Ystävän kanssa treenaamaan! + core-treenivideo

Me ei usein ehditä Lauran kanssa samaan aikaan salille, mutta silloin kun ehditään, taidetaan odottaa sitä yhteistreeniä jo vähintään viikko etukäteen. 😉 Viime viikolla, eilen sunnuntaina päästiin pitkästä aikaa siis yhdessä, suunniteltiin treenikin valmiiksi, koska oltiin niin into piukassa. 😉

Mä tykkään treenata yksin, se on sitä omaa aikaa, kuten oon kirjoittanut. 😉 Mutta jotenkin kuitenkin treeni hyvän ystävän kanssa menee vielä paremmin perille. Me ollaan Lauran kanssa vielä silleen samanlaisia treenaajia, että tehdään treeni oikeasti ja sitten sen jälkeen vasta höpötetään kuulumiset. Tai sarjatauoilla. 😉

Me tehtiin sunnuntaita varten niin, että molemmat suunnitteli kaks kolmen liikkeen patteria valmiiksi. Sitten oli tosi helppo vaan lämmittelyn jälkeen lähteä hommiin, ei mennyt aikaa siihen suunnitteluun enää salilla. Meiän treeni sisälsi eilen nämä patterit:

Monnan patteri nro 1:

  • Bulgarialainen askelkyykky TRX:llä + kahvakuula lisäpainona
  • Kulmasoutu TRX:llä
  • Keskivartaloliike TRX:llä

Lauran patteri nro 1:

  • Askelkyykky sivuttain
  • Leveä kyykky kahvakuulalla
  • Yhden käden kulmasoutu kahvakuulalla

Monnan patteri nro 2:

  • Yhden käden yläsoutu taljassa
  • Takapotku taljassa
  • Vatsaliike taljassa

Lauran patteri nro 2:

  • Vuorikiipeilijä hitaasti penkkiä vasten
  • Tähtilankku penkkiä vasten
  • Ojentajadippi penkillä

Näiden neljän patterin jälkeen oli kyllä jo ihan älytön hiki ja reilu tunti oli vierähtänyt, mutta tehtiin vielä mun seitsemän liikkeen core-treeni yhdessä. Kuvattiin se myös videolle ja sen voi tehdä nyt mukana. Mun IGtv:ssä on tuo video, pääset sinne TÄSTÄ tai mun biosta IG:ssä. Tuo video on nyt tehty toiveiden mukaisesti niin, että liikkeet ja toistot tavallisella temmolla (ei nopeutettuna), jotta jokainen voi tehdä treenin mukana.

***

Mä kyllä suosittelen kaverin kanssa treenaamista edes silloin tällöin! 🙂 Se antaa niin kivaa lisämaustetta treenille ja samalla näkee hyvää ystävää! <3

Energistä viikon alkua kaikille!

 

 

Lue myös: Ajatuksia personal trainerin työstä!

Kuntosali, ekaa kertaa?

kuntosali aloitus

Kuntosali ja aloitus, ekaa kertaa salille? Tai ainakin pitkän tauon jälkeen? Miten sinne mennä ja mitä tehdä? Jännittääkö eka kerta? 😉 Mä oon tehnyt muutama vuosi sitten postauksen, jossa kerroin kuntosalikävijän aloitusoppaan muodossa vähän vinkkejä. Multa välillä kysytään, että miten sitä treeniä siellä salilla uskaltais aloittaa jne.. Joten ajattelin koostaa teille uuden oppaan! 🙂

Vuodessa on kaks selkeää salibuumia, toinen on syksyllä kesälomien jälkeen ja toinen tammikuussa. 
Ne on aikoja jolloin ihmiset haluavat eniten muutosta omaan treenimaailmaan ja elämäntapoihin. Syksyllä monesti tulee vielä sellainen uusien harrastusten kaipuu ja mietitään aloittaako lenkkeily, salitreeni, tanssiharrastus vai mikä.

Miten sinne salille sitten uskaltaisi lähteä ensimmäistä kertaa? Mitä pitäisi tietää tai pitäisikö jo kenties osata jotain? Tässä mun vinkit!

  • Tutustu kotiseutusi kuntosalitarjontaan. Vertaile hintoja ja erilaisia asiakassopimuksia. Mieti myös mitä haluat paikalta. Haluatko vain kuntosalin vai kaipaatko silloin tällöin myös ryhmäliikuntatunteja? Haluatko, että salilla on aina henkilökuntaa paikalla vai riittääkö avainkortilla toimiva sali ilman henkilökuntaa?
  • Lähde rohkeasti. Kukaan ei ole mestari syntyessään. Tämä pätee myös salitreeniin. Ei tarvitse tietää ensimmäistä kertaa salille mennessä, miten jokainen vipstaakkeli siellä toimii ja mitkä kuusi liikettä Arnold Schwarzenegger suosittelee tehtäväksi. Kuitenkin suosittelen ottamaan ensimmäiselle kerralle mukaan kaveri, joka osaa opastaa sinua mukaan kuntosalin saloihin TAI ehkä vielä parempi vaihtoehto; pyydä ammattilaiselta apua. Monilla saleilla saa ns. ”kaupan päälle” opastetun salikerran, kun ostaa jonkinlaisen kausi- tai sarjakortin. Ammattilainen opastaa laitteiden käyttöä ja suunnittelee sinulle ensimmäisen saliohjelman. Myös personal trainerit toki tekevät uusien asiakkaidensa kanssa salille tutustumista.
  • Salihistoriaa on, mutta edellisestä kerrasta on 10 vuotta. Jos tiedät jo mitä salilla pitäisi tehdä, älä arkaile. Salille mennessä ei tarvitse olla tietyn kokoinen tai tietyssä kunnossa. Kukaan, ihan oikeasti ja rehellisesti kukaan ei ehdi katsella onko jollain vähän pyöremäpää pyllyä tai onko joku puolestaan aivan tikissä. Tai jos joku ehtii, niin sitten hän on vääristä syistä salilla. 😉
  • Kun sitten olet jo salilla. Mieti mitä osaa vartalosta olet menossa treenaamaan ja lämmittele sen mukaisesti. Esimerkiksi jos sinulla on tiedossa vain ylävartaloon kohdistuvia liikkeitä, ei ehkä hyödytä polkea pyörällä alkulämpöä. Tällöin voit ottaa lämmön vaikkapa crosstrainerilla tai soutulaitteella. Jos taas treenisi kohdistuu vain jalkoihin, voit lämmön ottaa juoksumatolla, pyörällä tai crosstrainerilla. Jos teet koko kropan treeniä, hyvä lämmittelylaite on crosstrainer.
  • Mieti mikä lihas harjoittelee. Tee liikkeet sen mukaan, että tiedät jokaisessa liikkeessä millä lihaksella työ pitäisi tehdä. Monissa salilaitteissa on pieni kuva, joka kertoo laitteessa harjoittavan päälihasryhmän suorittajat. Älä turhaan lähde alussa kikkailemaan mitä erikoisemmilla liikevariaatiolla. Lähde perusteista liikkeelle ja lisää eristäviä liikkeitä mukaan vasta kun salitreeni on jo hieman tuttua sekä mielellesi, että lihaksillesi. Perusliikkeinä hyviä ja helppoja laiteliikkeitä ovat mm. vaakajalkaprässi, rintaprässi, vaakasoutulaite ja taljassa tehtävät ojentajatyönnöt & hauiskäännöt.
  • Kaikki muu oheissälä. Ensimmäistä kertaa salille mennessä sinulla ei tarvitse olla kädessäsi latausjuomaa sheikkerissä ja uusimpia ja kalleimpia treenivaatteita ylläsi. Tärkeintä on se, että olet ottanut askeleen kohti lihaskuntoharjoittelua. Kaikenlaiset buusterit, latarit ja palarit on sitten vasta se seuraava askel.

Oliko postauksesta hyötyä? Mistä muusta haluaisitte vinkkipostauksia? 🙂

Kivoja treenihetkiä ja tsemppiä (sali)treeniin!

***

 

 

Ps. Kiitos kuvista Laura! <3