Kehonkoostumus raskauden jälkeen?!

Tiesin, että sunnuntaina 8.tammikuuta mittaan kehonkoostumukseni ekan kerran raskauden jälkeen. Mietin, että piru vie, ennen se olin minä kun näytin yhtä hyvältä kuin nyt Ida Jemina tiukoissa trikoissaan. Mietin, että tänään näytän joltain muulta. Ei sillä, en vaihtaisi pois sitä mitä minulla on nyt, jotta saisin runkoni takaisin. En tietenkään!! En mistään hinnasta! Jokainenhan sen tajuaa. Kun ennen katsoin peiliin ja ajattelin, että tsiisus kun näytän hyvältä. Katson nyt peiliin lempeästi hymyillen ja ajattelen, että ok.

Pidän itseäni kauniina edelleen. Jopa hyvännäköisenä. Mutta vaikka niin kovin olin huudellut kylillä, että minähän treenaan ihan viimeiseen asti, niin toisin kävi. Ensimmäiset kolme kuukautta meni raskauspahoinvoinnin vuoksi vähemmillä treeneillä, keskivaiheen treenasin ihan normaalisti, mutta sitten viimeinen kolmannes olikin sellaista mahan kannattelua, ettei enää treeni minun kohdallani ottanut luonnistuakseen. Eikä toisaalta loppuvaiheessa enää edes kiinnostanut. Tämä tietysti vaikutti kehonkoostumukseen.

Tänään sitten kävin ottamassa InBody -kehonkoostumusmittauksen ekan kerran raskauden jälkeen. Se jännitti. Tiesin, että rasvamassaa on tullut lisää, tiesin myös jalkojeni lihasmäärän pienenneen. Jännitti, että kuinka erilaiseksi voi kehonkoostumus vuodessa muuttua. Laitan tähän alle kolmen kuvan koosteen. Ensimmäisessä olen varmaankin parhaassa kunnossa aikuisiällä, toinen on reilu kuukausi ennen raskaaksi tuloani ja kolmas on tältä päivältä. Myös aiemmat tulokset näiltä samoilta ajankohdilta.

kehonkoostumus

Tältä se näyttää kuvissa. Ja miltä se näyttää luvuissa:

Päivämäärä 09 / 2015 01 / 2016 01 / 2017
Paino 68,4kg 70,6kg 75,8kg
Lihasmassa 31,3kg 29,1kg 29,9kg
Rasvamassa 13,3kg 18,5kg 22,7kg
Rasvaprosentti 19,4% 26,2% 29,0%

Täytyy sanoa, että yllätyin todella positiivisesti!! Olin oikeasti erittäin iloinen varsinkin tuosta lihasmassasta! Sitä oli tullut yläkroppaan jopa lisää! Ja sen kyllä olen peilistä huomannutkin. Hauis on kasvanut Emmaa kanniskellessa. 😉 Mutta toki rasvaa oli tullut lisää raskauden aikana ja siitä nyt jäljellä noin neljä. Ja tosiaan alakropasta oli lihasta lähtenyt ja sen olen myös huomannut peilistä. 😀

Nyt kuitenkin olen palaillut treenien pariin into piukassa. On ihana käydä salilla muutama kerta viikossa ja on ihana käydä melkein joka päivä vaunulenkillä. Odotan innolla kun huhtikuussa meinaan ottaa mittauksen uudemman kerran, että mitä tulokset silloin sanovat.

unnamed-10

Olen osallistumassa ystäväni Saran järjestämään synnytyksestä palautumisen kurssille. Kerroin kurssista jo aiemmin ja nyt sen päivämäärät on selvillä. Eli nyt kaikki äidit huomio!

Tässä vähän infoa kurssista, tekstin on kirjoittanut ystäväni ja kurssinvetäjä Sara:

Back on Track – palaudu synnytyksestä

Kurssi on tarkoitettu raskausajasta ja synnytyksestä aiheutuvien kehollisten epätasapainojen palautumiseen. Mikäli olet juuri tai jo vuosia sitten synnyttänyt, olet tervetullut kurssille!
Kurssi sisältää teoriaosion anatomiasta ja fysiologiasta sekä harjoitteita, joilla saamme sekä keskivartalon lihakset että lantionpohjan palautumaan entiselleen.

Kurssin jälkeen ymmärrät, mitkä asiat vaikuttavat sekä lantionpohjaan että keskivartaloon jokapäiväisissä askareissamme. Lisäksi ymmärrät miten treeni vaikuttaa kehoon ja voit turvallisin mielin palata oman lajin pariin, kun keho sen sallii.
Kurssilla:
-Yhteys keskivartaloon palautuu
-Laskeumien syntyä ehkäistään
-Erkauman paraneminen käynnistyy
-Virtsankarkailuoireet helpottavat
-Saat paremman tuntuman omaan kehoon
-Ryhti paranee
-Niskahartiavaivat helpottuvat.

Mikäli keskivartalon lihakset eivät ole kunnossa, vartalon tuki on heikentynyt. Sinulla saattaa esiintyä muun muassa selkäkipuja tai virtsankarkailua, kenties myös tunne, että jokin lantionpohjassasi on valahtanut. Myös pallealla on iso rooli kehon optimaalisessa toiminnassa, tämä ei jää kurssilla huomaamatta!

Kannattaa olla tarkkana aloittaessaan jälleen kuormittavan liikunnan. Kuormittavan liikunnan aloittaminen liian varhain voi johtaa vaivoihin myöhemmin, vaivoja voi syntyä jälkitarkastuksenkin jälkeen.

Kurssi alkaa to 2.2.17 klo 10.30-11.30. Kurssi kestää yhteensä seitsemän kertaa.
Kurssi pidetään Mommy & Me: ssä, Erottajankatu 9 B.
Kurssinhinta on 120€.
Ilmoittautumiset: [email protected]
Vauvat ovat tervetulleita mukaan, vaikka kurssilla keskitytään äitien harjoitteluun!

Back on Track -kurssit ovat saaneet paljon hyvää palautetta pienryhmäharjoittelusta. Haluamme panostaa siihen, että pystymme takaamaan kaikille osallistujille yksilöllistä ohjausta läpi kurssin.

Back on Track -kurssituksesta vastaa osteopaatti Sara Lexmond. Sara on erikoistunut raskausajan, synnyttäneiden naisten sekä lasten osteopatiaan. Hän on kouluttautunut erkaumien hoitoon ja lihasten palautumiseen synnytyksestä Heller konseptin mukaan. Kurssien ohjaajana hänellä on hyvä, varma ja rauhallinen ote. Voit tutustua Saraan tarkemmin osoitteessa: http://www.keholle.fi/

***

Tuolle kurssille ei mahdu kuin kahdeksan osallistujaa, koska se on pienryhmä. Itse olen yksi osallistujista, joten vain seitsemän mahtuu lisäkseni. Nyt kannattaakin olla nopea jos haluaa mukaan!! 🙂 Jos lähdet mukaan tälle kurssille, niin ilmoittautuessa kerro olevasi blogini lukija, niin saat 10% alea!! 🙂

unnamed-1

***

Tällaisilla aatoksilla ja koostumuksilla etiäpäin! 🙂 Ensi viikolla meillä onkin muutto ja vielä ei ole pakattuna tavaraakaan! 😀 Että tsemppiä meille! 😉

logo

Tammikuu – aika tehdä muutoksia!

Tammikuussa alkaa uudet tuulet! Mun mielestä on mahtavaa, että ihmiset tekevät uuden vuoden lupauksia ja haluaa ottaa itseään niskasta kiinni. On hassua, että sitä niin parjataan. Että ”taas sitä sitten salit täyttyy ja syödään parsakaalia kuukauden verran..” ja ”ei sillä tipattomalla tammikuulla ole mitään vaikutuksia..” Mutta kyllä on! Onhan se nyt aivan takuulla eri juttu olla juomatta koko kuukausi, kuin jatkaa samalla tavalla tiputellen joka viikko.. Toki itsekin toivoisin ja kannustaisin ihmisiä yrittämään pidempään kuin kuukauden, mutta tärkeää on huomata elintavoissaan jotain mitä haluaa ehkä muokata terveellisemmäksi. Tärkeää olisi löytää se oma polku, jolla saisi ne elämäntavat sitten pysyväksi. 🙂

monnap

Meillä MT Personal Trainingilla on alkamassa Muutos100 -valmennus 10.tammikuuta, johon on vielä muutama paikka vapaana. Se on todella hyvä tapa aloittaa muutoksen tie. Sadan päivän aikana oppii jo kummasti miten tulee syödä ja treenata. Valmennuksessa keskitytään siihen, että ihan normaaliruokaa syömällä se painonpudotus on mahdollista. Jätetään turhat asiat pois ja herkuttelu vähäisemmälle.. 😉 Mutta ei syödä pelkästään maitorahkaa ja parsakaalia. 😀

Tämän lisäksi pistetään taas käyntiin tammikuun ajaksi #kuukaudenkiristely , pidettiin tämä myös tammikuussa 2015. Nyt kerron siitä lisää! 🙂

Me haastamme kaikki asiakkaamme, sekä nyt minä haastan myös teidät kaikki lukijani taas kerran kuukaudenkiristelyyn kanssamme! Jätetään karkit, suklaat ja muut herkut & alkoholi kuukaudeksi!

kuukaudenkiristelyMOTIVOINTIKILPAILU:
Parhaat ja motivoivimmat kuvat palkitaan viikoittain hienoilla palkinnoilla. Kannattaa siis ladata treeni, ruoka tai ihan mitä tahansa kuvia Instagramiin hashtageilla #kuukaudenkiristely #mtpersonaltraining ja #VoimaMinä ja voit voittaa hienoja palkintoja joka viikko!

PAINONPUDOTUS:
Palkitsemme viime vuoden tapaan kaksi prosentuaalisesti eniten painoaan pudottanutta! Ota kuva vaa`an lukemastasi 01.01.2016 ja 01.02.2016. Lataa nämä kuvat Instagramiin tai lähetä meille: [email protected] tai [email protected] ja osallistut kilpailuun suurimmasta prosentuaalisesta painonpudotuksesta!

Lataa kuvia Instagramiin ja käytä hashtageja:
#kuukaudenkiristely #mtpersonaltraining #VoimaMinä

Otatko haasteen vastaan?

Nyt tulevana sunnuntaina 3.tammikuuta järjestän taas InBody-mittauksen Tammistossa, Crossfit Vantaan tiloissa. Mittaukseen mahtuu vielä mukaan. Tuolta tapahtuman Facebook-sivuilta voi käydä katsomassa lisää ja ilmoittautumassa. Mittaus tapahtuu 720-laitteella.
KUN ilmoittaudut mukaan, kerro heti mihin ryhmään haluat. 🙂
Ryhmät on klo 10-13 välillä, katso tarkemmat ajat tapahtumasta.

Järjestän mittauksen aina kolmen kuukauden välein, joten on helppo tarkkailla omaa kehonkoostumuksen muutosta. 🙂