Faktahan on se..

..että yksikään superfood ei yksinään paranna kenenkään elämää. Syömällä kurkumaa tai spirulinaa ei muutu yhdessä yössä vartaloltaan Baywatchin rantavahdiksi, eikä kaikki kivut ja säryt häviä. Pelkästään syömällä chlorellaa, kurkumaa tai macaa ei myöskään voi saada ihoaan, niveliään, aineenvaihduntaa ja kaikkea muutakin kuntoon, jos jatkaa muuten samanlaisilla elintavoilla. Superfoodeista voi olla (ja onkin osasta) apua ja hyvää vaikutusta, mutta pelkästään ostamalla kaapin täyteen superfoodeja – ei elämä parane.

..että omaa egoa ei saa korkeammalle muita lyttäämällä. Ainakaan pysyvästi. Se, että yritetään tuoda omaa hyvyyttä korkealle lyttäämällä kollegoita tai muita ihmisiä on heikoutta. Ammattitaidosta ei kerro se, kuinka hyvin osaa anella kehuja itselleen ja kuinka taitavasti (lue tökerösti) haukkuu muita julkisesti. Tämän asian suhteen viisas vaikenee, pitää paikkansa!

…että elämäntilanteet muuttuu. Myös bloggaajilla. Jos perheeseen syntyy vauva tai taloon tulee koira, se varmasti näkyy myös blogin sisällössä. Varsinkin jos blogi on yhtään sen tyyppinen, jossa kirjoittaja kertoo omasta elämästään ja omista kokemuksistaan. Suinkaan kaikki FF:n blogit eivät ole tätä nykyä vauvablogeja, täällä on 80 blogia – kannattaa tutustua. 😉 Oman blogini sisällön olen pyrkinyt pitämään suloisena sekamelskana, hyvin vauvapainotteinen siitä on tullut – mutta life happens! Töihinpaluun ja treenien lisääntymisen myötä blogini sisältö muuttuu taas! Sekin on sitä elämää.

…ennen oli ennen ja nyt on nyt. Me jokainen pystytään oikeasti niin paljon vaikuttamaan asenteisiimme ja käyttäytymiseemme pelkästään ajattelemalla vähän. Haluaako tarttua negatiivisuuteen vai yrittääkö löytää asioista opittavaa, kehitettävää ja jotain positiivista? Haluaako pahoittaa oman ja toisten mielet tekemällä joitain asioita, joista tietää niin käyvän? Onko pakko velloa valituksessa? Vai voisiko ihan vaikka kehua jotain ihmistä? Elääkö tätä hetkeä vai harmitteleeko mennyttä?

***

Aurinkoista sunnuntaita tyypit!

Superfoodit raskauden aikana.

Moni on kysellyt, että mitä superfoodeja itse olen käyttänyt raskauden aikana ja mitä niistä ylipäänsä uskaltaa käyttää raskaana ollessaan. Nyt ajattelin koostaa teille paketin siitä, mitä voi käyttää ja mitä ei ehkä niin kovasti suositella käytettävän. <3

superfood

Jutussa olen käyttänyt omien tietojeni lisäksi kolmea asiantuntijaa apunani: Maria Huovista, Jaakko Halmetojaa ja Aino Mäkelää. Kiitos teille avusta!!

Ensiksi täytyy sanoa, että jos ei ennen raskautta ole käyttänyt kovinkaan paljon superfoodeja, ei välttämättä raskausaika ole se oikea aika aloittaa niiden testaamista. Mitään puhdistavia detox-kuureja tai muutenkaan laihduttamista ei suositella raskausaikana. Äidille kokonaan uusia tuotteita tai stimulantteja ei kannata aloittaa raskausaikana. Mm. maca on tällainen, jos sitä on käyttänyt jo ennen raskautta – voi sitä käyttää raskauden aikanakin, mutta uutena tuotteena sitä ei suositella.

Suositeltavia juttuja:

  • Chian siemenet
  • Pinaatti
  • Nokkonen
  • Hyvät rasvahapot
  • B12-vitamiini
  • Heraproteiini (maustamaton tai Stevialla maustettu)
  • Kookosöljy
  • Kaakaovoi
  • Pähkinät
  • Marjat

Raskausaikana keho tarvitsee kalsiumia. Nokkonen on erittäin hyvä kalsiumin lähde. Jos ei itse halua lähteä metsään poimimaan nokkosia ja kuivattamaan niitä, sitä saa mm. Foodinilta kylmäkuivattuna jauheena.
Pinaatti toimii todella hyvänä folaatin lähteenä ja folaatin saanti koko raskauden ajan on tärkeää. Varsinkin alkuraskaudesta. Muita folaatin luonnollisia lähteitä on mm. vihreät kasvikset ja vihannekset, marjat ja avocado. Folaatti tarvitsee imeytyäkseen B12-vitamiinia ja sitä voikin nauttia ihan extrana raskausaikana.

Jos haluaa välttää stimulantteja (piristeitä), eikä käytä raskausaikana esimerkiksi lainkaan kahvia, energiajuomia tai stimuloivia kasveja, on hyvä jättää ruokavaliosta pois myös raakakaakao, guarana ja jotkin teelaadut.

evoke

Kookostuotteet, maca (jos aiemmin käytetty) ja kaakaovoi sisäisesti nautittuna ja kookosöljy hierottuna vatsalle – auttaa ihoa säilyttämään kimmoisuutensa läpi raskauden ja synnytyksen jälkeenkin, näin ollen siis pidetään mahdollisena että nämä tuotteet voi ehkäistä raskausarpien syntymistä. Itse olen ajatellut, että ei niiden käytöstä ainakaan mitään haittaa ole ja mm. Maria käytti koko raskausajan näitä ja valeli kookosöljyä masullee, eikä yhtään raskausarpea syntynyt.

Chian siemenet saavat vahvasti vihreetä valoa, samoin hampunsiemenet, jotka ovat hypoallergeeninen proteiinin, mineraalien ja rasvahappojen lähde. Chian siement sisältää omega3 ja omega6 rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä sikiön kehittyvälle hermostolle, näkökyvylle ja immuunijärjestelmälle. Välttämättömiä rasvahappoja tarvitaan myös kohdun kasvuun, istukan verisuonten kehittymiseen ja maitorauhasten valmistumiseen imetystä varten.

udo's oil

Itse olen käyttänyt raskausaikana oikeastaan näitä kaikkia. Macaa en kovin paljoa, mielummin nautin päivän stimuloivan annoksen kahvina. 🙂 Chian siemeniä olen lisännyt smoothien sekaan ja samoin heraproteiinia. Raakakaakaota olen syönyt raakasuklaan muodossa, mutta aika vähän. Kookosöljyä olen hieronut masulle, pepulle ja rinnoille ja samoin lisännyt sitä esim. smoothien sekaan. Udo’s Oil DHA:ta olen lisännyt päivittäin johonkin ruokaan, se sisältää välttämättömiä rasvahappoja oikeissa määrin. Olen käyttänyt välipaloina Evoken välipalapatukoita ja juomia, jotka on lisäaineettomia. On hyvä muistaa, että superfoodia on tosiaan myös ihan kotimaiset marjat ja luonnon antimet, kuten vaikkapa nokkonen.

***

Mites teillä? Onko jokin superfood jäänyt kaapin perälle odottamaan raskauden ajaksi? Vai oletteko käyttäneet kaikkia ihan samalla tavalla kuin ennenkin?