Huono olo ja väsyttää – keho ja mieli tottuu.

Onko sulla usein väsynyt olo ja vähän kiukuttaa? Vielä kylkiäisenä sellainen pikkuisen huono olo ja ehkä vielä päänsärkykin kaupan päälle. Niin ja siis raskaustestin tekeminen ei oo mielessä. 😉 Jep, näitä oireita moni kokee raskauden alkuvaiheessa. Mutta nyt en siis puhu niistä.

Mullakin oli tällanen olo pitkään loppukeväästä ja alkukesästä. Mä kirjoitin blogiinkin, että mun täytyy käydä mittauttamassa kaikenlaiset arvot ja mennä lääkäriin jne.. Mutta tiettekö! Se väsynyt olo ja energioiden laahaaminen johtui mun syömisistä ja henkisestä kuormasta. Silti siihen jotenkin jo tottui, tällaista tää nyt vaan on. Mutta nyt kun onkin taas oma itsensä, energiat kohdillaan ja ilo ylimmillään – huomaa sen eron.

Mä tunnen sen mun kehossa niin super tarkasti, kun se voi sisältä hyvin. Mulle tulee sellainen kevyt olo, helppo hengittää, iho on kuulas ja silmätkin jotenkin kirkkaat. 🙂 Ja kaikki johtuu siitä, että ei mätä sokeria turpaan joka päivä. Plus tietysti omalla kohdalla ne FODMAP-hiilihydraatit on lisäks niitä, joita täytyy vältellä. Mutta kun syön niin kuin mun keho on oikeutettu saamaan ravintoa – toimin kuin duracel-pupu! 😀

Myös se, että oon oikeasti miettinyt paljon niitä asioita mitkä mua stressaa tai jollain tapaa ahdistaa. Miettinyt syitä ja tehnyt töitä ajatuspuolella. 🙂

Liiallinen sokerin määrä siis vaikuttaa mm. unen laatuun, aiheuttaa ummetusta, ilmavaivoja, migreenikohtauksia, tekee ihosta epäpuhtaan jne.. Sokeri on myös se, joka heittää energiat nopeasti kattoon ja yhtä nopeasti alas.

Mun vinkki onkin nyt kaikille väsymyksestä ja nuutuneesta olosta kärsiville tarkkailla vähän omia syömisiä. Mitä syö, kuinka usein syö, juoko tarpeeksi vettä, syökö tarpeeksi monipuolisesti, miten paljon sitä sokeria kuluu päivässä? Miettiä myös sitä, että turpooko maha aina maitorahkan jälkeen tai raa’asta sipulista? Kokeilla vähän erilaisia juttuja niissä omissa syömisissä ja kattoa auttaisko se jo niihin energiatasoihin. 🙂

Toki jos nyt on aivan lopen uupunut ja joka päivä sattuu päähän ja mahaan ja joka paikkaan, kannattaa lääkärissä käydä ottamassa esim. ne ferritiiniarvot ja kilpirauhasarvot jne. Mutta silti sen oman syömisen tarkkailu on ihan hyvä juttu! Kuinka moni teistä on pitänyt joskus ruokapäiväkirjaa? Kokeilkaapa! Ihan vaikka kaksi päivää. Kirjatkaa ylös kaikki mitä syötte (huijaamatta) ja myös mitä juotte. Kirjatkaa ylös myös kellonajat kun syötte. Tarkistelkaa sitten näitä päiväkirjoja, onko ruokailujen välissä 8h tai syöttekö vaan eineksiä? Onko päiväkirjoissa näkyvissä myös vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia? Entä se sokeri? Meneekö herkkuja (vaikka pienssäkin määrässä) päivittäin? Testatkaa tätä! 🙂

Moni valittelee väsymystä ja ihmettelee, että miks on niin apea mieli eikä jaksa tehdä mitään. Niin mäkin tein, ehkä osa teistä muistaakin. 😉 Mutta syy voikin olla niinkin yksinkertainen, kuin se oma ruokailu. Moni myös kokee stressiä syksyn tullen, kesälomien loputtua ja arjen alettua. Stressiä voi lisätä se, että ”pitää” tehdä skarppausta elämäntavoissa ja lähdetään heti kauheella höökiksellä vetämään seitsemän treeniä viikossa ja syödään vaan yks kuiva kananrintafile päivässä. 😀 Tottakai sekin väsyttää! Muutenkin pitää muistaa myös tarkkailla sitä, miten paljon siellä henkisen kapasiteetin kohdalla on painolastia. Ja miksi?

Monesti tuntuu myös, että kun lähdetään tekemään esim. elämäntapamuutoksia, ei keskitytä ihan niihin olennaisiin asioihin. Jos ruokailutavat ja ruokailurytmi on pielessä ja herkutkin maistuu melkein päivittäin – onko silloin kannattavaa keskittyä siihen, syökö päivässä yhden hedelmän tai kaksi? Entä jos aloittaa urheilemisen pitkän tauon jälkeen, onko heti oltava kaikenlaiset bcaa:t ja laturit ja palarit laukussa mukana? Vai riittäisikö ihan se, että sinne treenaamaan pääsee alkuun edes sen muutaman kerran viikossa ja sitten katsoo, että saa tarpeeksi ravintoa ja oikeita ravintoaineita ihan normi kotiruuasta. 😉 Niin ja sitä lepoa ja palautumista. Niin mielelle, kuin kehollekin. Eikö vaan?

Jos teitä kiinnostaa seurata myös muita meitä hyvinvoinnin ammattilaisia, jotka puhutaan näistä asioista. Niin tässäpä muutamia ihania seurattavia vaikuttajia:

***

Eka viikko takana!

Viime viikon keskiviikkona 25.7 julkaisin postauksen Unelmakroppani? Kerroin siinä vähän mun tavotteista syksyä kohden ja kerroin lähtötilanteen lihaskuntotesteissä myös. 🙂 Lupasin kertoa teille kerran viikossa, että miten projekti #kohtiterveempääminää etenee. Nyt on on eka viikko takana!

Jo viime viikon perjantaina, kun olin ollut alkuviikosta lähtien syömättä herkkuja ja miettinyt tarkasti mitä raaka-aineita voin syödä ettei maha turpoa ja kipuile, huomasin eron vatsassa ja koko kropassa. 🙂 Se on tosi jännä, että miten nopeasti se kroppa alkaa reagoimaan vastaan, kun sitä kohtelee oikein. Perjantaina meillä oli Iltalehden treenikuvaukset ja olin iloinen aamulla, kun maha ei turvottanut yhtään!

Se fiilis mikä vatsassa on silloin, kun on syönyt hyvin on niin ihana. Turvotuksen kaverina nimittäin on aina mukana myös kivut. Siispä, kun turvotus oli poissa perjantaina aamusta, oli myös kivut poissa. Ja kyllä oli mukava tehdä askelkyykkyä puiden lomassa, kun ei mihinkään sattunut!

Perjantaina käytiin kuvausten jälkeen Korkeasaaressa ja siellä söin pehmisjäätelöä Emman kanssa vähän. Mutta illalla kaupassa, kun Tuukka päätti pitää herkkupäivänsä, pysyin itse tiukkana. Se oli sellainen voittajahetki! 😀 Olis ollut niin helppo ostaa myös karkkia siinä samalla Tuukan kanssa, mutta kun olin päättänyt pitää oman herkkupäiväni vasta lauantaina, pysyin päätöksessä. Olin menossa lauantaina leffaan ekan kerran kahteen vuoteen ( 😀 ) ja halusin ostaa sinne irtokarkkia ja poppareita.

Puhuttiin Tuukan kanssa myös siitä, että mitä jos sitten joskus syö vähän keksiä tai maistaa jäätelöä vaikkei olekaan se varsinainen herkkupäivä. Tultiin siihen tulokseen, että tällaisen pienen extran voi antaa tapahtua kerran viikossa. Mutta jos niitä vapautuksia alkaa antamaan joka päivä, huomaa yhtäkkiä taas olevansa siinä tilanteessa, että syö jotain pientä joka päivä. Se taas ei palvele sitä omaa hyvinvointia.

Kisiksellä lauantaina treenaamassa!

Mä huomaan mun kasvoissa heti, jos oon herkutellut paljon. Kesälomalla huomasin, että kasvot oli turvoksissa ja näppyjä tuli vähän joka paikkaan, kun herkuttelin päivittäin. Kun taas nyt oon ollut viikon herkuttelematta päivittäin, huomaan sen heti mun kasvoissa. Ei oo näpyn näppyä ja turvotuskin on tiessään.

Syömisten suhteen on siis kaikki sujunu tosi hyvin ekan viikon aikana. Treeniä ei oo ollut ihan niin paljoa, kun olis voinut toivoa. Oon ehtinyt treenaamaan vaan pari kertaa. Mutta toisaalta sitten muina päivinä oon kuitenkin juossut pää kolmantena jalkana Emman perässä. 😉 Haha. Ei mutta siis joka päivä on aktiviisuustaso ollut hyvä ja askelia on tullut otettua päivittäin 15 000 – 20 000:n välistä.

Musta tuntuu, että nää helteet tekee myös sen ettei jaksa ihan niin paljon treenata mitä sitten vähän viileämmällä. Lauantaina kun käytiin Tuukan kanssa vuorovedoin tekemässä treeni Töölön Kisahallilla, oli se hien määrä ihan älytön. Siis treenin aikana ja heti taas sen jälkeen.

IG-tv:n puolelta löytyy nyt muuten mun eka video, se on treenivideo ja sen voi kattoa TÄSTÄ linkistä. Tuun IG-tv:hen laittamaan näitä samantyyppisiä treenivideoita jatkossakin. Plus ehkä jotain muitakin videoita. 😉

Mites teillä muilla on lähtenyt käyntiin paluu treenien ja hyvin ruokavalintojen pariin? Kyllä mulla on ollut muutamana iltana väsymyksen koittaessa sellainen olo, että jos nyt olis kaapissa suklaata, ni söisin! Onneks ei oo ollut! 😉

Jos nää mun Yveten treenivaatteet inspaa teitä, niin muistakaa käyttää koodia MONNA20 ja saatte alea normaalihintaisista tuotteista sen -20% !! 🙂

***