Elämäni kunnossa.

Tiedättekö kun terveenä ei muista olla fiiliksissä siitä, että on terve? Mutta sitten kun se pirun flunssa tai kurkkukipu tai mikä tahansa tyhmä tauti tulee, niin sitten sitä vaan kaipaisi siihen energiseen hyvinvoivaan oloon takaisin.

Näin kävi mulle nyt.
En muista koska oisin ollut viimeksi kipeänä. Väitän vahvasti, että einesten pois jättäminen, alkoholinkäytön suuri vähentäminen ja muut terveelliset elämäntavat on olleet väylä sille etten ole jokaisella flunssakaudella ensimmäisten joukossa kipeänä. Vastustuskyky on parantunut.
Mutta nyt kävi köpelösti.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lauantaina alkuillasta huomasin, että kurkkuni tuntui karhealta ja ääni alkoi madaltumaan. Sunnuntaina tuli vähän vilu olo ja sitten maanantaina olinkin jo ihan pois pelistä.

Sekä maanantain, että tiistain asiakkaat jouduin perumaan. Se ei koskaan ole kivaa näin yrittäjänä, koska mitään sairaslomakorvauksia ei tällaisista päivistä saa ja sitten jollain viikolla tehdään triplapitkää päivää tai toisena vaihtoehtona on pienempien laskujen lähettäminen asiakkaille. No kumpikaan vaihtoehto ei tietysti ole mikään huraaa!!-vaihtoehto. Yritän kuitenkin mielummin aina tarjota asiakkaille tällaisissa tilanteissa vaihtoehtoista aikaa kuin perua kokonaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt olen sitten makoillut ja makoillut. Juonut niin paljon teetä ja vettä, että joudun koko ajan ramppaamaan vessassa. Syönyt c-vitamiinia, inkivääriä, sinkkiä ja seleeniä. Tehnyt kaikenlaisia kikkakolmosia, että paranisin mahdollisimman pian.

Silloin kun sitä on oikeasti elämänsä kunnossa, niin sitä ei edes ymmärrä. Keväällä mulla murtui sormi. Kun käsi kipsissä mietin sitten etten pysty nyt tekemään sitä ja tätä juttua treeneissä, tajusin etten ollut osannut arvostaa sitä kun kaikki raajat olivat kunnossa.
Saman jutun huomasin reilu vuosi sitten kun koirapuistossa tuntematon koira puri multa keskisormen pään irti ja Töölön sairaalassa sitten makoilin vuodeosastolla leikkauksen jälkeen. Silloin myös huomasin, että liian harvoin sitä muistaa olla kiitollinen siitä ettei ole mitään vaivoja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt kuitenkin otan kaikki neuvot vastaan. Millä te lyhennätte flunssan kestoaikaa? Mitkä on teidän kikkakolmoset flunssan karkoitukseen?
Nyt on siis jokainen vinkki tärkeä, sillä mun olis tarkoitus astua huomenna aamulla klo 8.45 nousevaan lentokoneeseen kohti Leviä, ihanan Emmin luo. <3

IMG_20151112_215628

Onneksi sentään on räpsyripset kunnossa. 😉 Niin en näytä ihan kalman kalpealta punanenältä kun laskeudun Leville. Emmi saattaa luulla mua muuten poroksi, itse Petteri Punakuonoksi. 😀
Räpsyripsistä saan taas kiittää ihanaa Anniinaa!! <3 Jos oot miettinyt pikkujouluihin ripsipidennyksiä, niin Beauty Anniinasta aikaa varaamaan! Suositteln 110%!!

Seksi pitää pöpöt poissa?

Flunssakausi käy kuumana. Yksi jos toinen on kipeänä ja jollei vielä ihan sängyn omana, niin ainakin vähän paleltaa ja kurkussakin tuntuu kaktuksen piikit.

DCIM102GOPRO

Miten voisi lisätä vastustuskykyä ja pitää pöpöt loitolla?
Tietysti ravinto vaikuttaa. Mitä paremmin syöt, sen varmemmin pysyy elimistön tulehdustilat kurissa. On tutkittu, että erinäiset höttöhiilarit, kovin rasvainen ruoka, punainen liha ja maitotuotteet eivät ainakaan auta elimistöä ja suoliston mikrobeja voimaan hyvin ja lisäämään vastustuskykyä. On myös tutkittu, että paljon kalaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sisältävät ruokavaliot ovat elimistölle parempia tässäkin suhteessa.

DCIM102GOPRO

Vaikka ei olekaan suoria todisteita siitä, että liikkuminen voisi varsinaisesti ehkäistä flunssaa, terveiden elämäntapojen noudattaminen ja riittävä uni, hyvän ravinnon ja liikunnan kanssa auttaa vahvistamaan vastustuskykyä. Kevyt liikunta voi jopa piristää immuunisysteemiä. Tietysti jos tuntuu todella jo siltä, että se flunssa on iskenyt päälle, ei kannata lähteä tekemään mitään treeniä vaan silloin pitää levätä.

Nyt koputan puuta. Itse en ole ollut kipeänä lähes kolmeen vuoteen. Ihan pientä nenän niiskuttelua tai kurkun kutinaa on tainnut pari kertaa tänä aikana olla, mutta varsinaisesti en ole kipeänä ollut. Uskon täysin siihen, että nämä elämäntavat joita noudatan on pitäneet pöpöt loitolla. Uskon kokonaisuuden vaikuttavan tässäkin asiassa. Hyvinvointi niin henkisesti kuin fyysisestikin on toiminut itselläni. Uskon myös, että asiat joiden tekeminen vapauttaa endorfiinia kehossa, auttaa pysymään terveenä. Endorfiineja vapautuu esimerkiksi pitkäkestoisen liikunnan, mielimusiikin kuuntelun, nauramisen ja seksin yhteydessä.

Ilta-Sanomien artikkeli kertoi kuinka talven yli voi selvitä terveenä. Siellä kerrottiin, että on tutkittu jos harrastaa kerran tai kaksi viikossa seksiä, pysyy varmemmin terveenä. 😉 Vähintään kaksi orgasmia viikossa auttaa HS:n mukaan myös muihin asioihin. Se muun muassa vähentää miesten kuolleisuutta.

Itse uskon siihen, että mikä tahansa asia mikä pistää hymyilyttämään ja pitää mielen positiivisena auttaa myös pysymään terveenä. On se sitten vaikka tanssia, seksiä, ystävien kanssa nauramista tai hyvän musiikin kuuntelemista. Nauru voi edistää terveyttä myös pitkäaikaisesti. Se voi parantaa immuniteettia. Negatiiviset ajatukset voivat vaikuttaa kehoon nostamalla stressiä sekä heikentämällä näin elimistön puolustuskykyä.

Tietysti hygienia on yksi tärkeimmistä seikoista pitämään flunssapöpöt kaukana. Käsiä pitää pestä usein. Ja aivastelu sekä yskiminen julkisissa tiloissa pitäisi suunnata aina nenäliinaan tai vaikkapa siihen omaan kyynertaipeeseen, mutta ei  suu ammollaan kaikkia muita ihmisiä päin.

***

Mitkä on sinun keinosi pysyä terveenä ja välttää ne flunssapöpöt?

DCIM102GOPRO
Eilen vapautui endorfiinia EtnoFitneksessä. 🙂