Smoothie – tuo päivän pelastaja!

* Yhteistyössä: Valio PROfeel

valio

Aloitan lähes joka päivä aamuni smoothiella. Se on vain niin helppo aamupala. Varsinkin jos on aamu, että ei ole hirveästi aikaa – on smoothie mulle päivän pelastaja!

Tykkään hitaista aamuista, silloin teen monesti itselleni oikein ison aamupalan. Keitän kahvia, teen smoothien ja vielä leivätkin kylkeen. Nautiskelen aamiaisesta sitten oikein ajan kanssa, usein jotain ohjelmaa tv:stä tai Netflixistä katsoen. Viikonloppuisin usein teemme tämän kaiken yhdessä mieheni kanssa.

smoothie

Smoothie valmistuu lähes aina ihan samalla reseptillä. Heraproteiinin maku saattaa vaihdella ja proteiinin valmistajakin, mutta nyt vakkariksi on muodostunut Valion PROfeel heraproteiinit. Laktoosittomuutensa takia nämä Valion herat eivät tuota minkäänlaisia väänteitä vatsaan.

Resepti, jota lähes aina käytän menee näin:
* 40g heraproteiinia
* 1 banaani
* 100g pakastemustikoita
* 100g pakastepuolukoita
* 4 rkl maustamatonta soijajugurttia
* loraus vettä

smoothieresepti

Välillä lisään mukaan muitakin hedelmiä banaanin lisäksi tai muita marjoja. Mutta tämä on sellainen helppo aamupala, koska sen tekeminen menee vaikka silmät kiinni.

Smoothieen meillä löytyy aina kaapista tarpeet. Teemme molemmat smoothien silloin tällöin myös välipalaksi. Smoothien sekaan saa niin helposti ympättyä kaiken ”tarpeellisen” ja siitä saa helposti energiarikkaan aamu -, väli – tai iltapalan.

valio profeel

Proteiinia suositellaan nautittavaksi noin 10–20 prosenttia koko päivän energiantarpeesta. Aikuisella se tarkoittaa tavallisesti 1,1–1,3 grammaa painokiloa kohti päivässä. Proteiinin tarve vaihtelee elämäntilanteen ja aktiivisuuden mukaan ja voi olla jopa kaksi grammaa painokiloa kohti päivässä. Monesti paljon treenaaville suositellaankin, että se proteiininsaanti olisi 1,5 – 2,0 grammaa per painokilo per päivä. Proteiini on treenaajien lisäksi todella tärkeää painonhallitsijoille/pudottajille, ikäihmisille, raskaana oleville ja imettäville. Proteiini ei juuri varastoidu elimistöön, joten siksi sitä tarvitaan ruokavaliosta jatkuvasti.

Itse asiassa tässä postausta kirjoittaessani nautinkin juuri tuon kuvissa olevan lasillisen smoothieta. 😉 Että slurps vaan! <3

Valio hera

Tässä vielä kaksi aiempaa postaustani heraproteiinista:

MITEN KÄYTTÄÄ HERAPROTEIINIA?

HERKULLISTA VÄLIPALAA PROTEIINISTA!

Näistä postauksista löytyy mm. taulukko miten minkäkin kokoisen ihmisen kannattaisi proteiinia nauttia. Postauksissa myös lisäinfoa proteiinista, varsinkin tuossa ”Miten käyttää heraproteiinia”-postauksessa. 🙂

***

Ihanaa keskiviikkopäivää kaikille! <3

Monna

Herkullista välipalaa proteiinista!

* Kaupallinen yhteistyö: Valio PROfeel

Valio PROfeel

Sain pari viikkoa sitten Valiolta ison paketin uusia PROfeelin jauheita testiin. Aika nopeasti sieltä löytyi oma suosikki – nimittäin mansikkainen proteiinivälipalajauhe! <3 SLURPS!!

Valio PROfeel® proteiinivälipalajauheesta voi siis tehdä juotavaa tai syötävää välipalaa helposti. Se on tosi hyvä valinta esimerkiksi palautusjuomaksi treenin jälkeen, koska se sisältää proteeinin lisäksi hiilihydrtaattia. Jauhe sekoittuu nesteeseen helposti vaikkapa vispilällä, haarukalla tai ihan vain shakerilla. Minun suosikkimaun mansikkaisen lisäksi sitä on myös suklainen maku. Yksi desilitra (50 g) jauhetta sisältää noin 22 grammaa maitoproteiinia ja saman verran hiilihydraattia. Tämä on myös ensimmäinen laktoositon proteiinijauhe suomalaisesta maidosta.

PROfeel

Meillä kotona on tosiaan tuo mansikkainen maku mennyt melkeinpä jo loppuun, niin herkullista se on. Olen lisännyt sitä smoothien sekaan ja jugurtin sekaan. Myös veteen sekoitettuna se on hyvän makuista. Välillä itselläni välipalojen kanssa on vaikea miettiä, että mistä saisi sen proteiinin siihen lisättyä, koska maitorahkaa en enää oikeastaan syö ollenkaan. Se ei vain sopinut mahalleni. Nyt tämän proteiinivälipalajauheen ansiosta on taas ollut todella helppo keksiä proteiinipitoisia välipaloja. 🙂

Valio PROfeel® heraproteiinilisät ja proteiinivälipalajauheet sopii kaikille, jotka haluaa terveellisiä välipalavaihtoehtoja tai tarvitsee lisää proteiinia ruokavalioon. Ja yksi mikä näissä uusissa Valion jauheissa onkin erityinen plussa on niiden sopivuus myös raskauden ja imetyksen aikana! Turvallisin mielin olen siis voinut näitä nyt jo käyttää. 🙂 Raskaana olevilla ja imettävillä naisilla onkin suurentunut proteiinin tarve. Proteiinin tarve kasvaa erityisesti raskauden kahden viimeisen kolmanneksen aikana.

Valio Valio PRO

Proteiinia suositellaan nautittavaksi noin 10–20 prosenttia koko päivän energiantarpeesta. Aikuisella se tarkoittaa tavallisesti 1,1–1,3 grammaa painokiloa kohti päivässä. Proteiinin tarve vaihtelee elämäntilanteen ja aktiivisuuden mukaan ja voi olla jopa kaksi grammaa painokiloa kohti päivässä. Monesti paljon treenaaville suositellaankin, että se proteiininsaanti olisi 1,5 – 2,0 grammaa per painokilo per päivä. Proteiini on treenaajien lisäksi todella tärkeää painonhallitsijoille/pudottajille, ikäihmisille, raskaana oleville ja imettäville. Proteiini ei juuri varastoidu elimistöön, joten siksi sitä tarvitaan ruokavaliosta jatkuvasti.

proteiinitaulukko
Taulukko Valion sivuilta

Heraproteiini sisältää niitä välttämättömiä aminohappoja, joilla on vaikutusta palautumiseen ja lihaskasvuun. Heran vaikutuksia on tutkittu paljon. Erityisesti aktiiviliikkujat ja urheilijat ovat kiinnostuneita herasta ja sen vaikutuksista urheilusuorituksiin ja niistä palautumiseen. Heraproteiini sisältää haaraketjuisia aminohappoja, joiden toiminta on urheilijapiireissä liitetty mm. lihaskasvuun ja lihasvaurioiden korjaamiseen. Sen nopean imeytymisen vuoksi se onkin äärimmäisen hyvä urheiluravintolisä.

Itselleni heraproteiini on ollut jo monta vuotta tuote, joka on kuulunut lähes päivittäin ruokavalioon. On toki kausia/ajanjaksoja, jolloin en niin aktiivisesti ole heraa käyttänyt. Se on kuitenkin ainoa urheiluravintolisä, jonka olen kokenut tarpeelliseksi yhdistää ruokavaliooni. En koe, että muista urheiluravintolisistä (buusterit, latausjuomat ym.) olisi itselleni hyötyä. Mutta heraproteiini on ollut erittäin hyvä lisä, koska proteiinin riittävä saanti on kuitenkin tarpeellista.

Valio PROfeel 2

***

Kuinka paljon siellä ruudun toisella puolen käytetään heraproteiinia? Sujahtaako sitä aina smoothien sekaan tai onko proteiiniletut jokapäiväinen terveellinen herkku vai onko se kauhallinen heraa shakerin pohjalle ja vettä niskaan? 🙂

Monna