Seksi pitää pöpöt poissa?

Flunssakausi käy kuumana. Yksi jos toinen on kipeänä ja jollei vielä ihan sängyn omana, niin ainakin vähän paleltaa ja kurkussakin tuntuu kaktuksen piikit.

DCIM102GOPRO

Miten voisi lisätä vastustuskykyä ja pitää pöpöt loitolla?
Tietysti ravinto vaikuttaa. Mitä paremmin syöt, sen varmemmin pysyy elimistön tulehdustilat kurissa. On tutkittu, että erinäiset höttöhiilarit, kovin rasvainen ruoka, punainen liha ja maitotuotteet eivät ainakaan auta elimistöä ja suoliston mikrobeja voimaan hyvin ja lisäämään vastustuskykyä. On myös tutkittu, että paljon kalaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sisältävät ruokavaliot ovat elimistölle parempia tässäkin suhteessa.

DCIM102GOPRO

Vaikka ei olekaan suoria todisteita siitä, että liikkuminen voisi varsinaisesti ehkäistä flunssaa, terveiden elämäntapojen noudattaminen ja riittävä uni, hyvän ravinnon ja liikunnan kanssa auttaa vahvistamaan vastustuskykyä. Kevyt liikunta voi jopa piristää immuunisysteemiä. Tietysti jos tuntuu todella jo siltä, että se flunssa on iskenyt päälle, ei kannata lähteä tekemään mitään treeniä vaan silloin pitää levätä.

Nyt koputan puuta. Itse en ole ollut kipeänä lähes kolmeen vuoteen. Ihan pientä nenän niiskuttelua tai kurkun kutinaa on tainnut pari kertaa tänä aikana olla, mutta varsinaisesti en ole kipeänä ollut. Uskon täysin siihen, että nämä elämäntavat joita noudatan on pitäneet pöpöt loitolla. Uskon kokonaisuuden vaikuttavan tässäkin asiassa. Hyvinvointi niin henkisesti kuin fyysisestikin on toiminut itselläni. Uskon myös, että asiat joiden tekeminen vapauttaa endorfiinia kehossa, auttaa pysymään terveenä. Endorfiineja vapautuu esimerkiksi pitkäkestoisen liikunnan, mielimusiikin kuuntelun, nauramisen ja seksin yhteydessä.

Ilta-Sanomien artikkeli kertoi kuinka talven yli voi selvitä terveenä. Siellä kerrottiin, että on tutkittu jos harrastaa kerran tai kaksi viikossa seksiä, pysyy varmemmin terveenä. 😉 Vähintään kaksi orgasmia viikossa auttaa HS:n mukaan myös muihin asioihin. Se muun muassa vähentää miesten kuolleisuutta.

Itse uskon siihen, että mikä tahansa asia mikä pistää hymyilyttämään ja pitää mielen positiivisena auttaa myös pysymään terveenä. On se sitten vaikka tanssia, seksiä, ystävien kanssa nauramista tai hyvän musiikin kuuntelemista. Nauru voi edistää terveyttä myös pitkäaikaisesti. Se voi parantaa immuniteettia. Negatiiviset ajatukset voivat vaikuttaa kehoon nostamalla stressiä sekä heikentämällä näin elimistön puolustuskykyä.

Tietysti hygienia on yksi tärkeimmistä seikoista pitämään flunssapöpöt kaukana. Käsiä pitää pestä usein. Ja aivastelu sekä yskiminen julkisissa tiloissa pitäisi suunnata aina nenäliinaan tai vaikkapa siihen omaan kyynertaipeeseen, mutta ei  suu ammollaan kaikkia muita ihmisiä päin.

***

Mitkä on sinun keinosi pysyä terveenä ja välttää ne flunssapöpöt?

DCIM102GOPRO
Eilen vapautui endorfiinia EtnoFitneksessä. 🙂

Kuinka vaikea on heiluttaa peppua.

G03870521Dancehall Queenstyle! Love love love it!!! Vaikka olin super innoissani viime kauden Dancehall Reggaesta, niin voisin kyllä sanoa tehneeni oikean valinnan kun siirryin nyt Queenstylen pariin.

Kolme viikkoa sitten maanantaina alkoi siis uusi tanssiharrastukseni Etnofitneksellä.
Opettajana on sama ihana Mari Lindström ja reggae vaihtui queenstyleen. Tunnit on erilaisia ja kroppa joutuu enemmän koetukselle. Ja mä niin rakastan sitä!!

Queenstyle sisältää siis paljon lattiakoreografiaa ja akrobatiaa. Kärrynpyöriä ja erilaisia kuperkeikkoja tehdään joka tunti. Päälläseisonta tulee jossain vaiheessa mukaan ja peppu heiluu vielä enemmän kuin reggaessa. 😉 Ja voi ristus, että voikin olla vaikeeta ja raskasta heiluttaa peppua. 😀

Ryhti hyvä, keskivartalon tuki tiptop!
Ryhti hyvä, keskivartalon tuki tiptop!

Jalat on kovilla, keskivartalo on käytössä koko ajan. Ja sitten vielä se, että kontillaan maassa pitäis pystyä heiluttamaan pakaroita persposki kerrallaan. 😀 Hahaha!! Mutta on niin siistiä taas kokeilla ja oppia jotain uutta. Voitte kuvitella miltä tuntui ekalla tunnilla katsoa omaa pyllyä peilistä ja samalla katsoa kun Mari näyttää hienosti miten kannikat pitäisi heilua eli  ”bouncata” vuorotellen. Ja sitten kun sitä siinä yritti niin maan pirusti ja missään ei liikahtanut senttiäkään. 😀 😀

G0386995Tunnilla tehdään paljon kehonpainojuttuja, lämmitellään toki aina todella hyvin ja sen lisäksi tehdään ihan lihaskuntoliikkeitä esim. vatsalihaksille, jaloille ja yläkropalle. Tunti on aina 75min pituinen ja alussa tehdään lämmittelyt, sitten lattianpoikki-juttuja ja loppuun koreografiaa.

DCIM102GOPRO DCIM102GOPROVenyvyys- ja liikkuvuusharjoituksia tehdään myös. Mä oikein odotan, että syksyn aikana pääsen vielä alemmas spagaatissa ja ehkä jouluun mennessä saisin sen kokonaan onnistumaan. Toki sitä varten tarvii venytellä useammin kuin kerran viikossa tanssitunnin puitteissa. 😉 On ihana haastaa kehoa eri tavalla ja uusilla liikkeillä.

DCIM102GOPRONyt jo odotan ensi viikon maanantaita, että pääsen taas sheikkaamaan, kokeilemaan uusia juttuja ja haastamaan itseäni. Kaiken muun hyvän lisäksi tunneilla on super hauskaa! Hyvä porukka ja mahtava opettajamme. <3 Ensi viikkoa odotellessa!

DCIM102GOPRO***

Tähän loppuun haluan jakaa teille meidän upean opettajamme Marin videon. Siis huikea nainen!! Niin tanssijana, opettajana kuin ihan vaan inspiroijana. Ja mikä kroppa!! <3

Ensimmäinen pätkä on Dancehall Reggaeta (mitä mäkin tanssin Marin opeissa viime kauden) ja toinen pätkä Queenstyleä!
Videon on kuvannut ja editoinut breikkaajana tunnettu Jussi Focus Sirviö.