Matkustaminen lapsen kanssa

Takana viikon lomamatka taaperon kanssa. Miten matka sujui lapsen kanssa ja onko jotain juttuja mitä voisin suositella taaperon tai vauvan kanssa matkustaville? Me ollaan Emman kanssa reissattu jonkun verran, eka ulkomaanmatka tehtiin Ruotsiin, kun Emma oli vajaa puoli vuotta. Sen jälkeen ollaan käyty lomamatkalla Fuerteventurassa Emman ollessa vuoden ja nyt tämä Välimeren risteily. Lentokoneessa Emma oli ekan kerran silloin vuoden ikäisenä ja sen jälkeen ollaan lennetty pariin otteeseen, kerran Rukalle ja takaisin ja nyt Barcelonaan ja takaisin.

Eka ulkomaanmatka oli tosiaan Ruotsiin, Emman ollessa nippanappa puoli vuotta. Mentiin autolla laivaan ja laivalla Tukholmaan, oltiin vajaa viikko ihanassa pienessä Tukholman lähellä olevassa Nackan kaupungissa hotellissa. Se reissu oli tosi helppo ja ihana. Omaan autoon sai pakata mukaan niin paljon kaikkea mitä tarvitsi. 🙂 Pakattiin mukaan maitokorviketta, vaippoja, vaunut, matkasänky ja vaikka mitä! Takakontti oli ihan tupaten täynnä. 😀

Ruotsissa oli muutenkin kiva ja turvallinen olla, kun niin moni asia muistuttaa Suomea. Meiän perheelle paras vaihtoehto ekaksi ulkomaanmatkaksi oli siis tämä! 🙂

Toinen matka ulkomaille oli sitten Fuerteventuraan. Lento jännitti mua varmaan enemmän kuin ketään muuta, olin tietysti kuullut kaikenlaista juttua siitä kuinka vauvaa sattuu korviin ja lento on ihan tuskaa ja on p*skat ja oksennukset päällä ja sitä ja tätä. 😀 No, meidän lento meni ihan super upeasti! Oltiin varattu meille ekan rivin paikka ja siihen sellainen ”baby basinet” ja mukana oli uusia leluja, vaihtovaatteita, maitoa, smoothieta sun muuta. Lento meni kuitenkin muita matkustajia naurattaessa ja äidin sylissä nukkuessa. Korviin lento ei koskenut Emmaa ei nousussa eikä laskussa.

Kohteessa viikko meni ihan älyttömän hienosti. Emma oppi siellä kävelemään ihan kunnolla, nukkui ekan kerran yöt läpeensä heräämättä. Viihdyttiin muutenkin tosi hyvin Fuerteventurassa ja Apollo Sport Resortissa, koska kaikki oli saatavilla helposti. Oltiin pakattu mukaan viikon tarpeisiin maitoa, koska ulkomailta saa harvoin korviketta muuta kuin jauhona. Smoothieita sai ostettua paikallisista kaupoista ja pääasiassa Emma jo tuossa vuoden ikäisenä söi niitä ruokia mitä mekin. 🙂

Tosta Fuerteventuran matkasta meille on jäänyt ihan tosi ihana fiilis. Vaikka ennen lasta ei koskaan tehty pakettimatkoja all-inclusive resortteihin, oli lapsen kanssa tuo viikko ihan luxusta, kun tosiaan kaikki oli valmiina eikä tarvinnut säätää mitään. 🙂

BabyBasinet tilattiin Apollomatkoilta jo etukäteen lennolle. Suosittelen!

Rukalle lennettiin viime kesänä mun äidin ja Emman kanssa sellaisella pienellä potkurikoneella. Se lento ei ollut mun ja mun äidin mielestä kovin kiva. 😀 Mutta Emma viihtyi oikein hyvin, vaikka oli ahdasta ja lentokone pomppi kuin Linnanmäen laitteet. Tälläkään lennolla ei Emmalla tuntunut korvissa yhtään mitään.

Nyt viimeisin lomamatka olikin siis tämä Välimeren risteily, jolta palattiin kotiin eilen. En voi muuta kuin hehkuttaa!! Lennot meni taas ihan huikeasti Emman kanssa. Nyt Emma selkeästi huomasi, että korvat meni lukkoon nousussa ja laskussa, mutta se vaan nauratti ja Tuukan kanssa ne sitten haukotteli, nauroi ja joi vettä, että korvat aukeaa. 4h lento Barcelonaan muutenkin meni oikein hyvin. Takaisin tullessa oli turbulenssia, josta mä olin vähän kauhuissani, mutta Emma ei moksiskaan.

Laivalla Emman kanssa oli ihan tosi helppoa olla. Pitkiä käytäviä, missä juosta! Leikkihuoneita, karuselleja, uima-altaita ja vaikka mitä! Myös tuolla laivalla se, että ruokaa oli aina saatavilla oli huippu juttu. Aamupalalla saatiin aina mahat täyteen ja kun kohdekaupungeista tultiin takaisin laivalle, käppäiltiin aina suoraan johonkin ravintolaan syömään.

Yksi juttu, mikä oltais voitu tehdä toisin, olis ollut matkarattaat mukaan! 😀 Emma ei hirveästi viihdy enää rattaissa, mutta tuolla kun kohteissa tuli kuitenkin käveltyä päivän aikana se reilu 20 000 askelta, olis välillä ollut rattaat paikallaan. Me sitten Tuukan kanssa hauikset maitohapoilla kannettiin Emmaa vuorotellen, kun eihän Emma tietysti ihan koko ajan jaksanut kävellä pienillä jaloillaan. Niin ja päikkärit tuli nukuttua meiän sylissä, kun rattaita ei ollut. 😉

matkustaminen lapsen kanssa

Jos jotain vinkkejä voisin antaa omien kokemuksien perusteella, niin tässä olis muutama:

• Lentomatkalle mukaan: vaihtovaatteet (kaiken varalta), leluja ja jotain syötävää. Hyvä idea oli tehdä taaperolle ”yllärilaukku”. Pakattiin Emman pieni reppu täyteen kivoja juttuja; pari uutta lelua ja muutamia suosikkileluja ja kirja. Niitä oli kiva kaivella sieltä matkan aikana. Myös muutama lasten sovellus kännykkään, mm. väritysjutut ja erilaiset palapelit, jotka ei tarvi nettiyhteyttä.
  • Matkarattaat mukaan, jos lapsi sen ikäinen ettei välttämättä ihan kaikkia matkoja vielä jaksa kävellä.
  • Hyvät kengät niin lapselle kuin itsellekin! 😉 Hengittävät ja mukavat vaatteet päälle. Vettä ja jotain pientä evästä aina laukussa mukana, itselle ja lapselle. 😀

***

Kotimaan matkoja ollaan myös tehty paljon ja nyt viime kesänä myös karavaanarireissu! 🙂 Sen aikana käytiin myös Ruotsin puolella. Laitan tähän vielä alle muutaman matkapostauksen, niin voitte niistä lukea lisää. Kaiken kaikkiaan me ollaan sitä mieltä, että matkustaminen kannattaa aina – lapsi ei saa olla sille este. Kunhan matkustaa ns. lapsen ehdoilla, saa lapsikin matkustelusta paljon! 🙂

Ihanaa viikon starttia kaikille! 🙂

Taaperon unihommat – 6 vinkkiä nukutukseen!

Joo!! 🙂 Tästä lähtien (viime kesä) on riehuminen ollut kivempaa, kuin nukkuminen.

…ounou! Tää on asia, josta luulin ettei enää tarttis kirjoittaa. 😀 Olin hölmö, koska tottakai! Vaiheita, vaiheita ja sitten taas vaiheita. Nyt vaihe on se, että kohta 2-vee taaperomme koettelee hermojamme ja tsekkailee miten saa venytettyä nukkumaanmenoa mahdollisimman pitkälle. Lapset on viisaita, sen oon oppinut.

Meillä on nyt reilun viikon verran ollut nukahtaminen ihan yhtä horroria! Emma alkaa olemaan väsynyt siinä klo 20 maissa, pyytää jo nukkumaan monesti. On menty sänkyyn, laulettu unilaulu, silitelty jne ja Emma melkein nukahtanut ja sitten yhtäkkiä tsadaa ja ylös istumaan! Vääntö alkaa, tahtoo kirjaa, tahtoo syliin, tahtoo isin, tahtoo äidin, tahtoo leikkimään, tulee itku, huutaa ei-ei-ei, menee pötkölleen, kuuntelee kirjaa n.2 sekuntia, nousee ylös, tahtoo isin, tahtoo äidin, tahtoo leikkimään…

Tilasin jo yks ilta epätoivon hetkillä unikoulu-verkkokurssin, siellä oli kyllä hyviä vinkkejä. Kokonaan en oo ehtinyt siihen tutustumaan edes. Ja pakkohan mun oli avautua tästä aiheesta storyn puolella IG:ssä, missä sitten sainkin ihan hurjan määrän yksityisviestillä vinkkejä! KIITOS KAIKILLE TOSI PALJON!! Muutamat vinkit toistui, eli ne on varmasti hyväksi havaittuja. Ajattelin nyt jakaa tässä yleisimpiä vinkkejä joita sain, koska sain myös monta viestiä sisällöllä: En osaa auttaa tai antaa vinkkejä, mutta sen vaan sanon, että tiedän tasan mitkä fiilikset sulla on nyt. Täällä myös ihan yhtä hulinaa ja raivoamista nukahtaminen. Pistätkö vinkkejä jakoon, jos saat?

Ja minähän pistän! Tässä vinkit, joita oon saanut:

1. Kani, joka tahtoi nukahtaa – Tätä kirjaa mulle suositteli useampikin äiti! 🙂 Tää on joku hypnoottisen hyvä unikirja, johon kaikki vaan nukahtaa. 😀 Aion siis todellakin tilata tän! Kirjasta sanotaan kirjakaupan sivullakin näin: Maailman myydyin iltasatu tainnuttaa kaikki iltakukkujat! Sisältää lukuohjeet ja tehokkaita psykologisia rentoutumiskeinoja.
  2. Puhumattomuus – Muutama äiti antoi hyvän vinkin, että kun ”hyvää yötä” on kerran sanottu, sen jälkeen ei enää puhuta tai reagoida lapsen juttuihin. Voidaan olla lähellä, istua sängyn vieressä ja vaikka silittää, mutta ei enää lauleta unilauluja, lueta kirjaa tai vastata lapsen kysymyksiin tai muihin temppuiluihin. Lapsi kyllästyy ja rauhoittuu. 😉 Toimi meillä ainakin eilen, katotaan toimiiko myös tänään!
  3. Aina takaisin sänkyyn – Tämä vinkki tuli kymmeniä kertoja. Taapero sänkyyn, unilaulu tai unisatu, jonka jälkeen hyvän yön toivotukset. Sitten itse pois huoneesta ja ovi raolleen. Kun taapero tulee pois sängystä ja huoneesta, kannetaan hänet takaisin sänkyyn sanomatta sanaakaan. Peitellään ja lähdetään uudestaan. Tätä toistetaan kunnes taapero väsähtää. 🙂 Ekana iltana voi joutua tekemään kymmeniä kertoja, tokana vähän vähemmän ja muutama ilta kuulemma riittää, sitten taapero tottuu ja nukahtaa itse.
  4. Nukkumaanmenon aikaistaminen – Moni kysyi, jos Emma on jo yliväsynyt kasin maissa ja siksi ei rauhoitu sänkyyn. Puoli tuntia aiemmin sänkyyn ja sitten samat iltarutiinit kuin aina ennenkin.
  5. Mukavien juttujen tekeminen sängyssä – Näille taaperoille tulee helposti ikävä fiilis sängystä, sinne on ”pakko” nukahtaa ja siihen liittyy huonoja muistoja. Kun taaperon kanssa menee sänkyyn, peittelee ja kyselee vähän oliko mukava päivä päiväkodissa ja juttelee mukavia. Voi laskea varpaat ja sormet ja kertoa jonkun mukavan yhteisen muiston. Tämän jälkeen unilaulu tai unisatu, jonka jälkeen hyvän yön toivotukset ja sitten vieressä hetken aikaa istuminen hiljaa.
  6. Muita hyviä lisäkeinoja – Sain myös muutamia pieniä ideoita, joita voi tehdä rauhoittaakseen taaperoa. Jalkahieronta, rauhallisesti ja lempeästi jalkapöydän ja pikkuvarpaan hieromista. Unimusiikki, youtubesta tai jostain mobilesta rauhoittavaa unimusiikkia taustalle. Lämmin kylpy ennen iltapalaa, lämmin vesi, yöpuku päälle, iltapala ja sitten nukkumaan.

Eilen Emma nukahti jopa 40 minuutissa! Se on siis hyvä aika! 😉 Kokeilin tosiaan tuota kohtaa 2. Tai oikeastaan kohtia 5 ja 2, ensin juttelin mukavia Emman kanssa peiteltyäni hänet. Laskettiin myös varpaat ja ihasteltiin sukkia, jotka isi oli Emmalle laittanut. Tarkistettiin, että kainalossa oli pupu ja äitipupu. Sitten lauloin unilaulun, saman jonka joka ilta. Laulun ajan silittelin Emmaa ja laulun loputtua sanoin hyvää yötä. Jäin sängyn viereen istumaan, tuijottelin muualle ja olin vaan hiljaa rauhassa. Emma jotain yritti kysellä ja nousi kerran istumaan. Laitoin hänet takaisin makuulle, peittelin ja jatkoin istumista. Sitten Emma nukahti. 🙂

Tänäänhän voi olla taas aivan uudet jutut mielessä ja vaikka minkälainen riehu päällä, eikä puhumattomuus auta. Mutta kokeilen samaa tekniikkaa silti tänään. Huomenna ollaankin sitten Barcelonassa yötä hotellissa ja sen jälkeen viikko siellä Välimeren risteilyllä. Katotaan miten unihommat jatkuu kotiinpaluun jälkeen, mutta näillä vinkeillä uskon, että päästään hyvään! 🙂

***

Rauhallista, uneliasta ja ihanaa viikonloppua kaikille!