Blogiyhteistyö

Viime päivät on puhututtanut tubettaja Elle Darby:n yhteistyöpyyntö. Darby oli ehdottanut irlantilaiselle hotellille yhteistyötä. Elle toivoi ilmaista yöpymistä hotellissa ja tarjosi vastineeksi hotellille näkyvyyttä somessa. Itse pyynnössä ei mielestäni ollut mitään outoa, mutta siinä miten hotellin omistaja siihen reagoi oli.

Ajattelin, että en ota tähän asiaan kantaa. Mutta eräs seuraajani toivoi mun kirjoittavan oman mielipiteen asiasta. Joten itse blogia useamman vuoden kirjoittaneena sanon oman näkökulman tähän juttuun.

Bloggaaminen on nykyään ammatti, halusi joku sitä tai ei. Mun mielestä on kamalan outoa, miksi bloggaajista on tullut ”halveksittu ammattiryhmä”. Ammatikseen bloggaavat henkilöt on tehneet ison työn sen eteen, että korvauksena somenäkyvyyttä ja kirjoitusta vastaan tulee erilaisia tuotteita, palveluita jne. Pelkällä rasvapurkilla tai hammasharjalla ei kukaan elä, joten näistä kaupallisista yhteistöistä myös maksetaan kirjoituspalkkiota.

Bloggaaja näkee vaivaa yhteistyöpostauksien eteen. Se ei ole mikään parin minuutin juttu ja sinnepäin.. Vaan niihin panostetaan. Tottakai!! Koska ne on työtä, niistä on saatu palkkaa, joko pelkästään tuote/palvelukorvaus tai rahaa.

Yhtään firmaa ei kiinnosta antaa päiväpeittoja, hotellimajoituksia tai spirulinajauheita blogiin, jossa ei ole lukijoita. Blogimarkkinointi on kuitenkin äärettömän hyvä ja toimiva mainoskanava nykyään. Haluaako mainostaja mainoksen Hesariin, jossa on kuva siitä päiväpeitosta ja maksaa siitä 500€-2000€ vai haluaako hän mainoksen johonkin blogiin, jossa bloggaaja kertoo päiväpeitosta ja laittaa useamman kuvan? Mainostajalle hinta-hyötysuhde on monesti blogeissa suurempi, kuin printtilehdessä.

Nykyään monet nimittäin hakevat tuotearvosteluja, kokemuksia matkakohteista jne blogeista. On kiinnostavampi lukea jonkun ”oikean ihmisen” kommentteja tuotteista tai palveluista, kuin nähdä pelkkä kuva lehdessä. Viisas mainostaja ei anna bloggaajalle mitään valmista tekstiä tai kerro kuinka palvelua pitäisi arvostella. Bloggaaja tekee sen itse ja silloin se on myös lukijoille uskottavaa ja luotettavaa.

Se, että joku bloggaaja sanoo kirjoittavansa vain tuotteista, joista oikeasti pitää – voi hyvin myös pitää paikkansa! 😉 Osa toki saattaa hamuta vain ilmaista tavaraa, mutta kyllä suurin osa bloggaajista haluaa oikeasti tuottaa sellaista sisältöä, josta lukijat pitävät ja jollaista juuri se oma lukijakunta kaipaa. Joten pelkästään kaikenmaailman tuotteiden ja palveluiden kehuminen postauksesta toiseen ei houkuttele yhtään lukijaa palaamaan blogiin.

Koska bloggaajat panostavat yhteistöihin olisi todellakin myös yhteistyökumppanin niin tehtävä. Ei oo olemassa ilmaisia lounaita. Ei bloggaajille, eikä niille yhteistyökumppaneille. On myös mielestäni bloggaajan työn halveksumista ja aliarvioimista tarjota jotain shampoopurkkia ja pyytää siitä vastineeksi yhtä postausta. Ei se mene niin. Ei kukaan toimittajakaan kirjoita ilmaiseksi lehteen juttuja, heille maksetaan kirjoittamisesta. Ei kukaan lääkärikään hoida ilmaiseksi potilaita, heille maksetaan siitä.

Tuntuu, että edelleenkään kaikilla firmoilla ei ole käsitystä siitä, kuinka paljon bloggaja näkee vaivaa yhden postauksen eteen. On hassua, että edelleen on yrityksiä ja ihmisiä, jotka luulevat bloggaajien kirjoittavan mistä tahansa ylistäen brändiä/tuotetta/palvelua, vain ilmaisten trikoiden, purnukoiden, jumppatuntien tai muiden lahjusten nimissä. Se miten yhteistyö tehdään ja miten molemmat kokevat yhteistyön sujuvan on asian ydin. Onko yhteistyö molemminpuolista vai vain yksipuolista?

Oon itse tässä vuosien varrella yksityisyrittäjänä ja bloggaajana saanut tavata monia erilaisia ihmisiä työn merkeissä. Yhteistyökumppaneita on ollut paljon, niin blogin kautta kuin personal trainer-työni kautta. Oon saanut tehdä upeiden ihmisten kanssa töitä yhdessä ja haluankin painottaa, että varmasti 95% yhteistöistä mitä oon tehnyt on ollut upeita kokemuksia.

Mulle tärkeää yhteistyötä tehdessä on molemminpuolisuus. Se on ihan prioriteetti nro 1! On sitten kyse jostain tapahtumasta, jossa meidän yritys on mukana valmentajana tai blogiyhteistyö jonkin brändin tai yrityksen kanssa. Haluan aina tehdä oman osuuteni 110%! Haluan olla varma, että työnjälkeeni voidaan olla tyytyväisiä. Tämän vuoksi en halua koskaan lähteä mukaan blogin kautta yhteistöihin, jossa mainostettaisiin jotain tuotetta/brändiä/asiaa, jonka takana en oikeasti voisi seistä tai mistä en oikeasti pitäisi. Tämän vuoksi en myöskään koskaan halua lähteä mukaan sellaisiin tapahtumiin tai tilaisuuksiin valmentajana, joiden pointit on jotain muuta kuin omani valmentajana tai joihin tietotaitoni ei vastaa.

Mun mielestä on myös erittäin kiinnostavaa aina saada palautetta toteutuneista yhteistöistä, niin blogin kuin valmennustyön osalta. On mielenkiintoista kuulla, miten jokin kampanja on onnistunut tai onko jotain tuotetta myyty, jota olen suositellut blogissa. On oikeasti ihana kertoa lukijoille hyvistä kokemuksista joistain tuotteista tai palveluista. On mahtavaa, jos edes yksi lukija löytää blogini kautta jonkin omaa arkeaan helpottavan palvelun tai oppii jotain uutta jostakin tuotteesta kauttani ja ehkä rohkaistuu itsekin kokeilemaan. Uskaltaa ostaa jonkin jutun, jota on ehkä jo miettinyt, mutta luettuaan suositukseni, tekee lopullisen ostopäätöksen.

Oon kiitollinen siitä, että saan tehdä työtä niin monien eri tahojen kanssa. Oon kiitollinen siitä, että saan tutustua uusiin ihmisiin, uusin tapoihin tehdä asioita. En koskaan halua asettua kenenkään yläpuolelle, eikä mielestäni muidenkaan niin pitäisi tehdä. Koska itse lähden yhteistöihin mukaan ihan täydellä sydämellä ja panostuksella, toivon aina sitä myös siltä vastapuolelta. Mielestäni parhaimmat jutut löytyvätkin sillä, kun molemmat osapuolet haluavat hyötyä, mutta molemmat osapuolet haluavat myös toisen hyötyvän JA molemmat osapuolet tietävät kenelle markkinoidaan ja mitä. Parhaat yhteistyöt syntyvät aina siitä, kun molemmilla osapuolilla on sama tavoite ja kohderyhmän kiinnostukset tiedossa.

Hyvät jutut aiheesta kirjoitti myös Hilla ja Nata! Itse Darbyn kohusta voi lukea lisää tästä.

***

Ihana, kamala yhteistyö.

Yhteistyö. Se hirveä sana. Jos minkä vaan blogin postaus alkaa sanoilla ”kaupallinen yhteistyö”, moni vakkarilukijakin skippaa postauksen kokonaan.  Olen puhunut aiheesta monien bloggaajakollegoideni kanssa ja me kaikki olemme huomanneet, että se näkyy postausten lukumäärissä, se näkyy kommenttikentissä ja ainakin itse olen saanut myös lukijoilta palautetta, että ”yhteistyöpostaukset jätän aina suosiolla välistä”.

Itse en tätä ihan ymmärrä. Muutamastakaan seikasta johtuen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bloggaaminen on monille työtä. Ja työstä pitää saada palkkaa, ellei se ole vapaaehtoistyötä. Kun tekee jonkin yrityksen kanssa yhteistyötä, mainostaen heidän tuotettaan – saadaan siitä tottakai korvaus. Eihän lehdet tai tv-kanavatkaan ota mainoksia ihan vaan ilosta, vaan rahasta. Bloggaajille korvaus voi olla joko rahallinen tai mainostettava tuote käyttöön.

Kuitenkin sanoisin, että 99% meistä työkseen bloggaavista (ja varmasti myös harrastuksena blogia pitävät) tekee yhteistyötä vain niiden tuotteiden ja brändien kanssa, jotka sopivat heidän blogiinsa ja joista he aidosti pitävät. Niin teen itsekin. Olen kieltäytynyt monista yhteistyö-ideoista kauniisti kiittäen, mutta kertonut ettei tämä tuote, tapahtuma tai asia sovi blogini sisällöksi, eikä se ole sellainen mistä voisin aidosti sanoa pitäväni. Kaksi hyvää esimerkkiä monien ”Kiitos, mutta ei kiitos”- yhteistöiden joukosta on omalla kohdallani ollut seksilelujen mainostaminen ja tatuoinnin poisto.

En halua tuoda tietynlaista sisältöä blogiini, koska näen ettei se vain sovi tänne. Enkä myöskään halua lähteä hehkuttamaan jotakin asiaa maasta taivaisiin vain rahan vuoksi. Se ei sopisi omaan ajatusmaailmaani, eikä se kantaisi kovin pitkälle. Tiedän, että lukijat näkevät helposti jos teksti ei tule aidosti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Moni yritys tietää tämän myös. Sen vuoksi he tekevät kovasti taustatyötä, että mikä/mitkä blogit olisivat juuri oikeita edustamaan heidän brändiään. Blogiportaaleissa on suuri joukko ihmisiä töissä, jotka etsivät yrityksille niitä sopivia blogeja. PR-toimistoissa on näitä henkilöitä, jotka tutkivat ja lukevat paljon blogeja, jotta osaisivat suositella edustamalleen brändille oikeanlaista blogia.

Se näkyy myös siinä, että nykyään ei anneta enää valmiita lauseita yhteistyöpostauksiin. Bloggaajille annetaan vapaat kädet kertoa tuotteista. Moni yhteistyö saattaa olla myös sisällöltään ihan muuta kuin itse tuotteesta kertomista. Eräs kivennäisvesi-firma teki reilu vuosi sitten erittäin hyvän yhteistyökampanjan muutaman bloggaajan kanssa, jossa tuote ei ollut postauksissa mukana oikeastaan ollenkaan. Sisältö oli muuta ja erittäin mukaansatempaavaa. Tämäntyylisiä yhteistöitä on ollut enenevissä määrin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun bloggaaja ottaa yhteistyön vastaan, harkittuaan sopiiko se hänelle ja hänen blogiinsa. Hän käyttää aikaa miettin postauksen sisältöä. Ihan samalla tavalla kuin mitä voin postausta kirjoittaessa. Hän haluaa tarjota lukijoille parasta ja tässä tapauksessa myös yhteistyökumppanilleen parasta. Yhteistyöpostaukset ovatkin monesti vielä astetta paremmin tehty ja mietitty. Sen vuoksi on mielestäni kamalaa tuhlausta, että niin moni skippaa nämä postaukset kokonaan.

Minua ei kiinnosta lukeeko postauksen alussa kaupallinen yhteistyö tai sisältää mainoslinkkejä. Jos tuote on kiinnostava, bloggaaja omien suosikkieni joukossa, aihe kiinnostava – klikkaan ehdottomasti juttuun sisään.
Mutta kertokaahan te lukijat, mikä niissä yhteistyöpostauksissa sitten on niin kamalan ärsyttävää? <3