Sometauko ja rauhoittuminen saaristossa.

Keskiviikkona aamusta pakkasimme auton täyteen. Noin kymmenen maissa lähdimme ajelemaan rauhakseltaan kohti Turun saaristoa. Kun saavuimme perille Kustaviin pistimme somekanavat kiinni ja aloitimme kauan kaipaamamme sometauon. Kiinni meillä menivät facebook, instagram ja snapchat. Sen lisäksi laitoimme kännykät äänettömälle ja ilmoitimme kotiväelle, että nyt ei kannata ihan joka hetki yrittää tavoittaa – haluamme olla tavoittamattomista  edes vuorokauden.

Koska työhömme liittyy vahvasti somen käyttö, sen kautta markkinointi ja näkyvyys – on ihanaa ettei mikään ilmoitus ponnahda ja pingahtele kännykän ruudulle loman aikana. Onneksi ilmoitukset voi laittaa kännykästä pois päältä, esimerkiksi juuri sähköpostin, instagramin ja facebookin osalta. Meillä myös moniin valmennuksiin kuuluu fb-ryhmät, johon valmennettavat saavat kirjoitella fiiliksiään. Sen vuoksi myös fb:n käyttö lomalla yhdistää aina hetkellisesti työhön.

Teemme töitä kotoa käsin, meillä on siis office ihan siinä meidän olohuoneessa. On ihana ja melkeinpä välttämätöntä lähteä loman alkaessa heti kotoa pois. Lomafiilis ja rauhoittuminen starttaa välittömästi, kun saavumme perille lomasijaintiimme. Ja vielä sometauko siihen päälle, niin tunnelma on taattu. Näin kävi tälläkin kertaa.

dav dav dav kustavi

Heti ensimmäisestä lomapäivästä meitä suosi sää. Ollan käyty täällä Kustavissa nyt neljänä kesänä ja sen lisäksi kierrelty Turun saaristoa muutenkin. Tämä saaristo on sellainen paikka, joka rauhoittaa meidän molempien mielen. Meri ja jonkinlainen rauha täällä vaan pistää heti hymyilemään ja elämäntahdin rauhalliseksi ja seesteiseksi.

bty OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leirintäaluemajoitus on myös erittäin hyvä tapa päästä arjesta ja kiireestä pois. Meillä on täällä Kustavissa, kuin myös muissa lomamme tulevissa paikoissa leirintäaluemökki vuokrattuna. Mökeissä ei ole omaa wc:tä, eikä suihkua. Ei edes vesipistettä. Leirintäalueilla on yleiset minikeittiöt, joissa voi käydä sitten tiskaamassa ja hakemassa vettä. Niiden läheisyydessä löytyy myös suihku ja wc:t. Se, että kaikki ei tapahdu hetkessä ja kaikki on jotenkin hyvin minimaalista hidastaa automaattisesti tahtia ja rauhoittaa mieltä. Ihan parasta.

Täytyy myöntää, että sometauko ja tämä rauha täällä on kyllä saanut kaikenlaisen työmoodin pois päältä jo parissa päivässä. Yksi parhaita juttuja on ollut suunnitelmattomuus. Ei olla sovittu mitään aikatauluja tai ns.velvotteita lomalle ollenkaan. Tehdään sitä mitä mieli juuri sillä hetkellä kaipaa tai haluaa.

Sometaukoa päätettiin pitää puolitoista päivää. Se on meille jo paljon. 🙂 Keskiviikkona iltapäivästä pistettiin tosiaan kaikki kanavat kiinni ja nyt perjantaina aamusta oli lupa avata. Silti vieläkään meistä ei kumpikaan ole kanavia avannut. Nyt tiedän tämän postauksen myötä avaavani facebookin ja instagramin, koska jaan postauksen. Mutta luultavasti sen jälkeen ne ei taas hetkeen aukea.

Kun pitää tällaisen pidemmän hetken kokonaan pois somesta, tulee helposti sellainen olo ettei tee mieli oikein niitä kanavia avatakaan. Ei näe sitä tarpeelliseksi. Tai kiinnostavaksi. Nyt kiinnostaa tämä letkottelu ja ihan vain pelkkä oleminen Tuukan ja koirien kanssa. <3 Me lueskellaan, pelataan korttia ja ihan vaan istuskellaan mökin terassilla ja jutellaan. Ihan parasta. <3

Miami – In my mind

TOIVEPOSTAUS

Viime vuonna, tasan vuosi sitten olimme Miamissa. Olimme miettineet pitkään, että haluamme käydä New Yorkissa ja Miamissa ja löysimmekin netistä halvat lennot molempiin. Matkasimme ensin Miamiin viikoksi.

Hotellimme oli ihan super hyvä, jossa oli erinomainen asiakaspalvelu. Hotelli Ocean Five sijaitsi Miami Beachilla, kuuluisalla Ocean Drive -kadulla.
IMG_8675 IMG_8614 IMG_8627 IMG_8629 IMG_8633 IMG_20150611_162620Lentomme saapui Miamiin keskiyöllä. Silloin oli myös kova ukonilma. Olimme päästä pyörällämme lentokentällä ja ainoa mitä mietimme oli, että nyt täytyy löytää jostain taksi.
Löysimmekin pian taksijonon, jossa lentokentän työntekijät ohjasivat turisteja takseihin. Jonossa seistessämme ainakin pari ”muutakin” kuskia tuli tarjoamaan kyytiä. Luotimme kuitenkin vain keltaisiin takseihin.

Huoneeseen päästyämme uni tuli heti. Pääsimme siis samantien oikeaan rytmiin, eikä jetlag vaivannut meitä tuohon suuntaan mennessä.
Hotellihuoneen hintaan kuului meillä aamiainen. Kaikissa hotelleissa Jenkeissä ei aamiainen kuulu huonehintaan, mihin me suomalaiset ei oikein olla totuttu – täällä kun aamiainen kuuluu aina huonehintaan. Tämä siis kannattaa tarkistaa kun matkustaa Yhdysvaltoihin.
20150611_221522 20150612_111821 IMG_8640 IMG_20150611_093541 IMG_20150611_150822Heti ensimmäisenä päivänä me vuokrasimme pyörät pienestä pyörävuokraamosta Miami Beachilta. Pyöriä Miamissa saa vuokrattua myös mm. rannalla olevista CityBike-telineistä. Halusimme kuitenkin pyörät koko päiväksi ja vuokraus suoraan pyörävuokraamosta tuli halvemmaksi.

Pyöräiltiin Miami Beachin puolelta Miami Cityn puolelle ja siellä seikkailimme koko päivän. Pyörät on ihan loistava tapa nähdä kaupunkia. Saa olla ulkona, ei tarvitse ehtiä joihinkin tiettyihin bussiaikatauluihin tai maksaa kalliita taksimatkoja. Pyörän selässä näkee koko ajan ja samalla saa myös hyötyliikuntaa. 😉
20150612_075710 IMG_20150611_105652 IMG_20150612_124242-001 IMG_20150612_124452 MonnaMiamiSanotaan, että kesäkuu on Miamissa keskiarvoltaan sateisin. Mutta meillä kävi kyllä erittäin hyvä tuuri ilmojen kanssa. Ainoastaan tuloyön ukkonen satoi viikon aikana, muuten paistoi täydeltä taivaalta. Ja kuumasti paistoikin.
Oli ihana, että hotellimme oli nimenomaan Miami Beachin puolella, eikä Cityn puolella. Kävelimme hotelliltamme rantaan n.5min ja rannassa vietimmekin joka päivä monta tuntia.

Miami on tunnettu siitä, että hait liikkuvat siellä lähellä rantaa. Monena päivänä rannassa olikin hai-varoitus päällä, eikä veteen saanut mennä. Onneksi rannassa oli suihkuja, joissa sai käydä vilvoittelemassa. 🙂 Emmekä nähneet yhtään haita tai hain evää, vaikka vähän kyllä toivottiinkin.. 😉

IMG_20150612_154621 IMG_20150614_101423 IMG_20150615_075804

Ruoka Miamissa oli hyvin samanlaista ja samanhintaista kuin Suomessa. Ainoa iso ero oli annoskoko. Ravintoloissa annokset olivat selkeästi isompia kuin Suomessa. Ja toki siitä johtuen hinta tavallaan halvempi, kun samalla rahalla sai isompia annoksia.
Kävimme myös päivittäin WholeFoods Marketissa. Aivan super kauppa! Suosittelen ehdottomasti käymään tuossa kauppaketjussa, kun Jenkeissä vierailee. Sieltä löytyy niin laidasta laitaan kaikkea, että kukaan ei jää nälkäiseksi tuossa kaupassa.
Yksi hyvä juttu siellä oli myös erittäin runsaat ja kattavat lounaslaarit, josta sai koota itselleen lounaat mukaan.

Yhden päivän käytimme shoppailuun. Miami Beachilla ei varsinaisesti ole mitään shoppailuparatiisia, löytyy kyllä Zaraa ja Vicotria’s Secretiä ja mun suosikkia American Apparellia, mutta sitä isompaa shoppailukokemusta varten varattiin paikat shoppailubussista, joka tuli hakemaan hotellin edestä ja vei meidät Dolphin Mall:lle. Näitä isoja ostareita Miamin kupeessa on monia, mutta kaikkiin pitää mennä bussilla tai autolla. Ne ovat moottoriteiden varrella aina.
IMG_20150613_074850-001 IMG_20150616_135929Miamissa oli hyvä treenata loman ohessa. Ulkokuntosaleja löytyi Beachilta ja aamulla rannalla oli paljon lenkkeilijöitä. Mekin kävimme muutamana päivänä aamusta vähän treenailemassa ja saatiin hyvä startti päivään.

Ainoa asia mikä itseäni ”häiritsi” Miamissa oli se ns. huumemyönteisyys. Varsinkin Beachin puoli on tunnettu siitä, että sieltä saa katukaupasta ostettua ainetta jos toista. Ja me näimme sitä ostotapahtumaa jonkin verran. Meille myös yritettiin myydä pariin otteseen. Itselle tämä toi vähän sellaista turvattomuuden tunnetta, mutta toisaalta kun sitä tapahtui vain ilta-aikaan, se ei vaikuttanut loman yleisfiilikseen. Myös ekojen päivien jälkeen osasi välttää tietyn näköisiä porukoita ja vaihtaa kadun puolta.

Miami

Kaiken kaikkiaan Miami on ollut yksi parhaista lomakohteista ja paikoista, jossa olemme käyneet. Näitä kuvia selatessa ja postausta tehdessä tulikin vähän ikävä tuonne. <3
Uskon, että lähdemme vielä uudestaan Miamiin joku kerta!