Onnistuneet yhteistyöt

Saan silloin tällöin viestiä teiltä seuraajiltani, että voisinko kertoa jotain jostain yhteistyöstä lisää. Kuten vaikkapa minkälainen on mun mielestä onnistunut yhteistyö ja miten se polku siihen postaukseen asti menee. Ajattelin, että kokoan tähän teille muutamia esimerkkejä hyvistä yhteistöistä ja miks just ne on mun mielestä olleet hyviä. Kerron myös sen polun, miten yhteistyöt yleensä etenee.

Kaupallinen yhteistyö – versio 1

Yritys lähestyy mua yhteistyö-idealla sähköpostitse tai instagramin directin kautta. Yrityksellä on usein jo idea valmiina, he kertovat tuotteestaan tai palvelustaan ja kertovat miksi haluaisivat tehdä juuri mun kanssa yhteistyötä.  Jos tuote, palkkio ja idea yhteistyöstä on kaikki hyviä – vastaan kiitos, kuulostaa erittäin hyvältä! 

Nykyään suurin osa yrityksistä tietää jo, että isommille somevaikuttajille yhteistyöt blogissa / instagramissa / youtubessa on työtä ja tän vuoksi myös palkkio on oikeanlainen. Ei siis tarjota enää pelkästään shampoopurkkia ja toivota, että siitä kirjoitettaisiin kaunis ja ylistävä postaus.

Joskus jos tuote / palvelu on kiinnostava, mutta korvaus alakanttiin verrattuna siihen miten muista yhteistöistä laskutan, vastaan viestiin ja kerron olevani kiinnostunut ideasta, mutta neuvottelisin vielä tästä ja tuosta. Haluan pitää kaikkien yhteistyökumppanien kanssa samat säännöt, se on mun mielestä reilua kaikkia kohtaan ja myös ammattitaitoa. En siis lähde jonkun kanssa tekemään yhteistyötä 20€:llä ja toiselta pyydän huimasti enemmän. Se ei olisi oikein. Sitä paitsi tekemällä ilmaista työtä pissaa myös kollegoiden nilkoille.

Kun diili on lyöty lukkoon, sovimme päivämäärän jolloin postaus ja/tai instagram-kuva julkaistaan. Yhteistyökumppani saa esittää toiveita mitä kuvissa näkyy tai mitä asioita teksti voisi sisältää. Harvoin kuitenkaan enää kukaan antaa mitään suoraa tekstiä, että tämä ja tämä kappale täytyy löytyä postauksesta. Suurin osa (oikeastaan kaikki) yritykset haluaa nykyään vaikuttajan oman näköisen postauksen. Sitä, että julkaisusta välittyy se aito fiilis tuotteesta tai palvelusta.

Tässä vaiheessa on aina hyvä muistaa, että ei lähde mukaan yhteistöihin joiden sisältämä palvelu tai tuote ei oo josta voisit aidosti kirjoittaa hyvää. Jos palvelu tai tuote ei oo yhtään omia kiinnostuksen aiheita liippaava, ei fiiliksestä luultavasti välity aito kiinnostus asiaa kohtaan.

Kaupallinen yhteistyö – versio 2

A-lehtien mediamyynnistä otetaan muhun yhteyttä ja tarjotaan valmista pakettia. Mediamyynti on jo valmiiksi neuvotellut palkkion, sisällön puitteet ja aikataulun. Mediamyynti on tarjonnut yritykselle ensin muutamia bloggaajia, jotka sopisivat kirjoittamaan juuri heidän palveluistaan tai tuotteistaan. Tämän jälkeen yritys valitsee niistä esim. kolme mieluisinta.

Kun mediamyynti ottaa muhun yhteyttä voin edelleen kieltäytyä. Esimerkiksi jos yhteistyössä mainostettaisiin kissanhiekkaa, en lähde mukaan. Meillä ei oo kissaa, joten miten voisin kirjoittaa siitä hyvän ja aidosti kiinnostavan postauksen.

Kaupallinen yhteistyö – versio 3

Joskus otan kontaktin yrityksiin myös itse. Esimerkiksi keväällä kun oltiin menossa viettämään tyttöjen vapaata iltaa, mietittiin ensin ystävien kanssa, että mitä tehtäis ja minne mentäis. Mieleen tuli upea paikka Hotelli Sveitsi. Otin heidän markkinointiin yhteyttä ja kerroin suunnitelmistamme ja kysyin olisiko heillä kiinnostusta tehdä yhteistyötä.

Jos itse olen se, joka ottaa yhteyttä, olen silloin myös valmis kertomaan lukuja koskien somekanaviani. Esim. instagram-seuraajien määrän ja sen kuinka paljon blogia luetaan viikossa / kuukaudessa. Nää luvut tietysti kiinnostaa mahdollisia yhteistyökumppaneita – mitä he saavat yhteistyöstä.

Onnistunut yhteistyö

Mun mielestä onnistunut yhteistyö on sellainen, jossa sekä yritys, että vaikuttaja hyötyvät. En siis pidä ajatuksesta, että anelisin ympäriinsä kaikkia mahdollisia vaatekappaleita ja lounaita vaan sen takia, että saisin ne ilmaiseksi. Mun mielestä on myös erittäin vapauttavaa, että ihan jokaisesta vaatekappaleesta tai hotelliyöstä ei ”tarvi” kirjoittaa blogiin. 😀 Esimerkiksi äitienpäivänä toukokuussa sain Tuukalta lahjaksi omaa aikaa, maksoin itselleni hotelliyön ja nautin siitä kun sain vaan olla eikä siihen liittynyt velvotteita bloggaajana.

Kun taas teen kaupallisen yhteistyön haluan panostaa siihen kunnolla. Ottaa hyvät valokuvat, tutustua tuotteeseen tai palveluun ja kertoa siitä laajasti. Hyvä yhteistyö tarjoaa myös jotain seuraajilleni. Jos tiedän, että mun seuraajat on kiinnostuneita vaikkapa hyvinvointiin, kodin sisustamiseen tai lapsiin liittyvissä asioissa – teen mielelläni yhteistyötä yrityksen kanssa, jonka palveluista voin kertoa seuraajilleni ja tiedän palveluiden kiinnostavan seuraajiani.

Jos yhteistyö on versio 1 tai 3, kyselen aina yhteistyön päätyttyä tuloksia yritykseltä. Mua kiinnostaa aidosti se, miten yhteistyö on toiminut. On ihana kuulla, että sun alekoodilla on ostettu tän ja tän verran tuotteita. Tai että sun blogista klikkauksia meidän sivuille tuli viime viikon aikana yli 2000. tms. tms. Jos yhteistyö on IG:ssä, katson aina yhteistyön alkaessa yrityksen seuraajamäärän ja sitten katson sen yhteistyön päätyttyä. On myös huippua nähdä, kun luku on kasvanut. On ihana kuulla seuraajilta suoraan, että joku on löytänyt mun blogin kautta hyvän osteopaatin tai kampaajan. On ihana kuulla, kun joku on mun suositusten perusteella kokeillut jotain tuotetta tai palvelua ekaa kertaa ja ollut aivan myyty. 🙂

Kuten sanoin, onnistunut yhteistyö on sellainen, jossa sekä yritys, että vaikuttaja hyötyy. Tässä vielä muutama mun mielestä erityisen hyvin onnistunut yhteistyö:

Mä olisin voinut listata tähän vaikka kuinka paljon! Kun aloin oikein miettimään, että mitkä on olleet hyviä ja miksi – alkoi niitä postauksia ja yhteistyökumppaneita tulla mieleen vaikka kuinka! Voisin oikeastaan sanoa, että oon aikalailla tyytyväinen kaikkiin mun yhteistöihin. Suurin syy siihen on se, että mietin kenen kanssa oikeasti haluan tehdä yhteistyötä, mietin onko se sellainen asia joka sopii blogiini ja kiinnostaa oikeasti seuraajiani. Näen vaivaa kuviin ja sisältöön, enkä halua tehdä yhteistyöpostauksia hutiloiden.

Tällaisia ajatuksia mulla heräs nyt tästä aiheesta. 🙂 Toivottavasti saitte vähän irti miten nää yhteistyökuviot useimmiten menee. Kyselkää ihmeessä lisää jos joku asia jäi mietityttämään.

***

Blogiyhteistyö

Viime päivät on puhututtanut tubettaja Elle Darby:n yhteistyöpyyntö. Darby oli ehdottanut irlantilaiselle hotellille yhteistyötä. Elle toivoi ilmaista yöpymistä hotellissa ja tarjosi vastineeksi hotellille näkyvyyttä somessa. Itse pyynnössä ei mielestäni ollut mitään outoa, mutta siinä miten hotellin omistaja siihen reagoi oli.

Ajattelin, että en ota tähän asiaan kantaa. Mutta eräs seuraajani toivoi mun kirjoittavan oman mielipiteen asiasta. Joten itse blogia useamman vuoden kirjoittaneena sanon oman näkökulman tähän juttuun.

Bloggaaminen on nykyään ammatti, halusi joku sitä tai ei. Mun mielestä on kamalan outoa, miksi bloggaajista on tullut ”halveksittu ammattiryhmä”. Ammatikseen bloggaavat henkilöt on tehneet ison työn sen eteen, että korvauksena somenäkyvyyttä ja kirjoitusta vastaan tulee erilaisia tuotteita, palveluita jne. Pelkällä rasvapurkilla tai hammasharjalla ei kukaan elä, joten näistä kaupallisista yhteistöistä myös maksetaan kirjoituspalkkiota.

Bloggaaja näkee vaivaa yhteistyöpostauksien eteen. Se ei ole mikään parin minuutin juttu ja sinnepäin.. Vaan niihin panostetaan. Tottakai!! Koska ne on työtä, niistä on saatu palkkaa, joko pelkästään tuote/palvelukorvaus tai rahaa.

Yhtään firmaa ei kiinnosta antaa päiväpeittoja, hotellimajoituksia tai spirulinajauheita blogiin, jossa ei ole lukijoita. Blogimarkkinointi on kuitenkin äärettömän hyvä ja toimiva mainoskanava nykyään. Haluaako mainostaja mainoksen Hesariin, jossa on kuva siitä päiväpeitosta ja maksaa siitä 500€-2000€ vai haluaako hän mainoksen johonkin blogiin, jossa bloggaaja kertoo päiväpeitosta ja laittaa useamman kuvan? Mainostajalle hinta-hyötysuhde on monesti blogeissa suurempi, kuin printtilehdessä.

Nykyään monet nimittäin hakevat tuotearvosteluja, kokemuksia matkakohteista jne blogeista. On kiinnostavampi lukea jonkun ”oikean ihmisen” kommentteja tuotteista tai palveluista, kuin nähdä pelkkä kuva lehdessä. Viisas mainostaja ei anna bloggaajalle mitään valmista tekstiä tai kerro kuinka palvelua pitäisi arvostella. Bloggaaja tekee sen itse ja silloin se on myös lukijoille uskottavaa ja luotettavaa.

Se, että joku bloggaaja sanoo kirjoittavansa vain tuotteista, joista oikeasti pitää – voi hyvin myös pitää paikkansa! 😉 Osa toki saattaa hamuta vain ilmaista tavaraa, mutta kyllä suurin osa bloggaajista haluaa oikeasti tuottaa sellaista sisältöä, josta lukijat pitävät ja jollaista juuri se oma lukijakunta kaipaa. Joten pelkästään kaikenmaailman tuotteiden ja palveluiden kehuminen postauksesta toiseen ei houkuttele yhtään lukijaa palaamaan blogiin.

Koska bloggaajat panostavat yhteistöihin olisi todellakin myös yhteistyökumppanin niin tehtävä. Ei oo olemassa ilmaisia lounaita. Ei bloggaajille, eikä niille yhteistyökumppaneille. On myös mielestäni bloggaajan työn halveksumista ja aliarvioimista tarjota jotain shampoopurkkia ja pyytää siitä vastineeksi yhtä postausta. Ei se mene niin. Ei kukaan toimittajakaan kirjoita ilmaiseksi lehteen juttuja, heille maksetaan kirjoittamisesta. Ei kukaan lääkärikään hoida ilmaiseksi potilaita, heille maksetaan siitä.

Tuntuu, että edelleenkään kaikilla firmoilla ei ole käsitystä siitä, kuinka paljon bloggaja näkee vaivaa yhden postauksen eteen. On hassua, että edelleen on yrityksiä ja ihmisiä, jotka luulevat bloggaajien kirjoittavan mistä tahansa ylistäen brändiä/tuotetta/palvelua, vain ilmaisten trikoiden, purnukoiden, jumppatuntien tai muiden lahjusten nimissä. Se miten yhteistyö tehdään ja miten molemmat kokevat yhteistyön sujuvan on asian ydin. Onko yhteistyö molemminpuolista vai vain yksipuolista?

Oon itse tässä vuosien varrella yksityisyrittäjänä ja bloggaajana saanut tavata monia erilaisia ihmisiä työn merkeissä. Yhteistyökumppaneita on ollut paljon, niin blogin kautta kuin personal trainer-työni kautta. Oon saanut tehdä upeiden ihmisten kanssa töitä yhdessä ja haluankin painottaa, että varmasti 95% yhteistöistä mitä oon tehnyt on ollut upeita kokemuksia.

Mulle tärkeää yhteistyötä tehdessä on molemminpuolisuus. Se on ihan prioriteetti nro 1! On sitten kyse jostain tapahtumasta, jossa meidän yritys on mukana valmentajana tai blogiyhteistyö jonkin brändin tai yrityksen kanssa. Haluan aina tehdä oman osuuteni 110%! Haluan olla varma, että työnjälkeeni voidaan olla tyytyväisiä. Tämän vuoksi en halua koskaan lähteä mukaan blogin kautta yhteistöihin, jossa mainostettaisiin jotain tuotetta/brändiä/asiaa, jonka takana en oikeasti voisi seistä tai mistä en oikeasti pitäisi. Tämän vuoksi en myöskään koskaan halua lähteä mukaan sellaisiin tapahtumiin tai tilaisuuksiin valmentajana, joiden pointit on jotain muuta kuin omani valmentajana tai joihin tietotaitoni ei vastaa.

Mun mielestä on myös erittäin kiinnostavaa aina saada palautetta toteutuneista yhteistöistä, niin blogin kuin valmennustyön osalta. On mielenkiintoista kuulla, miten jokin kampanja on onnistunut tai onko jotain tuotetta myyty, jota olen suositellut blogissa. On oikeasti ihana kertoa lukijoille hyvistä kokemuksista joistain tuotteista tai palveluista. On mahtavaa, jos edes yksi lukija löytää blogini kautta jonkin omaa arkeaan helpottavan palvelun tai oppii jotain uutta jostakin tuotteesta kauttani ja ehkä rohkaistuu itsekin kokeilemaan. Uskaltaa ostaa jonkin jutun, jota on ehkä jo miettinyt, mutta luettuaan suositukseni, tekee lopullisen ostopäätöksen.

Oon kiitollinen siitä, että saan tehdä työtä niin monien eri tahojen kanssa. Oon kiitollinen siitä, että saan tutustua uusiin ihmisiin, uusin tapoihin tehdä asioita. En koskaan halua asettua kenenkään yläpuolelle, eikä mielestäni muidenkaan niin pitäisi tehdä. Koska itse lähden yhteistöihin mukaan ihan täydellä sydämellä ja panostuksella, toivon aina sitä myös siltä vastapuolelta. Mielestäni parhaimmat jutut löytyvätkin sillä, kun molemmat osapuolet haluavat hyötyä, mutta molemmat osapuolet haluavat myös toisen hyötyvän JA molemmat osapuolet tietävät kenelle markkinoidaan ja mitä. Parhaat yhteistyöt syntyvät aina siitä, kun molemmilla osapuolilla on sama tavoite ja kohderyhmän kiinnostukset tiedossa.

Hyvät jutut aiheesta kirjoitti myös Hilla ja Nata! Itse Darbyn kohusta voi lukea lisää tästä.

***