Hyvä olo motivoi!

Minulta kysytään tasaisin väliajoin, että millä ihmeellä sitä motivaatiota oikein saisi? Myös joskus minulle tulee asiakaspyyntöjä, että haluaisivat pt:n koska ei motivaatiota löydy.

Sanon aina, että mikään muutos tai tavoite ei onnistu, jos ei ole itsellä motivaatiota sitä tehdä. Ulkopuolinen henkilö ei voi toisen motivaatiota ylläpitää. Ellei sitten toimi jonkinlaisena motivaattorina. Pt tai treenibloggari voi hyvin toimia motivaattorina, omalla esimerkillä voi innostaa muita liikkumaan. Jonkun ulkonäkö tai energiamäärä voi motivoida toisen tekemään itselleenkin hyvää.

Olin ystävien kanssa Naantalin kylpylässä toukokuussa, siellä eräs nainen tuli kertomaan minulle, että on lukenut blogiani pitkään. Hän kertoi myös, että hänellä oli jokin treenikuvani tallessa kännykässään. Aina kun motivaatio meinasi lopahtaa, hän katsoi kuvaa ja mietti, että Monnakin pystyy – minäkin pystyn. Tämä oli todella hyvä esimerkki siitä, että joku toinen voi toimia motivaattorina, mutta ne teot lähtevät itsestä.

Kesän kulkiessa syksyä kohti monet miettivät jo syksyn suunnitelmia ja ehkä sitä elämäntapamuutosta. Keräsin teille omat vinkkini ja lukijoideni/seuraajieni kokemuksia motivaatiosta.

  1. Mieti miksi? Miksi haluat laihtua/treenata/muuttaa ruokailutapoja jne? Onko syy ulkonäkö, haluatko näyttää paremmalta? Onko syy energioissa, haluatko olla energisempi ja voida paremmin? Onko syy ulkoinen paine, sanooko joku sinulle, että sinun täytyisi laihtua tai syödä eri tavalla? Moivaatiota tuskin löytyy jos syy on tämä viimeinen. Halu muuttaa tapoja täytyy lähteä itsestä, ei siitä, että joku toinen niin sanoo.
  2. Löydä oma lajisi! Kokeile rohkeasti eri lajeja! Salitreeni tai juoksupolku ei ole ainoita lajeja maailmassa. 😉 Jos kumpikaan niistä ei tunnu omalta, mieti olisiko vaikkapa tanssi, jooga, kehonpainotreeni, uinti tms. sinun oma juttusi. Lajin pitää olla sellainen, jonka pariin haluat! Ei niin, että joka kerta ahdistaa kun joutuu lähtemään.
  3. Mieti sitä oloa! Jos muistat sen fiiliksen mikä on hyvän treenin jälkeen tai sen olon mikä on kropassa, kun olet syönyt paremmin. Energiaa on varmasti enemmän, elämä tuntuu konkreettisesti helpommalta ja iloisemmalta. Fyysinen hyvinvointi on käsikädessä henkisen kanssa.
  4. Keksi tavoite! Sen ei tarvitse olla fyysinen, se voi olla vaikkapa yksi karkkipäivä viikossa. Kun pysyt yhdessä karkkipäivässä per viikko tietyn ajan – palkitse itsesi. Tavoite voi olla fyysinen, voit ottaa jonkin vanhan kuvan itsestäsi, tai vaikka jostain toisesta henkilöstä. Kun heikko hetki tulee, motivaatio laskee – ota kuva esille ja mieti, että kyllä sinäkin pystyt.
  5. Etene pienin askelin. Älä tee itsellesi treenisuunnitelmaa, joka ensimmäisestä viikosta alkaen sisältää kuusi treeniä ja rinnalla ruokavalio, joka sisältää 1300kcal. Muuta asioita pikkuhiljaa ja etene kohti tavoitettasi.

    Tämä kuva toimii itselläni motivaattorina! Myös itse voi olla itselleen motivaattori!

Hae kaltaistasi seuraa, lähde salille yhdessä ystävän kanssa tai lenkkipolulle kaverin kanssa. Ota selvää treeniryhmistä tai ryhmäliikuntatunneista, jos yksin liikkuminen ei innosta. Kun päätät tehdä jotain, seiso omien sanojesi takana. Ei ole noloa kieltäytyä baari-illasta sen vuoksi, että huomenna on kiva tanssitunti aamupäivästä. Ei ole väärin sanoa ei kiitos anopille kahvipöydässä, kun hän tarjoaa pullaa.

Motivaatio lähtee aina jokaisesta itsestä sieltä sisimmästä! <3 Elämäntapamuutoksissa kannattaa olla määrätietoinen ja vaikka ihan kirjoittaa asioita ylös. Mitä toivoo itseltään? Mitä toivoo muutoksella saavutettavan? Tekeekö muutokset itseä varten vai jotain toista varten?

***

Aurinkoista torstaipäivää kaikille!!

Kertokaa omia motivaation lähteitä, motivaattoreita, asioita mitkä teitä motivoi tai keinoja millä ylläpidätte motivaatiota!

Itse itsensä motivaattori!

Mä aina silloin tällöin selailen mun vanhoja kuvia instagramista. On hauska kattoa mitä kaikkea on puuhannut, koirien kasvamista, meiän puuhailuja perheenä, hiusvärien ja mallien muuttumista, tyttöjen iltoja ja treenikuvia.

Monna_TB

Luin eilen juurikin instagramista yhden mun mammatutun postauksen, jossa hän kertoi jo haaveilevansa treenijutuista sitten vauvan syntymän jälkeen. Mulla oikein heräsi siitä kuvasta into. Siis treeni-into!

Oon huomannut, että mulla on hävinnyt sellainen kova into treenaamiseen tässä raskauden aikana. Oon toki treenannut jonkin verran, mutta se on ollut vähän sellaista, että ”treenaanpa nyt vähän etten ihan fläsähdä”.. Ja oon miettinytkin, että mitä jos se into ei tuu enää takas edes sitten joskus ens vuoden puolella. 😀 Että jos pullat ja karkit maistuu sohvalla lötköttelyn rinnalla niin paljon, että ei enää tää pt treeneihin kaipaile. Haha. 😀

Monna_TB_2 Monna_TB_3

Mutta eilen tajusin, että hitto vie mähän ihan kaipaan niitä omia treenejäni. Sitä, että hiki valuu ja pistän peliin ihan kaiken. Se tunne treenin aikana ja treenin jälkeen on ollut mulle ihan huumetta. Ja nyt huomaan, että vitsi mä kaipaan sitä taas! Se on aika ihana huomata. Vaikka varmasti tässä vielä raskauden aikana ja sitten synntyksen jälkeen tuleekin nämä kaipuut ja innot vielä aaltoilemaan moneen otteeseen. Silti tiedän nyt, että treenaamisesta tuleva hyvä olo niin henkisesti kuin fyysisestikin on mun juttu.

Monna_TB_4 Monna_TB_5 Monna_TB_6 Monna_TB_7

Mun täytyy myöntää, että mä olen nimittäin vähän pelännyt sitä ”vanhan Monnan” takaisintuloa. Sitä, että treeniin lähteminen on ollut pakkopullaa ja oikeasti tekisi vain mieli maata sohvalla peiton alla, katsoa telkkaria ja syödä irtokarkkeja. Olen ajatellut, että se on jossain tuolla niin syvällä mussa, ettei se lähde pois koskaan ja että nyt se on ottanut taas vallan.

Sen vuoksi on ihan oikeasti ilo ja helpotus huomata, että omat vanhat treenikuvat ja sen fiiliksen muisteleminen motivoi jo nyt ihan satasella jatkamaan sitten kun keho on siihen valmis synnytyksen jälkeen. Parasta onkin huomata, että voi olla itse itsensä motivaattori. Tietää ne lajit mistä nauttii, muistaa ihan omakohtaisesti sen uskomattoman hyvän voittajafiiliksen treenien jälkeen ja tietysti se peilikuvakin hymyilyttää.

Monna_TB_10 Monna_TB_11 Monna_TB_12 Monna_TB_13 Monna_TB_14Monna_TB_15

Nyt tuntuu, että on taas vähän väsyneempi kausi menossa tässä raskaudessa ja tekisi tosi paljon mieli ottaa päikkäreitä ja mennä hirmu aikaisin nukkumaan. Tällä viikolla en ole itse treenannut yhtään, ei ole vain huvittanut.

Se energinen olo mikä treenin jälkeen tulee, on yksi isoista asioista mitä odotan. Ja se energiamäärä, mikä treeneistä ja hyvästä ruuasta tulee kokonaisuudessaan, se on ihanaa. En tykkää olla väsynyt ja vain möllöttää. Se energinen Monna, sitä kaipaan. Saan varmasti kaivata vielä jonkin aikaa, koska tuskin vähäiset ja pätkittäiset yöunet pikkuisen Vauva Pursiaisen kanssa energiamäärää lisää ainakaan. 😉 Mutta se, että muistan tuon tunteen ja se motivoi!!

Päivä, jolloin tein positiivisen raskaustestin. :)
Päivä, jolloin tein positiivisen raskaustestin. 🙂

Mutta nyt kuitenkin mennään vielä tällä vähäisemmällä treenaamisella ja laiskemmalla fiiliksellä jonkin aikaa. Ja sekin on ok. 🙂

Ihanaa viikonloppua kaikille! <3

Nyt mennään tällä. :)
Nyt mennään tällä. 🙂