Tahdin rauhoittaminen.

Kiitos super super paljon kaikille edelliseen postaukseen kommentoineille!! Arvostan jokaista kommenttia! Monia niistä lukiessani ihan kyyneleet nousi silmiin. Näiden kommenttien ansiosta ja muutaman ystävän ja äidin kanssa keskusteltuani jotenkin mieli rauhottui.

Sellainen paniikin omainen tunne on nyt poissa. Se vahva puolustautuminen ja tosiasioiden kieltäminen on pois; että mä en mitään oo uupunut, enkä mä mitään aio rauhottaa – ei oo mitään rauhoitettavaa. Jotenkin varsinkin ihanan ystäväni Riinan kanssa jutellessani asiasta, mulla oikein välähti päässä. Se ei oo mikään huono asia, jos vähän rauhoittaa tahtia. Ei se oo mikään huonommuuden osoitus. Itse asiassa se on fiksua tässä vaiheessa rauhoittaa tahtia, kun vielä pystyy.

Tässä vaiheessa, kun se fyysinen uupumus ei oo vielä siirtynyt henkisen uupumuksen puolelle – voin vielä tehdä ns. ”pienilläkin” muutoksilla isoja tuloksia omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin. Koska meitä väsyneitä on paljon, kuten edellisen postauksen kommnettiboksi ja yksityisviestit antoi osviittaa, ajattelin jakaa omat käytännön jutut millä aion omaa oloani parantaa. Ehkä joku muukin uupumuksen rajamailla heiluva voi saada niistä apua.

  • Pidän neljän viikon kesäloman. Se ei oo mikään itsestään selvyys yrittäjänä, mutta nyt sen aion tehdä. Loman aikana en avaa meiliä kertaakaan ja meinaan viettää kännykättömiä päiviä toivottavasti useita. Aion nauttia kesälomalla täysin siemauksin perheestäni ja aikatauluttomuudesta.
  • Käyn mittauttamassa ne ferritiini-arvot ja kilpirauhas-arvot. (kiitos vaan vinkkauksesta)
  • Aion priorisoida vielä entistä enemmän. Erilaisissa pr-tilaisuuksissa tuun käymään entistä vähemmän. Harkitsen ja punnitsen tosi tarkkaan mihin meen ja mihin ehdin. Vaikka se tuntuukin vaikealta sanoa ei mielenkiintoisille jutuille.
  • Mulle tällä hetkellä tärkein ja rakkain työ on tämä bloggaaminen. Siitä en halua, enkä aio karsia. Muiden töiden osalta meinaan vähän jarrutella ja vähentää.
  • Meinaan ottaa takaisin kauan sitten lanseeraamani Monna-päivät! 😀 Se tuli mieleen erään teidän kommentista, jossa sanottiin hyvin, että mun pitäis ottaa aikaa ihan vaan itelleni. Sellaisia päiviä tai hetkiä, jossa oon vaan Monna, en äiti, en vaimo, enkä bloggaaja.
  • Just nyt tuntuu myös hyvältä ajatukselta pitää edes kerran viikossa vähän hiljaisempi somepäivä. 😉

***

Jo se, että näistä omista fiiliksistä lähti purkamaan ajatuksia ja uskaltautui puhumaan muutamalle ystävälle ja tänne blogiin, on auttanut. Se voi tuntua hullulta jostain, mutta oikeasti te lukijat annatte enemmän voimaa kommenteillanne kuin arvaattekaan!! <3 <3

Näiden listaamani asioiden avulla saan varmasti lisää virtaa päiviin ja ennen kaikkea jotenkin rauhan mieleen, priorisoinnin kautta saan oikeasti suurimman energialatauksen tärkeimpään: eli perheeseeni. <3

6 tärkeää asiaa terveydessä.

Jokaisella ihmisellä on asioita, jotka merkitsevät omassa terveydessä.
Ne voivat olla hyvinkin erilaisia lähtökohdista tai tavotteista riippuen.
Jokainen voi kuitenkin määrittää itselleen tärkeitä asioita terveydessä.

P2113017

Minä mietin, että mitkä kuusi asiaa on minulle tärkeitä terveydessä.

Toimiva vartalo. Minulle on erittäin tärkeää, että vartaloni toimii. Jos lihakset ovat täysin jumissa tai tunnen kipua vaikkapa polvessa, on vartaloni huonossa ”tilassa”, eikä toimi kunnolla. Koska teen työtä vartalollani, on sen tärkeä olla toimiva koko ajan. Se tarkoittaa, että sitä pitää kohdella hyvin ja sille pitää antaa treenin lisäksi myös tarpeeksi lepoa, sekä huoltoa.

Laadukas ja riittävä uni. Unen määrä ja laatu vaikuttavat todella moneen asiaan. Oikeastaan melkein kaikkeen. Jos on nukkunut huonosti vireystila laskee, keskittymiskyky on vähäisempi, kroppakaan ei toimi kunnolla. Itselleni riittävä uni on noin kahdeksan tuntia yössä. Jos elämäntilanne on kovin kiireinen tai stressitasot nousee ylös, se vaikuttaa heti uneen. Näin on suurimmalla osalla ihmisistä, niin myös itselläni.

Hyvinvoiva vatsa. Vatsan hyvinvointi on itselleni yksi tärkeimmistä asioista terveyden saralla. Koska olen elänyt monta vuotta kipeän ja turvonnen vatsan kanssa, tiedän miten ihanan kevyt olo on kun vatsa voi hyvin. Jos vatsa on kipeä, se vaikuttaa itselläni heti vireystilaan ja jopa mieleen välillä. Tulee apea olo, ei jaksa tehdä mitään, koska sattuu. Pyrin siis syömään siten, että vatsani voi hyvin.

Energisyys. Virta arjessa on tärkeää. Energisyyteen vaikuttaa oikeastaan kaikki yllä olevat seikat. Jos nukun huonosti ja vatsa on kipeä, ei toimi vartalokaan silloin kunnolla ja energiatasot laskevat. Se viresytila kokonaisuudessaan laskee. Koska olen aika energinen ihminen, huomaan aika radikaalistikin sen väsymyksen ja vetämättömyyden. Toimin paremmin, kun virtaa on vaikka muille jakaa.

Itseluottamus. Terveydessä itselleni äärimmäisen tärkeää on myös se henkinen hyvinvointi. Itseluottamus on kasvanut vuosien myötä ja se on helpottanut ihan konkreettisesti oloa ja elämää. Hyvä itseluottamus on tärkeä asia oppia, kun oppii rakastamaan itseään voi olla parempi myös muille. Hyvä itseluottamus on eri asia kuin itsekeskeisyys.

Sisäinen rauha. Se on se mitä kohti koko ajan kuljen. Kun kaikki yllä oleva on kunnossa, on sisäinen rauhakin lähellä. Tietynlainen rauha ja tyyneys vahvistaa, mutta sitä ei saavuteta hetkessä. Sen matkan varrella oppii asioita, jotka on ehdottoman tärkeitä.

***

Kun katselen näitä kuutta asiaa, jotka minulle merkitsee terveydessä – huomaan niiden olevan aika paljon kytköksissä toisiinsa. Neljästä ensin mainitsemastani asiasta jos joku ei ole kunnossa, heijastuu se väistämättä myös muihin asioihin. Kaksi alinta asiaa ovat myös yhteydessä toisiinsa. Sisäistä rauhaa ei voi saada, jollei ole sinut itsensä kanssa.

Kun näitä asioita ajattelen, huomaan ettei terveydessä minulle tärkeimpien asioiden joukossa olekaan ulkonäkö. Jota olen ajatellut ehdotomasti yhdeksi motivaattoriksi terveyden saralla. Tietysti se sisältyy tuonne itseluottamuksen piiriin, mutta se ei olekaan itselleni yksi tärkeimmistä seikoista.

Tämä kuuden asian lista oli aika herättävä kokemus tehdä. Nämä ovat terveyden arvot itselleni. Ne ei missään tapauksessa ole kaikille samat, ne ei ole paremmat kuin jollain toisella, eikä ne ole huonommat. Ne ovat itseni näköiset.

Kokeile tehdä oma lista, miltä se näyttää? Kun sitten mietit niitä kuutta asiaa, mieti toteutuuko ne elämässäsi. Teetkö asioita niitä kohti vai niistä poispäin?

Ihanaa viikon starttia ihan jokaiselle! <3