Unohda itseinho! Tee muutoksia hyvällä!

Sain jokunen aika sitten viestiä eräältä kaveriltani. Hän kysyi, voisinko kirjoittaa blogissani aiheesta, jonka kanssa hänen kaverinsa on kamppaillut jo melko pitkään.
Miten aloittaa ylipainoisena urheilu ja terveelliset elämäntavat, kun lähtökohta siihen on hyvin negatiivinen, paineilla ja ”itseinholla” värittynyt.

unnamed-5

Työni kautta olen kuullut tämänkaltaista tarinaa useasti. Aloitetaan jonkinlainen LAIHDUTUSKUURI, yleensä sellainen, jossa kalorit tiputetaan minimiin ja KAIKKI ON KIELLETTYÄ. Kuka sellaista jaksaa pitkään? Tai kenelle siitä voisi tulla elämäntapa? Jos on jo pitkään syönyt ihan miten sattuu, lounas on koostunut donitseista ja päivällinen Saarioisten pizzasta, voisiko kenties oikeat ruokailutavat olla oikea reitti parempaan oloon? Entä jos liikunta ei ole kuulunut omaan arkeen moneen vuoteen, tai ehkäpä koskaan, onko juoksulenkki ensimmäinen ja ainoa oikea vaihtoehto? Kieli vyön alla ensimmäisestä metristä lähtien juosten, luultavasti liian kovaa ja väärällä juoksutekniikalla. Oksennus kurkussa ja itku silmässä. Siksi vain, koska ON PAKKO. Olisiko parempi keino jossain?

Monesti kun lähdetään muuttamaan elämäntapoja, niitä muutetaan kertarykäyksellä kokonaan. Kaikki uusiksi ja mielellään niin nopeasti kuin mahdollista. Se on shokki niin elimistölle kuin pääkopallekin, sen vuoksi nämä yritykset kaatuvat omaan mahdottomuuteensa usein kovin pian. Sitten koetaan huonoa omatuntoa ja morkkista. Että ”minä en onnistu, vaikka kaikki muut onnistuvat. Kaikki muut pudottavat painoa ja juoksevat maratoneja ja kasvattavat hauista salilla. Mutta minä en pysty, minä olen aina ylipainoinen enkä ikinä löydä lajia, jossa olisin hyvä.” Mutta kerron nyt muutaman hyvän vinkin, mitä olen oppinut tässä vuosien varrella tätä työtä tehdessäni.

  • Jos kuntosali on ihan tuntematon paikka ja ylipainoa on kertynyt vuosien varrella, voi salille meneminen pelottaa kovastikin. Olen kuullut sen monta kertaa, kun asiakas miettii ”Voinko mä tänkokoisena mennä sinne salille pyörimään ihan hoomoilasena, mitä ne muutkin siellä sanoo ja miettii? Että mitä tollanen läski on tänne salille tullut pyörimään..” Mutta kun itse asiassa se on niin, että ei siellä salilla kyllä oikeastaan kukaan ehdi katsella miltä joku toinen näyttää. Siellä keskitytään omaan treeniin, ei siihen onko joku kanssatreenaaja ylipainoinen tai onko hänelle eriväriset trikoot kuin jollain toisella. Jos kuntosali tuntuu treenimuotona kiinnostavalta, suosittelen ehdottomasti ottamaan ensimmäiselle ja toisellekin kerralle mukaan joko pt:n tai pyytämään kuntosalilta omaohjausta. Silloin laitteet tulevat tutuiksi ja saa käteen sellaisen ohjelman, jonka kanssa on helppo mennä sitten yksinkin salille.
  • Jos lenkkipolulle mieli halajaa, kannattaa aloittaa kävelystä. Jos juoksu ei ole koskaan kuulunut omiin lajeihin, ei kannata aloittaa 60min lenkillä juosten. Ensin on myös hyvä hankkia oikeanlaiset juoksukengät. Käydä sellaisessa urheiluliikkeessä, jossa katsotaan askel ja onko ylipronaatiota jne.. Oikeanlaiset juoksukengät vaikuttaa jo todella paljon lenkin mukavuuteen. Kun sitten niillä uusilla plääkillä lähtee sinne lenkkipolulle, kannattaa aloittaa rauhassa. Ensimmäinen lenkki ihan vain reipasta kävelyä. Sitten pikkuhiljaa mukaan juoksua, esim. intervallilenkkejä. Juoksukunto paranee aika nopeastikin ja pian huomaa, että voi juosta pidempääkin pätkää. Myös erilaisista juoksukouluista kannattaa ottaa selvää.
  • Kuntosalin ja juoksulenkkienkin lisäksi on vaikka mitä lajeja! On hyvä tiedostaa, että kaikkien ei tarvitse tykätä lenkkeilystä tai kuntosalista. Voi aloittaa vaikka zumban, vesijuoksun, sauvakävelyn, uinnin, joogan jne jne… Olisi tärkeää, että löytyisi sellainen laji mitä tykkää harrastaa. Se on avain pitkäkestoisuuteen. Jos joka kerta treenaamaan lähtiessä on iso patti otsassa, kaikki ymmärtää ettei se voi jatkua pitkään. Mutta jos löytää lajin, jota rakastaa – on treenaamaan lähteminen aivan super ihanaa!
  • Jos painonpudotus on tavoitteena, kannattaa aloittaa siitä, että miettii mitä oikeasti tällä hetkellä turpaansa pistelee. Meneekö koko päivä ilman ruokaa, pelkällä kahvilla ja yhdellä proteiinipatukalla? Ja sitten illalla on ihan kamala (loputon) nälkä ja leipäviipaletta menee toinen toisensa perään nassuun.  Yksi isoimmista virheistä painonpudotuksessa tehdään sillä, että syödään liian vähän. Kaikenlaiset kitudieetit, jossa vedellään tuhannen kalorin vuorokausimäärillä on suoraan sanottuen ihan pyllystä. On tärkeää, että ravintoa tulee tarpeeksi. Vain sen avulla voi tehdä pysyviä muutoksia. Tuukalla on alkamassa 13.2 taas tykätty Safkat kuntoon -valmennus! Suosittelen!
  • Yksi tärkeimmistä asioista tässä koko paletissa on itsensä arvostaminen. Kaikki kannattaa aloittaa siitä, että haluaa tehdä itselleen hyvää. Ei sillä itseinholla! Ei katsoa itseään peilistä ja ajatella, että HYI, kamalan näköinen otus. Vaan oppia katsomaan itseään peilistä ja sanoa: Minä haluan tehdä itselleni hyvää. Haluan löytää oikeanlaiset ruokailutavat ja haluan nauttia liikunnasta. Haluan, että mieleni ja kehoni voi hyvin. 

muutos

***

logo

VoimaMinä – Energiat kattoon!

Kaupallinen yhteistyö: MT Personal Training

VoimaMinä

VoimaMinä on nettivalmennus, joka tuo energiaa, itseluottamusta, hyvää oloa, uusia treeni-ideoita, reseptejä terveelliseen ja maistuvaan ruokaan, iloa ja hymyä.

3.lokakuuta starttaa uusi, entistä monipuolisempi VoimaMinä -valmennus. Valmennus kestää lokakuun ajan ja se tarjoaa joka viikko uusia, inspiroivia tehtäviä, ajatuksia ja ideoita.
Kaikki materiaali tulee videoina, joilla on tarkoitus tuoda meidät valmentajat lähemmäksi osallistujia.

Valmennuksen avulla haluamme jakaa omia vinkkejämme, ajatuksiamme ja ideoitamme, joilla jokainen saisi muutettua sen harmaankin päivän värikkääksi tai edes pastellinsävyiseksi. Haluamme antaa vinkkejä miten jokainen voisi nostaa energiat kattoon myös pimenevissä syksyn aamuissa ja illoissa. Että jokainen valmennukseen osallistuva löytäisi niitä pieniä ilon pilkahduksia sieltä omasta arjesta.

VoimaMinä_2

VoimaMinän valmentajina on kolmen kopla. Tiimi, jossa jokaisella on omanlaisia ideoita ja mielipiteitä. Tiimi, jossa jokainen on yhtä vahva, mutta jokainen omalla osa-alueellaan. Minun lisäkseni valmentajina ovat Tuukka Pursiainen ja Emmi Lehtomaa.

Me yhdessä olemme kasanneet omat vahvuutemme yhteen ja koostaneet valmennuksen, josta ihan jokainen hyötyy. Ei tarvitse olla painonpudottaja, fitness-urheillija, tietyn kuntoinen tai näköinen – VoimaMinä tarjoaa jokaiselle jotain.

VoimaMinä -nettivalmennus sisältää:
–  Konkreettisia vinkkejä, tehtäviä ja haasteita videoiden muodossa, joiden avulla saat lisää energiaa ja hymyä arkeesi.
– Neuvoja, reseptejä sekä valmiita esimerkkiruokavalioita, joiden avulla on helppo tehdä omasta ruokavaliosta terveellinen & ravitseva.
– Treenivinkkejä ja tehtäviä, joiden avulla saat monipuolisuutta omaan harjoitteluusi.
– Vinkkejä rauhoittumiseen, mielenhallintaan, rentoutumiseen ja kehonhuoltoon.
Hinta valmennukselle on vain 49€!! Ja nyt heti kun sen ostaa, on voimassa Early Bird-hinta 39€!!

VoimaMinä_3

”Tuukka on inspiroivien treenien erikoismies ja hänen ravintovinkkinsä on takuuvarmoja. Emmi on aina täynnä positiivista energiaa, hymyä ja kärrynpyöriä. Emmin aito ja iloinen elämänasenne saa ympärillä olevat ihmisetkin iloiselle tuulelle. Monna pitää huolen siitä, että elämästä nautitaan. Treenit tehdään pilke silmäkulmassa, mutta silti täysillä.”

Näin me kirjoitimme toisistamme valmennuksen sivuille. Ja nämä kyllä pitävätä paikkansa. Kaikille meille kolmelle myös se henkinen hyvinvointi on todella tärkeää.
Olemme halunneet tehdä valmennuksesta aidon ja ihmisläheisen, sellaisen ettei siihen olisi kynnystä lähteä mukaan. Sellaisen, johon olisi kenen vain helppo osallistua kotonaan tai vaikka toisella puolella maapalloa.

VoimaMinä_4

 

VoimaMinä -valmennus toteutui ensimmäisen kerran noin vuosi sitten syksyllä 2015. Valmennus oli erittäin onnistunut ja saimme siitä huikeaa palautetta. Nyt olemme kehitelleet vielä entistä paremman ja toimivamman valmennuksen. Niin aikaisempien palautteiden, kuin meidän uusien ideoiden kautta.

Tässä muutama palaute viime syksyn VoimaMinä -valmennukseen osallistuneilta:

”VoimaMinä loppuu, nyyh! Tää oli todella mukava ja energisoiva valmennus. Olisi niin kiva kun jatkossakin sähköpostiin kilahtaisi joku kiva tehtövä/haaste ja te valmentajat voisittekin tehdä VoimaMinä -joulukalenterin. Kiitos valmentajat! Kiitos muut ryhmäläiset, tää faceryhmä on ollut motivoiva ja inspiroiva sekä piristävä ilostuttajakin!”

”Otin joka ikisen tehtävän itelleni muistiin myöhempää tarvetta varten! Se ruokavalion kulmakivet-tehtävä oli ihan loistava, ku tuntuu että niitä syömisohjeita satelee joka tuutista niin siinähän menee ihan sekasin mitä pitäs syyä, tää selkeytti asioita tosi paljon. Tää ryhmä on ollu kans ihan huippu!
Kiitos valmentajille ja ryhmälle inspiroivasta kuukaudesta!

”Onpas ihanaa toi viherjuoma!
Nyt loput yöksi jääkaappiin ja aamuksi vielä virkeyttä!
Mä olin kyllä ensin vähän ennakkoluuloinen, mutta nyt NAM!”

”Liikunnallisesti valmennus on tuonut kivoja ideoita ja hyviä treenejä vaikka liikuntaa meikälle on muutenkin tullut kivasti. Olen tykännyt liikunnallisesta osiosta ja tilaa on kuitenkin omille treeneille niin ettei valmennuksen treenit ole tarkoitettukaan niin että niiden tulisi olla ainoat treenit, joita valmennuksen aikana tehdä.”

”Vaikkei valmennus ollutkaan mikään painonpudotuskurssi, VoimaMinä oli hyvä sysäys terveellisempään elämään! 3 viikossa pudonnut nyt 2,4kg. Kiitoksia siis teille valmentajille motivoimisesta!”

VoimaMinä_5

Eli siis NYT kannattaa ostaa osallistumisoikeus!
Early bird -hinta 39€ on voimassa 18.syyskuuta asti!

OSTA TÄSTÄ!!

VoimaMinä_6