Unohda itseinho! Tee muutoksia hyvällä!

Sain jokunen aika sitten viestiä eräältä kaveriltani. Hän kysyi, voisinko kirjoittaa blogissani aiheesta, jonka kanssa hänen kaverinsa on kamppaillut jo melko pitkään.
Miten aloittaa ylipainoisena urheilu ja terveelliset elämäntavat, kun lähtökohta siihen on hyvin negatiivinen, paineilla ja ”itseinholla” värittynyt.

unnamed-5

Työni kautta olen kuullut tämänkaltaista tarinaa useasti. Aloitetaan jonkinlainen LAIHDUTUSKUURI, yleensä sellainen, jossa kalorit tiputetaan minimiin ja KAIKKI ON KIELLETTYÄ. Kuka sellaista jaksaa pitkään? Tai kenelle siitä voisi tulla elämäntapa? Jos on jo pitkään syönyt ihan miten sattuu, lounas on koostunut donitseista ja päivällinen Saarioisten pizzasta, voisiko kenties oikeat ruokailutavat olla oikea reitti parempaan oloon? Entä jos liikunta ei ole kuulunut omaan arkeen moneen vuoteen, tai ehkäpä koskaan, onko juoksulenkki ensimmäinen ja ainoa oikea vaihtoehto? Kieli vyön alla ensimmäisestä metristä lähtien juosten, luultavasti liian kovaa ja väärällä juoksutekniikalla. Oksennus kurkussa ja itku silmässä. Siksi vain, koska ON PAKKO. Olisiko parempi keino jossain?

Monesti kun lähdetään muuttamaan elämäntapoja, niitä muutetaan kertarykäyksellä kokonaan. Kaikki uusiksi ja mielellään niin nopeasti kuin mahdollista. Se on shokki niin elimistölle kuin pääkopallekin, sen vuoksi nämä yritykset kaatuvat omaan mahdottomuuteensa usein kovin pian. Sitten koetaan huonoa omatuntoa ja morkkista. Että ”minä en onnistu, vaikka kaikki muut onnistuvat. Kaikki muut pudottavat painoa ja juoksevat maratoneja ja kasvattavat hauista salilla. Mutta minä en pysty, minä olen aina ylipainoinen enkä ikinä löydä lajia, jossa olisin hyvä.” Mutta kerron nyt muutaman hyvän vinkin, mitä olen oppinut tässä vuosien varrella tätä työtä tehdessäni.

  • Jos kuntosali on ihan tuntematon paikka ja ylipainoa on kertynyt vuosien varrella, voi salille meneminen pelottaa kovastikin. Olen kuullut sen monta kertaa, kun asiakas miettii ”Voinko mä tänkokoisena mennä sinne salille pyörimään ihan hoomoilasena, mitä ne muutkin siellä sanoo ja miettii? Että mitä tollanen läski on tänne salille tullut pyörimään..” Mutta kun itse asiassa se on niin, että ei siellä salilla kyllä oikeastaan kukaan ehdi katsella miltä joku toinen näyttää. Siellä keskitytään omaan treeniin, ei siihen onko joku kanssatreenaaja ylipainoinen tai onko hänelle eriväriset trikoot kuin jollain toisella. Jos kuntosali tuntuu treenimuotona kiinnostavalta, suosittelen ehdottomasti ottamaan ensimmäiselle ja toisellekin kerralle mukaan joko pt:n tai pyytämään kuntosalilta omaohjausta. Silloin laitteet tulevat tutuiksi ja saa käteen sellaisen ohjelman, jonka kanssa on helppo mennä sitten yksinkin salille.
  • Jos lenkkipolulle mieli halajaa, kannattaa aloittaa kävelystä. Jos juoksu ei ole koskaan kuulunut omiin lajeihin, ei kannata aloittaa 60min lenkillä juosten. Ensin on myös hyvä hankkia oikeanlaiset juoksukengät. Käydä sellaisessa urheiluliikkeessä, jossa katsotaan askel ja onko ylipronaatiota jne.. Oikeanlaiset juoksukengät vaikuttaa jo todella paljon lenkin mukavuuteen. Kun sitten niillä uusilla plääkillä lähtee sinne lenkkipolulle, kannattaa aloittaa rauhassa. Ensimmäinen lenkki ihan vain reipasta kävelyä. Sitten pikkuhiljaa mukaan juoksua, esim. intervallilenkkejä. Juoksukunto paranee aika nopeastikin ja pian huomaa, että voi juosta pidempääkin pätkää. Myös erilaisista juoksukouluista kannattaa ottaa selvää.
  • Kuntosalin ja juoksulenkkienkin lisäksi on vaikka mitä lajeja! On hyvä tiedostaa, että kaikkien ei tarvitse tykätä lenkkeilystä tai kuntosalista. Voi aloittaa vaikka zumban, vesijuoksun, sauvakävelyn, uinnin, joogan jne jne… Olisi tärkeää, että löytyisi sellainen laji mitä tykkää harrastaa. Se on avain pitkäkestoisuuteen. Jos joka kerta treenaamaan lähtiessä on iso patti otsassa, kaikki ymmärtää ettei se voi jatkua pitkään. Mutta jos löytää lajin, jota rakastaa – on treenaamaan lähteminen aivan super ihanaa!
  • Jos painonpudotus on tavoitteena, kannattaa aloittaa siitä, että miettii mitä oikeasti tällä hetkellä turpaansa pistelee. Meneekö koko päivä ilman ruokaa, pelkällä kahvilla ja yhdellä proteiinipatukalla? Ja sitten illalla on ihan kamala (loputon) nälkä ja leipäviipaletta menee toinen toisensa perään nassuun.  Yksi isoimmista virheistä painonpudotuksessa tehdään sillä, että syödään liian vähän. Kaikenlaiset kitudieetit, jossa vedellään tuhannen kalorin vuorokausimäärillä on suoraan sanottuen ihan pyllystä. On tärkeää, että ravintoa tulee tarpeeksi. Vain sen avulla voi tehdä pysyviä muutoksia. Tuukalla on alkamassa 13.2 taas tykätty Safkat kuntoon -valmennus! Suosittelen!
  • Yksi tärkeimmistä asioista tässä koko paletissa on itsensä arvostaminen. Kaikki kannattaa aloittaa siitä, että haluaa tehdä itselleen hyvää. Ei sillä itseinholla! Ei katsoa itseään peilistä ja ajatella, että HYI, kamalan näköinen otus. Vaan oppia katsomaan itseään peilistä ja sanoa: Minä haluan tehdä itselleni hyvää. Haluan löytää oikeanlaiset ruokailutavat ja haluan nauttia liikunnasta. Haluan, että mieleni ja kehoni voi hyvin. 

muutos

***

logo

Ei joka lajissa tarvi olla se huippu, välillä voi olla hännänhuippukin.

10638850_10152662713241649_1536054341_o

Eilen juostiin historian ensimmäisessä RunFest-tapahtumassa.
Meidän tiimin oli koonnut ihana Nana, mukaan hän pyysi mun lisäkseni Elinan, Tuukan ja Ainon.
20140827_170251
Kävin noukkaamassa Ainon kyytiin ja ajettiin tapahtumapaikalle Meripuistoon, Kaivariin.
Siellä Nana meitä jo odotteli teltassa ja alettiin sovittelemaan paitoja ja valikoimaan DoubleSquaren päähineitä.

Hetken päästä oli koko joukkue kasassa. Ja alkoi pieni jännitys kumpuamaan.

10642773_10152662712816649_2023342259_o
Oltiin jaettu juoksujärjestys niin, että ekana ja vikana juoksi nopeimmat juoksijat, eli Tuukka ja Elina.
Tuukka sai siis kunnian aloittaa. 🙂 Otetiin vielä parit ryhmäkuvat ja selfiet siinä odotellessa kello kuutta. Ja sitten saatettiin Tuukka vielä maaliviivalle koko porukalla.
10627601_10152662722746649_1546749329_o 10637680_10152662722616649_1716398765_n
Tuukalla kävi kyllä huonoin mäihä juoksukelissä! Kun lähtölaukaus oli ammuttu pamahti toisen kerran ja vielä vähän kovempaa, nimittäin hitonmoinen ukkonen.
Oikeasti alle minuutti lähdöstä alkoi ihan jumalaton kaatosaade ja ukkonen, rakeitakin tuli.
Tuukka jätti vielä goretakin telttaan, koska näytti ettei ala satamaan.. 🙁

Tällä määrällä tuli vettä! :D
Tällä määrällä tuli vettä! 😀
Ja tän verran märkä kaveri tuli maaliin. <3
Ja tän verran märkä kaveri tuli maaliin. <3

Seuraavana juoksuvuorossa oli Nana.
Vielä Nanan juoksuunlähtiessä vettä tuli aika kovaa. Mutta se onneksi loppui juoksun aikana.

Nanan jälkeen olikin sitten mun vuoroni.
4,2km oli matka, niin mulla kuin muillakin. Mun vuoroni alkaessa ei satanut enää, mutta näytti siltä että saattaa alkaa. Joten otin takin päälle.
No äkkiäkös sitä tulikin sitten ihan pirun kuuma ja takki oli kiedottava vyötärölle.

Alkuun matka tuntui ihan kivalle, ohitinkin parit juoksijat ja hyvä fiilis tuli. 😉 Joku kilpailuhenki sisältä kumpusi ja ajattelin, että jes tää menee hyvin.
Lähdin kuitenkin liian kovalla vauhdilla sykkimään ja väsähdin tosi nopeesti. Muutaman kerran mietin, että nyt kävelen hetken aikaa ja lasken sykkeitä, mutta luonne ei antanut periksi kävellä.
Maalialueella tuntui kyllä jo siltä, että huh huh onneks tää on kohta ohi.
10578464_10152662721761649_1650013450_n
Kun juoksu oli ohi ja läpsäsin Ainon vaihdossa omalle osuudelleen, käppäilin teltalle ihan tyytyväisin mielin.
Tehty! 🙂 Nyt saan syödä.
IMG_20140827_202010Sykkeet oli todella kovat siis koko matkan! Lopullinen maalintuloaikani oli 26,34. Olin meiän joukkueen jumbo.
Mutta toisaalta sen tiesinkin jo etukäteen. Juoksu ei oo mun lajini, vaikka kuinka oon yrittänyt opetella siitä tykkäämään.

Eräs instagram-seuraajani kommentoi tuohon kuvakollaasiin todella hyvin:
Ei kai joka lajissa tarvi ollakaan se huippu, välillä voi olla hännänhuippukin, mut mun silmiin tuo aikakin näyttää hyvältä! Ja kuitenkin kivaa oli?

Toi oli mun mielestä niin hyvin sanottu, että oli pakko laittaa se tännekin!
Nimenomaan!! Mun ei tarvi olla juoksussa huippu, mä voin olla se hännänhuippu lajissa, joka ei vaan oo mun juttu vaikka kuinka oon yrittänyt.
Mun sijoitus koko tapahtumassa oli kuitenkin 369 / 827, joten en mä sitten ihan se hännänhuippu ollut. 😉
Täytyy kuitenkin sanoa, että kyllä tää jäi mun viimeiseksi juoksutapahtumaksi. Vaikka kivaa oli ja seura oli parasta, niin aion tulevaisuudessa jättää noi juoksuhommat niille, ketkä siitä nauttii.

Tässä vielä meiän koko porukan ajat:
Tuukka 18,04 min, sija 35 / 827
Elina 19,08 min, sija 59 / 827
Aino 21,09 min, sija 135 / 827
Nana 24,44 min, sija 311 / 827
Monna 26,34 min, sija 369 / 827
10584246_10152662713691649_1027651102_n

Juoksun jälkeen me päästiin nauttimaan Nanan tekemistä ihanista herkuista.
10596727_10152662712906649_1562219629_o 20140827_171347 20140827_171412 20140827_180758 20140827_180835 20140827_193819Toi Nanan tekemä maidoton ja gluteiiniton suklaakakku oli ihan taivaallista!! Siihen reseptin löydätte Nanan blogista, TÄSTÄ linkistä.

Kiitos vielä koko tiimille!!! 🙂

Sitten vähän erilaista juoksuinfoa!

Maailman huippuihin lukeutuva maajoukkuesuunnistaja Sofia Haajanen avaa MT Personal Trainingillä juoksun syyskauden torstaina 4.syyskuuta. (eli ensi viikolla)
Sofia tulee vetämään suunnittelemansa monipuolisen ja tehokkaan juoksuharjoituksen ja sinulla on samalla elämäsi tilaisuus kysellä vinkkejä yhdeltä maailman parhaista suunnistajista!

Harjoitus järjestetään torstaina 04.09.2014 klo: 18.00-19.30
Lähtö: Helsingin Olympiastadionin edestä Paavo Nurmen patsaalta!
Hinta: 15€/osallistuja
Harjoitukset on suunniteltu niin, että kaikki pärjäävät mukana. Suosittelemme kuitenkin, että osallistujat jaksavat juosta n. 5km.

Tule rohkeasti mukaan harjoittelemaan, inspiroitumaan ja nauttimaan juoksun riemusta!
Ilmoittautumiset ja lisätiedot: [email protected] / 044 5439483

Eli te kaikki jotka tykkäätte juoksemisesta vähän enemmän kun mä, niin ei muuta mukaan tonne!! Ilmoittautukaa pian, koska noi ryhmät täyttyy aina tosi nopeesti!

IMG_20140826_192004 IMG_20140827_115311Oottekos nähneet jo uusimman Fit-lehden ja FitBODYn? 🙂
Siellä sivuilla saattaa pyöriä tuttu naama.. Haha 😀 Aika paljon muitakin tuttuja naamoja on varsinkin FitBODYssa.

Loppuun haluan vielä kertoa, että sain eilen aikas ihanan meilin!!
Blogisi on valittu A-lehtien sekä blogien lukijoiden toimesta top 12 -finalistin joukkoon sekä wellness- että sport-kategorioissa, joista suosikit valitaan yleisöäänestyksen avulla.
Yleisöäänestys molempien kategorioiden suosikeista tulee olemaan A-lehtien verkkosivuilla 1.9.–30.9. välisenä aikana.

Siis TOP 12-finasitin joukkoon pääseminen on jo aivan huippua!! Ja vielä molemmissa kategorioissa!! Wau!!!!
Iso kiitos jokaiselle teille!!
Ensi viikolla starttaa tosiaan sitten molempien kategorioiden yleisön suosikki-äänestys. Muistuttelen teitä siitä vielä alkuviikosta! 😉
SWBA_logo
Nyt pureudun ruokapäiväkirjojen ja saliohjelmien pariin.
Iloista torstaipäivää ja mukavia mieliä! 🙂
Muistakaa, että kaikessa ei tarvi olla se huippu, välillä voi ihan hyvillä mielin olla hännänhuippukin! <3 Ja sitten taas loistaa jossain muussa jutussa!
-Monna