Mitä jos sohva houkuttaa enemmän kuin treeni?

Tässä hetki sitten oli juttua useammassakin blogissa äitien tekosyistä tai oikeista syistä laiskuudelle, liikkumattomuudelle ja lihavuudelle. En ota nyt sen enempää kantaa kirjoituksiin. Hyviä kirjoituksia oli suurin osa.. 😉 Osa ehkä ”hieman” syyllistäviä. 😀

Mutta, mitä jos sohva houkuttaa enemmän kuin treeni? Mitä jos elämässä tulee sellaisia vaiheita, että ei vain kertakaikkiaan kiinnosta rampata kuntosalilla tai jumpissa? Eikö se oo sallittua? Oli sitten äiti, isä tai lapseton sinkku!

Eikö kuitenkin moni asia elämässä mene aaltoillen eteenpäin? Onko kaikesta suoriuduttava 24/7 korkealla intensiteetillä ja ihan joka ikinen päivä vuodessa? Eikö välillä voi ihan vaan olla ja suoda sen olemisen itselleen? Mitä sen on väliä, jos joskus tulee sellainen vaihe elämässä, että se oman kropan peilikuva ei kiinnosta niin paljoa? Tai ehkä jopa kiinnostaa, mutta ettei se sixpäkki ja pyöreä peppu olekaan ihan joka päivä siellä TAVOITE NRO 1:senä mielessä?

On jotenkin aika hurjaa lukea, kun joka tuutista ponnahtaa otsikoita: SAAVUTA UNELMASI – ÄLÄ ANNA PERIKSI – NÄIN ONNISTUT – MUISTA JAHDATA UNELMIASI! Siis se on upeaa, että onnistumisen tunteita ja vinkkejä siihen, kuinka voi oikeasti saavuttaa niitä unelmia jaetaan. Niissä jutuissa on ehdottomasti pointtia! Mutta jos koko elämä on yhtä unelmien jahtaamista, niin missä vaiheessa sitä ehtii sitten elämään?

Kyllä mulle ainakin itselleni on aina tehnyt hyvää pienet breikit treenaamisessa ja ”hyvinvointivouhotuksessa”. Myös silloin, kun ei ollut vielä lasta. 😉 Eikä ne breikit oo nyt eikä oo ollut silloinkaan mitään tekosyitä. Eikä myöskään missään nimessä sitä, että olisin jollain tapaa luovuttanut hyvinvoinnin suhteen. Ei todella! Mutta pieni tauko tekee välillä hyvää.

Kuitenkin niiden unelmien jahtaamisen paine on aika kova nykyään. Sen vuoksi välillä tuleekin syyllinen olo, kun ei ehdi salille vaikka herää 06.00 ja ei pysähdy sekunniksikaan ennen klo 22. Ajatelkaa! Missä ihmeen välissä siinä ehtisi salille?! Sanoohan se järkikin, että ei ehdi. Mutta silti saattaa tulla huono omatunto, miten minä en nyt sitten saanut jostain puristettua sitä aikaa?!

Oon ehdottomasti sitä mieltä, että unelmia ja tavoitteita on hyvä olla. Ei se kroppa sieltä miksikään muutu, jos vaan valittaa ja pähkäilee. Jos asettaa tavoitteita, on niitä kohti helpompi edetä. Suunnitelmallisuus arjessa toimii ja sitä kautta sitä aikaa treeneille ehkä löytyy! 🙂 Mutta ei sekään ole väärin, jos kaikkein kiireisimmissä tai väsyneimmissä elämäntilanteissa suo itselleen aikaa levätä ja olla. Kyllä sitä sitten taas ehtii sinne salillekin, kun aika on siihen valmis!

Mä oon huomannut, että jos pitää pienen breikin välillä – on into palata takaisin treenien pariin taas kahta kovempi! 

Kysyin instagramissa teiltä aiheeseen liittyen kolme kysymystä. Lupasin lisätä tähän postaukseen vastausprosentit. 🙂 Nämä prosentit otettu klo 22.30, tällöin kyselyä oli takana 11 tuntia. Näin te vastasitte:

  1. Onko äitiys tekosyy lihomiselle? KYLLÄ 15% EI 85%
  2. Eikö se oo ihan ok, jos välillä sohva on kivempi paikka kun kuntosali? KYLLÄ 93% EI 7%
  3. Muistatko sä jahdata unelmiasi 24/7? KYLLÄ 23% EN 77%

***

Mitä ajatuksia tämä herättää teissä? Voiko sohva välillä olla kivempi paikka kuin treenisali tai lenkkipolku? Onko ihan ok välillä pitää breikkiä?

Polar M430 – Kello tarpeeseen?

* Postauksen kellot sponsoroitu: Polar Suomi

Me saatiin Tuukan kanssa muutama viikko sitten Polarin M430 sykekellot testiin. Tätä mallia kutsutaan juoksukelloksi, mutta se on myös paljon muuta! Varsinkin mulle, joka ei juokse. 😉 Innostuin tästä kellosta niin, että haluan jakaa teillekin innon! 😀

Ollaan käytetty kelloja joka päivä ja joka ikinen yö. Niihin jää nimittäin koukkuun! Ajattelin nyt kertoa teille omat suositukseni kellosta.

Syke ranteesta

Ihan ensin on hehkutettava sykkeen mittaustapaa. Kello nimittäin mittaa sykkeen ranteesta! Kellon mukana tulee myös sykevyö, jota kannattaa käyttää HIIT-tyylisissä treeneissä, joissa sykkeen vaihtelut on nopeita ja suuria. Mutta päivittäisessä ns. arkikäytössä kello mittaa sykkeen ranteesta luotettavasti. Samoin esim. salitreenissä, kävelylenkillä ja muissa liikuntamuodoissa, joissa syke nousee tasaisesti. Itselleni tämä on ollut huippu juttu, koska en todellakaan aina muista ottaa sykevyötä mukaan jos lähden vaunulenkille tai vaikkapa sinne salille.

Aktiivisuusmittari

Tämä on koukuttava osuus! Kello mittaa päivittäistä aktiivisuuttasi. Kelloon laitetaan sen käyttöönotossa omat tiedot; mm. paino, sukupuoli, oma aktiivisuustaso treeni x krt / vko jne.. Se myös mittaa leposykkeesi. Näiden tietojen mukaan kello laskee aktiivisuutta päivän aikana. Se laskee askeleet ja syketasot, kuinka raskasta arkiaktiivisuutta teet päivän aikana jne. Ihan huikea!

Monesti oma aktiivisuustaso on yllättänyt, ihan sellaisina päivinä kun vain tallaa Emman perässä ja käy kaupassa jne, on aktiivisuus helposti yli 100% ja askeleet yli 15 000. Fuerteventurassa askeleet heilui joka päivä siellä 25 000 – 30 000 välissä ja muutamana päivänä jopa yli!

On ollut myös tosi hauska vähän vertailla Tuukan kanssa meidän päiviä. Mun päivissä aktiivisuustaso nousee helpommin isommaksi kuin Tuukan, ihan jo sen vuoksi, että Tuukalla on parempi kestävyystaso.

Unen seuranta

Tähän myös jää koukkuun! 😀 Kello mittaa unen laadun, keston ja keskeytykset. Tämä on ollut ihan super mielenkiintoinen! Esimerkiksi viime yöstä kello sanoo näin: Uniaika 7h 2min, varsinainen uni 6h 34min. Nukuit melko hyvin, valvoit kuitenkin pitkiä aikoja ja unesi keskeytyi monta kertaa. Tämä yö oli sellainen, kun kävin antamassa Emmalle tuttia pariin otteeseen ja rauhottelin häntä aina hetken aikaa. Eli hyvin ”normaali” yö. Kello antaa myös ns. pisteet yölle, vaikka 2,7 / 5. Hassua on se, että niinä öinä kun nukun korvatulpat päässä ja Tuukka käy laittamassa Emmalle tuttia, on silti niitä katkoja unessa.

Itse en oo käyttänyt vielä kertaakaan sykevyötä, koska kaikki info on tullut ranteesta! Myös treenissä syke on tullut mukana sen noustessa ja laskiessa.

Me aina Tuukan kanssa tosiaan iltaisin vertaillaan, että kummalla oli enemmän askelia ja kumman aktiivisuustaso oli isompi. 😀 Se on hauska yhteinen juttu! Myös kaloriseuranta on hyvä, näkee oikeasti miten paljon sitä pitää muistaa syödä päivän aikana!

Tykkään tosi paljon myös Polarin helposta käytöstä. Mun mielestäni se on helpompi käyttää kuin moni muu sykekello. Jotenkin yksinkertainen ja selkeä! 🙂

***

Että jos hyvää joululahjaideaa itselle tai kumppanille kaipaa, niin tästä yksi sellainen! <3