullakin oli tällanen olo pitkään loppukeväästä ja alkukesästä. Mä kirjoitin blogiinkin, että mun täytyy käydä mittauttamassa kaikenlaiset arvot ja mennä lääkäriin jne.. Mutta tiettekö! Se väsynyt olo ja energioiden laahaaminen johtui mun syömisistä ja henkisestä kuormasta. Silti siihen jotenkin jo tottui, tällaista tää nyt vaan on. Mutta nyt kun onkin taas oma itsensä, energiat kohdillaan ja ilo ylimmillään – huomaa sen eron.

Mä tunnen sen mun kehossa niin super tarkasti, kun se voi sisältä hyvin. Mulle tulee sellainen kevyt olo, helppo hengittää, iho on kuulas ja silmätkin jotenkin kirkkaat. 🙂 Ja kaikki johtuu siitä, että ei mätä sokeria turpaan joka päivä. Plus tietysti omalla kohdalla ne FODMAP-hiilihydraatit on lisäks niitä, joita täytyy vältellä. Mutta kun syön niin kuin mun keho on oikeutettu saamaan ravintoa – toimin kuin duracel-pupu! 😀

Myös se, että oon oikeasti miettinyt paljon niitä asioita mitkä mua stressaa tai jollain tapaa ahdistaa. Miettinyt syitä ja tehnyt töitä ajatuspuolella. 🙂

Liiallinen sokerin määrä siis vaikuttaa mm. unen laatuun, aiheuttaa ummetusta, ilmavaivoja, migreenikohtauksia, tekee ihosta epäpuhtaan jne.. Sokeri on myös se, joka heittää energiat nopeasti kattoon ja yhtä nopeasti alas.

Mun vinkki onkin nyt kaikille väsymyksestä ja nuutuneesta olosta kärsiville tarkkailla vähän omia syömisiä. Mitä syö, kuinka usein syö, juoko tarpeeksi vettä, syökö tarpeeksi monipuolisesti, miten paljon sitä sokeria kuluu päivässä? Miettiä myös sitä, että turpooko maha aina maitorahkan jälkeen tai raa’asta sipulista? Kokeilla vähän erilaisia juttuja niissä omissa syömisissä ja kattoa auttaisko se jo niihin energiatasoihin. 🙂

Toki jos nyt on aivan lopen uupunut ja joka päivä sattuu päähän ja mahaan ja joka paikkaan, kannattaa lääkärissä käydä ottamassa esim. ne ferritiiniarvot ja kilpirauhasarvot jne. Mutta silti sen oman syömisen tarkkailu on ihan hyvä juttu! Kuinka moni teistä on pitänyt joskus ruokapäiväkirjaa? Kokeilkaapa! Ihan vaikka kaksi päivää. Kirjatkaa ylös kaikki mitä syötte (huijaamatta) ja myös mitä juotte. Kirjatkaa ylös myös kellonajat kun syötte. Tarkistelkaa sitten näitä päiväkirjoja, onko ruokailujen välissä 8h tai syöttekö vaan eineksiä? Onko päiväkirjoissa näkyvissä myös vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia? Entä se sokeri? Meneekö herkkuja (vaikka pienssäkin määrässä) päivittäin? Testatkaa tätä! 🙂

Moni valittelee väsymystä ja ihmettelee, että miks on niin apea mieli eikä jaksa tehdä mitään. Niin mäkin tein, ehkä osa teistä muistaakin. 😉 Mutta syy voikin olla niinkin yksinkertainen, kuin se oma ruokailu. Moni myös kokee stressiä syksyn tullen, kesälomien loputtua ja arjen alettua. Stressiä voi lisätä se, että ”pitää” tehdä skarppausta elämäntavoissa ja lähdetään heti kauheella höökiksellä vetämään seitsemän treeniä viikossa ja syödään vaan yks kuiva kananrintafile päivässä. 😀 Tottakai sekin väsyttää! Muutenkin pitää muistaa myös tarkkailla sitä, miten paljon siellä henkisen kapasiteetin kohdalla on painolastia. Ja miksi?

Monesti tuntuu myös, että kun lähdetään tekemään esim. elämäntapamuutoksia, ei keskitytä ihan niihin olennaisiin asioihin. Jos ruokailutavat ja ruokailurytmi on pielessä ja herkutkin maistuu melkein päivittäin – onko silloin kannattavaa keskittyä siihen, syökö päivässä yhden hedelmän tai kaksi? Entä jos aloittaa urheilemisen pitkän tauon jälkeen, onko heti oltava kaikenlaiset bcaa:t ja laturit ja palarit laukussa mukana? Vai riittäisikö ihan se, että sinne treenaamaan pääsee alkuun edes sen muutaman kerran viikossa ja sitten katsoo, että saa tarpeeksi ravintoa ja oikeita ravintoaineita ihan normi kotiruuasta. 😉 Niin ja sitä lepoa ja palautumista. Niin mielelle, kuin kehollekin. Eikö vaan?

Jos teitä kiinnostaa seurata myös muita meitä hyvinvoinnin ammattilaisia, jotka puhutaan näistä asioista. Niin tässäpä muutamia ihania seurattavia vaikuttajia:

***