Puheenvuoro bloggaajien puolesta!

Tiedättekö mitä? Nyt sapettaa.
Taas kerran mietin, että en puutu tähän(kin) aiheeseen ja katselen vain hiljaa taustalla.
Mutta kun sapettaa niin paljon, en voi olla hiljaa.

”Bloggaajat haalivat vain ilmaisia asioita, matkoja, keittiöitä ja matkapuhelimia.” 
”Kaikki blogit on täynnä samoja belfieitä ja tissikuvia, viikosta toiseen.”
”Bloggaajaksi halutaan vain ilmaisen tavaran perässä.”
”Niin sarjapainot kuin joka ikinen rahkapurkkikin ilmoitetaan treeniblogeissa.”
”Itseänsä täynnä olevia tyhjäpäitä.”

***

Tämänkaltaisia lauseita olen kuullut ja lukenut. Vähän aikaa sitten oli jossain joku kirjoitus tästä, kun jonkin firman työntekijä oli kyllästynyt bloggaajien ilmaisen tavaran perässä juoksemiselle. En lukenut kirjoitusta, näin kun sitä jaettiin paljon. Ärsytti. Se yleistäminen ärsytti taas kerran niin vietävästi. Ja sen vuoksi haluan nyt kirjoittaa.

Olen blogannut nelisen vuotta. Viimeisen parin vuoden aikana olen käynyt paljon myös erilaisten pr-toimistojen tilaisuuksissa, joissa esitellään mm. tulevan kauden tuotteita. Siellä pyörivät bloggaajat, toimittajat, sisäänostajat ja silmäätekevät. Olen kuullut, että osa bloggaajista tulee tilaisuuksiin kysyen ensimmäisenä, että missä se GiveAwayBag on ja mitä siellä on sisällä? En ole kuitenkaan koskaan nähnyt kenenkään tekevän niin. Ainakaan kenenkään tuttuni.

Näissä tilaisuuksissa on mukana usein myös brändien edustajia, markkinointivastaavia tai muita yrityksen työntekijöitä. He tutustuvat tilaisuuksissa bloggaajiin, toimittajiin, sisääänostajiin ja haluavat kertoa omasta brändistään kaiken. Näissä tilaisuuksissa myös bloggaajilla on tilaisuus tutustua brändien edustajiin.
Tämän tyylisiä tilaisuuksia on myös paljon pelkästään brändikohtaisesti. Järjestetään tapahtuma, jossa on tarjolla ruokaa ja juomaa ja tutustumismahdollisuus brändin tuotteisiin. Näihin tilaisuuksiin kutsun saavat nämä samat henkilöt kuin pr-toimistojen tilaisuuksiin.

Näihin tilaisuuksiin tai yhteistyökamppanjoihin ei kutsuta kaikkia bloggaajia. Se on kuin mikä tahasa työ, kun hommat hoidetaan hyvin päästään eteenpäin. Jos kaikki bloggaajat olisivat vain ilmaisen tavaran perässä juoksevia itsekeskeisiä belfie-hirmuja, en uskoisi blogien olevan niin suuri markkinointiväylä.

Kuten moni fiksumpi on varmasti huomannut, on blogit nykyäään iso markkinointikanava. Yhtä blogikirjoitusta saatetaan lukea 8000 kertaa. Tai vaikkapa 10 000 kertaa. Tuotteiden näkyvyys blogeissa on siis järkyttävästi suurempi kuin monellakaan yksittäisellä printtimainoksella tai jonkin pienemmän televisiokanavan mainoksella. Jos mietitään brändien edustajia, jotka haluavat tehdä bloggaajien kanssa yhteistyötä – on se pelkästään järkevää näkyvyyden kannalta.

***

Nyt kirjoitan itseni puolesta, sekä niiden bloggaajien kenet tunnen.
Se miten paljon vaivaa ja aikaa me bloggaajat pistämme blogiemme pariin on todella suurta.
Jos kirjoittaisin kerran viikossa jonkun hölynpöly-postauksen hämärällä ja epätarkalla kuvalla höystettynä, mitä luulisitte olisiko brändit kiinnostuneita tekemään yhteistyötä kanssani? Entä kun kirjoitan blogia lähes päivittäin, otan kuvia – yritän opetella koko ajan lisää kuvaamisesta ja kuvienmuokkaamisesta kirkkaamaksi ja terävämmäksi. Vastailen kommentteihin ja mietin, että mistähän aiheesta kirjoittaisin seuraavaksi. Kulutan blogin ylläpitämiseen aikaa yhtä paljon kuin toiseen työhöni personal trainerina. – Mitä luulette, olenko sitten iloinen lukiessani jotain ”haistapaska”-kommenttia, siitä kuinka itsekeskeisiä tissivälimuijia me bloggaajat olemme?

Kaikki bloggaajatuttuni käyttävät blogiin todella paljon aikaa ja vaivaa. Kuvien laadusta tekstien sisältöön. Että blogit olisivat sitä, mitä seuraajat haluavat. Lukijoita vartenhan me bloggaajat näitä blogeja kirjoitamme. Eihän minkään lehden päätoimittajakaan halua oman lehtensä lukijakunnan häviävän, vaan kasvattavan sitä. Luuletteko, että lehden päätoimittaja haluaisi lehdessään olevan tärähtäneitä kuvia ja artikkeleita kirjoitusvirheitä täynnä?

Kun sitten tämä työmäärä palkitaan sillä, että lukijoita tulee lisää ja klikkausmäärät kasvavat – on se mielettömän palkitsevaa. Samalla se tarkoittaa sitä, että työtä on jatkettava ja jopa entisestään parannettava. Jos jostain yrityksestä otetaan yhteyttä ja ehdotetaan yhteistyötä, koska ”blogisi on mielenkiintoinen, laadukas ja omaperäinenkin” – on se todella palkitsevaa. Kun yhteistyö lyödään sitten lukkoon, on bloggajalla kuitenkin vielä työ edessään. Ei niitä ilmaisia (tai lainassa olevia) tuotteita oikeasti ilmaiseksi saa. Niistä kirjoitetaan juttu, jos toinenkin.

Hyvä yhteistyö tarkoittaa sitä, että se on hyödyllinen molemmille osapuolille. Tottakai! Ei mikään yritys maksa bloggaajille ilmaisia maailmanympärimatkoja pyytämättä siitä vastapalvelusta, eli kirjoitusta blogiin ja näkyvyyttä somessa. Ei kukaan bloggaaja saa ilmaista kännykkää ihan noin muuten vaan, koska on niin jees. Siitä kirjoitetaan aina arvostelu. Se on markkinointia.

Yritykset valitsevat yhteistyökumppaninsa tarkoin. Joko käyttäen portaalien mediamyynnin ammattilaisia apunaan, tai tutustumalla itse blogeihin. PR-toimistoissa tutkitaan ja luetaan blogeja läpi sadoittain, katsotaan mikä blogi on kirjoittanut mistäkin brändistä ja minkälainen kirjoitustyyli bloggaajalla on. Yritykset käyttävät pr-toimistoja apunaan löytää omalle brändilleen sopivan yhteistyökumppanin.

Ennen kuin yksikään yhteistyö lyödään lukkoon, bloggaajalta tiedustellaan aina lukijamääriä. Jos jotain blogia luetaan 50 kertaa kuukaudessa ja jotain toista 40 000 kertaa kuussa, yritys varmasti useimmiten valitsee sen, jolla on isompi yleisö lukijoinaan. Ja onko se lukijamäärä tullut ilmaiseksi? Pelkillä belfieillä, tissivälikuvilla ja maitorahkapostauksilla? No enpä usko.

Kun kuukaudessa blogin kirjoittamiseen, valokuvaamisen kirjoituksia varten, erilaisissa tilaisuuksissa käymiseen, kommentteihin vastaamiseen ja moneen muuhun ei niin ”näkyvään” asiaan bloggaaja käyttää yli 30 tuntia – onko silloin jokin yhteistyö ilmaiseksi saatua?

Kollaasit1

Lopuksi havainnoillistamaan kuva, jossa oikealla kuva blogini ensimmäiseltä kuukaudelta ja vasemmalla kuva tältä vuodelta. Kumpia sinä katsot mielummin? Kumpaan luulet menneen enemmän aikaa?

Ja sitten vielä yksi asia, jos jokin blogi ärsyttää juuri sinua niin kovasti, ole kiltti itsellesi – äläkä mene lukemaan enää sitä blogia. Eipä tarvitse väkisin katsella kenenkään tissiväliä.

Ystävällisin terveisin,
Ammattibloggaaja

 

Wake up! Be amazing! Repeat!

On ok olla naisellinen. On ok olla seksikäs. On ok tykätä kauniista asioista. Ja olla jopa vähän turhamainen. Myös treenatessa.

IMG_9198-002Oon huomannut niin omassa kuin muiden naisten pukeutumisessa himmailua. Tämä tuli mieleeni taas aika vahvasti Jenkeissä ollessani. Siellä näin toinen toistaan upeamman näköisiä naisia. Kauniita, seksikkäitä, upeita!
Sanoin Tuukallekin monta kertaa, että kato nyt totakin – WAU!!

Suomessa tupataan tätä(kin) asiaa himmailemaan. Naisellisuutta ja seksikkyyttä.
Piilotellaan muotoja ja pukeudutaan mielummin vähän tylsiin ja ainakin hillittyihin väreihin. Eihän sitä nyt sovi huomiota herättää.

IMG_9246-001Mutta mä olen erimieltä!
Mun mielestä saa näyttää hyvältä ja pitää uskaltaa näyttää hyvältä. Myös treenatessa. Ei se, että pukeutuu nätisti salille ja uusi makea toppi tai upeat trikoot tuo lisämotivaatiota lähteä salille tai lenkkipolulle ole väärin. Se, onko päällä kauhtunut t-paita ja löysät verkkarit vai ihana kaunis toppi ja makeen näköiset trikoot ei todellakaan kerro siitä tekeekö hyvän treenin vai ei.
Muistan useasti lukeneeni ja kuulleeni, että ”ei sinne salille mennä näyttämään uusia kledjuja vaan sinne voi mennä ihan paskasissa ja vanhoissa retkuissa, treeni on pääasia.” Joo olen myös sitä mieltä, että treeni on pääasia – mutta se pistääkö päälleen jotain missä tietää näyttävänsä hyvältä tai jopa vähän seksikkäältä, ei vähennä treenin laatua.

Mä ainakin katson liikkeiden välissä ja sarjatauoilla ihan mielelläni kauniita ja hyvännäköisiä naisia salilla tai komeita miehiä. 😉

IMG_9180-001Luin lomalla jostain naistenlehdestä upean Anne Kukkohovin haastattelun. Anne puhui siinä naisellisuuden ja seksikkyyden puolesta. Se juttu kolahti tosi kovaa.
En pukeudu tälläkään hetkellä tai ole pukeutunut tähänkään asti mitenkään seinäruusumaisesti, mutta joskus oon miettinyt jostain mekosta onko se ”liian” seksikäs tai onko joku toppi liian ”antava” salille.

Oon myös monesti yrittänyt piilottaa rintojani ja peitellä muotojani. Nythän on ok näyttää muodokasta peppua, mutta entäs tissit?
Mä päätin tuon Annen jutun luettuani, että what the hell, mulla on tällainen kroppa ja sillä sipuli. Miksi mä yrittäisin koko ajan peitellä tai piilotella jotain osaa siitä? Niinpä. En keksi minäkään yhtään syytä.

IMG_9211-001Tottakai  haluan olla asiallinen töissäni, en kulkea tissivako välkkyen ja pyllynkannikat paistaen. Mutta kyllä mun asiakkaani myös tietää miltä mä näytän, miksi piilottelisin? Ja hitto vie, mähän aina asiakkaitanikin kehotan ja kannustan olemaan rohkeasti juuri sitä mitä on. Ja viimeksi tänään taputin käsiäni vimmatusti yhteen, kun eräs asiakkaani otti kesken treenin päälipaidan pois ja treenasi lopputreenin urheilutopissa. Hiki virtasi ja yksi peikko siirtyi syrjään hänen osaltaan. 🙂

IMG_9262-002 IMG_9293-001Jostain syystä se, että pukeutuu näyttävästi tai seksikkäästi on joillekin negatiivinen asia. Ei missään tapauksessa kaikille, mutta on kyllä heitäkin joita toisten värikäs, näyttävä tai seksikäs pukeutuminen pistää kiukun kiihtymään.
Mä mietin tänään omaa treeniäni tehdessä, että voi pirulauta kun on niin hiki, että tekis mieli ottaa päälipaita pois. Jostain syystä kuitenkin se paita jäi päälle. Miksi? Suoraan sanottuna siksi, että ajattelin jonkun katsovan pahalla silmällä – mitä tuokin tuossa esittelee itseään..
SHAME ON ME!!! Ei näin! Seuraavalla kerralla kun mulle tulee tuo fiilis, mä otan sen paidan pois.

IMG_9206-001 IMG_9356-001Löytääkö joku teistä sieltä itsensä näistä ajatuksista?
Joku siitä, että vähän piilottelee muotojaan tai himmailee? Tai sitten siitä, että seksikkyys ja näyttävyys ei sovi salille tai treenimaailmaan?

IMG_9414-002Terveisin,
Seksikäs ja naisellinen Monna
xoxoxo

Kaikki postauksen upeat vaatteet: Lorna Jane Finland – www.lavli.fi

Kuulokkeet: Frends – www.belisty.fi