Jouluherkuttelu – uhka vai mahdollisuus?

Apua, kamalaa!! Joulu tulee ja samalla pari kiloa vyötärölle!! Ääh, paniikki ja stressi!

Oikeastiko? Vai voisikohan tästäkin asiasta löytyä keskitie? 😉

Monena vuotena ennen joulua omat asiakkaani on kyselleet multa neuvoja, että miten nyt sitten selviää joulun yli saamatta montaa joulukiloa. Se on ihan hyvä asia ajatella. Ettei mene överiksi.

Mulla on ollut tapana antaa muutama täsmävinkki joulua varten. Ja kerron ne nyt myös teille! 🙂

  1. Jos joulukilot pelottaa, tee suunnitelma! Mieti jo etukäteen pari päivää, jolloin saat syödä herkkuja ja muutenkin vähän rennommin. Esim. jouluaatto ja joulupäivä.
  2. Pysy päätöksessäsi! Jos olet asettanut pari herkuttelupäivää, älä lähde luistamaan niistä. Aatonaattona jo muutama suklaa ja pari joulutorttua, koska huomenna on joulu. Tai tapaninpäivänä vielä vähän rääppiäisiä, koska eihän niitä viitsi roskiin heittää. Jos kaksi päivää herkutteluun tuntuu liian tiukalta, sovi jo etukäteen itsesi kanssa kolmesta päivästä.
  3. Älä heitä läskiksi! Vaikka annatkin itsellesi vapaat kädet syömisten suhteen, älä mätä turpaa täyteen aamusta iltaan. Siitähän tulee vaan pahaolo, eikä mikään herkku tai ruoka maistu enää hyvältä.
  4. Mutta! Muista kuitenkin, että jouluhan on vain kerran vuodessa! Mitä sitten jos tulee kilo vaakaan lisää sen vuoksi? Kyllä välillä voi vähän höllätä! 😉

***

Mä meinaan suhtautua jouluherkutteluun samalla tavalla kuin aina ennenkin. Aion syödä suklaata, piparkakkuja ja joulutorttuja. Luultavasti ainakin aattona, päivänä ja tapsanakin. En ota morkkista niistä, koska sitten voi taas palata joulun jälkeen normirutiineihin – herkkupäivä kerran viikossa.

Miten siellä ruudun toisella puolen suhtaudutaan jouluherkkuihin? 🙂

 

 

Lue myös: Resepti jouluiseen suklaakakkuun!