Miks mä treenaisin?

Mulla on ollu ihan sellainen valivali-fiilis nyt reilun viikon. Se johtuu tietysti siitä, että oon ollut puolikuntoinen ja pää niin täynnä räkää ettei ajatus kulje sitä vähääkään mitä normaalisti. Just kun mä olin päässyt taas treenin makuun, tuli tää hemmetin sairastelukierre ja nyt mulla on motivaatio kadonnut kun pieru saharaan.

Miks mä treenaisin? Mikä mua motivois treenaamaan? Ne on niitä kysymyksiä, mitä ihan jokainen varmaan välillä pyörittelee päässään. Eri asia on ammattiurheilijat, mutta me tavan tallaajat – me varmasti mietitään näitä juttuja välillä.

Kun mä nyt katon jotain mun vanhoja treenikuvia parin vuoden takaa, niin tottakai mä katon sitä mun silloista kroppaa vähän haikein mielin. Silloin mun treenimotivaatio kumpusi siitä treenin tuomasta hyvästä fiiliksestä, siitä kun opin uusia asioita ja siitä kun näin kehitystä omassa kropassa.

Nyt mä mietin, että mun on tosi hyvä olla näin. En nää tavallaan mitään ”tarvetta” sille, että treenaisin. Mutta mä tiedän, että tää tunne on vaan silloin kun en treenaa. Sitten kun pääsen siihen treenifiilikseen ja pystyn pitämään treenit mukana JOKA VIIKKO edes muutaman kerran, mun fiilis nousee ja mä alan taas muistamaan sitä ihanaa oloa mikä tulee treenien jälkeen. Silloin mä myös muistan sen, että miten hyvältä se tuntuu kun oma kroppa pystyy johonkin akrobaattisiin asentoihin, mihin se ei oo aiemmin pystynyt. Tai miten hyvältä se oikeasti tuntuu, kun peilissä huomaa kehitystä lihaksissa. Ihan oikeasti!

Se on tosi hassua, että tän treenijutun ja ulkonäköjutun suhteen mun fiilikset on tosi ristiriitaiset. Toisaalta mä oon ihan tosi tyytyväinen mun peilikuvaan just nyt. Mä tykkään siitä, että mun vanhat vaatteet mahtuu mulle ja mä tykkään mun ulkonäöstä, vaikka se onkin vähän pehmeämpi nyt kuin pari vuotta sitten. Toisaalta mä ihan rehellisesti sanottuna ikävöin mun mahaa parin vuoden takaa ja myös mun treenattua peppua. 😉

Lauantaina 19.5 järkätään taas Lupauksella Monna ja äidit treenaa -tapahtuma. Meillä oli tällainen tapahtuma viime joulukuussa ja tupa oli täys porukkaa! 🙂 Nyt päätettiin järkätä uudestaan ja saadaan vielä pari pykälää huikeampi tapahtuma!! Nimittäin Yvette sponsoroi kaikille osallisujille treenivaatesetin, housut, paidan ja urheiluliivit (arvo 130€), Newbie lahjoittaa jokaiselle osallistujalle lahjakortin (arvo 15€) ja pienen yllärin. Sen lisäksi tietysti päivän ohjelma on huippu: Huikea valmentaja Sara Nevalainen pitää vajaan kahden tunnin session, jossa käydään läpi vatsalihasten erkaumat ja tehdään muutamia treeniliikkeitä, joiden avulla palautuu turvallisesti raskaudesta. Tämän lisäksi tapahtumassa on mukana ihana kätilö Milla Repo, joka käy synnytyksen henkistä puolta läpi. Kuinka synnytykseen voi suhtautua jälkikäteen tai ehkä tulevaan etukäteen?

Tapahtumaan mahtuu vain 15 henkilöä ja se maksaa vain 49€ / osallistuja!! 🙂 TÄSTÄ voit käydä lunastamassa itselles paikan! Ja tosiaan viime kerralla tapahtuma tuli täyteen tosi nopeasti, joten olkaahan vikkeliä jos haluatte mukaan! Tapahtuma on ”vauvavapaa”, eli aikaa ihan vain äideille itselleen! <3

Mä osallistun tottakai myös itse tohon tapahtumaan ja aion hakea sieltä myös treenifiilistä itelleni! 🙂 Muutenkin mä haluaisin nyt eroon valittamisesta ja kipuilusta – haluaisin sen motivaatiobuustin ja energisen olon NYT!!

***

Mikä sua motivoi treenaamaan tai ei motivoi?

Hyvä olo motivoi!

Minulta kysytään tasaisin väliajoin, että millä ihmeellä sitä motivaatiota oikein saisi? Myös joskus minulle tulee asiakaspyyntöjä, että haluaisivat pt:n koska ei motivaatiota löydy.

Sanon aina, että mikään muutos tai tavoite ei onnistu, jos ei ole itsellä motivaatiota sitä tehdä. Ulkopuolinen henkilö ei voi toisen motivaatiota ylläpitää. Ellei sitten toimi jonkinlaisena motivaattorina. Pt tai treenibloggari voi hyvin toimia motivaattorina, omalla esimerkillä voi innostaa muita liikkumaan. Jonkun ulkonäkö tai energiamäärä voi motivoida toisen tekemään itselleenkin hyvää.

Olin ystävien kanssa Naantalin kylpylässä toukokuussa, siellä eräs nainen tuli kertomaan minulle, että on lukenut blogiani pitkään. Hän kertoi myös, että hänellä oli jokin treenikuvani tallessa kännykässään. Aina kun motivaatio meinasi lopahtaa, hän katsoi kuvaa ja mietti, että Monnakin pystyy – minäkin pystyn. Tämä oli todella hyvä esimerkki siitä, että joku toinen voi toimia motivaattorina, mutta ne teot lähtevät itsestä.

Kesän kulkiessa syksyä kohti monet miettivät jo syksyn suunnitelmia ja ehkä sitä elämäntapamuutosta. Keräsin teille omat vinkkini ja lukijoideni/seuraajieni kokemuksia motivaatiosta.

  1. Mieti miksi? Miksi haluat laihtua/treenata/muuttaa ruokailutapoja jne? Onko syy ulkonäkö, haluatko näyttää paremmalta? Onko syy energioissa, haluatko olla energisempi ja voida paremmin? Onko syy ulkoinen paine, sanooko joku sinulle, että sinun täytyisi laihtua tai syödä eri tavalla? Moivaatiota tuskin löytyy jos syy on tämä viimeinen. Halu muuttaa tapoja täytyy lähteä itsestä, ei siitä, että joku toinen niin sanoo.
  2. Löydä oma lajisi! Kokeile rohkeasti eri lajeja! Salitreeni tai juoksupolku ei ole ainoita lajeja maailmassa. 😉 Jos kumpikaan niistä ei tunnu omalta, mieti olisiko vaikkapa tanssi, jooga, kehonpainotreeni, uinti tms. sinun oma juttusi. Lajin pitää olla sellainen, jonka pariin haluat! Ei niin, että joka kerta ahdistaa kun joutuu lähtemään.
  3. Mieti sitä oloa! Jos muistat sen fiiliksen mikä on hyvän treenin jälkeen tai sen olon mikä on kropassa, kun olet syönyt paremmin. Energiaa on varmasti enemmän, elämä tuntuu konkreettisesti helpommalta ja iloisemmalta. Fyysinen hyvinvointi on käsikädessä henkisen kanssa.
  4. Keksi tavoite! Sen ei tarvitse olla fyysinen, se voi olla vaikkapa yksi karkkipäivä viikossa. Kun pysyt yhdessä karkkipäivässä per viikko tietyn ajan – palkitse itsesi. Tavoite voi olla fyysinen, voit ottaa jonkin vanhan kuvan itsestäsi, tai vaikka jostain toisesta henkilöstä. Kun heikko hetki tulee, motivaatio laskee – ota kuva esille ja mieti, että kyllä sinäkin pystyt.
  5. Etene pienin askelin. Älä tee itsellesi treenisuunnitelmaa, joka ensimmäisestä viikosta alkaen sisältää kuusi treeniä ja rinnalla ruokavalio, joka sisältää 1300kcal. Muuta asioita pikkuhiljaa ja etene kohti tavoitettasi.

    Tämä kuva toimii itselläni motivaattorina! Myös itse voi olla itselleen motivaattori!

Hae kaltaistasi seuraa, lähde salille yhdessä ystävän kanssa tai lenkkipolulle kaverin kanssa. Ota selvää treeniryhmistä tai ryhmäliikuntatunneista, jos yksin liikkuminen ei innosta. Kun päätät tehdä jotain, seiso omien sanojesi takana. Ei ole noloa kieltäytyä baari-illasta sen vuoksi, että huomenna on kiva tanssitunti aamupäivästä. Ei ole väärin sanoa ei kiitos anopille kahvipöydässä, kun hän tarjoaa pullaa.

Motivaatio lähtee aina jokaisesta itsestä sieltä sisimmästä! <3 Elämäntapamuutoksissa kannattaa olla määrätietoinen ja vaikka ihan kirjoittaa asioita ylös. Mitä toivoo itseltään? Mitä toivoo muutoksella saavutettavan? Tekeekö muutokset itseä varten vai jotain toista varten?

***

Aurinkoista torstaipäivää kaikille!!

Kertokaa omia motivaation lähteitä, motivaattoreita, asioita mitkä teitä motivoi tai keinoja millä ylläpidätte motivaatiota!